Gå til innhold

Athlon XP FSB

KriZZ

Anbefalte innlegg

Jeg har en athlon XP1700+ vil gjerne ha denne til og kjøre på en bedre hastighet.

Men fsb kan jo ikke engang settes på 138 mhz uten og kræsje :sad:

Slik har det altid vært, har aldri fått klokka noe særlig i fsb. Noen som vet grunnen ?

Har lyst til og stille MultiPleyer men det er så komplisert og låse opp en XP i forhold til TB.

Tempraturen ligger på 40* idle. Tempraturen stiger ikke når jeg sette opp fsb men den bare kræsjer. Har også prøvd og sette opp vcore men det hjelper ikke.

Ser jo mange her kjøre fsb på langt over 150 mhz og det er kjipern at jeg ikke får det til :sad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker MSI-korta for å være ustabile ved overklokking. Har selv hatt 3 MSI HK og på samtlige var det kul umulig å komme noe mer enn ca. 3-5MHz over standard, selv med Kun skjermkortet montert. (Som har blitt kjørt på mye over 66MHz før). Kraftigere Chipset-kjøler hjalp så og si ingenting.

Lenke til kommentar

For de som ikke har fått det med seg, MSI KT4 Ultra er godkjendt for 166Mhz bus, så det er nok ikke hovedkortet som stopper her!

Du bør nok låse opp prosessoren, litt arbeid, men så har du mange flere muligheter.

Kjører min XP2000+ på 333Mhz FSB på et KT4 Ultra, funker helt glimrende...

MSI Kt4 Ultra

Athlon XP 2000+ 1660,333Mhz

- Mist silent twin

256Mb Apacer PC3200 DDR

Gainward Gf4 Ti4200

osv....

Lenke til kommentar

4-2-1 FSB AGP PCI betyr rett og slett at AGP kjører på 2x PCI og FSB er 4 x PCI. Dette er litt feil, for det man egentlig klokker er som regel FSB og så utledes frekvens for PCI til (som her) f.eks 1/4 av FSB og AGP gjerne til 2xPCI. Disse timingverdiene tilsvarer standard for en FSB på 133MHz, mens 3-2-1 tilsvarer 100MHz FSB.

Det er altså mulig å velge hvilken brøk av FSB du ønsker å kjøre PCI bussen på, men dessverre er det bare de aller nyeste hovedkortene som lar deg låse PCI-bussen på 33.3MHz slik at du fritt kan leke med FSB uten å påvirke PCI og AGP bussen.

Ang. det opprinnelige spm; en overklokking av FSB når CPU er låst og PCI ikke kan justeres uavhengig er svært risky ettersom det er så mange komponenter som kan feile og ta ned systemet. 133>138 er imidlertid litt lavt, CPU'en burde nesten ikke merke dette, og mitt inntrykk er også at AGP-kort tåler en såpass lav overklokking relativt smertefritt. Det som er meget mulig er at du har ett eller flere PCI-kort som ikke tåler overklokking overhodet; typisk er litt eldre PCI kort svært ømfintlige for overklokking på bussen og kan feile veldig tidlig - prøv å røske ut alt du har av innstikkskort og se om du da kan gå høyere før ting låser seg.

I mitt forrige system kunne jeg overklokke fra 100 til 112 på FSB med en divisor på 1/3 PCI (dvs PCI-buss gikk opp til 37MHz og AGP til 74MHz) uten problemer via SoftFSB. I tillegg kunne jeg overklokke AGP-kortet (GeForce2 GTS) enda mere via drivere, så det er helt opplagt mulig å overklokke både PCI og AGP en del med litt flaks. Pussig nok er det gjerne ved boot at man får problemer; dersom jeg satte de samme verdiene i BIOS så pleide Win98 SE å låse seg underveis, men straks OS var bootet kunne jeg som sagt via SoftFSB kjøre stabilt også i tunge applikasjoner som spill og diverse benchmarks. Nå pleier jeg å skru av maskina hver kveld, så hvor stabilt systemet ville vært over lang tid vet jeg ikke, men i verste fall kan man jo ta ned FSB når man ikke bruker PC'en.

Nåvel; moralen er at det bør være mulig å få til vesentlig mere overklokking på FSB hvis du greier å identifisere hvilke chip'er som ikke takler overklokkingen og bytter ut disse, og det gir definitivt en forbedring i ytelse. Jeg ville likevel vurdert å låse opp XP'ens multiplyer, så du kan holde den i nærheten av spec på intern klokkefrekvens - ellers vil du trenge seriøs kjøling etterhvert som du overklokker FSB.

Lenke til kommentar

Har selv et msi ultras kt 400 med en xp1600 AGOIA. Denne kjører jeg med 10*180 fsb og det er helt stabilt(har kjørt burn in wizard på sisoft sandra). Kjørte med 10.5*175 før men ettersom maskinen yter mere med 10*180 er det bedre løsningen for en kjapp maskin, ettersom du vil få en vesentlig økning i hastighet på minnne og bus hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...