Melisma Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Vi kan jo begynne med å si at ateisme ikke er et livssyn mer enn "kristendommen er et livssyn som ikke tror at Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re eller Mithra eksisterer." Kristendommen er definert som en som tror på Jesus krist -- ikke en som aktivt ikke tror på Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re eller Mithra. Ateister tror ikke på guder. Ateister er ikke definert som "en som ikke tror på at Jahve, Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re eller Mithra eksisterer." Ikke mer enn kristne er "en som ikke tror på at Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re eller Mithra eksisterer." Å kalle ateisme for et livssyn er som å kalle en som synes at alle farger er like pene for "en som liker hvit". Å kalle en som ikke stemmer ved stortingsvalg for "en som stemmer blankt". Å kalle ateisme et livssyn er det samme som å kalle en som ikke eier en bil for en bileier, på den bakgrunn av at hans konen eier en bil. Ateister kan fint ha et livssyn, i tillegg til at de ikke har et religiøst livssyn. Ateisme betyr at man ikke har guder, og dermed også at man ikke har et religiøst livssyn. De kan være La-Vey satanister eller humanister; bare ikke kristne eller hinduister. Ateismen har ingen doktriner. Dersom du ikke tror på en gud, så er du ateist i forhold til den guden. Kristne er ateister i sitt forhold til Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re og Mithra. Ateisme har ingen regler, og ingen teorier. Det er fordi ateisme ikke er et livssyn. Ateister har sine egne livssyn, individuelle livssyn som alle har det ene til felles at ingen ateister tror på en gud. Ateisme er en definisjon som beskriver mangelen på tro på guder. Ikke noe mer, og ikke noe mindre. 8546535[/snapback] jaja, ateisme er en "tilstand" eller noe i den dur akkurat på lik linje som kristendom det er like verdifullt å være ateist som det er å tro på en Gud eller noe annet.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 I'm lost! And what's new? 8546535[/snapback] Her sliter jeg litt. Kan du være så snill å komme ut av skapet? 8546551[/snapback] Eh..? 8546557[/snapback] Eh..?? Ateisme har ingen regler, og ingen teorier.Det er fordi ateisme ikke er et livssyn. Ateister har sine egne livssyn, individuelle livssyn som alle har det ene til felles at ingen ateister tror på en gud. Ateisme er en definisjon som beskriver mangelen på tro på guder. Ikke noe mer, og ikke noe mindre Hva legger du i begrepene her, annet enn at ateister ikke bekjenner seg til noen guder? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) jaja, ateisme er en "tilstand" eller noe i den dur akkurat på lik linje som kristendom det er like verdifullt å være ateist som det er å tro på en Gud eller noe annet.. Neineinei! Det du sier er at det er like bra å være fra norge som å kunne snakke fremmedspråk! Jeg kan være fra norge *og* snakke engelsk. Jeg er en humanist... det er livssynet mitt. Ateisme er ikke et livssyn i seg selv. Endret 6. mai 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) jaja, ateisme er en "tilstand" eller noe i den dur akkurat på lik linje som kristendom det er like verdifullt å være ateist som det er å tro på en Gud eller noe annet.. Neineinei! Det du sier er at det er like bra å være fra norge som å kunne snakke fremmedspråk! Jeg kan være fra norge *og* snakke engelsk. Jeg er en humanist... det er livssynet mitt. Ateisme er ikke et livssyn i seg selv. 8546575[/snapback] Så hva får en humanist til å rote seg inn i en debatt om troen da? The adjective humanist has 4 meanings: Meaning #1: of or pertaining to Renaissance humanism Synonym: humanistic Pertains to noun: humanism (meaning #3) Meaning #2: of or pertaining to a philosophy asserting human dignity and man's capacity for fulfillment through reason and scientific method and often rejecting religion Synonym: humanistic Pertains to noun: humanism (meaning #2) Meaning #3: pertaining to or concerned with the humanities Synonyms: humanistic, humane Pertains to noun: humanities (meaning #1) Meaning #4: marked by humanistic values and devotion to human welfare Synonyms: human-centered, humanistic, humanitarian Edit: Gud vet sikkert hvorfor det ble et salig rot med siteringen nå. Endret 6. mai 2007 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) jaja, ateisme er en "tilstand" eller noe i den dur akkurat på lik linje som kristendom det er like verdifullt å være ateist som det er å tro på en Gud eller noe annet.. Neineinei! Det du sier er at det er like bra å være fra norge som å kunne snakke fremmedspråk! Jeg kan være fra norge *og* snakke engelsk. Jeg er en humanist... det er livssynet mitt. Ateisme er ikke et livssyn i seg selv. 8546575[/snapback] Så hva får en humanist til å rote seg inn i en debatt om troen da? The adjective humanist has 4 meanings: Meaning #2: of or pertaining to a philosophy asserting human dignity and man's capacity for fulfillment through reason and scientific method and often rejecting religion Synonym: humanistic Pertains to noun: humanism (meaning #2) Meaning #4: marked by humanistic values and devotion to human welfare Synonyms: human-centered, humanistic, humanitarian 8546581[/snapback] Humanisme og ateistme går hånd i hånd, men det finnes også religiøse humanister som fletter et humanistisk livssyn sammen med troen på en gud; og i sjeldne tilfeller også en hellig bok. Min mor tror på en gud og er humanist; hun er ikke kristen, da hun ikke tror på bibelen eller på koranen eller på noen hellige bøker. Endret 6. mai 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Javel, men hva tvinger deg da til å fortelle dette? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 jaja, ateisme er en "tilstand" eller noe i den dur akkurat på lik linje som kristendom det er like verdifullt å være ateist som det er å tro på en Gud eller noe annet.. Neineinei! Det du sier er at det er like bra å være fra norge som å kunne snakke fremmedspråk! Jeg kan være fra norge *og* snakke engelsk. Jeg er en humanist... det er livssynet mitt. Ateisme er ikke et livssyn i seg selv. 8546575[/snapback] skjønner ikke helt hva du mener her jeg nå.. skjønte ikke helt eksempelet ditt med det å være fra norge og snakke fremmedspråk.. hva var det jeg skrev som du reagerte med "neineinei" på? mente du at det er ulike måter å være ateist på? hvis ja, da er jeg ombord igjen Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 skjønner ikke helt hva du mener her jeg nå.. skjønte ikke helt eksempelet ditt med det å være fra norge og snakke fremmedspråk.. hva var det jeg skrev som du reagerte med "neineinei" på? mente du at det er ulike måter å være ateist på? hvis ja, da er jeg ombord igjen 8546593[/snapback] Ja. Ateisme kan ikke sammenlignes med kristendom, åpenbart. Ateisme må sammenlignes med teisme. Ateister tror ikke på noen gud. Teister tror på en gud. To ateister er som to teister. En teist kan være kristen og den andre teisten muslim. Ateister kan dog ikke være kristen eller muslim -- men livssynet til to ateister kan være like spredt som hos to teister. Som kristen er man teist. Som ateist er man ikke teist. Som humanist kan man være teist eller ateist. Med et eget livssyn kan man være teist eller ateist. Altså. Å sammenligne kristendom med ateisme er som om jeg skal sammenligne teisme med humanisme; hvor teisme kun innebærer at noen tror på en gud. Teisten med denne guden kan ha et livssyn i tillegg til troen på denne totalt blanke guden. Hinduist, kristen, muslim eller jøde. Likevel sammenligner jeg den svake teismen til vedkommende med humanisme. Et livssyn sammenlignet med en tro. I tilfellet kristendom mot ateisme er det et livssyn (kristendom) sammenlignet med "mangelen på en tro". Problemet med ateisme er at mange ateister, meg inkludert, har totalt uavhengige og ofte selvsskapte og opplærte livssyn, og mange tenker ikke over hva livssynet deres er. Mens jeg er et sted inne i en selvskapt versjon av humanisme, finnes det "la-Vey satanister" (hvor satan er brukt i orginalordets rette mening; motstander.), humanetikere og mange fler. Mens kristne teister har et noenlunde uniformt livssyn, i og med at de er teister med et kristen livssyn; Gud er skaperen, Jesus er frelseren, alt godt kommer fra gud, lovene i bibelen er greie. Så er ateistene litt vanskeligere å definere, da de ikke har et felles livssyn slik de kristne teistene har. Mange har vitenskap som en del av livssynet. Big Bang, Evolusjon, Darwinisme... Mange har humanisme. Humanetisk Forbund. Noen ytterst få er nihilister. Noen ytterst få er la-Vey satanister. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Javel, men hva tvinger deg da til å fortelle dette? 8546592[/snapback] Tvinger hvafornoe? Hva som setter meg i opposisjon til de kristne om ikke ateisme? La meg se... 1: Hva skjedde med de ikke-kristne for 1000 år siden i dette landet? 2: Hvor mange mennesker påstås det at gud har fortalt at han har drept egenhendig i bibelen? 3: Hvor mange kristne som tror på alt som står i bibelen venter på dommedag? 4: Hva står i bibelen om skjebnen til ikke-troende, og hva betyr dette for menneskesynet som når som helst kan trekkes ut av bibelen? 5: Bibelen påstår vi alle er resultatet av hemningsløs incest gjennom mange generasjoner. 6: Bibelen godkjenner slaveri gitt at slavene slipper fri etter X antall år. 7: Bibelen støtter og rettferdiggjør dødsstraff. Listen er lang, og har lite med ateisme å gjøre. Og jeg lurer på om noen har en god grunn til å godta punktene nevnt over; en god grunn til å tro på den kristne gud... Endret 6. mai 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
araziel Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Bibelen er menneskeskrevet, vi kan ikke forsvare noe som helst med sitater fra den. Blir som om jeg skulle si at hele kristendommens trosgrunnlag er feil, pga. teorien i Da Vinci Koden. 8545940[/snapback] Om jeg så står på hodet, og det blir vel litt vanskelig, så skjønner jeg ikke bæret av ditt innlegg ... Hvorfor i all verden skulle du ikke skjønne det?Bibelen er menneskeskrevet, akkurat som koranen og suta pitaka. Å basere seg på det som står der blir akkurat like smart som å basere seg på hvilken som helst skjønnlitterær roman. Vi kan jo begynne med å si at ateisme ikke er et livssyn mer enn "kristendommen er et livssyn som tror at Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re og Mithra ikke eksisterer."*snip*Takk. Ateisme er vår "default", og ingen tro i seg selv. Fint hvis litt flere fikk dette inn i knollen og slutta å snakke om ateistisk propaganda etc. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Being atheist is as much of a religion as not playing football is a sport - Unknown Lenke til kommentar
andir Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 “If atheism is a religion, then not collecting stamps is a hobby.” - James Randi “Calling atheism a religion is like calling bald a hair colour.” - Ukjent “Calling atheism a religion is like calling "off" a TV channel.” - Ukjent Poenget mitt, som det sikkert har gått opp for noen, er at ateisme ikke er en religion, som noen nevnte for noen poster tilbake. Religion er et trossystem som gjerne innebærer eksistensen til et høyere vesen, og har et sett med doktriner, koder, regler, skrifter osv. som man skal følge. Dette har ikke ateisme, fordi ateisme kun betyr mangel av tro på gud/guder. Videre forklaring er unødvendig, da Andre1983 har utdypet det bedre. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 uansett hva man kaller seg, så har vi vår egen ide om hva vi tror på og ikke tror på.. men det jeg vil frem til er at det blir feil hvis noen sier at "din religion eller ditt livssyn er feil" og spotte noens tro eller latterligjøre det blir for meg veldig feil og respektløst.. eller angripe noen og sette troen deres på "prøve" respektere og akseptere hverandres tro og meninger hadde mange i verden gjort dette, ja da hadde det blitt mindre krig og elendighet.. for min tro eller ikke mere riktig eller feil enn din .. så lenge troen din/min ikke påvirker andre på noen som helst negativ måte da såklart Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Kan det være at den logiske evelusjonen også har frembrakt "troen"? Religiøs tro er et resultat av evolusjon, ja. uansett hva man kaller seg, så har vi vår egen ide om hva vi tror på og ikke tror på.. men det jeg vil frem til er at det blir feil hvis noen sier at "din religion eller ditt livssyn er feil" og spotte noens tro eller latterligjøre det blir for meg veldig feil og respektløst.. eller angripe noen og sette troen deres på "prøve" Selvsagt må man sette folks tro på prøve. Hvis de stikker seg frem og prøver å snakke om troen sin, hvorfor skulle man la de være i fred? respektere og akseptere hverandres tro og meninger Jeg respekterer ikke kristendom, islam, nazisme, kommunisme, osv. Jeg respekterer folks rett til å tro og mene det de vil, men jeg respekterer ikke slike ondskapsfulle ideologier. hadde mange i verden gjort dette, ja da hadde det blitt mindre krig og elendighet.. Det er jo få som gjør det verre for mennesker som tror noe annet enn de med en religiøs tro. for min tro eller ikke mere riktig eller feil enn din For meg er din tro tåpelig. Og kan du ikke argumentere saklig og rasjonelt for den, så forblir den like tåpelig i mine øyne. så lenge troen din/min ikke påvirker andre på noen som helst negativ måte da såklart 8548273[/snapback] Religiøs tro påvirker hele samfunnet! Det påvirker alle. Endret 6. mai 2007 av Pricks Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 uansett hva man kaller seg, så har vi vår egen ide om hva vi tror på og ikke tror på.. men det jeg vil frem til er at det blir feil hvis noen sier at "din religion eller ditt livssyn er feil" og spotte noens tro eller latterligjøre det blir for meg veldig feil og respektløst.. eller angripe noen og sette troen deres på "prøve" I dette tilfellet kommer det fram meget gode og velformulerte grunner til hvorfor ateister mener troende tar feil. Det er da ikke respektløst å argumentere mot noe man mener er feil om man kan redegjøre hvorfor man mener det. Men det er lett for religiøse å se all motstand som respektløse forsøk på å prøve deres tro. Er vi ikke her for å diskutere religion forresten? respektere og akseptere hverandres tro og meninger hadde mange i verden gjort dette, ja da hadde det blitt mindre krig og elendighet.. for min tro eller ikke mere riktig eller feil enn din .. så lenge troen din/min ikke påvirker andre på noen som helst negativ måte da såklart 8548273[/snapback] Det er desværre alt for mange menneskesker som har lidd under religiøse samfunn der de har blitt utestengt, latterliggjort og/eller drept for sine meninger. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Selvsagt må man sette folks tro på prøve. Hvis de stikker seg frem og prøver å snakke om troen sin, hvorfor skulle man la de være i fred?8548295[/snapback] ? greit å sette spørsmål ved troen og vise genuin interesse for hva troen til en annen går ut på, men å være ute etter å angripe på noen måte, det er urettferdig og ikke noe snilt gjort.. Hva er vitsen med å prøve å "bryte" ned en annens tro da? Jeg respekterer ikke kristendom, islam, nazisme, kommunisme, osv. Jeg respekterer folks rett til å tro og mene det de vil, men jeg respekterer ikke slike ondskapsfulle ideologier.8548295[/snapback] ja, er helt greit å ikke mene at religionens standpunkt ikke harmonerer med hva du selv syns og mener, og som du selv sier så respekterer du jo at folk får tro hva de vil, og det er bra bare man ikke dømmer en muslim fordi han tror på det han gjør For meg er din tro tåpelig. Og kan du ikke argumentere saklig og rasjonelt for den, så forblir den like tåpelig i mine øyne. 8548295[/snapback] ja, det er helt ok å syns at min religion er tåpelig, det må du jo bare få lov til å mene.. og om du mener at jeg ikke har forsvart den på en saklig og rasjonell måte, ja så var jo det synd jeg kan ikke ta ansvar for hva du mener er korrekt måte å forsvare en religion på, eller hva du mener er en rasjonell forklaring. Jeg kan kun si det jeg mener og tror, om det ikke er bra nok, så javel.. Religiøs tro påvirker hele samfunnet! Det påvirker alle.8548295[/snapback] ja, det påvirker alle ja, det er ikke til å komme bort fra. Men så lenge det ikke er på noen som helst negativ måte. Da snakker jeg om feks. å påtvinge andre din egen tro, krigføring og kanskje riutaler som skader andre osv. Dette skjer jo stadig vekk dessverre, og det syns jeg ikke er akseptabelt i noen religioner. