DesertGlow Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Og i dag skrev VG Nett en sak der det nok var litt mangel på kunnskaper: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=151484 8100360[/snapback] Tenker at det var rekord for en 2,5 tommers disk, ikke for harddisker generelt. 8110451[/snapback] 160 GB 2,5" S-ATA-disker på 7200 RPM med 160 GB er ikke noe nytt. Lenke til kommentar
Vaktmestern Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 masse viss vass Når snø blir våt blir den også tyngre. Dette fordi tettheten i snøen blir mer kompakt og trykker seg mer sammen. Løssnø har ikke samme trykket. 8102055[/snapback] Om du har 1 kilo snø så veier det fortsatt 1 kilo selv om temperaturen stiger. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Vell, det er vell flere yrkesgrupper der enkelte arbeidstakere ikke har peiling på hva dem gjør. Men ja, jeg synes det er ganske mange journalister som det virker som om dem ikke vet helt hva dem skriver om. Uten at jeg kan hente fram noen gode eksempler akkurat nå. Men det er jo yrke dems, så dem må jo gjøre det dem blir satt til, om dem har kunnskaper om det eller ikke. Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Og i dag skrev VG Nett en sak der det nok var litt mangel på kunnskaper: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=151484 8100360[/snapback] Tenker at det var rekord for en 2,5 tommers disk, ikke for harddisker generelt. 8110451[/snapback] 160 GB 2,5" S-ATA-disker på 7200 RPM med 160 GB er ikke noe nytt. 8110632[/snapback] Fant ihvertfall ingen på komplett.no... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 160 GB 2,5" S-ATA-disker på 7200 RPM med 160 GB er ikke noe nytt. 8110632[/snapback] Haha. Du gjentok deg selv. Forøvrig så er vel det ganske nytt faktisk. Det meste jeg har sett før er 120GB, med 5400RPM, men så er jeg ikke helt oppdatert på laptopsiden. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Og ikke nok med det, den er superkjapp med en hastighet på hele 7200 omdreininger i minuttet (rpm). "Superkjapp"? Angåande denne snøen. Snø + regn = Tyngre snø Snø + høgare temperatur = Like tung snø Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Og ikke nok med det, den er superkjapp med en hastighet på hele 7200 omdreininger i minuttet (rpm). "Superkjapp"? 8112824[/snapback] SCSI vil aldri funke i laptoper uansett. 7200 vil nok, inntil det er oppfunnet en ny harddiskteknologi med forbedrede lesehoder, være i toppsjiktet for 2,5 harddisker. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Etter det jeg har lest har 2,5" diskene også ett må om å komme inn på serversiden, pågrunn av strømforbruk, fysisk størelse og varmeutvikling(eller i ikke varmeutviklingen ) Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Etter det jeg har lest har 2,5" diskene også ett må om å komme inn på serversiden, pågrunn av strømforbruk, fysisk størelse og varmeutvikling(eller i ikke varmeutviklingen ) 8112903[/snapback] 2,5-disker utvikler jo mer varme. Høyere rotasjonshastighet på mindre diameter med friksjon i overflaten vil jo naturlig nok føre med seg høyere temperatur. Men på fysisk størrelse og strømbruk tror jeg deg. (Leif) Endret 9. mars 2007 av Marley Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Vann er vel tyngre enn snø.Dermed blir snø med mye vann i tyngre enn snø uten vann i. Når det blir mildere, blir snøen tyngre. Correct me if I'm wrong. Når snø blir våt blir den også tyngre. Dette fordi tettheten i snøen blir mer kompakt og trykker seg mer sammen. Løssnø har ikke samme trykket. *fniis* Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 ..inntil det er oppfunnet en ny harddiskteknologi med forbedrede lesehoder, være i toppsjiktet for 2,5 harddisker.8112893[/snapback] Ny harddiskteknologi innebærer neppe lesehoder Stikkord: RAM .. Men det med snøen. Økt temperatur kan jo gjøre snøen på taket lettere ved at det smelter og renner av..skråtak.. