Gå til innhold

Manuell installasjon av XP (Pro). Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har en liten utfordring jeg prøver å løse...

Det vil si, jeg må først vite om det er mulig.

Det jeg lurer på, er om det er mulig å installere Windows "manuelt". Jeg har nemlig alle filene fra en XP-Pro-installasjon liggende, tatt direkte fra harddisken de lå på, men jeg har ingen installasjons-CD. Skal prøve å få denne installasjonen inn på en annen PC.

Er det mulig, hvor komlplisert er det i så fall, og hvordan gjøres det?

Har prøvd å legge filene på en egen partisjon, og prøvd å boote fra den med boot-manageren i Vista, men uten hell. (Ja, jeg har husket de skjulte filene.)

Det er vel ganske sannsynlig at løsningen ligger i å fikse litt på Master Boot Record, men hva er beste måten å gjøre det på?

:hmm:

Hadde vært moro hvis noen har forslag til hvordan dette gjøres. ;)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windows XP kan enkelt installeres fra DOS

Jeg tror dte krever at du har FAT32 på målet, men på XP CD-en ligger det en fil som heter I386\Install.exe eller I386/Setup.exe

Boot fra en boot disk, og start den.

8099037[/snapback]

Problemet er jo at jeg ikke har XP-CD-en... :hm:

Har bare filene fra den ferdige installasjonen.

Har CD-en for XP Home, da, men det er vel neppe den samme fila...?

Hvis det er på XP-installasjonen du mener, finner jeg ingen av filene i i386-mappa.

:hmm:

Lenke til kommentar

Ja du har mange utfordringer med det ja.

Hvordan du har kopiert filene over til en annen partition er viktig.

At system filene plasseres på den active partisjon er viktig.

Du vil få problemer med en del filer i \system\config

Du vil eventuelt få problemer med hal.dll fil. Skal du sikre deg for det, må du da legge diverse alternative hal filler i system32 folder og redigere boot.ini file.

Så det er en del arbeid dette ja. At du har ikke Cd-plate til xppro, vil gjøre det vanskelig å alter recovery consol for å forandre ting og saker der.

Om du kan klone den Winxp partisjon på en annen partisjon/disk, vil begrense litt omfanget av problemene.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det på den måten at jeg klonet partisjonen den var installert på på den andre PC-en, og kopierte alle filene fra den klonede.

Hva er det du mener problemene vil gå ut på? At innstillingene ikke er tilpasset PC-en?

Det skal vel gå an å boote fra en partisjon selv om den ikke er aktiv...?

Lenke til kommentar
Jeg gjorde det på den måten at jeg klonet partisjonen den var installert på på den andre PC-en, og kopierte alle filene fra den klonede.

Hva er det du mener problemene vil gå ut på? At innstillingene ikke er tilpasset PC-en?

Det skal vel gå an å boote fra en partisjon selv om den ikke er aktiv...?

8103353[/snapback]

Den siste først: Ja du kan boote en partisjon men du må ha vel en active/system partisjon for å starte opp. Har du en fra før, så må du ordne boot.ini file der.

Det vet ikke jeg at du har, derfor nevnes.

Problemene ellers vil gå på: er den samme hardware configurasjon som den du hadde?

Hvilke bokstav skal du gi på den nye partisjon?

Men ellers det er sikkerhets innstillinger i system\config som vil sparke mest.

Siden du tar det som en utførdring, og ikke mye å tape ellers, så er det faktisk et ting å gjøre, og det er å starte opp.

Vi følger med.

Lenke til kommentar
Den siste først: Ja du kan boote en partisjon men du må ha vel en active/system partisjon for å starte opp. Har du en fra før, så må du ordne boot.ini file der.

Det vet ikke jeg at du har, derfor nevnes.

Problemene ellers vil gå på: er den samme hardware configurasjon som den du hadde?

Hvilke bokstav skal du gi på den nye partisjon?

Men ellers det er sikkerhets innstillinger i system\config som vil sparke mest.

Siden du tar det som en utførdring, og ikke mye å tape ellers, så er det faktisk et ting å gjøre, og det er å starte opp.

Vi følger med.

