Drillo Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Stemmer det at menn ikke har lov til å kroppsvisitere damer, men damer har lov til å kroppsvisitere menn? Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Fant ikke noe under Kroppsvisitering @ Wiki, har du et synonym for det ordet? EDIT: Fant heller ikke noe @ lovdata.no ;'| Endret 7. mars 2007 av Fredrik- Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det er vel mere en norm at menn ikke skal undersøke kvinner.. Blir man først kroppsvisitert så har du krav på en av samme kjønn rett og slett. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Stemmer det at menn ikke har lov til å kroppsvisitere damer, men damer har lov til å kroppsvisitere menn? 8097752[/snapback] Da jeg var i tollvesnet (riktignok bare på utplassering (det er også ganske lenge siden)) var dette helt valgfritt. Man kunne selv velge om det skulle være en mann eller kvinne som skulle kropsvisitere deg. Endret 7. mars 2007 av Aldhissla Lenke til kommentar
liqa Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Stemmer det at menn ikke har lov til å kroppsvisitere damer, men damer har lov til å kroppsvisitere menn? 8097752[/snapback] Menn har da lov til å kroppsvisitere damer. Men hun kan fremlegge krav om at visiteringen skal foretas av en kvinne. Om det samme er tilfelle den andre veien det vet jeg sannelig ikke. Lq Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Stemmer det at menn ikke har lov til å kroppsvisitere damer, men damer har lov til å kroppsvisitere menn? 8097752[/snapback] Menn har da lov til å kroppsvisitere damer. Men hun kan fremlegge krav om at visiteringen skal foretas av en kvinne. Om det samme er tilfelle den andre veien det vet jeg sannelig ikke. Lq 8098143[/snapback] Kjenner ikke jussen i dette, men det kan da ikke være slik i alle situasjoner: Hvis en potensielt farlig kvinne, som kan ha på seg våpen, blir stoppet av to mannlige politimenn, må de da ha lov til å kroppsvisitere henne? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 er ganske sikker på at det er lov utenpå klærne, men full stripping og alt som hører til kan man vel kreve å få en av samme kjønn, usikker om menn kan kreve kvinner og motsatt men... Hvis en potensiell falig kvinne kommer kan man gjøre det, hvis det er en rutine-kontroll, eller narko-hunden snuser ekstra lenge på deg er kan man kreve ihvertfall samme kjønn, men så lenge man gjør det for egen sikkerhet er jeg ganske sikker på at det er lov for menn å visitere kvinner og motsatt(tviler dog på at det motsatte er ett problem) Lenke til kommentar
Janmayen Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 er ganske sikker på at det er lov utenpå klærne, men full stripping og alt som hører til kan man vel kreve å få en av samme kjønn, usikker om menn kan kreve kvinner og motsatt men... Hvis en potensiell falig kvinne kommer kan man gjøre det, hvis det er en rutine-kontroll, eller narko-hunden snuser ekstra lenge på deg er kan man kreve ihvertfall samme kjønn, men så lenge man gjør det for egen sikkerhet er jeg ganske sikker på at det er lov for menn å visitere kvinner og motsatt(tviler dog på at det motsatte er ett problem) 8098778[/snapback] Loven sier ingenting om det tror jeg, men det er en tollforskrift som regulerer dette... Noen som kan finne den? Lenke til kommentar
Janmayen Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 er ganske sikker på at det er lov utenpå klærne, men full stripping og alt som hører til kan man vel kreve å få en av samme kjønn, usikker om menn kan kreve kvinner og motsatt men... Hvis en potensiell falig kvinne kommer kan man gjøre det, hvis det er en rutine-kontroll, eller narko-hunden snuser ekstra lenge på deg er kan man kreve ihvertfall samme kjønn, men så lenge man gjør det for egen sikkerhet er jeg ganske sikker på at det er lov for menn å visitere kvinner og motsatt(tviler dog på at det motsatte er ett problem) 8098778[/snapback] Loven sier ingenting om det tror jeg, men det er en tollforskrift som regulerer dette... Noen som kan finne den? 8104482[/snapback] Med hjemmel i Tolloven; FOR 1967-12-15 nr 8962: Forskrift til tolloven. 3.2. Undersøkelse på person I medhold av tollovens § 15 første ledd nr 1 fastsettes: 3.2.1. Undersøkelse på person kan foretas av tolltjenestemenn, jf tollovens § 12 nr 5. Undersøkelse kan foretas som rutinekontroll. Den skal foretas skånsomt og hensynsfullt, og på en minst mulig krenkende måte. 3.2.2. Kontrollen foretas på dertil egnet sted av tolltjenestemann av samme kjønn som den kontrollerte. 