hernil Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 hvordan var hverdagslivet i Norge under krigen? er det noen som har innspill eller historier som de har lyst til å dele? noen historier kan bli brukt i skoleprosjekt (si ifra om du absolutt ikke vil det). Lenke til kommentar
hernil Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 alle innlegg mottas med takk! Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 alle innlegg mottas med takk! 8100514[/snapback] Det var stor forskjell på by og land. Langs kysten og på landet så følte de nok mangel på enkelte koloni-varer (importvarer som kaffe, tobakk), men ellers så klarte en seg vel bra materielt sett. Folk var jo vant med mye natural-hushold. Og som i mange land ellers i verden, så betød vel kontakter og familie mye for hvordan en hadde det. Det skal visst versere mange historier om tyvslakt og uregelmentær elg-jakt under krigen. Respekt for lov og orden gikk tilbake. Har hørt antall med hjertefeil gikk ned under krigen. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Vi skal faktisk lage en kortfilm av en familie i Norge under 2. verdenskrig. Familien består av to brødre og faren deres. En natt blir faren kidnappet, og sendt til konsentrasjonsleir. Brødrene mottar senere et skriv om at faren er død... Til et skoleprosjekt... Lenke til kommentar
hernil Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 morsomt kanskje du kan laste den opp her? har lyst til å se den. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det kan jeg få til innen neste helg muligens... Den blir ferdig til onsdag, men jeg reiser til Sudndalen/Hallingsskarvet/Hermon neste helg. Så vi får ser hvor fort jeg klarer å få det innpå... Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Det var stor forskjell på by og land.Langs kysten og på landet så følte de nok mangel på enkelte koloni-varer (importvarer som kaffe, tobakk), men ellers så klarte en seg vel bra materielt sett. Folk var jo vant med mye natural-hushold. Og som i mange land ellers i verden, så betød vel kontakter og familie mye for hvordan en hadde det. 8106550[/snapback] Bestemoren min bodde delvis på en liten gård under krigen og de hadde ikke mangel på mat, fordi de kunne dyrke mye selv. Dette var i Kongsberg, så er vel delvis ute på landet. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Vi skal faktisk lage en kortfilm av en familie i Norge under 2. verdenskrig. Familien består av to brødre og faren deres. En natt blir faren kidnappet, og sendt til konsentrasjonsleir. Brødrene mottar senere et skriv om at faren er død... Til et skoleprosjekt... 8115372[/snapback] Denne filmen sier kanskje noe utypisk for livet under krigen ? Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Njaa, mange som opplevde dette i Norge faktisk. Hvertfall etter hva jeg har fått høre av læreren min, men var kanskje ikke det mest hverdagslige. Vi fikk det hvertfall godkjent! Lenke til kommentar
sv1 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Har hørt at tyskerne var noen kløppere på å skyte fugler Lenke til kommentar
Mott Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Var vel enklere på landet da man bodde som oftest på gørder, min morfar bodde på landet (bremanger) på denne øyen lagde tyskerne et stort fort på det høyeste fjelelt men lokalbefolknigen ble likevel ikek mye plaget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå