Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog: Oppussing av '67 Boble


Anbefalte innlegg

Historie:

I fjor fikk jeg kjøpt meg en '67 Boble av en kar i Stavanger. Den hadde vært i eie av hans far "i alle år" (siden ny vil jeg tro), og jeg fikk den for den nette sum av 20 000 kr.

 

Dette er en pris jeg er godt fornøyd med selv, da bilen er gått ~150 000, og alt rust ble tatt for en del år siden, og ny tektyl ble lagt på + lakkering. Dette ble gjort for ca. 15-20 år siden slik jeg forstod det, men den hadde ikke vært brukt siden det, lagret i god garasje.

 

Jeg lager denne tråden for å holde oversikt over hva jeg vil gjøre, og for å få litt arbeidslyst, det har gått tregt til nå :p Også for å kunne får tips og råd til hva jeg bør gjøre/sjekke.

 

Så litt bilder:

 

th_Boble1.jpgth_IMG_1001.jpg

th_IMG_1002.jpgth_IMG_1004.jpg

th_IMG_1009.jpgth_IMG_1008.jpg

(Trykk på bildene for større, 1024x768 )

 

Ting som skal gjøres (foreløbig):

- Alle fire felgene må pusses ned og lakkes, dette er jeg nesten ferdig med.

 

- Rust skal tas under alle fire hjulbuene (kun overflaterust), og ny tektyl må på. Her har jeg tatt 3 av 4 til nå.

 

- Dørboltene på begge dørene bør byttes, den ene døra henger ihvertfall merkbart skjevt. Disse bestilles snart i større dimm enn originalt.

 

- Det meste av pakninger er (delvis) morknet, men de mest kritiske er de langs kanten av dørene, disse bestilles snart nye.

 

- Motoren er ikke alltid like startvillig, og den går ikke helt rent, kanskje noe som må gjøres med forgasseren?

 

- Musikk! Har ordnet meg med en gammel radio som passer fint i hullet som er i dashbordet nå, og noen høyttalere. Planlegger å bruke FM-sender + mp3-spiller til denne. Radioen og høyttalerene er testet i bilen og alt fungerer. Må bare installeres på et vis.

 

Ikke fullt så kritiske ting:

- Nye setetrekk? Nytt gulvteppe? Dette er ting jeg tar etterhvert, antageligvis når jeg får sommerjobb (og penger).

 

- Venstre sete er litt bøyd, altså det lener seg mer bakover enn det på høyre siden. Må ta ut setene og se hva som kan være feil/slitt/ødelagt.

 

- Som dere ser på det ene bildet så har forrige eier av en eller annen grunn malt med hvit maling på taktrekket, under vinduet bak. Dette er grusomt stygt, men jeg vet ikke om en fornuftig måte å få fjernet dette på enn å kjøpe nytt taktrekk, jeg frykter white-spirit o.l vil ødelegge...

 

- Felger? Har vurdert fuchs og lignende, men ingenting er bestemt enda. Tips/bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Miniupdate: I dag var jeg nede og fikk pusset ferdig den siste felgen, og gjort den klar til lakkering. Har lagt den et tørt sted slik at jeg kan grunne den i morgen.

 

For de interesserte så har jeg også fått bestilt meg oppkjøring i dag, oppkjøringen blir mest sannsynligvis den 16. april, men det kan bli tidligere om noen avbestiller. Jeg fyller 18 den 7. april.

Lenke til kommentar

Flott at noen er interessert ihvertfall :)

Det følger en del bilder, men rustskadene (på fremfre støtfanger) er nok ikke noe å glede seg til :ermm:

 

 

Update 09/03-07:

Var nede i garasjen i dag og fikk gjort noe arbeid, og tatt noen nye bilder. Arbeidet som ble gjort er at jeg har fått grunnet den ene felgen jeg pusset i forgårs, og så fikk jeg pusset den siste felgen.

 

Felg før pussing, etter pussing, etter grunning, og etter ferdig lakkering:

 

th_IMG_0095.jpg th_IMG_0102.jpg th_IMG_0092.jpg th_IMG_0093.jpg

(klikkbare)

 

Verktøyet som brukes til det meste av pussinga:

 

th_IMG_0104.jpg

 

Jeg fikk også tatt noen bilder av rustskadene som er på fremre støtfanger:

 

th_IMG_0100.jpg th_IMG_0099.jpg th_IMG_0098.jpg

(klikkbare)

 

Dette er noe jeg må gjøre noe med, men om jeg skal kjøpe ny eller om jeg skal pusse den ned og få ny fornikling/kromming har jeg ikke bestemt meg for enda. Ny fant jeg til rundt 1000-lappen fra Hotshop, så det kommer litt ann på hva fornikling/kromming koster. Noen som vet ca. hva det koster med fornikling/forkromming?

