Gå til innhold

Journalister skriver om ting de ikke kan


Anbefalte innlegg

La meg først gjøre dette klart: Jeg står midt i et glasshus og kaster stein, men tenkte jeg skulle sette igang en liten tråd med journalister som skriver om ting de åpenbart ikke har peiling på.

 

Under den store snøproblemene på Sørlandet i forrige uke var det en journalist som åpenbart manglet litt fysikkkunnskaper som med stolthet kunne skrive om faren for at tak skulle bryte sammen når temperaturen steg - for "når temperaturen stiger, da blir snøen tyngre". I hvilken verden man lever i der vann får økt vekt av å bli kram vet ikke jeg... (Husker dessverre ikke hvilken nettavis det var)

 

Og i dag skrev VG Nett en sak der det nok var litt mangel på kunnskaper: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=151484

 

Utover å påstå at det er størrelsesrekord (noe det ikke er), og hastighetsrekord i RPM (noe det ikke er), så skriver man at den teoretisk maksimale overføringshastigheten er den reelle. Det er ganske mange konkrete faktafeil i en sak på tre avsnitt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår det som om det aldri før har blitt laget en disk som har størrelse på 160GB og som kan rotere 7200RPM, og at det er rekord, ikke prestasjonene hver for seg (uten at jeg vet noe om det faktisk ER en rekord).

 

Det med snøen er verre, men far selv påstår at det er best å få vekk snøen før den blir våt. Det er da den samme snøen, rent bortsett fra om det regner, såklart.

 

(For å forklare snøen: Har du en liter snø målt opp, blir den ikke tyngre når den smelter. Derimot har en liter "fersk" snø lavere tetthet enn en liter med halvsmeltet snø)

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Dersom du har en like stor mengde i volum, ja.

 

La oss si at du har én meter puddersnø på ene siden av taket, som veier x antall kg.

 

Hvis du da har én meter med snø som holder null grader på andre siden av taket vil jo selvfølgelig denne snøen være tyngre.

 

MEN:

Dersom du har én meter puddersnø vil jo ikke denne synke sammen når det blir mildt, så det ikke veier noe mer enn det det har gjort hele tiden.

 

Get it?

Lenke til kommentar

Haha, den beste er jo Hanne Hattrem eller hva hun heter.

Hun er Motor-reporter eller hva hun kaller seg, og lager endel reportasjer for VG, det beste er at hun kan ingenting om biler i det heletatt. Faktisk gøy å se hvor lite hun kan :=)

Lenke til kommentar
masse viss vass

 

Når snø blir våt blir den også tyngre. Dette fordi tettheten i snøen blir mer kompakt og trykker seg mer sammen. Løssnø har ikke samme trykket.

 

Men over til tema.

Skulle jeg trekke frem noen journalister må det være de i it avdelingen til nettavisen. Stor latter hver dag for de som følger med der :)

Lenke til kommentar
La meg først gjøre dette klart: Jeg står midt i et glasshus og kaster stein, men tenkte jeg skulle sette igang en liten tråd med journalister som skriver om ting de åpenbart ikke har peiling på.

 

Under den store snøproblemene på Sørlandet i forrige uke var det en journalist som åpenbart manglet litt fysikkkunnskaper som med stolthet kunne skrive om faren for at tak skulle bryte sammen når temperaturen steg - for "når temperaturen stiger, da blir snøen tyngre". I hvilken verden man lever i der vann får økt vekt av å bli kram vet ikke jeg... (Husker dessverre ikke hvilken nettavis det var)

 

Og i dag skrev VG Nett en sak der det nok var litt mangel på kunnskaper: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=151484

 

Utover å påstå at det er størrelsesrekord (noe det ikke er), og hastighetsrekord i RPM (noe det ikke er), så skriver man at den teoretisk maksimale overføringshastigheten er den reelle. Det er ganske mange konkrete faktafeil i en sak på tre avsnitt :p

8100360[/snapback]

det var ikke du som skrev inn til vg her for 2-3 dager sia'a?

Lenke til kommentar
masse viss vass

 

Når snø blir våt blir den også tyngre. Dette fordi tettheten i snøen blir mer kompakt og trykker seg mer sammen. Løssnø har ikke samme trykket.

 

Men over til tema.

Skulle jeg trekke frem noen journalister må det være de i it avdelingen til nettavisen. Stor latter hver dag for de som følger med der :)

8102055[/snapback]

 

Hvis det regner på snøen, blir den naturlig nok tyngre. Men snøen blir jo ikke tyngre av at sola kommer, smelter litt av den og gjør den våt. Var vel de de hadde påstått i vg.

Lenke til kommentar
Har en artikkel fra lokalavisa der en fyr anmeldte Forrest Gump(når den kom ut), hvor han totalslaktet den.

 

Skal se om jeg får skrevet over etterhvert.

8103059[/snapback]

Det vil da uansett være hans mening om filmen da. Akkurat som noen ikke kan fordra LOTR-filmene og andre bare forguder de.

Lenke til kommentar
masse viss vass

 

Når snø blir våt blir den også tyngre. Dette fordi tettheten i snøen blir mer kompakt og trykker seg mer sammen. Løssnø har ikke samme trykket.

 

Men over til tema.

Skulle jeg trekke frem noen journalister må det være de i it avdelingen til nettavisen. Stor latter hver dag for de som følger med der :)

8102055[/snapback]

Hehe, jeg tror du skal ta en liten fysikktime unge mann. Hvis du fyller en bøtte med puddersnø, og øker temperaturen til f.eks. -1 eller 0 grader, vil den totale massen og vekten være nøyaktig den samme, selv om det pakker seg sammen. Derimot vil det volummessig se mindre. Men hvis bøtta henger i/står på en vekt, så vil ikke vekten gi deg noe større utslag.

 

Når det gjelder Nettavisens it-avdeling så nevnte jeg vel noe om å stå i glasshus ;)

Lenke til kommentar

Jeg så også det i vg, og tenkte meg til at den stakkars journalisten "sikkert mente at tettheten ble høyere", ikke at det gjør noe da men.

Særlig er det innen vitenskaplige artikler det gjøres feil virker det som, og det er en uting. Burde ikke være vanskelig for redaksjonene i få personer med i hvert fall litt bakgrunn fra det aktuelle feltet til å bidra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...