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 ..inntil det er oppfunnet en ny harddiskteknologi med forbedrede lesehoder, være i toppsjiktet for 2,5 harddisker.8112893[/snapback] Ny harddiskteknologi innebærer neppe lesehoder Stikkord: RAM 8113008[/snapback] Tenker noe sånt selv. Flere hundre GB flashminne hadde vært fint synes jeg. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Haha, den beste er jo Hanne Hattrem eller hva hun heter. Hun er Motor-reporter eller hva hun kaller seg, og lager endel reportasjer for VG, det beste er at hun kan ingenting om biler i det heletatt. Faktisk gøy å se hvor lite hun kan :=) 8102018[/snapback] Jeg sendte faktisk mail for noen få dager siden for å rette på nettopp denne journalisten; Hun skrev da at Bugatti Veyron var verden kjappeste bil, men det er jo feil. Barabus TKR er både kjappere fra 0-100 km/t og har høyere toppfart, noe et enkelt google-søk kunne fortalt henne. Dårlig research med andre ord. Hun er høflig og takker for opplæringen, men i tillegg presterer hun å si at hun skal ned til Geneve for å snakke med Brabus, som er et helt annet firma (tuner og styler ferdige biler, Barabus lager biler selv) Jeg retter henne (igjen) og hun takker igjen. Jeg gidder da ikke å rette henne igjen for å informere om at bilen er Italiensk med Britisk motor Lenke til kommentar
Josten Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Etter det jeg har lest har 2,5" diskene også ett må om å komme inn på serversiden, pågrunn av strømforbruk, fysisk størelse og varmeutvikling(eller i ikke varmeutviklingen ) 8112903[/snapback] 2,5-disker utvikler jo mer varme. Høyere rotasjonshastighet på mindre diameter med friksjon i overflaten vil jo naturlig nok føre med seg høyere temperatur. Men på fysisk størrelse og strømbruk tror jeg deg. (Leif) 8112944[/snapback] I en pc går jo tilnermet alt strømforbruket over i varme. Så hvordan en harddisk kan utvikle mer varme, men bruke mindre strøm, lurer jeg litt på. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 I en pc går jo tilnermet alt strømforbruket over i varme. Så hvordan en harddisk kan utvikle mer varme, men bruke mindre strøm, lurer jeg litt på. 8113850[/snapback] Når du nevnte det, så lurer jeg litt på det selv. Det kan hende logikken min svikter meg i dag. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Ser en liten form for ironi her, når dere hakker på den stakkars reporteren som skriver om snø på taket, når det er plenty av folk her som ikke er noe smartere. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Ser en liten form for ironi her, når dere hakker på den stakkars reporteren som skriver om snø på taket, når det er plenty av folk her som ikke er noe smartere. 8114930[/snapback] De blir imidlertid (heldigvis) ikke kjørt i trykken for en million lesere. Du ser kanskje forskjellen? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Nå er det faktisk litt sannhet i utsagnet som trådstarter viser frem. Jeg vet ikke hvordan det er med fast-form av vann, altså snø/is, men når vann er flytende veier vann mest når det er 4c grader. (I følge naturfagboken min ihvertfall.) Når det kommer til teknologi er jeg enig med deg, 95% av journalistene har "no clue what so ever" om hva de skriver om. Heldigvis har man hardware.no for slike nyheter. Endret 9. mars 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Når snøen smelter så minker volumet til den og tettheten blir større og massen forblir den samme. Så når massen forblir den samme, så forblir vekten også den samme. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg vet ikke hvordan det er med fast-form av vann, altså snø/is, men når vann er flytende veier vann mest når det er 4c grader. (I følge naturfagboken min ihvertfall.) 8115289[/snapback] Så hvis du har en bøtte vann, og putter den i fryseren, så blir den plutselig lettere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå