Gå til innhold

Norsk filmpirat risikerer massiv bot

Anbefalte innlegg

Smertegrensen er der allerede. Jeg tipper mye vil skje de neste par årene.

I 2002 snakker vi dussuten stort sett bare om musikk. Ikke film. Tilgjengeligheten og inet linjene tilsa ikke mye nedlasting av film den gang.

8105592[/snapback]

Idag laster folk ned film og video som aldri før. Og det er kanskje naturlig å sjekke hvordan det står til med filmbransjen?

Vent litt, var det ikke de det gikk så bra med da? Var det ikke dvd-salget som hadde eksplodert de siste årene?

Hva tilsier ikke at dette vil skje med andre åndsverkmedier også som aviser/blader/magasiner etc når alle senere går rundt med elektroniske papir?

Hvem skal lage det kvalitetsmessige innholdet om alt er gratis?

8105592[/snapback]

Du har vel fått med deg at de fleste internett-aviser er gratis for tiden? Bl.a. Hardware.no. Synes ikke kvaliteten idag er dårligere enn den var før internett kom akkurat. Heller tvert imot. Og mangfoldet? Er det i det hele tatt nødvendig å si noe om det?

Viss du seriøst mener at kvaliteten ikke synker om alle de beste hodene forsvinner fra disse yrkene og alt går over til 'frivilligbasert' arbeid, så må du unnskylde at jeg *kremter* høyt.

8105592[/snapback]

Hvorfor skulle de beste hodene forsvinne? Er vel mye flinke smarte hoder i arbeid i dagens avisbransje?

Med all respekt for dere alle som gjør en kjempejobb og deler gledelig gratis kunnskap og hjelp til andre, jeg tror ikke mange av dere hadde nådd opp til de virkelig store skribentene som har dedikert hele sin utdanning og yrke sågar fritid til å tenke høyest mulig kvalitet. Dette kan de bare gjøre om det kommer penger tilbake så man kan betale regninger for seg og sin familie.

8105592[/snapback]

Dette er vel et heller gammeldags syn? Ikke mange som tviler på f.eks wikipedias troverdighet nå lenger.

Men det er da for pokker deres valg av metode. Det er ikke andre sitt valg å skulle bestemme for opphavsmannen.

8105592[/snapback]

Det er vårt valg, folket og samfunnets valg, hvilke lover vi vil ha, og hvem som skal straffeforfølges! Det er vi som bestemmer om noen skal ha rett til å bestemme hva folk kan høre på og hvem som skal ha penger av hvem.

Er alle disse arbeiderene og yrkesgruppene overflødige mener du?

8105592[/snapback]

Det foregår effektivisering i mange bransjer. Hvorfor da ikke også musikkbransjen?

Er alle disse '350 000kr krevende gitarspillende slasker'?

8105592[/snapback]

Ikke alle, men sikkert noen?

Alt dette hadde vært en 'ikke-diskusjon' om verden var slik at man kunne hindre massiv ulovlig kopiering av disse mediene.

8105592[/snapback]

Det hadde også vært en ikke-diskusjon om nettet hadde vært sensurert for skadelige tanker og ytringer. Slike meninger kan jo potensielt skade bransjen økonomisk!

Men siden det nå er blitt så enkelt og både kopiere og spre disse mediene så skal det altså plutselig være lovlig?

8105592[/snapback]

Jeg synes at hvis noen absolutt ikke vil at folk skal lage "uatoriserte" kopier, er det deres eget ansvar å beskytte det såpass at det ikke går an. Og hvis de får det til, kan de se hvor populære de blir.

Hva om amd bare satt og ventet på at Inet skulle lage nye patenter, så skulle de og 50 andre selskaper bare 'kopiert' patentene og så stjålet markedet fra dem?

8105592[/snapback]

Igjen beveger du deg vekk fra privat deling av ideer, og kommersiell utnyttelse av ideer. Du må slutte å blande de to vidt forskjellige tingene.

Uten slike lover får man ingen konkurranse. Uten konkurranse ingen stor utvikling. Ingen langsiktige planer.