3.2.3. Undersøkelse på person kan omfatte fullstendig avkledning og besiktigelse av kroppen, herunder undersøkelse av munn, hår, klær og utvendig synlige fremmedlegemer. Under kontrollen kan tolltjenestemannen kreve at den kontrollerte beveger seg slik at det kan undersøkes om fremmedlegemer er festet til kroppen. Tolltjenestemannens kontroll omfatter ikke kontroll av kroppens hulrom, ut over munnhulen. 3.2.4. Tolltjenestemannen kan be den kontrollerte avgi avføring/urinprøve. Særskilt avtrede som muliggjør kontroll av avføringen kan anvendes. 3.2.5. Dersom det foreligger mistanke om at den kontrollerte skjuler narkotika i kroppen, og kroppslig undersøkelse er nødvendig for å avkrefte mistanken, skal politiet varsles. Anmodning til helsepersonell/sykehus om kroppslig undersøkelse besluttes av politi/påtalemyndighet. 3.2.6. Personer som forsøker å unndra seg kontroll kan holdes tilbake med makt. Tolltjenestemannen kan be om politiets bistand til gjennomføring av kontrollen hvis den som skal kontrolleres motsetter seg kontrollen, jf tollovens § 20. 3.2.7. Den kontrollerte skal på forlangende legitimere seg overfor tolltjenestemannen og gi de opplysninger som tolltjenestemannen finner nødvendig for gjennomføringen av kontrollen, jf tollovens § 14. 3.2.8. Tolltjenestemannen skal på forlangende legitimere seg overfor den kontrollerte. Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Står det nevnt noe sted i tråden at det kun er sankk om toll her. hva hvis du skal på glattcella? da må man jo kle seg helt naken ofte mens en hel gjeng med politi ser på deg (4-7 stk, (kan også være mindre men ærfaringer sier dette..)) Gutter må jo kle av seg, ta å vifte med boxer over hodet mens de tar "knebøy". Gjør de dette med damer også? Og må jenter egentlig ta av seg BH en og evt undertøy i det heletatt? Kan forestille med en 16 årig jente som stipper seg helt ned mens hun tar g'en over hode og vifter rundt med den mens hun må bøye i knærna. Ganske nedverdigene og spesielt med mye folk (politi) i rommet. (ikke det at det ikke er flaut å gjøre det for gutter) Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Det er vel mere en norm at menn ikke skal undersøke kvinner..Blir man først kroppsvisitert så har du krav på en av samme kjønn rett og slett. 8097809[/snapback] Synd det der, ble ganske forbausa på flyplassen når en mann kom også skulle jeg løfte på venstre bein, også bytte til høyre og ble kjent på insiden av lårene osv. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Kan man be om at man skal få ei kvinne til å klå på deg da, eller er det slik at det MÅ være samme kjønn? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Jeg ville heller blitt kropsvisitert av en kvinne enn en mann. Nei, jeg kødde ikke. Jeg ville faktisk følt meg mer komfortabel med det. Endret 8. mars 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg ville heller blitt kropsvisitert av en kvinne enn en mann. Nei, jeg kødde ikke. Jeg ville faktisk følt meg mer komfortabel med det. 8106798[/snapback] Trur ikkje nokon er uenig med deg der. Spør ein mann om han vil bli "befølt" av ei kvinne eller ein mann, trur du vil få ganske klart fleirtal på kvinner. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg ville heller blitt kropsvisitert av en kvinne enn en mann. Nei, jeg kødde ikke. Jeg ville faktisk følt meg mer komfortabel med det. 8106798[/snapback] Trur ikkje nokon er uenig med deg der. Spør ein mann om han vil bli "befølt" av ei kvinne eller ein mann, trur du vil få ganske klart fleirtal på kvinner. 8106849[/snapback] Men du skal ikke bli befølt. Du skal bli kroppsvisitert. For meg er det et fett om det er en mann eller ei dame. Om jeg hadde blitt befølt/antastet så ville det vært ubehagelig uansett om det var ei dame eller en mann som gjorde det. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Men du har muligheten for å score to i en Lenke til kommentar
liqa Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Spurte en politimann om dette, han svarte meg som så; Ved vanlig visitering utenpå klærne skal/kan det ikke bli stilt krav til at den som undersøker skal være av samme kjønn. Men poletiet skal utøve kjønn og viss mulig derfor ta hensyn til kjønn. Ved kroppsvisitering derimot, ved nærgående undersøkelse av kroppen kan det bli stilt krav om at den som utfører undersøkelsen skal være av samme kjønn.(Bare helsepersonell har unntak fra denne bestemmelsen visstnok.) Reglene er altså de samme for kvinner og menn. Lq Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Var vaktsoldat under førstegangstjenesten. Der fikk vi instruks om at ved vanlig søking etter våpen på kropp hadde kjønn ingen betydning, men anholdte kvinner skulle kles av/kroppsvisiteres nøye enten av en kvinnelig vaktsoldat, av et hvilket som helst kvinnelig befal eller av en annen kvinne med politimyndighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå