mandela Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Overrasket meg ganske heftig at jeg fant en dame på top-10 listen 8098238[/snapback] hun ble vel kvotet inn :!: Lenke til kommentar
AnRe Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hvorfor dette behovet for å nedvurdere Jon og hans betydning? Han er symbolet på det arbeidet som ble gjort og ble kjendis over natten med alt det positive og negative det medfører. Bleke nerder mot internasjonal storkapital pirrer de fleste. Skjønner det er vanskelig å bli profet i eget land. Jeg finner det artig at en nordmann er på en slik liste. Go Jon Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg synest det er dumt at Jon har fått æren/skydlen for selve knekkingen, siden det ser ut til at han bare laget GUIet, noe som gjerne er den enkle biten. Jeg synest han godt kunne presisért dette noen av alle de gangene han har blitt intervjuet. Forøvrig savnet jeg noen personer som står bak åpen kildekode på listen. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hvis du hadde lest innholdet i mitt innlegg efikkan, så presiserer Jon at han har alltid nevnt sin rolle i DeCSS og at DeCSS var et "team effort" ovenfor pressen men slik medianorge er i dag, lager de heller nyhetsstoff som selger fremfor å bringe fakta på bordet. At en liten blekfis fra Norge klarte å hisse opp Hollywood slukte mediene rått. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hvis du hadde lest innholdet i mitt innlegg efikkan, så presiserer Jon at han har alltid nevnt sin rolle i DeCSS og at DeCSS var et "team effort" ovenfor pressen men slik medianorge er i dag, lager de heller nyhetsstoff som selger fremfor å bringe fakta på bordet. At en liten blekfis fra Norge klarte å hisse opp Hollywood slukte mediene rått. 8099065[/snapback] Jeg har lest innholdet. Jeg har sett han intervjuet flere ganger uten at han har nevnt et ord om det, og det synest jeg han kunne gjort. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Det er jo opplagt at Jon har brukt dette for alt det er verdt. Jeg skal ikke si noe om hvorvidt jeg mener det var moralsk «riktig» eller ei, siden jeg ikke vet nok om saken, men Jon visste hva han dreiv med da han unnlot å nevne dette; helt garantert, han er ikke dum. Se f.eks. bare på hva som skjedde når Kripos kommer inn i bildet. Å begynne å føre en sak mot en person som har konstruert et GUI er jo omtrent så talentløst som det kan få blitt (om ikke det finnes lovverk som omhandler å forenkle ulovlige prosesser, men jeg tror ikke tiltalen gikk på det). Dette er jo gull for personer som kjemper mot DRM og forbrukerfiendtlighet. Selv om jeg personlig syntes hele saken med Jon i mediene var tåpelig, og var ganske høylytt angående det, så er det først og fremst mediene og alle «idiotene» rundt kjernen av saken som kritikken gikk til (og burde gå til). Jon har brukt dette til å garnere seg selv og sin sak med et heftig moment, og det bør ikke undervurderes, selv om det for oss som vet mer enn andre, setter Jon i et ufordelaktig lys. Endret 7. mars 2007 av CAT-scan Lenke til kommentar
NeonNero Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Han skrev GUI for en gruppe som "cracket" koden til DeCSS. 8097238[/snapback] kilde, takk. Han cracka apples DRM. Det viser at han kunne ha vært i stand til cracke CSS (vært med på). Gi meg NOE SOM HELST som motbeviser dette. 8097277[/snapback] Fra dommen (hentet fra http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=206926, et godt stykke ned i teksten): Det må etter dette legges til grunn at det programmet John Lech Johansen senere programmerte, brukergrensesnittet (Graphical User Interface), besto av "the nomad"s dekrypteringsalgoritme og Derek Fawcus' autentiseringspakke. Utarbeidelsen av et brukergrensesnitt gjorde programmet tilgjengelig også for brukere uten spesialkunnskap om programmering. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Eh, dommen motbeviser ikke at LJL ikke var i stand til å cracke CSS men at han kun utviklet GUI til DeCSS, som ble programmert av The Nomad og Derek Fawcus. Hvordan mener du at det sitatet motbeviser crackeevnen til LJL, NeonNero? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Synes denne lista er et eneste stort "makkværk" Består stort sett bare av kjente og ukjente komersielle folk. Hvorfor er Sir Tim Berners-Lee, "skaperen" av internett så lang nede på lista? Hvor er Richard Stallmann? Han er rikitgnok ikke veldig kjent men han startet trossalt GNU prosjektet. Join us now and share the software;You'll be free, hackers, you'll be free. Hoarders may get piles of money That is true, hackers, that is true. But they cannot help their neighbors; That's not good, hackers, that's not good Resten av sangen finner du HER Edit: For ikke å snakke om Lawrence Lessig?, grunleggeren av Creative Commons. Endret 7. mars 2007 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Yoruk Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Overrasket meg ganske heftig at jeg fant en dame på top-10 listen 8098238[/snapback] hun ble vel kvotet inn :!: 8098429[/snapback] Hun var jo rimelig foxy hun da:D Lenke til kommentar
radivx Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Har en formening om at DVD-Jon har fått litt for mye av æren for de greiene der, selv om han i ettertid har vist at han er rimelig god på "cracking" av beskyttelsessystemer. Men jeg synes det blir tåpelig å gi han en posisjon bare fordi avisene gnåler om ferdighetene hans (blir litt det samme som å kalle Stoltenberg top 50 politikere i verden fordi regjeringens Afghanistan-poiltikk får sendetid på CNN). Det er mange andre dyktige IT personer som er mer profilert enn både DVD-Jon og Blizzard-sjefen, så jeg lurer i bunn og grunn litt på hva de tenkte når de lagde den. (Vær gjerne uenig med meg og mine utsagn, men grill dem i så fall på en høflig måte). Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 JLJ HAR fått mye ære for DeCSS men dette skyldes, i følge han selv, manipulerende journalistikker som gjør sin egen lille story ut av ingenting. Tviler at JLJ selv føler seg verdig til den plassen. Men nå som det er sagt, hadde ikke JLJ stått frem slik han gjorde, ville neppe DeCSS blitt kjent utenfor nerdekretsene og dermed ikke hatt den snøballeffekten innenfor kopiering av medier. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jo.. det ville det ,men ikke saa fort... Det er mange personer ute i verden og en annen person ville kommet med samme ideen etterhvert, Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Samme ideèn ja, men også i samme miljø. Tviler neppe på at mange hadde stått frem og sagt: "Hei, se hva jeg har laget" til hele verden og erget på seg den amerikanse filmbransjen, som har mer politisk makt enn presidenten selv. LJL var heldig sådan, han fikk "æren" for å skape noe, når han i utgangspunktet utviklet noe som ikke hadde med crackingen iheletatt. Lenke til kommentar
PT Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg er bare glad han ikke ble omtalt som DVD-Jon i artikkelen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå