Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke startet pc..

Anbefalte innlegg

Har hatt endel problemer med pc'en i det siste, så bestemmte meg for og formatere ista.. Etter jeg hadde gjort dette kunne jeg velge om jeg ville starte pc'en i sikkerhets modus, eller vanlig eller sist gang det funket eller noe sånn.. Uansett hva jeg valgte her restarta pc'en seg og det samme kom opp.. Slo av pc'en og prøvde litt senere, da kom det opp en feilmelding at pc'en ikke fant noen harddisker eller noe sånt, har prøvd og fromatere engang til men det samme skjer.. Noen som kan hjelpe meg og fikse dette? Så det som skjer er at når pc'en skal loade seg inn i windows så skjer det et eller annet driit..

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hatt endel problemer med pc'en i det siste, så bestemmte meg for og formatere ista.. Etter jeg hadde gjort dette kunne jeg velge om jeg ville starte pc'en i sikkerhets modus, eller vanlig eller sist gang det funket eller noe sånn.. Uansett hva jeg valgte her restarta pc'en seg og det samme kom opp.. Slo av pc'en og prøvde litt senere, da kom det opp en feilmelding at pc'en ikke fant noen harddisker eller noe sånt, har prøvd og fromatere engang til men det samme skjer.. Noen som kan hjelpe meg og fikse dette? Så det som skjer er at når pc'en skal loade seg inn i windows så skjer det et eller annet driit..

Takk for svar:)

8098877[/snapback]

Hvor gammel er pc'n? Kan være hdd'n.....

Lenke til kommentar

Den pc'en som har problemer er vel ca 4 år kanskje, men den er helt grei.. Prøvde og formatere engang til, men det virker som om det ikke er noe kontakt mellom hovedkortet og harddiskene eller noe for står at de ikke finner noen harddisker

Lenke til kommentar

Når du sier formatere - vil det si at du ønsker å fjerne hele windows installasjonen og installere på nytt? Hvordan formaterte du isåfall? Sikkert dumt spørsmål, men formaterte du fra windows, oppstartsdiskett/cd, BIOS?

"ikke finner noen harddisker" - hvor ser du dette? I BIOS kan man vanligvis se hvilke hard-disker som er koblet til. Dersom det ikke står noe her, så er det nok muligheter for en HW-feil her, vil jeg tro.

Mulig jeg har misforstått, men dersom du har formatert pc'en, så vil du ikke kunne starte opp uten installasjons-cd/boot-disk, siden det ikke lenger er et operativsystem installert.. :)

Lenke til kommentar

Jeg har også samme problemet som trådstarter :cry: Jeg får melding om at windows ikke startet uten problemer. Jeg kan så velge mllom sikkermodus, sikkermodus med nettverk, sikkermodus med bare kommandolinjen, siste fungerende konfigurasjon (siste innstillinger som virket) og starte windows på vanlig måte. PC-en begynner så å "loade" windows (etter at jeg velger en av valgmulighetene), men den stopper nesten med en gang for så å restarte igjen.

Jeg prøvde å sette BIOS til default, men dette hjalp ikke. Jeg fikk dette probøemet etter at strømmen forsvant, jeg har ikke formatert.

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Da må du nok teste harddisken... Det er enklest om du kommer inn i sikkerhets modus med bare kommando linje, da kan du kjøre "chkdsk /f". Eller så må du nok prøve å bytte harddisk... Men om du har garanti anbefaler jeg deg å sende den inn ;)

Lenke til kommentar

Jeg trykket F8, så valgte jeg harddisken min og deretter trykket jeg på "sikkerhetsmodus med kun kommandolinje". Da kom det opp en masse tekst nederst på skjermen før skjermen ble svart og det kom en hvit strek oppe i venstre hjørne. Etter noen sekunder så restartet maskinen seg igjen. Jeg kunne ikke skrive noe...gjorde jeg noe feil?

EDIT: Jeg bootet fra XP CD-en, valgte å reparere windows (eller hva nå det stod), og brukte kommandoen chkdsk /p/r. Da dette var ferdg så brukte jeg kommandoen EXIT. Da restartet PC-en seg og jeg valgte å starte den med "siste fungerende konfigurasjon (siste innstillinger som virket). Etter dette så virket alt igjen. Jeg håper bare at jeg ikke får noen problemer neste gang jeg må starte maskinen på nytt...

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Jeg puttet en xp cd inn i cdromen se restartet jeg pc og så kommer det opp en melding om jeg vil starte cd trykk en tast også gjorde jeg det.. Jeg vet hvordan man formaterer, har gjort det 100 ganger.. Men denne gangen fucka det seg opp, tror ikke det er formateringen sin skyld..

Lenke til kommentar

Oki. Bare virket som om formateringen gikk greit og at du provde aa boote en formatert harddisk ut ifra forste posten. Saa jeg bare spurte for sikkerhets skyld :) Merkelig. Da har jeg ikke saa mye annet enn det som er sagt allerede aa komme med. Lykke til.

* Beklager tegnsettingen, men kjorer fra en live/cd uten stotte for norsk tastatur..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...