8105592[/snapback]

Her synes jeg du tar noen snarveier i de "logiske" slutningene. Jeg begriper fortsatt ikke hvordan konkurransen blir hindret av fildeling.

Hvorfor har det seg da at ikke alle her i verden deler ut sine åndsverk gratis?

8105592[/snapback]

Ettersom jeg vet, er det for eksempel mange artister i Sverige blandt annet som er med i organisasjoner som Piratbyrån. Det er alltid vanskeligst i begynnelsen. Det er en stor og mektig bransje som skal nedlegges. Og med den svartmalingen og propagandaen bransjen spyr ut, er det vanskelig å forholde seg til virkeligheten.

-Visjoner-

Fri flyt av informasjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når så barn vet dette er det da enkelt å forklare dem hvorfor en freks ikke stjeler fra nettet, en kan da velge å vise til loven, eller en kan velge å forklare dette på en helt annen måte uten å nevne den eller en kan forklare det på en måte der en bruker begge deler.

8106360[/snapback]

"stjele fra nettet"? Jeg ville nå heller kalt det å nyte godt av nettet.

Ta heller og lær barna dine nettmoral, ellet Torrentmoral. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Oversatt: Last opp til andre slik du vil at andre skal laste opp til deg. Denne typen moral vil de få mer bruk for i fremtiden, enn falske definisjoner av tyveri. :tease:

-Visjoner-

Uploadeth unto thy neighbour as thou would from him downloadeth!

Lenke til kommentar

Dette er forakt for vanlige mennesker. En person som blir utsatt for et eller flere grove pedofile overgrep. lemlestet på gata eller brutalt voldtatt osv, kan regne med å få femti til to hundre tusen i voldsoffererstatning. Men en så grusom handling som å gjøre tilgjengelig en film som blir spredd i hele 3000 eksemplarer straffes med en bot på tre hundre tusen kroner.

Jeg kjenner ikke sakens innhold , men hvis ikke spreder har tjent store beløp på dette, og det er ment som en slags inndraging av profitt, er saken ute av alle proposjoner.

Endret av tek73
Lenke til kommentar

Så gjør opprør.

Vi er sykt flinke i dette landet til og klage og syte på alt, men gjør vi noe med det...?

Nei det gjør vi ikke.

Sitter på rassen og klager om ting over/på internett.

Det hjelper jævlig mye.

:thumbup:

Når skal vi lære og ha litt sivil ulydighet.

Den dagen politiet går med våpen kanskje.

:ermm:

Endret av Jack_The_Bull
Lenke til kommentar
Så gjør opprør.

Vi er sykt flinke i dette landet til og klage og syte på alt, men gjør vi noe med det...?

Nei det gjør vi ikke.

Sitter på rassen og klager om ting over/på internett.

Det hjelper jævlig mye.

:thumbup:

Når skal vi lære og ha litt sivil ulydighet.

Den dagen politiet går med våpen kanskje.

:ermm:

8112432[/snapback]

Jeg vil nå kalle det sivil ulydighet når hundretusner åpenlyst gir total F i loven....

AtW

Lenke til kommentar

Til alle dere som ønsker at det skal være lov å laste ned gratis musikk og film:

Slutt å klage på folk som ønsker å tjene penger på jobben sin, og gå foran med et godt eksempel:

Start ditt eget produksjonsselskap. Det er noen minutter med registrering og vips så er du i bransjen.

Da kan du tegne kontrakter med grupper/band, produsere albumene deres gi disse ut gratis på inet. Finner dere ingen band som vil signere ?? Ja da er det bare å klimpre i vei selv det kan vel neppe kalles et arbeid.

Og trenger dere reklame kan dere jo starte et reklamebyrå samtidig.. så slipper dere å betale for produksjon av reklame til å fronte artistene deres.

Vis veien for de store plate og filmselskapene. Vis dem at det er mulig.

Sitte her å klage fordi det er forbudt å laste ned opphavsrettbeskyttet materiale... :nei: ...

Dediker all tid til dette.. og for all del ikke ta betalt, til nød en donasjonsknapp på siden.

Kom tilbake om et år og forkynn oss om suksessen .. da blir vi overbevist.

Lenke til kommentar
Til alle dere som ønsker at det skal være lov å laste ned gratis musikk og film:

Slutt å klage på folk som ønsker å tjene penger på jobben sin, og gå foran med et godt eksempel:

Start ditt eget produksjonsselskap. Det er noen minutter med registrering og vips så er du i bransjen.

Da kan du tegne kontrakter med grupper/band, produsere albumene deres gi disse ut gratis på inet.  Finner dere ingen band som vil signere ?? Ja da er det bare å klimpre i vei selv det kan vel neppe kalles et arbeid.

Og trenger dere reklame kan dere jo starte et reklamebyrå samtidig.. så slipper dere å betale for produksjon av reklame til å fronte artistene deres.

Sitte her å klage fordi det er forbudt å laste ned opphavsrettbeskyttet materiale...  :nei: ...

Dediker all tid til dette..  og for all del ikke ta betalt, til nød en donasjonsknapp på siden.

8112686[/snapback]

I mangel på et bedre ord, for noe vås. Det er på linje med "liker du ikke politikken i landet, så gå til valg å gjør endre på det". Man har ikke mulighet til å dedikere all tid for å endre en ting som engasjerer. Det er mange ting som engasjerer folk.

Ellers har jeg intengin imot å klage folk som vil tjene penger på jobben sin om de gjør det på en måte jeg ikke liker. Jeg klager på folk som "jobber" med pramideselskap også (uten sammenlikning forøvrig, RIAA er feks i mine øyne et større samfunnsproblem enn en liten pyramidetopp).

AtW

Lenke til kommentar

Da kan du tegne kontrakter med grupper/band, produsere albumene deres gi disse ut gratis på inet.  Finner dere ingen band som vil signere ?? Ja da er det bare å klimpre i vei selv det kan vel neppe kalles et arbeid.

Sitte her å klage fordi det er forbudt å laste ned opphavsrettbeskyttet materiale...  :nei: ...

Dediker all tid til dette..  og for all del ikke ta betalt, til nød en donasjonsknapp på siden.

8112686[/snapback]

I mangel på et bedre ord, for noe vås. Det er på linje med "liker du ikke politikken i landet, så gå til valg å gjør endre på det". Man har ikke mulighet til å dedikere all tid for å endre en ting som engasjerer. Det er mange ting som engasjerer folk.

Ellers har jeg intengin imot å klage folk som vil tjene penger på jobben sin om de gjør det på en måte jeg ikke liker. Jeg klager på folk som "jobber" med pramideselskap også (uten sammenlikning forøvrig, RIAA er feks i mine øyne et større samfunnsproblem enn en liten pyramidetopp).

AtW

8112722[/snapback]

Hvorfor har man ikke tid til å dedikere tid til dette.. .. ?? er det fordi en har en jobb, familie, et hus.. osv.. ??

Dersom mam mener at kultur er samfunnsnyttig.. hvorfor ikke bidra med gratis kultur.. ??

Det er mange som har gått inn i politikken fordi ingen representerte synet deres.

Eller i det minste stilte lister til valg. Sunnmørslista er et eksempel.. (sunnmøre som eget fylke var kampsaken)

Og hvorfor er det bare musikk/filmbransjen/microsoft det går utover.. har ikke sett andre selskap som får gjennomgå.

Og hvorfor er dette vås. Søskenbarnet mitt gorde nettopp dette.. bortsett fra gratis biten.. han startet PinaDgrett records.. og gav ut Disse

Endret av idos
Lenke til kommentar
Når så barn vet dette er det da enkelt å forklare dem hvorfor en freks ikke stjeler fra nettet, en kan da velge å vise til loven, eller en kan velge å forklare dette på en helt annen måte uten å nevne den eller en kan forklare det på en måte der en bruker begge deler.

8106360[/snapback]

"stjele fra nettet"? Jeg ville nå heller kalt det å nyte godt av nettet.