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg lurer på om troende er lettere å såre fordi det ikke tas hensyn nok til verdigrunnlaget til den personlig kristne? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 I dette tilfellet kommer det fram meget gode og velformulerte grunner til hvorfor ateister mener troende tar feil.Det er da ikke respektløst å argumentere mot noe man mener er feil om man kan redegjøre hvorfor man mener det. Men det er lett for religiøse å se all motstand som respektløse forsøk på å prøve deres tro. Er vi ikke her for å diskutere religion forresten? 8548359[/snapback] ja, det har du jo selvfølgelig helt rett i, man skal få kunne argumentere og diskutere religioner. Det er ikke meg imot på noen som helst måte. Men har fått en følelse av at noen er ute etter å angripe eller trykke ned religionene for å fremme sitt synspunkt, og det mener jeg ikke er positivt for en slik debatt. Det fremmer bare mere fiendtlighet mellom religionene eller mellom troende og ikke-troende. Mulig jeg har tolket noen feil og tatt meg "nær" av ting som har blitt sagt, da er det selvsagt mitt problem hvis det har forekommet om ikke det var han/hennes mening.. At man har ett åpent sinn og respekterer hverandre sikter ikke til noen spesiell som sagt, vil vel bare få frem at alles religioner og livssyn er like viktige uansett hva man tror på Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Selvsagt må man sette folks tro på prøve. Hvis de stikker seg frem og prøver å snakke om troen sin, hvorfor skulle man la de være i fred?8548295[/snapback] ? greit å sette spørsmål ved troen og vise genuin interesse for hva troen til en annen går ut på, men å være ute etter å angripe på noen måte, det er urettferdig og ikke noe snilt gjort.. Hva er vitsen med å prøve å "bryte" ned en annens tro da? Hva mener du? At jeg ikke skal kunne være uenig i det du tror på? At hvis jeg f.eks. diskuterer med en nazist, så skal det være for å la ham overtale meg til å bli nazist? Nei, jeg sammenligner ikke kristendommen med nazisme, men jeg bruker et ekstremt eksempel for å få deg til å tenke etter. Jeg mener at religion er et onde. Det er grunnleggende ondt. Skal ikke jeg få diskutere ut ifra det? Religiøs tro påvirker hele samfunnet! Det påvirker alle.8548295[/snapback] ja, det påvirker alle ja, det er ikke til å komme bort fra. Men så lenge det ikke er på noen som helst negativ måte. Det ER på en negativ måte. Mine penger brukes til å holde trossamfunn i live. Jeg blir bombardert med religiøs reklame. Religiøse prøver bevisst å undergrave vitenskapen (søk på "Wedge Strategy"), og hindrer dermed vitenskapelige fremskritt. Religion handler om blind tro - å være ukritisk til en allmektig autoritet. Dermed kan alt rettferdiggjøres i Guds navn. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Hva mener du? At jeg ikke skal kunne være uenig i det du tror på? At hvis jeg f.eks. diskuterer med en nazist, så skal det være for å la ham overtale meg til å bli nazist? Nei, jeg sammenligner ikke kristendommen med nazisme, men jeg bruker et ekstremt eksempel for å få deg til å tenke etter. Jeg mener at religion er et onde. Det er grunnleggende ondt. Skal ikke jeg få diskutere ut ifra det? 8548835[/snapback] nei nei nei, du har totalt misforstått hva jeg mener... selvfølgelig er det lov å være uenig! har ikke sagt noe annet. Skrev for ett innlegg siden at det å feks.påtvinge noen sin religion ikke er akseptabelt i mine øyne.. man kan godt informere eller forkynne det man selv tror på eller om religionen sin, men det er da det eneste man får gjøre også. kan og skal ikke tvinge noen til noen ting. Kanskje du kan lese gjennom innleggene mine en gang til? Greit om du mener religion er ett onde, det får være opptil deg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg