Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Melisma, har du svart på spørsmålslista jeg serverte deg i denne tråden i går, eller var det en annen tråd?

 

Forresten mener jeg det er å påtvinge noen en religion når de helt fra barndommen får høre at du bør tro, ellers kommer du til helvete.

 

Hjernevaskes man fra spedbarnsstadiet, blir det svært vanskelig å kvitte seg med det mentale viruset som jeg mener religion er.

Endret av Drillo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette foregår i mange kristne hjem den dag i dag.

Smiths Venner, Jehovas Vitner, Pinsevenner, Muslimer osv.

Det religiøse familier gjør er å lære barna opp i deres tro med forklaring om at dette er sandt og det eneste rette.

 

Densalgs blir det ballast av.

 

Er barna til Mr. PencilCase døpt f.eks? (om han har noen da)

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om troende er lettere å såre fordi det ikke tas hensyn nok til verdigrunnlaget til den personlig kristne?

8548481[/snapback]

 

Kanskje det. Eller det kan være at den troende føler seg noe hjelpesløs fordi verdigrunnlaget begrenser ham fra å buse ut med påstander som at personer med ett ateistisk verdenssyn er psykisk svake, desillusjonerte, inkarnerte smådjevler - eller noe lignende?

 

Den troende havner i posisjon der han/hun på den ene side skal stå til ansvar for harald hårfagres måte å "leke predikant på" - korsfarenes grusomheter - og for å representere årsaken til all krig og vondskap i verden. Når han så skal forsvare sin tro ; mens han utviser nestekjærlighet, ikke farer med usanheter, uten å drepe sin oponent hverken i ord eller gjerning står han igjen uten ett eneste ord/sverd/våpen igjen... Og da blir man fort såret... Enten det er i ord eller gjerning...

 

Og når jeg leser kommentaren din om igjen inseer jeg at det du sier er akkurat det samme som jeg sa nå... Selv om du sikkert ikke er enig i det igjen. Hermenutikk..wtf..

Lenke til kommentar
vel, det er enhvers forelders rett til å oppdra barna deres slik de vil..

 

Jeg hater ordet "rett". Det er ingen som har "rett" til noe som helst, i hvert fall ikke en naturgitt eller gudegitt rett. Alle rettigheter er bestemt av mennesker, og de forandrer seg over tid. I mange kulturer har f eks ikke kvinnen "rett" til å snakke mellom menn.

 

Når det er sagt, vil jeg si meg totalt uenig i at foreldre bør få lov til å oppdra barna sine slik de vil.

 

"Eller det kan være at den troende føler seg noe hjelpesløs fordi verdigrunnlaget begrenser ham fra å buse ut med påstander som at personer med ett ateistisk verdenssyn er psykisk svake, desillusjonerte, inkarnerte smådjevler - eller noe lignende?"

 

Du mener at mennesket har behov for å komme med skikkelig verbale kraftsalver en gang i blant? Ja, det er jeg enig i. Religiøse må derimot ty til vold, terror og hjernevasking da de ikke er i stand til å forsvare standpunktene sine med ord.

Endret av Drillo
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg lurer på om troende er lettere å såre fordi det ikke tas hensyn nok til verdigrunnlaget til den personlig kristne?

8548481[/snapback]

 

Kanskje det. Eller det kan være at den troende føler seg noe hjelpesløs fordi verdigrunnlaget begrenser ham fra å buse ut med påstander som at personer med ett ateistisk verdenssyn er psykisk svake, desillusjonerte, inkarnerte smådjevler - eller noe lignende?

 

Den troende havner i posisjon der han/hun på den ene side skal stå til ansvar for harald hårfagres måte å "leke predikant på" - korsfarenes grusomheter - og for å representere årsaken til all krig og vondskap i verden. Når han så skal forsvare sin tro ; mens han utviser nestekjærlighet, ikke farer med usanheter, uten å drepe sin oponent hverken i ord eller gjerning står han igjen uten ett eneste ord/sverd/våpen igjen... Og da blir man fort såret... Enten det er i ord eller gjerning...

 

Og når jeg leser kommentaren din om igjen inseer jeg at det du sier er akkurat det samme som jeg sa nå... Selv om du sikkert ikke er enig i det igjen. Hermenutikk..wtf..

8549118[/snapback]

 

Jeg har forundret meg utallige ganger over at debattene utarter seg til drittslenging, på tross av at begge sider er tilsynelatende fornuftige individer. Så derfor har jeg etter hvert begynt å tro at årsaken til temperaturøkningen skyldes overtramp fra begge sider. Jeg heller også til den meningen at vi alle har sannsynligvis de samme verdiene, men at den troende er seg mere bevisst på sine egne verdier, og derfor blir lettere såret. Uannsett bør man respektere hverandres verdier, og unngå å komme så langt at man synder mot disse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvor i alle dager er det du har vokst opp? Du snakker om noe som hører en fjern fortid til. :)

8549015[/snapback]

 

Gjør jeg?