8103683[/snapback]

Vil det ikke en gang gå an å boote den uten å fikse alt det der, eller vil den kunne boote så fort boot.ini er fikset?

Litt mer info:

Som systemet er nå, har jeg tre OS-partisjoner: En til XP Home, en til Vista, og en med XP Pro-filene som jeg har kopiert.

XP Home ligger på en egen disk, mens de andre ligger på den andre. Tror det er XP Home-partisjonen som er aktiv. (Stemmer det at det da er denne som inneholder MBR?)

Når jeg booter, startes Vistas boot-loader. Vista er installert etter XP Home, så XP Home og Vista kom opp i bootloaderen automatisk.

XP Pro-filene ble derimot lagt inn etter Vista, og den kom ikke opp i bootloaderen automatisk. Det jeg da gjorde, var at jeg brukte VistaBootPro til å redigere boot-fila, og fikk dermed lagt til XP Pro-partisjonen på boot-lista. Den kommer dermed opp i bootloaderen, men når jeg trykker at jeg skal boote fra den, booter den faktisk til XP Home isteden. :hm:

Det kan jo se ut som den ikke prøver på riktig måte å boote fra XP Pro. Vet ikke hva som da mest sannsynlig må endres, MBR, stasjonsbokstaver, en eller annen boot.ini-fil...? :hmm:

Forslag?

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Det var litt bedre å forstå det nå ja.

Du har sikkert samme hardware som før da. Da er du vel i mål snart da.

Ok, jeg kjenner ikke de forandringer som Vistapro bruker å få i systemet, men:

åpne din boot.ini file som du har i Home partition.

Hva står det der`? har du noe som henviser til xppro partition?

Fordi din boot.ini file må ha følgende:

entry til Home partition

entry til xppro partition

Og er det slik at du får valget om Vista /xphome og xp pro når du starter opp?

eller får du Vista og windows old, for så å boote rett til home når de velger windows old?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg har ikke samme hardware, nei, det er flyttet til en annen PC.

Har forøvrig gjort et lite fremskritt nå. Jeg hadde tenkt på å endre bootfila i Vista og på XP Pro-partisjonen, men ikke på XP Home-partisjonen. Gjorde derfor dette, og fikk i alle fall opp lista når jeg starta opp.

Det som skjer når jeg booter nå, er at først lastes Vistas bootloader. Der har jeg valgene Vista, Xp Home eller XP Pro, som jeg har lagt inn manuelt fra Vista.

Enten jeg velger Xp Home eller Pro, lastes boot-fila fra Home-partisjonen, som jeg nå har redigert. Den ser nå slik ut:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN /NOGUIBOOT
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Pro" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN

Når jeg prøver å loade XP Pro, får jeg opp melding om at den ikke kan lese fra oppstartsdisken. :hm:

Jeg er imidlertid ikke sikker på om jeg har satt riktig partisjonsnummer, eller om det er andre ting som må endres på. Hva betyr egentlig "multi" og "rdisk"? Og hva med "FASTDETECT" og "NOEXECUTE"?

Hvordan kan jeg finne ut hva som er riktig partisjonsnummer? Prøvde meg fram med litt forskjellige, men ingen funka... :(

Lenke til kommentar

Hvorfor har du disk (1)?

Forandre rdisk(?)partition(?)

Nr på rdisk ser du fra diskbehandling på venste side av partitioner, der det står disk 0 eller disk 3 eller hva det er.

og partition er nr på partition fra venstre mot høyre.

Så hvis disken din har 4 partitioner, og nr 3 er xp ¨å blir partition(3)

Du behover ikke å tenke på eller skrive i det hele fastdetect og noexecute.

kan du fjerne den xppro som du har lagt inn, slik at du får valget mellom vista og Windows old?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Hvorfor har du disk (1)?

Forandre rdisk(?)partition(?)

Nr på rdisk ser du fra diskbehandling på venste side av partitioner, der det står disk 0 eller disk 3 eller hva det er.

og partition er nr på partition fra venstre mot høyre.

Så hvis disken din har 4 partitioner, og nr 3 er xp ¨å blir partition(3)

Du behover ikke å tenke på eller skrive i det hele fastdetect og noexecute.

