StineS Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hei, jeg har i dag vært å kjøpt nye støt dempere til en 91 mod passat, tenkte å gjøre det selv. Jeg er jente og ikke mekket veldig mye, noe, men med "gjør det selv håndbok" og det har jeg ikke til denne bilen. Kan jeg klare det selv..? Er det noen som kan i enkle trekk og rekke følge forklere hvordan jeg skal gjøre det? Her er det iallefall ikke motet det står på! Stine Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Kjøp deg en Haynesbok til din bil. Enkelt og greit. Du trenger også verktøy for å skru sammen fjærene. Fjærspenner, 2 stk. kr 119 Fordi støttemperene står inni fjørene. Greit å bruke trykkluftverktøy på å skru sammen fjørene. Luftskrallesett Denne skrallen har jeg brukt i versted. Holdbarheten imponerer. Litt svak kanskje. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det burde gå fint å skifte de demperene. Har du haynes boka som de over sier, og skikkelig verktøy, så er du godt i gang. Men et tips før du begynner. Alt av skruer og muttere du vet du skal skruløs for å få skifta, spray de rikelig med skikkelig rustløser, gjerne dagen i forveien. Lenke til kommentar
StineS Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Supert,Takk for svar! Alt verktøy har jeg Til å med skralle til luft.. Blir å skaffe haynes manualen så setter jeg i gang! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Må ikke bilen på 4 hjuls-kontroll etterpå eller husker jeg feil? Er det ikke ovale hull på festet på fjerbeinet... eller var det på Golf? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Sitter camber justering på bærekule eller så er det feste mellom spindelen og fjærbeinet. husk og merk for sikkerhetsskyld Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Camber justering sitter i bærekulas feste til bærebru. endres denne endrer du hjulvinklene dine. Bare å ta den løs på konen. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Å bytte demperene fremme er i hvertfall ikke spesielt vanskelig. Kort fortalt er det vel å løsne de to boltene nederst på demperen og mutteren på toppen (oppi motorrommet under et plastdeksel) Så kan du ta demper og fjær ut og gå løst på den. Men det du må skaffe deg er en spesialpipe for å få løst fjærene fra demperene. Denne selges på biltema i hvertfall. Lenke til kommentar
joka Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Camber justering sitter i bærekulas feste til bærebru. endres denne endrer du hjulvinklene dine. Bare å ta den løs på konen. 8102677[/snapback] dette er feil. camberjustering er nede på fjærbeinet, ovale hull slik som LiamH sier nedre spindel-ledd er heller ikke konisk, den er sylindrisk. viktig.. når du har tatt av mutteren oppe på støtdemperen, ta av den store skiva og sett mutteren på igjen. jeg har opplevd at gjengene på den runde mutteren (inni fjærbeinslageret) er gåen/dårlig, og det er ikke morsomt om fjæra spretter av etter at fjærbeinet er tatt ut (det er faktisk kraft nok til å ta livet av et menneske). la den øverste mutteren stå på til du har fått på fjærklemmene. for å slippe hjulstillingskontroll så kan du ta ut fjærbeinet komplett. montere hjulet på og måle avstanden mellom felgkant til fjærbein før du løsner demperen fra navet. bruk skyvelære (målebånd er for unøyaktig) dette funker om ikke felgene er skjeve, og ingen slakk i hjullager. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Camber justering sitter i bærekulas feste til bærebru. endres denne endrer du hjulvinklene dine. Bare å ta den løs på konen. 8102677[/snapback] dette er feil. camberjustering er nede på fjærbeinet, ovale hull slik som LiamH sier nedre spindel-ledd er heller ikke konisk, den er sylindrisk. viktig.. når du har tatt av mutteren oppe på støtdemperen, ta av den store skiva og sett mutteren på igjen. jeg har opplevd at gjengene på den runde mutteren (inni fjærbeinslageret) er gåen/dårlig, og det er ikke morsomt om fjæra spretter av etter at fjærbeinet er tatt ut (det er faktisk kraft nok til å ta livet av et menneske). la den øverste mutteren stå på til du har fått på fjærklemmene. for å slippe hjulstillingskontroll så kan du ta ut fjærbeinet komplett. montere hjulet på og måle avstanden mellom felgkant til fjærbein før du løsner demperen fra navet. bruk skyvelære (målebånd er for unøyaktig) dette funker om ikke felgene er skjeve, og ingen slakk i hjullager. 8105005[/snapback] hvis du leser det en gang til står det at justering er mellombærekula og bærebru. du kommer ikke lengre ned på fjærbenet. Lenke til kommentar
joka Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) hvis du leser det en gang til står det at justering er mellombærekula og bærebru. du kommer ikke lengre ned på fjærbenet. 8107364[/snapback] formulerte meg vel litt uklart det jeg mente med nede på fjærbeinet var støtdemperens innfesting til navet/lagerhus.. 2 skruehull det øverste har ovalt hull. det er ingen justering mellom bærekule og bærebru Endret 8. mars 2007 av joka Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 hvis du leser det en gang til står det at justering er mellombærekula og bærebru. du kommer ikke lengre ned på fjærbenet. 8107364[/snapback] formulerte meg vel litt uklart det jeg mente med nede på fjærbeinet var støtdemperens innfesting til navet/lagerhus.. 2 skruehull det øverste har ovalt hull. det er ingen justering mellom bærekule og bærebru 8109469[/snapback] Enten så sjønner vi ikke hverandre eller så ja... hehe. Legger ved bilde av justering av camber som jeg synns jeg har beskrevet godt i fra før. Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Enten så sjønner vi ikke hverandre eller så ja... hehe. Legger ved bilde av justering av camber som jeg synns jeg har beskrevet godt i fra før. jeg vet ikke hvilket program du har hentet det bildet fra, men det er feil. bærekula ser slik ut: (mekonomen) (elsawin) camber justering (elsawin) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Programmet kalles autodata og brukest av de fleste bilverksteder. Var rart om det skulle være feil Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Programmet kalles autodata og brukest av de fleste bilverksteder. Var rart om det skulle være feil 8116485[/snapback] i dette tilfellet må det være feil.. grunnen til at jeg er så påståelig: 1. jeg hentet bildet i "Elektronisches Service-Auskunftssystem (ELSA)" vw/audi sitt verksted-program. 2. jeg eier selv en passat -91 hvor jeg selv har byttet både støtdempere og bærekuler på Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hei, har du inst ElSA på din private/hjemme pc? Hvor kan man hente den fra? Programmet kalles autodata og brukest av de fleste bilverksteder. Var rart om det skulle være feil <{POST_SNAPBACK}> i dette tilfellet må det være feil.. grunnen til at jeg er så påståelig: 1. jeg hentet bildet i "Elektronisches Service-Auskunftssystem (ELSA)" vw/audi sitt verksted-program. 2. jeg eier selv en passat -91 hvor jeg selv har byttet både støtdempere og bærekuler på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå