Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Ja, det er ditt syn. 89% av verdens befolkning mener noe annet. Have fun.

 

Og før du sier noe - 2 milliarder kristne - 1 milliard muslimer - et utall buddhister, hinduister og andre religiøse grupper. CIA factbook har noe om det.

 

Ad Populum

Description of Appeal to Popularity

 

The Appeal to Popularity has the following form:

 

   1. Most people approve of X (have favorable emotions towards X).

   2. Therefore X is true.

 

:thumbup:

8549642[/snapback]

 

Hva mener du er utkoblet? Eller har jeg for nte gang misforstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et ateistisk verdensbilde.

 

Fordi det ikke på noen måte er sannsynliggjort at det finnes en gud.

8549584[/snapback]

 

Greit at du mener det, men troende mener tydeligvis noe annet. Man kan ikke bestemme hvordan andre skal oppdra barna sine fordi man selv mener at det ikke finnes noen Gud da..

 

Men oppdra barna dine slik du vil du, ingen andre som kan bestemme det :)

Lenke til kommentar
Om du synes å lære barna om sin egen religion er idiotisk, ja vel, da syns du det :) Er jo ikke ulovlig på noen måte...

8549601[/snapback]

 

Sin EGEN RELIGION!? Hva i all verden er det som får deg til å si at et barn har en religion? Er de modne nok til å ta stilling til hvor de står livssynsmessig?

 

"Et kristent barn" er like meningsløst som et "sosialdemokratisk barn". Det gir ikke mening. Å stemple barna som kristne helt fra fødselen, er mangel på respekt for barnet.

 

 

Ja, det er ditt syn. 89% av verdens befolkning mener noe annet. Have fun.

 

Og før du sier noe - 2 milliarder kristne - 1 milliard muslimer - et utall buddhister, hinduister og andre religiøse grupper. CIA factbook har noe om det.

8549612[/snapback]

 

Øhhh...Hva har det med saken å gjøre?! Jaja, det er vel det som kalles kristen logikk. Fordi mange tror, er det sant. Hvordan kan så mange ta feil? Nei, det er umulig!

 

I gamle dager trodde man jorda var flat. Folk må jo falle ut hvis den er rund.

 

Bli litt selvstendig, tenk selv! Ikke bare følg strømmen av idioter som prøver å skremme deg med satan og helvete.

 

Buddhister er forresten ikke nødvendigvis religiøse.

Endret av Drillo
Lenke til kommentar
Ja, det er ditt syn. 89% av verdens befolkning mener noe annet. Have fun.

 

Og før du sier noe - 2 milliarder kristne - 1 milliard muslimer - et utall buddhister, hinduister og andre religiøse grupper. CIA factbook har noe om det.

8549612[/snapback]

Buddhister tilber vel ingen gud, gjør de?

 

Før trodde flertallet at jorden var flat, men det gjorde det ikke noe mer sant.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Om du synes å lære barna om sin egen religion er idiotisk, ja vel, da syns du det :) Er jo ikke ulovlig på noen måte...

8549601[/snapback]

 

Sin EGEN RELIGION!? Hva i all verden er det som får deg til å si at et barn har en religion? Er de modne nok til å ta stilling til hvor de står livssynsmessig?

 

"Et kristent barn" er like meningsløst som et "sosialdemokratisk barn". Det gir ikke mening. Å stemple barna som kristne helt fra fødselen, er mangel på respekt for barnet.

 

8549685[/snapback]

nei, jeg som ordla meg litt feil der kanskje,, mente jo selvfølgelig foreldrenes religon da.. :)

Lenke til kommentar
Om du synes å lære barna om sin egen religion er idiotisk, ja vel, da syns du det :) Er jo ikke ulovlig på noen måte...

8549601[/snapback]

 

Sin EGEN RELIGION!? Hva i all verden er det som får deg til å si at et barn har en religion? Er de modne nok til å ta stilling til hvor de står livssynsmessig?

 

"Et kristent barn" er like meningsløst som et "sosialdemokratisk barn". Det gir ikke mening. Å stemple barna som kristne helt fra fødselen, er mangel på respekt for barnet.

 

 

Tror hun mente at sin=foreldrene sin. Dersom du var i tvil kunne du bett debatanten utdype - i stedet for å gå i direkte konfrontasjon / angrep.

 

Ikke beskyld andre for å være respektløse, uten å tenke deg om to ganger før. For det er rett og slett respektløst. Jeg har tenkt meg om to ganger. Så jeg vil våge å kalle ditt svar for respektløst.

Lenke til kommentar
Ja, det er ditt syn. 89% av verdens befolkning mener noe annet. Have fun.

 

Og før du sier noe - 2 milliarder kristne - 1 milliard muslimer - et utall buddhister, hinduister og andre religiøse grupper. CIA factbook har noe om det.

8549612[/snapback]

Buddhister tilber vel ingen gud, gjør de?

 

Før trodde flertallet at jorden var flat, men det gjorde det ikke noe mer sant.