Lenke til kommentar

Fint prosjekt. Faren min og jeg restaurerte en 66-modell i fjor. Her er tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=550976&hl=+boble

 

Tråden sovnet dessverre inn men bobla er ferdig restaurert.

 

Jeg tror det ganske sikkert lønner seg å finne en annen (ev. ny) støtfanger. Å forkromme er dyrt og arbeidskrevende. Før forniklinga kan legges på må delen leveres til avkroming, så må den slipes ned der det er gravrust og rettes der det er bulker. Deretter må delen poleres speilblank før den belegges med kobber og krom.

 

Let etter en bedre brukt eller en ny fanger. Du bør komme under 500 kroner for en fin brukt en. Vi kjøpte en på Ekeberg for 300 kroner.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Fint prosjekt. Faren min og jeg restaurerte en 66-modell i fjor. Her er tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=550976&hl=+boble

 

Tråden sovnet dessverre inn men bobla er ferdig restaurert.

 

Jeg tror det ganske sikkert lønner seg å finne en annen (ev. ny) støtfanger. Å forkromme er dyrt og arbeidskrevende. Før forniklinga kan legges på må delen leveres til avkroming, så må den slipes ned der det er gravrust og rettes der det er bulker. Deretter må delen poleres speilblank før den belegges med kobber og krom.

 

Let etter en bedre brukt eller en ny fanger. Du bør komme under 500 kroner for en fin brukt en. Vi kjøpte en på Ekeberg for 300 kroner.

 

Lykke til!

8117585[/snapback]

 

hvis prosjektet er ferdig bør du jo ihvertfall klegge ut noen bilder av sluttresultatet da.....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Update 02/05 - 2007

 

Nå har det gått veldig tregt med oppdateringene her, men jeg har da fått gjort litt.

 

Vi har prøvd forgjeves å få ut de gamle dørboltene, de satt som bare juling, og vi måtte kapitulere. Det neste alternativet blir å borre de ut, men de får vi ta senere en gang. Når vi først hadde ute dørene, så fannt vi like godt ut at vi kunne bestille nye pakninger, siden de som stod på minst var like gamle som bobla selv. Fra dette fikk jeg ikke tatt noen bilder, men jeg kan ihvertfall vise dere noen bilder av hvordan det ser ut etter montering:

 

th_DSC00725.jpgth_DSC00718.jpg

 

Gummien sitter litt løst inne i ene hjørnet på passasjersida, antageligvis fordi denne døra har dårligst bolter, og skraper mest nedi. Dette må jeg ordne opp i om/når jeg får nye bolter.

 

Dagen før konfirmasjonen til min bror fikk jeg og pappa det også for oss at vi skulle legge nye tepper i bilen, ekte båttepper kjøpt på en malerforretning nede i by'n. De kostet 150 kr meteren tror jeg det var, så her var det (nesten) ingenting å tape iom. at et nytt teppesett + gulvmatter kommer på ~1500 kr. Teppet var av typen som kan høyttrykkspyles, skal tåle en del, og ikke trenger å sys i kantene.

 

th_DSC00712.jpgth_DSC00709.jpg

th_DSC00708.jpgth_DSC00707.jpg

 

De gamle teppene stod det ganske dårlig til med, de gikk nærmest i oppløsning når vi skulle ha de ut. Gjennom en del øyemål og minimalt med linjal fikk jeg skåret ut nye tepper, og vi gikk til med å få de inn i bilen. De nye teppene var ganske stive i forhold til de gamle, så det tok en stund, men etter mye kutting og skjæring fikk vi de da endelig inn.

 

th_DSC00716.jpgth_DSC00715.jpg

th_DSC00714.jpgth_DSC00713.jpg

th_DSC00711.jpgth_DSC00710.jpg

 

Jeg er veldig fornøyd med resultatet, og glad for at jeg ikke kjøpte ferdig teppesett. Dette er etter min mening like godt som et hvilket som helst annet teppe, og jeg tror også at det vil holde ganske lenge. Det som gjenstår er å se hvor lett det er å holde rent, og å kutte det helt ferdig. Vi ventet med å ta de siste kantene til teppet får satt seg skikkelig.

 

 

I dag var jeg også ute og knipset noen bilder av litt diverse småskader, og det så absolutt midlertidige stereoanlegget som ligger baki der. Min far hadde noe liggende i garasjen som vi monterte, så lenge det lager noenlunde lyd så får det gå.

 

Som dere ser så virker det også som om noen har prøvd å bryte opp det lille hjørnevinduet i dørene, og påført noen skader (de to nederste bilden). Dette har skjedd før jeg kjøpe bilen, så omstendighetene rundt dette vet jeg ikke noe om.

