Gå til innhold

Er det mye ytelsesforbedring

jebinio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei, jeg har innstallert Vista 64 bit på min maskin med 2 gb ram. Vil jeg få mye ytelsesforbedring med 4 gb ram? Mine 2 brikker er: Geil 2GB (2x1GB) PC6400 DDR2 800Mhz BGA Brushed Aluminum Heat Spreader Retail.

8097249[/snapback]

Det kommer an på hva du skal bruke maskinen til? Hvis du kun skal surfe på nettet, skrive brev, regneark, etc. har det liten hensikt å sette mer minne inn. Skal du bruke maskinen til tung DAK/CAD, bildebehandling, evt. spille minnekrevende spill kan mer minne gi bedre ytelse. Hvor mye? Vanskelig å svare på uten å vite hvilke programmer / bruksområder man snakker om. Uansett tror jeg forbedringen i ytelse knapt blir målbar.

Jeg har sett at andre har anbefalt 4 GB RAM ved bruk av Vista generelt, men tror at vi snakker om folk med spesielle interesser som må ha det beste av det beste, evt. er sponset av maskinvare-selgere. Jeg kjører Vista 32 bit og XP64 med 2 GB RAM og det går veldig fort unna. Jeg hadde tidligere 4 GB i denne maskinen, men opplevde at maskinen kunne fryse i flere sekunder for så å kjøre normalt igjen. Tok ut 2 GB og det var normal hastighet igjen.

Lenke til kommentar

Hei.

Vista spiser jo en del minne, men det kommer vel litt an på hva du skal bruke maskinen til om det vil bli noe bedre ytelse.

Og på en del hovedkort blir hastigheten på minne lavere hvis man bruker 4 brikker i stedet for 2. Sjekk evt. det i manualen for hovedkortet.

Til enkel bruk vil du ikke se så mye forskjell i ytelse, men på en del spill, grafiske program og videoredigering vil mere minne gjøre nytten.

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...