Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med NGT


Anbefalte innlegg

Det er sikkert hundre poster med klaging over Nextgentel tidligere her, men jeg starter likevel en ny.

 

I den siste tiden har jeg hatt store problemer med at nettet fra NGT detter ut helt plutselig. Så kan det være borte i noen timer før det kommer tilbake. Dette har skjedd flere ganger nå. Meldingen jeg får fra NGT når jeg ringer og klager er, "nei her er det ingen problemer, nettet ditt er oppe å går". Men jeg kommer likevel ikke på nett.

 

Er det flere der ute som sliter med dette, eller er det bare meg?

 

(Jeg fant heldigvis et usikret trådløst nettverk som jeg snylter litt på imens :whistle: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med fare for at du har prøvd dette før så svarer jeg uansett:

 

Har du "tuklet" med ruteren din? i så fall kan du prøve å ta backup av oppsettet og kjøre

en hard reset altså sette alt tilbake til standard oppsett

Så kan du jo sjekke en stund om dette fungerer... Da vet du jo om feilen er ho deg eller NGT

Kan også prøve å oppgradere til nyere firmware, om det eksisterer..

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar

NGT har jeg gått lei av nå etter at jeg har blitt kastet utav nettet 3-5 ganger daglig eller mer over en lang periode (måndter). Å ringe NGT vet jeg er nyttesløst så det har bare stått på min tålmodighet, som nå har tatt slutt. For et par dager siden så sa jeg opp kontrakten med ADSL 2+ abb hos NGT og bestilte 12 000/ 1 000 linjen fra Canal Digital. Ser frem til en mer stabil nettlinje fra de, ettersom vi allerede er kunde hos de via kabel TV.

 

mvh Vegard :)

Lenke til kommentar

Alle lamper på modemet og routeren lyser som normalt.

 

Hvordan finner jeg loggen i routeren / modemet?

Mener du i den trådløse routeren min, eller modemet fra NGT?

 

Ikke at det spiller noen stor rolle egentlig. Om en måned ca så satser jeg på å ha fått Lyse Bredbånd installert i huset, så da skal det nok gå mot "lysere" tider.

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar
Alle lamper på modemet og routeren lyser som normalt.

 

Hvordan finner jeg loggen i routeren / modemet?

Mener du i den trådløse routeren min, eller modemet fra NGT?

 

Ikke at det spiller noen stor rolle egentlig. Om en måned ca så satser jeg på å ha fått Lyse Bredbånd installert i huset, så da skal det nok gå mot "lysere" tider.

8120685[/snapback]

 

Hvis alle lysene på ruteren din fra NGT lyser når du faller ut, er det nok en veldig stor sjanse for at det er den trådløse ruteren din som faller ut, eller "mister" kontakten med ruteren fra NGT. Og det er nok grunnen til at de ikke kan se at det er noe gale på linjen/ruteren din.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg tror det er din trådløse router som lager kluss. Jeg hadde noen små problemer med min wlan router. Oppdaterte firmware og stengte av router funksjonen og styrte heller port fwd i ngt routeren og da ble det stabilt og fart på sakene. 5000/1000 linje som hadde oppetid på 1,5 år.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at det er den trådløse som er problemet. Den er nylig byttet ut (kun ett par måneder siden). Modemet fra NGT er en Netopia ett-eller-annet, mens den trådløse min er en Linksys WRT54GL.

 

Jeg har også prøvd å koble utenom trådløse routeren når nettet detter ut, uten hell.

Men nå er det heldigvis snart slutt.

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at det er den trådløse som er problemet. Den er nylig byttet ut (kun ett par måneder siden). Modemet fra NGT er en Netopia ett-eller-annet, mens den trådløse min er en Linksys WRT54GL.

 

Jeg har også prøvd å koble utenom trådløse routeren når nettet detter ut, uten hell.

Men nå er det heldigvis snart slutt.

8128682[/snapback]

 

Er 99% sikker på at det er den trådløseruteren som er problemet. WLAN ruteren mister forbindelsen til Netopia ruteren også gidder den ikke koble seg opp igjen. Neste gang dette skjer er det bare å restarte WLAN ruteren din så vil du nok være på nett igjen iløpet av 30 sekunder.

 

Sett opp WLAN ruteren som et AP så slipper du hele problemet. Er ganske vanlig at folk skylder på ISP når eget utstyr svikter. Er vell litt av grunnen til at de som virkelig trenger hjelp ikke alltid får den hjelpen de skulle hatt.

 

Edit:

Her er en veldig enkel test som du kan bruke neste gang det stopper opp. Har for anledningen "feilkonfigurert"* min egen SMC WLAN ruter.

 

>tracert 217.13.4.24

 

Tracing route to dns03.nextgentel.net [217.13.4.24]

over a maximum of 30 hops:

 

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.10.1

2 2 ms 99 ms 100 ms speedtouch.lan [10.0.0.1]

3 9 ms 9 ms 10 ms 1.80-202-237.nextgentel.com [80.202.237.1]

4 10 ms 10 ms 9 ms 217-13-1-4.dd.nextgentel.com [217.13.1.4]

5 9 ms 9 ms 9 ms dns03.nextgentel.net [217.13.4.24]

 

Trace complete.

 

Dersom du får svar fra 10.0.0.1 er det trolig Netopia eller linjen som sliter. Dersom det bare en din egen ruter som svarer (er alltid den som dukker opp som nummer 1) så er det nok den som er problemet.

 

 

*2 rutere rett etterhverandre på denne måten kaller jeg feilkonfigurering siden det rett og slett ikke er meningen at nettverk skal settes opp slik.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...