Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Men hvem bestemmer hva som er idiotiske meninger?

8549369[/snapback]

 

Idiotiske meninger er meninger det ikke er noen grunn til å anta, som f eks at kristendommen er sann og at hvis du tror på Bibelens ord, vil du leve evig i himmelen.

 

Eller at du kommer til paradis hvis du dør i kamp for religionen din.

 

Eller at det flyvende spaghetti-monsteret skapte jorda.

 

Eller at dinosaurene levde samtidig med mennesker.

 

Eller at julenissen bor på nordpolen.

 

 

Tro gjerne alt dette selv, men ikke påtving det barna dine. Bruk heller tida på å lære dem sannheter som at mennesket er til gjennom evolusjon, universet er 15-20 milliarder år gammelt og at bønn er vitenskapelig bevist ikke å hjelpe.

 

KRZT: Selvsagt er politiske overbevisninger også skadelige. Alle ideologier er farlige, ikke minst religiøse.

Endret av Drillo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo saken kjærne.

Mange tror genuint på et evig liv i paradis.

Da blir de riktig for dem å lære barna sine opp i dette selv hvor idiotisk det høres ut for meg og deg.

Vi har jo faktisk en statsreligion her i landet så helt idiotisk er det jo tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Men hvem bestemmer hva som er idiotiske meninger?

8549369[/snapback]

 

Idiotiske meninger er meninger det ikke er noen grunn til å anta, som f eks at kristendommen er sann og at hvis du tror på Bibelens ord, vil du leve evig i himmelen.

 

Eller at du kommer til paradis hvis du dør i kamp for religionen din.

 

Eller at det flyvende spaghetti-monsteret skapte jorda.

 

Eller at dinosaurene levde samtidig med mennesker.

 

Eller at julenissen bor på nordpolen.

 

 

Tro gjerne alt dette selv, men ikke påtving det barna dine. Bruk heller tida på å lære dem sannheter som at mennesket er til gjennom evolusjon, universet er 15-20 milliarder år gammelt og at bønn er vitenskapelig bevist ikke å hjelpe.

 

KRZT: Selvsagt er politiske overbevisninger også skadelige. Alle ideologier er farlige, ikke minst religiøse.

8549440[/snapback]

 

Idiot (gresk: idiotes): Privat, et menneske uten interesse for politikk.

 

Altså er alle religiøse påstander fremsatt av personer uten interesse for politikk.... :!:

 

Wikipedia om hersketeknikk: (bytt om "kvinner" med "religiøse" og "menn" med "div forumbrukere her inne" så har man enkelte debatanter i denne trådens strategi i ett nøtteskall)

De fem hersketeknikker ble identifisert av professor Berit Ås i 1979. De fem hersketeknikkene er en rekke teknikker som Ås hevdet ble brukt overfor kvinner, som for eksempel i debattsituasjoner. Selv om de opprinnelig ble omtalt i tilfeller hvor de ble brukt av menn mot kvinner, forekommer de også i andre forhold som menn mot menn, kvinner mot kvinner, og kvinner mot menn.

 

Usynliggjøring

Usynliggjøring foregår når kvinner blir bortglemt, forbigått eller «overkjørt».

Latterliggjøring

Latterliggjøring foregår når kvinners innsats blir hånet, ledd av eller sammenlignet med dyreatferd.

Tilbakeholdelse av informasjon

Tilbakeholdelse av informasjon foregår når menn, som en selvfølgelighet, henvender seg til andre menn, og kvinner ikke gis informasjon om viktige saker på arbeidsplassen eller i det politiske livet.

Fordømmelse uansett hva du gjør

Enten er du for passiv, eller så er du for pågående. Også kalt dobbelstraffing.

Påføring av skyld og skam

Påføring av skyld og skam skjer gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hersketeknikk

 

Edit: typo

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Men hvem bestemmer hva som er idiotiske meninger?

8549369[/snapback]

 

Idiotiske meninger er meninger det ikke er noen grunn til å anta, som f eks at kristendommen er sann og at hvis du tror på Bibelens ord, vil du leve evig i himmelen.

 

Eller at du kommer til paradis hvis du dør i kamp for religionen din.

 

Eller at det flyvende spaghetti-monsteret skapte jorda.

 

Eller at dinosaurene levde samtidig med mennesker.

 

Eller at julenissen bor på nordpolen.

 

 

Tro gjerne alt dette selv, men ikke påtving det barna dine. Bruk heller tida på å lære dem sannheter som at mennesket er til gjennom evolusjon, universet er 15-20 milliarder år gammelt og at bønn er vitenskapelig bevist ikke å hjelpe.

 

KRZT: Selvsagt er politiske overbevisninger også skadelige. Alle ideologier er farlige, ikke minst religiøse.

8549440[/snapback]

 

Hvorfor ikke forsøke å argumentere uten å bruke hersketeknikker og fordummende utsagn

Lenke til kommentar
Vennligst svar på disse spørsmålene:

 

Ble jorda skapt på seks dager?  Jeg personlig er ikke helt sikker på om det skjedde på 6 dager eller på ett minutt, det er egentlig uvesentlig for meg hvor lang tid det tok. Hovedpoenget er at Ja jeg tror at Gud skapte jorda/universet, og all utvikling Har skjedd gjennom Han`s intensjon og vilje..

