Gå til innhold

Er det forskjell på uDIMM og Micro-DIMM?

koda

Anbefalte innlegg

Jeg vil oppgradere min FSC P7120 fra 1GB RAM til 1,5. så jeg bestilte en 1GB minnebrikke fra Komplett.

denne siden står TwinMOS DDR2 Micro-DIMM PC2-4200 1024MB oppført som tilbehør.

Da jeg så satte denne inn i PC-en var det bare piping.

PC-en har fra før en 512 MB DDR2 uDimm PC2-3200 fastmontert på hovedkortet, og en slot til ekstra minnebrikke, der jeg til nå har hatt en tilsvarende 512 uDimm brikke.

Hvorfor fungerer ikke dette?

1. Er det fordi det er forskjell på uDimm og Micro-Dimm,

2. fordi PC2-3200 og PC2-4200 ikke fungerer sammen,

3. fordi 512-brikken har CL4 mens 1024-brikken har CL5,

4. fordi FSC sitt minne ikke fungerer sammen med TwinMOS sitt,

5. eller er det bare minnebrikken som er defekt?

Komplett skal ta kontakt med meg når de har funnet ut om minnebrikken ikke skal fungere. På denne siden, som er den siden der PC-en oppgis med pris, er minnebrikken IKKE oppgitt som tilbehør...

Endret av koda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

µ er tegnet for micro, men her er det tydelig rom for forvekslinger.

UDIMM betyr nemlig Unregistered DIMM, og har ikke med formfaktor å gjøre. (Men jeg tviler for del del på at man finner Micro-DIMM med Reg-støtte).

@ koda:

Uten detaljert informasjon om systemet er det vanskelig å si hva som er problemet. Men å blande minne med forskjellige hastigheter og ratede timinger går i prinsippet greit. Det kan hende at brikkene må være av samme konfigurasjon / kapasitet - å kombinere like brikker er alltid et pluss.

Lenke til kommentar

OT:

µ er ikke tegnet for mikro (µ er den gresk bokstaven, Mu) vi bruker det fordi:

Vi har forkotelser, eksempel: meter.

m, cm, mm, så kommer problemet. skriver vi mm (mikrometer) igjen vil det bli feil, så da låner vi den greske bokstaven "µ". Altså:

m, cm, mm, µm, (nm, pm, fm, am, zm, ym)

Lenke til kommentar
µ er ikke tegnet for mikro (µ er den gresk bokstaven, Mu) vi bruker det fordi:

µ brukes som mye forskjellig, bla. a er det en SI-prefix for nettopp micro. Les mer her.

...men fortsatt har altså ingen klart å svare på spørsmålet mitt...

Lenke til kommentar
...men fortsatt har altså ingen klart å svare på spørsmålet mitt...

8115989[/snapback]

Jeg har etterlyst mer informasjon for å kunne gi noe svar, og det har vi heller ikke fått...

Men jeg la merke til noe interessant i linken din:

1 GB (installert) / 1 GB (maks.) - DDR II SDRAM - 400 MHz - PC2-3200 ( 2 x 512 MB )
Lenke til kommentar
Men jeg la merke til noe interessant i linken din:

1 GB (installert) / 1 GB (maks.) - DDR II SDRAM - 400 MHz - PC2-3200 ( 2 x 512 MB )

8119991[/snapback]

Det er bare sidene til Komplett som ikke er oppdatert. PC-en støtter 2 GB, her er de tekniske spesifikasjonene fra FSC.

PS. Det står "up to 2 GB with future modules". og altså ikke "future models" som den kanskje ikke så språkmektige kundebehandleren jeg snakket med først trodde :p

Det jeg regnet med da jeg fant disse minnebrikkene på Komplett sine sider, var altså at nå var disse minnemodulene kommet.

(Forøvrig fins det 2 utgaver av denne PC-en; P7120 og P7120D, forskjellen er kun om den har integrert trådløst nettverkskort.)

Her er det som står på den minnebrikken jeg kan ta ut (og som sansynligvis er identisk med den som er integrert på hovedkortet):

Fujitsu

PC2-3200-333-10 Z1

512MB 400MHz CL=3

D2P400-D512SCJFJ

2Rx16 DDR2 SDRAM

NonECC Unbuffered

Lenke til kommentar

915GMS støtter alle mulige kombinasjoner av enkeltsidige og dobbeltsidige moduler, så dette skal gå greit. Hvis begge bruker identiske chiper, ser jeg disse mulige feilkildene:

* BIOS må oppdateres

* "Gale" BIOS-innstillinger

* Den "løse" brikken er defekt

Lenke til kommentar
915GMS støtter alle mulige kombinasjoner av enkeltsidige og dobbeltsidige moduler, så dette skal gå greit. Hvis begge bruker identiske chiper, ser jeg disse mulige feilkildene:

* BIOS må oppdateres

* "Gale" BIOS-innstillinger

* Den "løse" brikken er defekt

8120242[/snapback]

- Oppgraderte BIOS nå uten at det hjalp.

- Kan ikke finne noen innstillinger i BIOS ang. RAM.

Så da gjenstår bare at brikken er defekt da...:(

(BTW: På brikken står det CL4 mens det på innpakningen og hos Komplett står CL5.)

Har forøvrig lest flere andre steder at de kjører med både 1GB+512MB og 1GB+1GB...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...