Gå til innhold

hjelp til å velge objektiv og kamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe mitt første speilrefleks. tenkte å vente ca 2mnd til. og regner med å bruke ca 12-15000 på hus og et godt objektiv. Nå står valget mellom nikon d80 og canon eos 30d. Eller skal jeg gå for nikon d200 som vel koster ca 12000 for huset og så kjøpe et billigere objektiv? Noen som har noen gode forslag til løsninger på objektiv/hus? lønner det seg fks å kjøpe kit - løsning eller bare hus og så objektiv i tillegg?

Hadde lenge peila meg inn på nikon d80, men traff en overentusiastisk selger på japanphoto som på det sterkeste anbefalte canon generelt på grunn av bildekvalitet (særlig ved høy ISO). eos 30d kjentes meget solid ut i mine hender og lå godt, så er vel den som ligger i tet nå egentlig men har jo hørt rykter om at det snart dukker opp en eos 40d og lurer derfor på om jeg bør vente?

Takknemlig for alle tilbakemeldinger!

Endret av jiggsaw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke legge meg borti kamera valget ditt, annet enn at velg et kamera som ligger godt i hånden og føles riktig. Jeg er Canon eier og er godt fornøyd med det!

Når det gjelder pris prioritering så har jeg bare en ting å si:

BRUK PENGER PÅ OPTIKK!

Det er den som avgjør kvaliteten på lyset som treffer brikka i kameraet ditt..

Da jeg valgte kamera sto jeg mellom følgende:

30D med kitobjektiv eller 350D med en 24-105IS..

Gikk for sistnevnte og er knallfornøyd!

Et 350D har akkurat samme sensor som 30D og 350'en med god optikk vil da gi deg MYE bedre resultater enn et 30D med kitlinsa (les: dårligere optikk)

Det sies jo at utstyret ikke tar bildene, det er det fotografen som gjør.. Dette er det veldig mye sant i, men det hjelper med bra utstyr også!

Så gå for et billigere kamerahus, og legg mest penger i optikk! Denne vil du ha lenger enn kamerahuset uansett!

-Ottern

Lenke til kommentar

D200 er vel ikke det NOEN vil anbefale som første Dslr.

Jeg ville kanskje heller ha fått tak i brukt D70s, og brent av 10.000 på kvalitetsopptikk!

Om du kjøper et drittobjektiv, og et bra kamera, vil du bytte ut objektivet, mot et bedre senere, og du kommer til å bytte ut kameraet ganske raskt også, når det kommer nye modeller inn på markedet.

Kameraer kommer og går, opptikk står!

ps. Om du ikke trenger mer enn 300mm til det du driver med, velg Nikon! :thumbup:

Nikon er best ingen protest ......... :ermm: ehh...ja.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...