Gå til innhold

Formatere disk fra installasjon-cd i win XP

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med et lite problem. jeg har to hardisker hvor jeg instalerte Ubuntu (linux) på den ene. dette funket bra samt at jeg kjørte win XP på den andre.

Men jeg greide den "master-blunder" å få formatet og lagt inn linux på windows disken min. Så nå har jeg to av samme slag.

Prøvde da å installere win XP tilbake på dene ene disken men det vil ikke intallasjonsprogrammet til XP godta. Får beskjed når jeg skal velge hvor windows skal installeres at disken ikke har rett format, og jeg får heller ikke mulighet til å formatere den til rett format. Hva gjør jeg?

Finnes det et program jeg kan formatere disken på før jeg installerer XP?

Håper noen kan hjelpe meg da jeg er litt desperat etter å få pc'n til å virke igjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det slik å forstå at en av dine disker kan formateres totalt og at du har ingeting av data å ta vare på der ? (disken som du prøver å formatere nå ?)

Samtidig at du kan starte og kjører den andre winxp installasjon som er på den andre?

Lenke til kommentar

skal prøve å forklare meg litt bedre:

litt historie: hadde disk 1 som jeg kjørte XP på.

Installerte så disk 2 får å få bedre plass. men alle filer ligger på disk 1.

Fikk så lyst til å prøve linux og installerte den på disk 2 (formaterte den da jeg installerte linux)

prøvde linux og var OK fornøyd men hadde prøvd meg ut med litt som ikke funka helt så da ville jeg installere linux på ny i disk 2.

Greide da å installere i disk 1 istedenfor disk 2(formaterte samtidig med installasjon)

Da ble det ganske krise og sjekket litt rundt hvordan jeg skulle få taket i filene mine som lå på disk 1.

fikk taket i et program for å prøve å hente frem data som var formatert på disk 1. Men dette programmet krever windows for å kjøre.

Min plan var da å installere XP på disk 2 og så kjøre det nye programmet mitt for å redde de filene jeg kan...

Da kommer mitt problem: installasjonsCD'n til XP vil ikke formatere disk 2. gjennkjenner ikke partisjon.

Hva gjør jeg??

PS dette ble litt langt men da slipper jeg kanskje mye missforståelser :-)

Lenke til kommentar

Hvilken distro har du installert?

Hvis du får bootet den distroen som ligger på den gamle xp-partisjonen, og formatert disk 2 med FAT(er ikke 100% sikker på om det går ann, men gnu/linux kan både skrive og lese fra fat, så er du heldig går det).

Er sikkert et formateringsprogram med distroen din. Se i system eller noe

edit: FAT er et filformat windows bruker, derfor tror jeg at hvis du får formatert med fat så skulle winxp klare å installere seg der siden den kjenner igjen filsystemet.

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

Disk nr 1 koples fra.

Laste ned verktøy fra diskprodusent, lage cd eller floppy. Eks.:

western floppy her

western CD ISO her

Side hos western er her

eller noe fra den diskprod. du har. Har du noe Vista Demo sak på dvd, kan du og bruke den.

Starte opp og low formater disknr 2.. Disken blir da som aldri brukt.

Installere Windows og bruke de recovery verktøy som du har.

Det er mange verktøy å finne ellers som renser disken. Men som sagt det er sector0 som er viktig. Klarer du å skriver 00000 på sector0 er du i mål. Da kan du installere deretter windows.

Målsetning skal være: Minst mulig partisjon til Windows eller Linux. Resten av diskplass skal du bruke til en partisjon for å datarecover fra disk nr1.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet meg litt videre. Har som wiberos skrev hentet frem program fra disk-levrandøren (seagate) og har fått formatert harddisk og lagt inn windows. :)

Men da dukker ett nytt problem opp... Skal prøve å kjøre de recovery- programmene jeg har men, windowsen er utrolig treg... tar vel ca 15-25 min fra jeg starter windows til jeg har mulighet til å komme inn på minnepennen hvor programmet ligger.

Noen som vet hva som har skjedd her?

Endret av electric82
Lenke til kommentar
Se om det er bare drivere som mangler. Dvs installere drivere for kortet ditt.

Det er i hvertfall verdt forsøket. Om du har ikke noe sp2 kanskje?

8108612[/snapback]

er det drivere til disken(harddisken) du mener?

btw.. takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar
Se om det er bare drivere som mangler. Dvs installere drivere for kortet ditt.

Det er i hvertfall verdt forsøket. Om du har ikke noe sp2 kanskje?

8108612[/snapback]

er det drivere til disken(harddisken) du mener?

btw.. takk for hjelpen så langt :)

8108970[/snapback]

Jeg tenker på Hovedkort, chipset, alle de drivere som følger med kortet ditt.

Har du intel, nvidia ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...