8549040[/snapback]

 

Ja.

Lenke til kommentar
vel, det er enhvers forelders rett til å oppdra barna deres slik de vil..

 

Jeg hater ordet "rett". Det er ingen som har "rett" til noe som helst, i hvert fall ikke en naturgitt eller gudegitt rett. Alle rettigheter er bestemt av mennesker, og de forandrer seg over tid. I mange kulturer har f eks ikke kvinnen "rett" til å snakke mellom menn.

 

Det er en internasjonalt politisk gitt rett:

1. Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief and freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest his religion or belief, in worship, teaching, practice and observance.

 

Kristendommen er misjonerende og sånn sett har man rett til å oppdra sine barn etter den kristne tro. Jmfr Menneskerettighetskonvensjonen sitert over.

 

"Eller det kan være at den troende føler seg noe hjelpesløs fordi verdigrunnlaget begrenser ham fra å buse ut med påstander som at personer med ett ateistisk verdenssyn er psykisk svake, desillusjonerte, inkarnerte smådjevler - eller noe lignende?"

 

Du mener at mennesket har behov for å komme med skikkelig verbale kraftsalver en gang i blant? Ja, det er jeg enig i. Religiøse må derimot ty til vold, terror og hjernevasking da de ikke er i stand til å forsvare standpunktene sine med ord.

8549127[/snapback]

 

Vi er i stand til å forsvare oss med ord, men ikke innenfor samme diskurs/paradigme som det biologiske verdenssyn operer i. Kristendommen er ikke en vitenskapelig diskrus og blir sånn sett hjelpesløs når den må forsvare seg innenfor ett annet vitenskapelig system.

 

Att en fotballspiller ikke er i særlig god til å forsvare målet sitt på en bandybane gjør ikke fotballspilleren til en ikke-atlet / krøpling.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dette foregår i mange kristne hjem den dag i dag.

Smiths Venner, Jehovas Vitner, Pinsevenner, Muslimer osv.

Det religiøse familier gjør er å lære barna opp i deres tro med forklaring om at dette er sandt og det eneste rette.

 

Densalgs blir det ballast av.

 

Er barna til Mr. PencilCase døpt f.eks? (om han har noen da)

8549062[/snapback]

 

Jeg er verken døpt eller konfirmert, og det samme gjelder mine to barn. De er likevel nokså troende, og det er slett ikke min fortjeneste. Disse religiøse hjemmene du beskriver har vel en nokså liten mulighet til å styre sine barn slik som hjemmene hadde for 50-100 år siden. Jeg vokste selv opp på 60-70 tallet, og påvirkningen da var vel mye sterkere da ...? Men samfunnet forøvrig gav en skikkelig motvekt, så indoktrineringen hadde heller liten virkning. I dag er hjemmets muligheter for styring av barnesinnet blitt enda mere forminsket, så derfor snakker vi vel om enkeltilfeller, og ikke en trend.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
vel, det er enhvers forelders rett til å oppdra barna deres slik de vil..

8549083[/snapback]

Tøft, da skal mine barn bli kristne. Vi skal steine homofile sammen.

8549099[/snapback]

 

Hvor og når var det kristne sist steinet homofile?

Lenke til kommentar
Man eier ikke barna sine. De er selvstendige mennesker. Det er greit å ta dem med på hytta eller nekte dem godteri på mandag. Det er også helt greit å lære dem vitenskap og fakta. Men ikke tving på dem idiotiske meninger!

8549312[/snapback]

Men hvem bestemmer hva som er idiotiske meninger?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bare en hersketeknikk, og et overtramp på andres verdier.

 

Edit: Kommentar til perpyro.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
vel, det er enhvers forelders rett til å oppdra barna deres slik de vil..

8549083[/snapback]

Tøft, da skal mine barn bli kristne. Vi skal steine homofile sammen.

8549099[/snapback]

 

Hvor og når var det kristne sist steinet homofile?

8549329[/snapback]

 

 

Det lurer jeg også på...

 

Med fare for at dette blir en liten avsporing er det spennende å trekke parallen til Kina. Hvor religion var ulovlig for inntil ett par 10år siden. Der eksisterer ikke homofili offisiellt. Dette er en utalt politisk tanke at homofili ikke finnes. Ett eksempel på at politisk overbevisning også kan være svært diskriminerende.

 

kilde: http://stortinget.hiof.no/scripts/show_cli...-11-25T10:55:16

I mai kom Amnesty med en rapport som dokumenterer hvor omfattende denne typen overgrep er. Over 30 land, fra Kina til Iran, er med i rapporten, og det er et skremmende bilde som tegnes. For eksempel antas det at det finnes over 70 millioner homofile kinesere, men i Kina eksisterer ikke homofili offisielt sett. Størsteparten av disse 70 millionene må leve livet sitt i skjul.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...