Ta heller og lær barna dine nettmoral, ellet Torrentmoral. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Oversatt: Last opp til andre slik du vil at andre skal laste opp til deg. Denne typen moral vil de få mer bruk for i fremtiden, enn falske definisjoner av tyveri. :tease:

-Visjoner-

Uploadeth unto thy neighbour as thou would from him downloadeth!

8111964[/snapback]

Det er faktisk straffbart,jeg tror det kan være straffbart å lære opp andre til å bryte loven,så nei takk.

Lenke til kommentar

8112686[/snapback]

AtW

8112722[/snapback]

Liker du ikke politikken så påvirker du dette ved å stemme ved neste valg,du bryter ikke loven og tar deg til rette fordi du ikke støtter den regeringen .

Lenke til kommentar
Og hvorfor er det bare musikk/filmbransjen/microsoft det går utover.. har ikke sett andre selskap som får gjennomgå.

8112735[/snapback]

Har ikke sett så mange gå hardt ut mot Microsoft egentlig. Nå har de heller ikke noen streng pirat-policy vil jeg si, da Bill Gates går ut offentlig og sier at han ser kopibeskyttet materiale på Youtube.

Ellers tjener nok Microsoft mer enn de taper på piratkopiering. Tror du virkelig Microsoft Windows hadde vært like utbredt hvis det ikke hadde vært for piratkopiering? Det er en stor medvirkende årsak til at de har tilnærmet monopol. Hvis Microsoft hadde lagt ekte kopisperrer på sine produktet ville det hatt direkte negativ virkning på markedsandelene, og de ville mistet grepet.

Andre burde lære av Microsoft...

-Visjoner-

Genuine advantage? Hah

filter69: Posten din var lang du hadde mye gode poenger. Svar kommer ikveld når jeg har bedre tid. Foreløpig kan jeg jo nevne at Windows er et godt eksempel på hvordan programvaren vil fungere med frislipp. Bedrifter betaler uten unntak, og ellers folk som ikke er interessert i å omgå kopisperrer osv, eller kjøper pc med ferdiginstallert. Og Microsoft tjener (mer enn) nok penger.

Lenke til kommentar

Hvorfor har man ikke tid til å dedikere tid til dette.. .. ?? er det fordi en har en jobb, familie, et hus.. osv.. ??

Dersom mam mener at kultur er samfunnsnyttig.. hvorfor ikke bidra med gratis kultur.. ??

Det er mange som har gått inn i politikken fordi ingen representerte synet deres.

Eller i det minste stilte lister til valg. Sunnmørslista er et eksempel.. (sunnmøre som eget fylke var kampsaken)

Og hvorfor er dette vås. Søskenbarnet mitt gorde nettopp dette.. bortsett fra gratis biten.. han startet PinaDgrett records.. og gav ut Disse

8112735[/snapback]

Det er vås fordi man ikke kan kreve at folk dedikerer livet til ting som engasjerer de. Jeg regner med at søskenbarnet ditt har andre ting som engasjerer vedkommende? Feks politikk, uten at det er noe krav at vedkommende må bli politiker fordi man mener noe om politikk. Det er ikke vås av folk å gjøre det, men det er vås å komme med "kom dere inn i bransjen selv, istedet for å snakke om saken".

AtW

Lenke til kommentar

8112735[/snapback]

Det er vås fordi man ikke kan kreve at folk dedikerer livet til ting som engasjerer de. Jeg regner med at søskenbarnet ditt har andre ting som engasjerer vedkommende? Feks politikk, uten at det er noe krav at vedkommende må bli politiker fordi man mener noe om politikk. Det er ikke vås av folk å gjøre det, men det er vås å komme med "kom dere inn i bransjen selv, istedet for å snakke om saken".

AtW

8116001[/snapback]

Men likevel vil dere at artister/komponister/forfattere skal dedikere livet sitt til å produsere musikk/bøker/film etc. som dere skal kunne se/laste/nyte gratis ??

Har selv lagt ned flere tusen timer med dugnadsarbeid i saker som engasjerer meg.. fordi jeg vil .. ..

Hva skal en dedikere livet sitt til om ikke noe som engasjerer en ?? Noe som er kjedelig ??

