Gå til innhold

Journalister skriver om ting de ikke kan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke hvordan det er med fast-form av vann, altså snø/is, men når vann er flytende veier vann mest når det er 4c grader. (I følge naturfagboken min ihvertfall.)

8115289[/snapback]

Så hvis du har en bøtte vann, og putter den i fryseren, så blir den plutselig lettere? ;)

8115360[/snapback]

Vi drev med noe slike ting på barneskolen... men jeg husker ikke hva som sjedde ;P

Lenke til kommentar

Du har rett i at vann er tyngst på 4 grader, det er derfor det er 4 grader på havbunnen der det er litt dypt.

Men det er ikke snakk om at en bøtte med en liter vann på 4 grader veier dobbelt så mye som samme bøtte med 20 grader vann, det er ørsmå forskjeller mellom det.

Lenke til kommentar
Under den store snøproblemene på Sørlandet i forrige uke var det en journalist som åpenbart manglet litt fysikkkunnskaper som med stolthet kunne skrive om faren for at tak skulle bryte sammen når temperaturen steg - for "når temperaturen stiger, da blir snøen tyngre". I hvilken verden man lever i der vann får økt vekt av å bli kram vet ikke jeg... (Husker dessverre ikke hvilken nettavis det var)
La merke til det sitatet jeg også, men mener jeg så det på Nyhetene på TV (husker ikke kanal). Småhumret litt for meg selv da :!:
Lenke til kommentar
klilleng: Da blir det til fast form, og da aner jeg ikke hvordan forholdet er. Jeg bare sier at jeg har lest og hørt læreren min si at når vann er 4C så veier det mer enn når det er under eller over 4C.

8115420[/snapback]

En kilo vann veier en kilo, uansett temperatur.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
klilleng: Da blir det til fast form, og da aner jeg ikke hvordan forholdet er. Jeg bare sier at jeg har lest og hørt læreren min si at når vann er 4C så veier det mer enn når det er under eller over 4C.

8115420[/snapback]

Det har størst massetetthet ved 4 grader ja. Men det betyr ikke at det som var en kilo med vann, blir mer enn en kilo med vann av den grunn. Hvis du kjøler ned en bøtte med 20 graders vann til 4 grader, vil volumet synke litt, samtidig som massetettheten vil stige. Altså vil vekten forbli den samme.

Lenke til kommentar

Men det kan da være creepy når snøen smelter, selv om det er massetettheten som går opp? La oss si at x antall ton snø ligger på et tak. Når snøen smelter vil jo dette samles på en mindre flate og legge mer stress på konstruksjonen.

Lenke til kommentar
Men det kan da være creepy når snøen smelter, selv om det er massetettheten som går opp? La oss si at x antall ton snø ligger på et tak. Når snøen smelter vil jo dette samles på en mindre flate og legge mer stress på konstruksjonen.

8116662[/snapback]

Mindre flate? Det som er skummelt er hvis snøen pakker seg tett, så kommer ny snø oppå der, den pakker seg også tett, ny snø igjen osv.. *knas* kan det si da.

Lenke til kommentar

Mente jo ikke at taket ble mindre, men om det er noen som helst fordypninger i taket blir jo vannet samlet her, på en mindre flate overraskende nok.. Er jeg den eneste som har sett slike dammer på et tak? Tenker da på flate tak selvfølgelig.

Lenke til kommentar
La meg først gjøre dette klart: Jeg står midt i et glasshus og kaster stein, men tenkte jeg skulle sette igang en liten tråd med journalister som skriver om ting de åpenbart ikke har peiling på.

Under den store snøproblemene på Sørlandet i forrige uke var det en journalist som åpenbart manglet litt fysikkkunnskaper som med stolthet kunne skrive om faren for at tak skulle bryte sammen når temperaturen steg - for "når temperaturen stiger, da blir snøen tyngre". I hvilken verden man lever i der vann får økt vekt av å bli kram vet ikke jeg... (Husker dessverre ikke hvilken nettavis det var)

Og i dag skrev VG Nett en sak der det nok var litt mangel på kunnskaper: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=151484

Utover å påstå at det er størrelsesrekord (noe det ikke er), og hastighetsrekord i RPM (noe det ikke er), så skriver man at den teoretisk maksimale overføringshastigheten er den reelle. Det er ganske mange konkrete faktafeil i en sak på tre avsnitt :p

8100360[/snapback]

Jeg mailet faktisk journalisten om dette, men fikk aldri noe svar.

Lenke til kommentar
Ikke en ny ting at journalister skriver om ting de ikke kan, men alle skuffer jo av taket sitt hvis det er mye snø...

8117681[/snapback]

Jeg har aldri i mitt liv på denne øya sett noen skuffe snø av taket.

8117720[/snapback]

Men på en øy, hvor mye snø blir det? vi gjør det på hytta når det er mye snå, i tilfelle det blir mildvær

Lenke til kommentar
Ikke en ny ting at journalister skriver om ting de ikke kan, men alle skuffer jo av taket sitt hvis det er mye snø...

8117681[/snapback]

Men en meter "kald" snø veier betydelig mindre enn en meter "varm" snø. Hvis du bare ser på hvor høyt snønivået er på taket kan du få deg en nedtur når taket knekker.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen klarer å få Dagbladet (eventuelt VG) til å endre en artikkel slik at den faktisk inneholder faktafeil. Her er et eksempel på framgangsmåte:

1: Finn en artikkel om et vilkårlig vitenskapelig fenomen

2: Gå inn på http://en.wikipedia.org/vilkårlig_vitenskapelig_fenomen

3: Endre wikipedida artikkelen slik at den inneholder en feil som er helt hinsides

4: Send mail til journalisten som skrev artikkelen i Dagbladet hvor du hennviser til wikipedia, og forklarer at det som står i artikkelen er helt feil.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan det er med fast-form av vann, altså snø/is, men når vann er flytende veier vann mest når det er 4c grader. (I følge naturfagboken min ihvertfall.)

8115289[/snapback]

Så hvis du har en bøtte vann, og putter den i fryseren, så blir den plutselig lettere? ;)

8115360[/snapback]

Hmm... 1 meter tørr snø veier da mindre en 1 meter våt snø. 1kg = 1 kg uansett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...