Gå til innhold

Førstehjemslån - låne maks?

Anbefalte innlegg

Vi var i banken i går for å høre hvilket boliglån vi kunne få.

Som førstehjemslånetakere kunne vi få 1,9mill.

Det jeg lurer på er om det vil være lurt å kjøpe en bolig til denne prisen. (ca 1,9)

Altså at man låner så mye man får lov til.

Eller låne litt mindre (rundt 1,5 - 1,6mill), for så å spare mere penger pr mnd, f.eks BSU (bruker ikke av bsu i lånet da vi ikke har spart mer enn 25% av max beløpet..) eller sparing i fond o.l.

Fersk på boligområdet, så alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo helt ann på hvor god råd du har lyst til å ha.

Jeg fikk lov av banken å låne 1.3 da jeg skulle kjøpe alene. Men jeg fant en leilighet til 1.2 og slapp å makse ut lånet. Det betyr jo at jeg har en romsligere økonomi.

Bare det at banken kan gi deg 1.9 så betyr ikke det at du bør gjøre det. Med ett lån på 1.9 må dere ut med..tja..15 - 17 000 i mnd. Husk at renta har begynt å stige..så om 3 - 4 år kan det være tett opp mot 20 000 i mnd.

Det du har fåt fra banken nå er jo bare en sats på hvor høyt du kan gå. Du bør jo uansett ikke ha mål om å bruke det opp. Gå på visning..legg inn bud..men jeg ville satt det buder på over 1.8 VELDIG høyt. Da skal boligen være helt hinsides fantastisk. Nesten en uoppnåelig drøm.

AKIRA

Lenke til kommentar
Bare det at banken kan gi deg 1.9 så betyr ikke det at du bør gjøre det. Med ett lån på 1.9 må dere ut med..tja..15 - 17 000 i mnd. Husk at renta har begynt å stige..så om 3 - 4 år kan det være tett opp mot 20 000 i mnd.

8097474[/snapback]

Dette spørs jo hvor lang tid han velger å betale ned lånet sitt på.

Jeg tok meg nettopp lån på 1 700 000. Betaler ca 8-9000kr i mnd over en nedbetalingsperiode på 30år.

Det du har fåt fra banken nå er jo bare en sats på hvor høyt du kan gå. Du bør jo uansett ikke ha mål om å bruke det opp. Gå på visning..legg inn bud..men jeg ville satt det buder på over 1.8 VELDIG høyt. Da skal boligen være helt hinsides fantastisk. Nesten en uoppnåelig drøm.

Dette spørs jo da på hvor man bor. Bor man ute på landet så koster det ikke mye for en leilighet. Men skal man flytte i en storby (Bergen, Stavanger eller Oslo) Så får man ikke allverdens for 1.8 million. Dette vet jeg da jeg har vært på jakt etter leilighet i 6mnd.

Lenke til kommentar

Nei, men prinsippet gjelder. Man MÅ ikke makse ut lånet. Man må leve etter evne og bare fordi banken vil gi deg 1.9 betyr ikke det at man kan behandle det lånet når hverdagen slår inn med alle andre regninger og utgifter.

Hvor man VIL bo..og hvor man KAN bo er to helt forskjellige ting og ikke noe folkerett.

AKIRA

Lenke til kommentar

8097474[/snapback]

Jøss, hvilken rente er det du opererer med da?

Et lån på 1,9 mill med dagens rente som er på ca 4,6% med en nedbetalingstid på 25 år gir i underkant av kr 11 000 i måneden.

Det er absolutt levelig for to personer med fast inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...