8549704[/snapback]

Noen sidereligioner av buddhismen har guder, men ellers så er det bare en "filosofi", og bli kjent med kroppen på en slik måte at du opplever nirvana.

Lenke til kommentar
Buddhister tilber vel ingen gud, gjør de?

8549704[/snapback]

 

Nei. Arne Næss (2001: 28): "Buddhismen regnes for å være en religion selv om den ikke rommer noe gudsbegrep"

 

Og, for å si det med Penn&Tellers ord (eller bare Penns): Elton Johns "Candle in the wind" er verdens mest solgte plate. Gjør det den til verdens beste?"

 

Ad populum 4 life.

 

Edit: Man opplever ikke nirvana - man oppnår nirvana. Nirvana er en tilstand uten dukha - den lidelsen som ligger i at alt, selv det som er godt og vakkert, tar slutt en gang.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Bli litt selvstendig, tenk selv! Ikke bare følg strømmen av idioter som prøver å skremme deg med satan og helvete.

 

 

Vel, dersom vi ser på PRS som ett mikrokosmos er vi kristne "de selvstendige" som ikke følger strømmen..

 

Ad Populum her inne er jo nettopp at siden "folk flest" er enige om at siden Gud ikke kan bevises vitenskapelig finnes han ikke.

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Et ateistisk verdensbilde.

 

Fordi det ikke på noen måte er sannsynliggjort at det finnes en gud.

8549584[/snapback]

Unger tar etter av foreldrene sine, fordi de ser de gjør ting slik og sånn.

Ber de bordbønn, skal de ikke få lov til å ha unger da?

Lenke til kommentar

nei, jeg som ordla meg litt feil der kanskje,, mente jo selvfølgelig foreldrenes religon da.. :)

8549714[/snapback]

 

Sorry, tar den på min kappe. Burde sett hva du mente. Litt for ivrig nå :blush:

8549746[/snapback]

 

 

haha, det går ann å la seg rive med da :D Been there, done that.. for å si det sånn :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva mener du er utkoblet? Eller har jeg for nte gang misforstått?

8549677[/snapback]

Utkoblet?

8549712[/snapback]

 

Det at mennesket følger strømmen, og ikke sitt eget selv, blir for meg en slags utkobling.

Lenke til kommentar
"Buddhismen regnes for å være en religion selv om den ikke rommer noe gudsbegrep"
Vet du hvorfor i all verden? Det henger jo ikke på grep...

8549797[/snapback]

 

Sikkert fordi den er avledet av Hinduismen (som er en ekte religion), og fordi den har forestillinger om ånder, åndeverdener, gjenfødelse og slikt...

Lenke til kommentar

Vel, dersom vi ser på PRS som ett mikrokosmos er vi kristne "de selvstendige" som ikke følger strømmen..

 

Ad Populum her inne er jo nettopp at siden "folk flest" er enige om at siden Gud ikke kan bevises vitenskapelig finnes han ikke.

8549742[/snapback]

 

Hva er PRS?

Lenke til kommentar
La foreldrene lære ungene hva de ønsker, det ender jo bare med at ungene:

 

1. Blir med i Jesus revolution til de er 30, og så våkner, evt er høy på jesus resten av livet.

 

2. Oppdager midt i tenårene at det finnes en annen verden og må omstille seg på nytt i tillegg til det å være tenåring.

 

3. Lever lykkelig resten av livet.

8549547[/snapback]

 

Hva er negativt med disse tre scenariene?

 

Dessuten kan du være sikker på at det du er sikker på i dag, vil du rødmende le av om 10 år, og det du da tror du vet, vil du med enda mere blussende bollekinn le av om tjue år, og slik blir livet ditt til du er gammel og vis, og vet at du visste faen ikke en dritt. Når det da er på tide å legge inn årene kryper du kanskje til "korset" (såklart som siste mulighet) og spør om du kan få en sjanse til. Hvis svaret da blir: Nei så innerst i det grønnstekte og svartsvidde, det får du da ikke, fordi du unngikk elegant alle mulighetene du hadde fått. Vel, da kan man ligge der å kose seg med tanken på alle sine forspilte muligheter ... Amen!

8549639[/snapback]

 

Er det noe negativt med alle de tre scenarioene? 3 var da ganske positivt?

 

Hva vet jeg i dag? Og hvorfor er det galt i morgen?

 

Jeg tror ikke på at jeg har en gud, men jeg tror gjerne at andre har funnet noe. Men hvorfor må det konkretiseres til en "person", og i tillegg ha en sønn?

Lenke til kommentar

Vel, dersom vi ser på PRS som ett mikrokosmos er vi kristne "de selvstendige" som ikke følger strømmen..

 

Ad Populum her inne er jo nettopp at siden "folk flest" er enige om at siden Gud ikke kan bevises vitenskapelig finnes han ikke.

8549742[/snapback]

 

Hva er PRS?

8549831[/snapback]

 

 

"politikk religion og samfunn"

 

Navnet på forumet før de laget ett skille mellom "religion, filosofi og livssyn" og "politikk og samfunn"

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...