Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Joho!

Eller spurte du om noe?

8558232[/snapback]

Nei.

Hvor vil du med den tolkningen?

8558246[/snapback]

At vi har vilje til å påvirke vår egen skjebne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
At vi har vilje til å påvirke vår egen skjebne.

8558299[/snapback]

Nå er du bare urimelig.

8558345[/snapback]

Forklar.

Edit: Her er ! :p

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Forklar.

8558354[/snapback]

Som påpekt så mange ganger tidligere. Gud er allmektig; perfekt og feilfri og så mye mer. Det vil vel i all enkelhet si at han kan påse hvilke følger hans inngrep vil påføre vår verden; at han skaper mennesker som ikke følger hans påbud skal da på ingen måte gå på bekostning av andre enn ham selv, skal det vel? Da han er allmektig. Det er heller tvilsomt at denne svært så virkeligsnære tolkningen blir kjøpt i sitt nærvær av fornuftig og logikk - slik vi kjenner og burde anerkjenne begrepene.

Skal menneskene (de dødelige) klandres for et skaperverk fullt av feil og mangler;

er denne guden bare delvis ansvarlig for sine handlinger?

Endret av dot_
Lenke til kommentar
Forklar.

8558354[/snapback]

Som påpekt så mange ganger tidligere. Gud er allmektig; perfekt og feilfri og så mye mer. Det vil vel i all enkelhet si at han kan påse hvilke følger hans inngrep vil påføre vår verden; at han skaper mennesker som ikke følger hans påbud skal da på ingen måte gå på bekostning av andre enn ham selv, skal det vel? Da han er allmektig. Det er heller tvilsomt at denne svært så virkeligsnære tolkningen blir kjøpt i sitt nærvær av fornuftig og logikk - slik vi kjenner og burde erkjenne begrepene.

Skal menneskene (de dødelige) klandres for et skaperverk fullt av feil og mangler;

8558468[/snapback]

Man må kunne ha 2 tanker i hodet samtidig.

Hvis jeg tar utgangspunkt i at det ikke finnes en Gud; er da summen den risikoen som reproduksjon av mennesker representerer, i form av genetiske avvik, i form av det blivende menneskets evne til å gjøre dumme valg for seg selv, som igjen kan føre til lidelse og nød, være så åpenbar at ett det enkelte individ bør være inneforstått med den? Det er vel åpenbart at svaret der blir ja. Vi er alle enige, og oss selv meget bevisst at det finnes mye i verden som ikke er godt. Og at livet kan være grusomt til tider. Allikevel setter vi stadig nye barn til verden.

Vi er allikevell enige om at det ikke er ondskap å reprodusere oss. Hvorfor er det ikke det?

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Hvis jeg tar utgangspunkt i at det ikke finnes en Gud; er da summen den risikoen som reproduksjon av mennesker representerer, i form av genetiske avvik, i form av det blivende menneskets evne til å gjøre dumme valg for seg selv, som igjen kan føre til lidelse og nød, være så åpenbar at ett det enkelte individ bør være inneforstått med den?  Det er vel åpenbart at svaret der blir ja. Vi er alle enige, og oss selv meget bevisst at det finnes mye i verden som ikke er godt. Og at livet kan være grusomt til tider. Allikevel setter vi stadig nye barn til verden.

Vi er allikevell enige om at det ikke er ondskap å reprodusere oss. Hvorfor er det ikke det?

8558566[/snapback]

Du bør være anstendig nok til å anerkjenne det faktum at dette setter store spørsmålstegn ved din Gud og hans eventyrlige skapelse. Når du først finner det troverdig å feste tro til at verden er skapt kommer du ikke bort fra at det er skapelsen selv det er noe galt med - ikke svake, hjelpeløse mennesker.

Endret av dot_
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Forklar.

8558354[/snapback]

Som påpekt så mange ganger tidligere. Gud er allmektig; perfekt og feilfri og så mye mer. Det vil vel i all enkelhet si at han kan påse hvilke følger hans inngrep vil påføre vår verden; at han skaper mennesker som ikke følger hans påbud skal da på ingen måte gå på bekostning av andre enn ham selv, skal det vel? Da han er allmektig. Det er heller tvilsomt at denne svært så virkeligsnære tolkningen blir kjøpt i sitt nærvær av fornuftig og logikk - slik vi kjenner og burde anerkjenne begrepene.

8558468[/snapback]

"Gud" har gitt meg en fri vilje, har utstyrt meg med en historie, og endel regler som jeg nå kan velge om jeg vil følge. Jeg klandrer ikke "gudene" for min egne valg. Samtidig har jeg etterhvert skjønt at det finnes en universell sannhet i disse gamle skriftene. Hvis jeg nå velger det som er mest riktig, slik at jeg blir den unike personen som jeg kunne blitt, så har både jeg og "Gud" gjort jobben "sin". De feil og mangler som hører fortiden til er ikke mine, så derfor velger jeg å lære av dem.

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar utgangspunkt i at det ikke finnes en Gud; er da summen den risikoen som reproduksjon av mennesker representerer, i form av genetiske avvik, i form av det blivende menneskets evne til å gjøre dumme valg for seg selv, som igjen kan føre til lidelse og nød, være så åpenbar at ett det enkelte individ bør være inneforstått med den?  Det er vel åpenbart at svaret der blir ja. Vi er alle enige, og oss selv meget bevisst at det finnes mye i verden som ikke er godt. Og at livet kan være grusomt til tider. Allikevel setter vi stadig nye barn til verden.

8558566[/snapback]

Du bør være anstendig nok til å anerkjenne det faktum at dette setter store spørsmålstegn ved din Gud og hans eventyrlige skapelse. Når du først finner det troverdig å feste tro til at verden er skapt kommer du ikke bort fra at det er skapelsen selv det er noe galt med - ikke svake, hjelpeløse mennesker.

8558662[/snapback]

Ja men kjære deg, svar på spørsmålet da!

Og i samme anstendighets navn må da du være villig til å annerkjenne at dersom det ikke finnes noen Gud er det mennesket selv som er skyld i elendigheten?

Det er faktisk slik at jeg kan stille spørsmålstegn ved deg og ditt virkelighetsbilde på lik linje med at du kan stille spørsmålstegn ved mitt.

So pretty please, with sugar on top;

Lenke til kommentar
"Gud" har gitt meg en fri vilje, har utstyrt meg med en historie, og endel regler som jeg nå kan velge om jeg vil følge. Jeg klandrer ikke "gudene" for min egne valg. Samtidig har jeg etterhvert skjønt at det finnes en universell sannhet i disse gamle skriftene. Hvis jeg nå velger det som er mest riktig, slik at jeg blir den unike personen som jeg kunne blitt, så har både jeg og "Gud" gjort jobben "sin". De feil og mangler som hører fortiden til er ikke mine, så derfor velger jeg å lære av dem.

8558696[/snapback]

Bare for å ha det hele klart; det er du og din kreative mentalitet som avler disse tankene, det har ikke noe som helst å gjøre med universelle sannheter. Gud er i hodet ditt.

Det menneskefiendtlige synet du forfekter gir ikke grobunn for annet enn forakt.

En ikke-ond Gud ville ha skapt en verden helt blottet for absurditeter som beror på tanker om fri vilje og menneskelige feil. Vi sitter igjen, heldige som vi er, med tidsbetingede teorier som bare blir mer og mer kreative for hver dag som går.

Det at du ikke anerkjenner din Gud som en allmektig skaper får heller være et problem for deg som tror.

Endret av dot_
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det menneskefiendtlige synet du forfekter gir ikke grobunn for annet enn forakt.

8558965[/snapback]

Nå har du fått min fulle oppmerksomhet. Kan du forsøke å forklare litt til?

Lenke til kommentar
Ja men kjære deg, svar på spørsmålet da!

Og i samme anstendighets navn må da du være villig til å annerkjenne at dersom det ikke finnes noen Gud er det mennesket selv som er skyld i elendigheten?

Det er faktisk slik at jeg kan stille spørsmålstegn ved deg og ditt virkelighetsbilde på lik linje med at du kan stille spørsmålstegn ved mitt.

So pretty please, with sugar on top;

8558894[/snapback]

Jeg fornekter ikke det faktum at menneskene er fundamentalt svake, men jeg uroer meg over dette higet etter å overkjøre en stakkars menneskeslekt med det svake argument at Gud gjorde rett, mens vi ikke valgte å høre. Dette er tøys fra ende til annen.

Reproduksjon utgjør et menneskelig behov, således også noe grunnleggende eksistensielt. Hva skulle så være ondt med å ville fylle vår feilfrie verden med kommende generasjoner? Jorden er et fascinerende sted, så lenge man holder borte denne ubarmhjertige guden.

Du må gjerne stille spørsmålstegn ved mitt virkelighetsbilde.

Lenke til kommentar
Hva skulle så være ondt med å ville fylle vår feilfrie verden med kommende generasjoner? Jorden er et fascinerende sted, så lenge man holder borte denne ubarmhjertige guden.

Så jorden er feilfri igjen?

Men hvis Gud har skapt den - da er den ikke feilfri?

Der datt jeg av lasset... Hmmm gidder du ta det en gang til "med teskje" er du grei..

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Der datt jeg av lasset... Hmmm gidder du ta det en gang til "med teskje" er du grei..

8559099[/snapback]

Verden er ikke feilfri, jeg gikk visst tom for «låneord».

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

8559099[/snapback]

Verden er ikke feilfri, jeg gikk visst tom for «låneord».

8559128[/snapback]

Ja, og det ikke bare var en tomhet angående låneord, men også merkelige utsagn, basert på egen vilje. :p

Lenke til kommentar

8559042[/snapback]

Kan det forklares så mye nærmere da? Du undergraver menneskeslekten ved å tildele denne guden ren heder.

Du fratar Gud autoritet med å ikke kunne motbevise hans grunnleggende ondskap. Enkel forhåndskunnskap, eller en skapelse med underliggende, bevisste feil, du kan velge. Dette underbygger på alle måter tanken om en slur og feig Gud (ond ble nevt tidligere).

Det at det fra din side skofter på tiltro til hans allmektighet, er på ingen måte bra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

8559042[/snapback]

Kan det forklares så mye nærmere da? Du undergraver menneskeslekten ved å tildele denne guden ren heder.

Du fratar Gud autoritet med å ikke kunne motbevise hans grunnleggende ondskap. Enkel forhåndskunnskap, eller en skapelse med underliggende, bevisste feil, du kan velge. Dette underbygger på alle måter tanken om en slur og feig Gud (ond ble nevt tidligere).

Det at det fra din side skofter på tiltro til hans allmektighet, er på ingen måte bra.

8559240[/snapback]

Du bruker faktisk bibelske vendinger og ord, visste du det?

Der finnes ikke ondskap, men det finnes ganske mye dumhet rundt oss. "Gud" har advart om dette i alle religioner.

Den eneste energigivende følelsen er kjærlighet, og alle gudene "preker" den. Det er opp til deg om du ønsker å lytte.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...