8108988[/snapback]

Så det er "rdisk" som er nummer på disken, ikke "disk"? Var derfor jeg satte disk på 1, fordi jeg har XP Pro på en annen disk enn Home.

disk skal stå på 0, mens rdisk er nummer på disken?

Hva er disk for noe, da? Og hva med multi?

kan du fjerne den xppro som du har lagt inn, slik at du får valget mellom vista og Windows old?

8108988[/snapback]

Kan fjerne den fra Vista-bootloaderen, ja.

Lenke til kommentar

Multi (0)disk(0). Slik skal det være. Så lenge det er din bios som har kontroll over kontrolleren på kortet ditt, du skal ikke tenke på det.

Da blir det rdisk()partition() som er gjeldende.

For winxp sin del, blir det da nr på disken (det du ser fra diskbehandlingen) og partitionsnr.

Hvis disken med vista er bare 2 partitioner, hvor vista er på 1, så er xp vel på nr2.

Så prøve med det.

Hvis alt er riktig, når du velger windows old, skal det åpnes et meny hvor du kan velge home eller xppro.

Lenke til kommentar

Det skjer stadig framskritt, men nå har jeg støtt på et nytt problem. :hmm:

Det ser nå ut til at den i alle fall booter til riktig partisjon, så boot.ini er nok i orden.

Problemet er at når den prøver å starte XP, kommer det opp en feilmelding. Først kommer XP-loading-logoen så vidt opp, men den forsvinner med en gang, og blir erstattet av denne feilmeldingen:

post-78619-1173786852_thumb.jpg

Det at XP-logoen først kommer opp, beviser i hvert fall at den har funnet riktig operativsystem. :w00t:

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Har prøvd å scanne etter virus og feil, som feilmeldingen foreslo. :hm:

Takk for hjelpen så langt! :thumbup:

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Det går framover du sier.

Hvordan kopierte du alle de filene over til xp partition? brukte du xcopy eller?

Du kan kontrollere hvilken type hal.dll er riktig for Pc din.

Kontrollere opprinelig versjon av hal.dll som du finner på din Home \windows\system32 folder med den du har i xp \windows\system32 folder.

Du kan prøve å legge switches i boot.ini file first for bootsafe og ellers for alternativer som du må lese i boot.ini options.

Når det gjelder at din boot.ini er riktig er seff ikke sikkert før du kryss kontrollere.

Du må se i bcdstore hva du har av entries der. bcdedit /enum all /v

Hvis du skal boote direkte med xp sin loader, slik at du er ikke avhenging av bootmanager til Vista, så må du kjøre bootsect /nt52 sys (eventuelt med /force på slutten).Bootsect.exe finner du i dvdplate(vista)

Med bootsec /nt60 sys skifter du tilbake til Vista manager igjen.

Slik vil du kunne være sikker at det er ikke annet enn xp-home-pro som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg kopierte over filene ved å først kopiere partisjonen med Partitiom Magic, og deretter flytte filene på "vanlig" måte til en egen partisjon på den andre PC-en.

Kan jeg bare kopiere over hal.dll fra den ene Windowsen til den andre?

Hva mener du med bcdstore og det der...? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg kopierte over filene ved å først kopiere partisjonen med Partitiom Magic, og deretter flytte filene på "vanlig" måte til en egen partisjon på den andre PC-en.

Kan jeg bare kopiere over hal.dll fra den ene Windowsen til den andre?

Hva mener du med bcdstore og det der...?  :dontgetit:

8151746[/snapback]

Når det gjelder hal.dll, se litt på det for å forstå.

Hvis du høyre klikker på filen og velger egenskaper, vil du under opprinelig versjon finne ut hvilken hal file er brukt og som er riktig for din computer.

Hvis versjon på home er den samme som den du har på xp, så er greit.

Alle hal typer filer blir renamed til hal.dll. Derfor er viktig å vite hvilken hal type file man skal rename til hal hvis det er behov for det.

Bcdstore er da der hvor alle boot options er å finne på et system som kjøre Vista.

Det er det som er BCD , som er det ny boot configuration og storage system som Vista bruker.