 

Er universet 6 000 år gammelt, slik Bibelen sier, eller er det 15-20 milliarder år gammelt, slik vitenskapen sier?  Hvis vitenskapen sier en tid, så er nok det korrekt ja, siden de da klarer å bevise det. Bibelen er jo menneskeskrevet som sagt og de har sikkert da skrevet ned det de mente om dette på den tiden.

 

Kommer ikke-kristne til helvete? Hvis nei; hva skjer i så fall med dem? Det kan ikke jeg svare på, har ikke svaret på hva som skjer etter døden, bare det jeg tror. Men har ikke gjort opp meg noen mening om hva som skjer med ikke-kristne. Det kommer jeg nok heller aldri til å gjøre :)

 

Levde dinosaurene samtidig med menneskene? Har ikke satt meg inn i vitenskapens verden så veldig mye. Men jeg stoler selvsagt på vitenskapen om den har bevist det motsatte.

 

Ble Jomfru Maria gravid uten å ha hatt samleie? Det tror jeg, jeg tror at Den Hellige Ånd kom over henne og velsignet henne med Jesus barnet :)

 

Gikk Jesus på vannet?Dette mirakelet tror jeg har skjedd ja..

 

Sto Jesus opp fra de døde?Ja, jeg tror på dette ja :)

 

Eksisterte virkelig Edens Hage?Her er jeg faktisk litt usikker på om har skjedd, jeg tror på det, men samtidig tenker jeg at det var jo ingen mennesker der til å bevitne dette. Mulig de som har skrevet bibelen brukte dette som en forklaring på hvorfor vi dør.. Men det kan godt ha skjedd ja.. usikker..

 

Ble kvinnen skapt av mannens ribbein? samme svar her, at noen har brukt det som ett eksempel på å forklare de 2 kjønnene og hvordan de ble skapt. Men hva vet jeg, det kan jo være at det har skjedd..

 

Tror du Jesus vil komme tilbake for å dømme levende og døde snart? her har jeg ingen spesiell formening egentlig.. litt usikker på denne, vi får nå bare se hva som skjer :)  

 

8543179[/snapback]

Lenke til kommentar
Men hvem bestemmer hva som er idiotiske meninger?

8549369[/snapback]

 

Idiotiske meninger er meninger det ikke er noen grunn til å anta, som f eks at kristendommen er sann og at hvis du tror på Bibelens ord, vil du leve evig i himmelen.

 

Eller at du kommer til paradis hvis du dør i kamp for religionen din.

 

Eller at det flyvende spaghetti-monsteret skapte jorda.

 

Eller at dinosaurene levde samtidig med mennesker.

 

Eller at julenissen bor på nordpolen.

 

 

Tro gjerne alt dette selv, men ikke påtving det barna dine. Bruk heller tida på å lære dem sannheter som at mennesket er til gjennom evolusjon, universet er 15-20 milliarder år gammelt og at bønn er vitenskapelig bevist ikke å hjelpe.

 

KRZT: Selvsagt er politiske overbevisninger også skadelige. Alle ideologier er farlige, ikke minst religiøse.

8549440[/snapback]

Kristendommen er ikke 100% bortbevist.

Jeg er selv ateist, men syntes selv at folk skal få oppdra barna sine på den måten de syntes er best, Jeg kommer til å la ungene mine få velge selv om de vil være religiøse eller ikke. Det er ikke opp til meg.

 

Men ingen skal få komme til meg, og si at jeg forer ungene mine med idiotiske meininger. Det er opp til hver enkelt person å bestemme hva de selv syntes er idiotiske.

Lenke til kommentar

La foreldrene lære ungene hva de ønsker, det ender jo bare med at ungene:

 

1. Blir med i Jesus revolution til de er 30, og så våkner, evt er høy på jesus resten av livet.

 

2. Oppdager midt i tenårene at det finnes en annen verden og må omstille seg på nytt i tillegg til det å være tenåring.

 

3. Lever lykkelig resten av livet.

Lenke til kommentar
vel, det er enhvers forelders rett til å oppdra barna deres slik de vil..

 

Jeg hater ordet "rett". Det er ingen som har "rett" til noe som helst, i hvert fall ikke en naturgitt eller gudegitt rett. Alle rettigheter er bestemt av mennesker, og de forandrer seg over tid. I mange kulturer har f eks ikke kvinnen "rett" til å snakke mellom menn.

 

Når det er sagt, vil jeg si meg totalt uenig i at foreldre bør få lov til å oppdra barna sine slik de vil.

8549127[/snapback]

 

ok, så etter hvem sine regler og normer/verdigrunnlag skal de oppdra barna sine etter da?

Lenke til kommentar
Tøft, da skal mine barn bli kristne. Vi skal steine homofile sammen.