 

th_DSC00724.jpgth_DSC00723.jpg

th_DSC00722.jpgth_DSC00721.jpg

th_DSC00720.jpgth_DSC00719.jpg

 

 

For de interesserte så kom jeg også over et gammelt vognkort, ikke det første, men fra 1977 eller nyere.

(Understellsnr. og tallrekken på toppen er manipulert av meg, men 1177 er de fire første tallene i understellsnr. om dette kan fortelle noe om bilen)

 

th_IMG_00012.jpgth_IMGredigert.jpg

 

 

Takk for meg for denne gang, forhåpentligvis får jeg kjøpt inn litt nye deler etter hvert som sommeren nærmer seg. Det som står på ønskelisten er nye børster til dynamoen (den lader _litt_ dårlig), diverse annet elektrisk,evt. ombygning til 12 V, nye setetrekk (kan nok bli en stund til $$$).

 

Jeg vet at dette kan bli en veldig fin bil, og jeg er blitt veldig glad i denne årgangen. Jeg håper på å beholde denne til jeg blir gammel og grå, men i tilfelle må jeg nok ta en større overhaling en gang når økonomien begynner å gå i pluss. Med 5-6 år skolegang igjen så kan det bli lenge til (går almenn VK1 i år, tenker mastergrad etter almenn).

 

Jeg er veldig interessert i innspill til hva folket synes om arbeidet mitt og bilen min, og hva som bør gjøres fremover (som nødvendigvis ikke trenger å koste så mye).

 

 

_purity

Endret av purity
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å holde den så original som mulig, kanskje med unntak av felgene. Å lakkere ser jeg ingen grunn til da den er kjempefin slik den er nå, og fargen er jo akkurat slik den skal være.

 

Jeg har derimot vurdert å bygge om til 12V, av flere grunner. Dynamoen jeg har nå lader veldig dårlig, og lyset er dårlig, og skal jeg først ha ny/nye børster, så synes jeg like godt jeg kan bygge om, det er ikke så mye arbeid.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
hvordan er det man bygger om til 12V egentlig?

8779555[/snapback]

 

det er ikke så vrient på boble

bytt batteri, dynamo (m/regulator) , starter og coil

alt av lyspærer, inkl pærene i instrumentbordet

vindusviskermotor må byttes, spylepumpe hvis den er elektrisk

releer

hvis bilen har oppvarmet bakrute, så må den og byttes

 

noen vw har en elektrisk "dings" på forgasseren.. bytt den og

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Trodde tråden var død jeg, så postet ikke den siste oppdateringen min her. Men nå kommer den allikevell :p Nei bilen er ikke solgt, og om jeg får viljen min, så vil den antageligvis aldri bli det heller.

 

 

Jeg har etterhvert fått meg et par sommerjobber/helgejobber, så jeg regner med at pengene snart begynner å renne inn. En stor del av dette vil gå i bobla mi, så noen som har tips om hva jeg kan bruke 15-20k på?

 

Foreløbig handleliste til første lønning:

- Blinklyshendel/bryter

- Blinklysrelé

- Solskjerm(-er?)

Solskjermen på førersida er knekt og ødelagt, og bør erstattes med en ny

- Dørpanel(-er?)

Panelet på førersida er ganske slitt og skjevt, men jeg vet ikke om jeg skal bare lage meg en ny plate og bruke det gamle trekket, eller bestille meg helt nye paneler.

 

 

Ting som må gjøres/tittes på:

- Seteryggen på førersida er knekt

Noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? Må jeg kjøpe nytt sete?

 

- Bygge om til 12V?

Har tenkt en del på dette, men har enda ikke fått bestemt meg for om det er vits å bruke 2-3000 på noe slikt. Det virker også som om det er ganske vanskelig på akkurat min modell, pga. noe med størrelsen på dynamoen eller noen koblinger med denne. Fordelene er selvsagt ved evt. lydanlegg, og det at samtlige lys er så dårlige at det er nesten ikke vits. Blinklysene har en ikke sjangs til å se hvilken vei blinker på dagstid.

 

- Lyd!

Jeg må selvsagt få byggd meg en basskasse til å ha baki, og kanskje også noen høyttalere i døra. Dette kommer også litt ann på om jeg bygger til 12V eller ikke, da det jeg ikke tror det vil fungere med en omformer til et "større" anlegg.

 

- Sete/sofa-trekk

Trekket som er på nå har antageligvis vært der siden bilen var ny, og lukter også deretter (det er vinyl). Jeg vurderer å kjøpe det nytt, og montere selv. Noen som har tips om hva som er bra og dårlig på denne fronten? Vil gjerne ha noe som er tidsriktig for bilen, og som holder seg godt.

 

- Felger?

Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe meg nye felger, da jeg egentlig vil holde bilen så original så mulig. Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...