Så via cmd si C:\windows\system32>_ skriver bcdedit /enum all /v skal du se hva er lagret der. Her kan du delete, tilføye alle entries som er nødvendig før du bruke noen som helst bootloader, som er nødvendig for å starte OS som du har tenkt å starte.

Og fra her kan du velge eller finne hvor ntldr er å finne i systemet.

At jeg spør om hvordan du kopierte filene, det har å gjøre med om kopiering har tatt alle filer med seg.

(Kan du kontrollere hvor mange partisjoner rapporteres på disken med Vist xp pro på:

Bruk: cmd---diskpart,,,velg disk og -list partisjon?)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

HAL.dll er forskjellige, ja.

Under Filversjon står det 5.1.2600.2180 på XP Home, og 5.1.2600.2705 på XP Pro.

Opprinnelig filnavn er halaacpi.dll på Home, og halmacpi.dll på Pro.

Hvor er det jeg finner disse opprinnelige filene? Er det en fil et sted som jeg skal rename til HAL.dll på XP Pro-partisjonen?

Her er det som kommer når jeg ber den liste partisjoner på disk 1:

Partisjon ###  Type              Str.     Forskyvning
-------------  ----------------  -------  -------
Partisjon 1    Primær             183 GB    32 KB
Partisjon 2    Primær              15 GB   183 GB
Partisjon 3    Primær              20 GB   198 GB
Partisjon 4    Utvidet             16 GB   217 GB
Partisjon 5    Logisk              16 GB   217 GB 

Her er liste over volumer: (C ligger på disk 0. D, R, S og T på disk 1)

Volum ###  Bokstav  Etikett        Fs     Type        Str.     Status     Info

----------  ---  -----------  -----  ----------  -------  ---------  --------
Volum 0     E                       DVD-ROM         0 B
Volum 1     F                       DVD-ROM         0 B
Volum 2     G                       DVD-ROM         0 B
Volum 3     C   System       NTFS   Partisjon     37 GB  OK         System
Volum 4     D   Dokumenter   NTFS   Partisjon    183 GB  OK
Volum 5     R   Win XP Pro   NTFS   Partisjon     15 GB  OK
Volum 6     S   Vista        NTFS   Partisjon     20 GB  OK
Volum 7     T   TEMP         FAT32  Partisjon     16 GB  OK         Sideveks 

Det med BCDedit, det kan vel bare gjøres fra Vista? Trenger jeg egentlig å gjøre det, ettersom den tydeligvis finner riktig partisjon og prøver å boote fra den?

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Alle hal filene finner du i cdplate. Søker de på hal.dll vil alle de andre ligge etter hverandre. I tillegg vil alle ligge i windows\driver Cache\i386 folder, sammen med andre systemfiler.

Kontrollere versjon av ntoskrnl, og du kan kopiere dem over ja.

Se på den her http://support.microsoft.com/kb/309283 ,

http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;EN-US;q237556....slik at du får en bilde av det.

Nå på grunn at det kan være hva som helst, som forårsaker feilmeldningen, er det bare å prøve seg fram. Hver ny feilmeldning du får, er en mulighet for å komme videre.

Se på det og http://support.microsoft.com/kb/299340/

http://support.microsoft.com/kb/307545/

Når det gjelder bcdedit commando, du behøver ikke å være i Vista, for å utføre det.

Er du logget i xp home og åpner cmd… så skifter du til Vista partisjon.

F.eks. C:\Documents and settings\ I.A.G >_X: enter

X:\>cd windows\system32 …enter..blir

X:\windows\system32>bcdedit /enum all….eller med /v I tillegg til det andre.

jeg nevner det, på grunn av, det er en måte å lære å bruke det ....delete entries legge andre,osv………..det kan bli aktuelt seinere.

http://technet2.microsoft.com/WindowsVista...3.mspx?mfr=true

Ellers var partisjon(2) som xp er ja, og vista nr:3

Du MÅ holde "oversikt på ark" for alle de forandringer du utfører, ellers det kan bli umulig å finne ut, hva forårsaker hva.

Om du ikke kommer forbi den der snart, vi må kanskje legge alternativene i boot.ini, slik at skifting under prøving mellom de alternative konfigurasjoner, går fortere.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...