8549099[/snapback]

 

 

som sagt så er bibelen menneskeskrevet, og godt mulig at den ikke representerer Gud`s ord til det fulle. Du skal ikke slå ihjel, og den tror jeg stemmer med Gud sin vilje.

Lenke til kommentar
vel, det er enhvers forelders rett til å oppdra barna deres slik de vil..

 

Jeg hater ordet "rett". Det er ingen som har "rett" til noe som helst, i hvert fall ikke en naturgitt eller gudegitt rett. Alle rettigheter er bestemt av mennesker, og de forandrer seg over tid. I mange kulturer har f eks ikke kvinnen "rett" til å snakke mellom menn.

 

Når det er sagt, vil jeg si meg totalt uenig i at foreldre bør få lov til å oppdra barna sine slik de vil.

8549127[/snapback]

 

ok, så etter hvem sine regler og normer/verdigrunnlag skal de oppdra barna sine etter da?

8549549[/snapback]

 

Et ateistisk verdensbilde.

 

Fordi det ikke på noen måte er sannsynliggjort at det finnes en gud.

Lenke til kommentar
vel, det er enhvers forelders rett til å oppdra barna deres slik de vil..

Ikke helt. De kan for eksempel ikke slå barna sine. På samme måte burde det vært forbud mot mental tortur (religiøs hjernevasking).

8549276[/snapback]

 

 

jaja, prøv å ikke misforstå meg med vilje da ;) mente jo selvfølgelig ikke at man skal påføre barna noe vondt.. trodde ikke jeg måtte ramse opp alt dette for at du skulle skjønne hva jeg mente da ..:hrm:

Lenke til kommentar
Man eier ikke barna sine. De er selvstendige mennesker. Det er greit å ta dem med på hytta eller nekte dem godteri på mandag. Det er også helt greit å lære dem vitenskap og fakta. Men ikke tving på dem idiotiske meninger!

8549312[/snapback]

 

 

Om du synes å lære barna om sin egen religion er idiotisk, ja vel, da syns du det :) Er jo ikke ulovlig på noen måte...

Lenke til kommentar
vel, det er enhvers forelders rett til å oppdra barna deres slik de vil..

 

Jeg hater ordet "rett". Det er ingen som har "rett" til noe som helst, i hvert fall ikke en naturgitt eller gudegitt rett. Alle rettigheter er bestemt av mennesker, og de forandrer seg over tid. I mange kulturer har f eks ikke kvinnen "rett" til å snakke mellom menn.

 

Når det er sagt, vil jeg si meg totalt uenig i at foreldre bør få lov til å oppdra barna sine slik de vil.

8549127[/snapback]

 

ok, så etter hvem sine regler og normer/verdigrunnlag skal de oppdra barna sine etter da?

8549549[/snapback]

 

Et ateistisk verdensbilde.

 

Fordi det ikke på noen måte er sannsynliggjort at det finnes en gud.

8549584[/snapback]

 

Ja, det er ditt syn. 89% av verdens befolkning mener noe annet. Have fun.

 

Og før du sier noe - 2 milliarder kristne - 1 milliard muslimer - et utall buddhister, hinduister og andre religiøse grupper. CIA factbook har noe om det.

Endret av Latskap
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
La foreldrene lære ungene hva de ønsker, det ender jo bare med at ungene:

 

1. Blir med i Jesus revolution til de er 30, og så våkner, evt er høy på jesus resten av livet.

 

2. Oppdager midt i tenårene at det finnes en annen verden og må omstille seg på nytt i tillegg til det å være tenåring.

 

3. Lever lykkelig resten av livet.

8549547[/snapback]

 

Hva er negativt med disse tre scenariene?

 

Dessuten kan du være sikker på at det du er sikker på i dag, vil du rødmende le av om 10 år, og det du da tror du vet, vil du med enda mere blussende bollekinn le av om tjue år, og slik blir livet ditt til du er gammel og vis, og vet at du visste faen ikke en dritt. Når det da er på tide å legge inn årene kryper du kanskje til "korset" (såklart som siste mulighet) og spør om du kan få en sjanse til. Hvis svaret da blir: Nei så innerst i det grønnstekte og svartsvidde, det får du da ikke, fordi du unngikk elegant alle mulighetene du hadde fått. Vel, da kan man ligge der å kose seg med tanken på alle sine forspilte muligheter ... Amen!

Lenke til kommentar
Ja, det er ditt syn. 89% av verdens befolkning mener noe annet. Have fun.

 

Og før du sier noe - 2 milliarder kristne - 1 milliard muslimer - et utall buddhister, hinduister og andre religiøse grupper. CIA factbook har noe om det.

 

Ad Populum

Description of Appeal to Popularity

 

The Appeal to Popularity has the following form:

 

  1. Most people approve of X (have favorable emotions towards X).

  2. Therefore X is true.

 

:thumbup:

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Et ateistisk verdensbilde.

 

Fordi det ikke på noen måte er sannsynliggjort at det finnes en gud.

8549584[/snapback]

Unger tar etter av foreldrene sine, fordi de ser de gjør ting slik og sånn.

Ber de bordbønn, skal de ikke få lov til å ha unger da?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...