Lenke til kommentar

8112735[/snapback]

AtW

8116001[/snapback]

Men likevel vil dere at artister/komponister/forfattere skal dedikere livet sitt til å produsere musikk/bøker/film etc. som dere skal kunne se/laste/nyte gratis ??

Har selv lagt ned flere tusen timer med dugnadsarbeid i saker som engasjerer meg.. fordi jeg vil .. ..

Hva skal en dedikere livet sitt til om ikke noe som engasjerer en ?? Noe som er kjedelig ??

8117730[/snapback]

Ja, du har lagt ned mye dugnadsarbeid, og det er hyggelig og ønskelig. Jeg kan vel mene at det er bra uten å gjøre akkurat det samme dugnadsarbeidet selv. (ikke at jeg krever at noen artister skal jobbe gratis heller, det får de gjøre som de vil med).

Jeg vet ikke åssen det er med deg, men jeg har ihvertfall ALT for lite tid til å dedikere meg til alt som engasjerer meg. Nå har jeg riktnignok "dedikert livet" til noe som er halveis relatert til musikk, men dog :)

AtW

Lenke til kommentar

8112735[/snapback]

AtW

8116001[/snapback]

8117730[/snapback]

Ja, du har lagt ned mye dugnadsarbeid, og det er hyggelig og ønskelig. Jeg kan vel mene at det er bra uten å gjøre akkurat det samme dugnadsarbeidet selv. (ikke at jeg krever at noen artister skal jobbe gratis heller, det får de gjøre som de vil med).

Jeg vet ikke åssen det er med deg, men jeg har ihvertfall ALT for lite tid til å dedikere meg til alt som engasjerer meg. Nå har jeg riktnignok "dedikert livet" til noe som er halveis relatert til musikk, men dog :)

AtW

8117859[/snapback]

En må selvsagt velge arena og de må bli til det som engasjerer mest.. og en kan selvsagt mene at noe er bra og evt. dårlig uten å måtte dedikere livet sitt til å evt endre eller forbedre det.

Poenget mitt var at mange her (slik jeg oppfatter det) vil fjerne retten til kontroll (åndsverkloven) eller i allefall redusere retten til de som produserer åndsverk og dermed (i mine øyne ( og her er vi nok uenige ;))) fjerne en stor del av inntektene.

Jeg tror at dette vil føre til færre artister, fordi enda flere vil ende opp slik som meg.. en halvgammel avdanka bassist som måtte innse at jeg ikke klarte å leve av å spille... .. men jeg håper jeg tar feil , at kulturmangfoldet vil bestå eller øke.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at mange her (slik jeg oppfatter det) vil fjerne retten til kontroll (åndsverkloven) eller i allefall redusere retten  til de som produserer åndsverk og dermed (i mine øyne ( og her er vi nok uenige ;))) fjerne en stor del av inntektene. 

Jeg tror at dette vil føre til færre artister, fordi enda flere vil ende opp slik som meg.. en halvgammel avdanka bassist som måtte innse at jeg ikke klarte å leve av å spille...  ..  men jeg håper jeg tar feil , at kulturmangfoldet vil bestå eller øke.

8118000[/snapback]

Jeg er lei for at karrieren din som bassist ikke tok av. Men hvis du tenker over det, hva har det egentlig med fildeling å gjøre?

Jeg vil ikke fjerne noen rettigheter i det hele tatt. Jeg vil fjerne et forbud. Forbud mot å kopiere kopibeskyttet materiale. Artister skal selfølgelig ha enerett til å tjene penger på sine åndsverk, og kontrollere at ingen andre gjør det. Men det vil ikke si at de skal få lov til å kontrollere privat kommunikasjon mellom folk, og straffe folk som kopierer feil ting.

Hvis folk absolutt vil beskytte sine åndsverk mot kopiering, får de lage kopibeskyttelser. Ingen skal kunne valse over nysjerrig ungdom med loven i hånd, fordi disse beskyttelsene ikke er bra nok.

-Visjoner-

Fri flyt av informasjon!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...