Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Bibelen kan tolkes på alle måter, og du kan forsvare alt med bibelsitater.

 

Kan de tre versene jeg kom med tolkes på en annen måte enn at en skal tilgi andre mennesker det de har gjort?

 

Så du mener jeg kommer til helvete! Kult. Hvorfor er gud så ond at han sender meg dit bare fordi jeg ikke tror på han?

 

Om du debatterer mot kristendommen, burde du vel egentlig allerede hatt nok kunnskap om kristendom til å besvare det spørsmålet selv? :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hell_in_Christianity

 

Jeg lurer også litt på hvor mye realfag du har hatt på videregående som tror det er mulig å stå opp fra de døde, gå på vannet (uten at det er is der), og gjøre vann om til vin, når vi jo vet et det kun er hydrogen- og oksygenatomer i vann.

 

Jeg har 3MX, 3FY og 3KJ på skolen, så jeg vet _meget_ godt hva vann består av. Jeg vet også at det som mennesker i langt tid har holdt som umulig (å fly er et godt eksempel) i senere tid har blitt gjort mulig. Personlig tror jeg på en Gud som kan direkte manipulere universet (ikke en som står på utsiden og må la alt følge naturlovene), og det å gjøre vann til vin er da ikke en særlig vanskelig ting. :)

 

Vel, som tidligere nevnt foknens, blir det komplett umulig å holde en saklig diskusjon med kristne, når de tyr til slike påstander. Når de i tillegg ofte angriper ateister for å  være ulogiske og ikke tenke helhetlig, blir det enda morsommere. Kristne mennesker er overhodet ikke i posisjon til å snakke om logikk, resonnement og kritisk evaluering.

8543485[/snapback]

 

Hvilke "påstander" har jeg tydd til? Du spurte meg et spørsmål, jeg svarte Ja/Nei/Vet ikke. De påstander du derimot tyr til, er både usaklige, fornærmende og usanne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Kan de tre versene jeg kom med tolkes på en annen måte enn at en skal tilgi andre mennesker det de har gjort? "

 

Hva har det med saken å gjøre?

 

Det står andre vers i Bibelen også! Regner med at du faktisk har lest hele. I GT oppfordres det ikke til tilgivelse hvis barna dine er ulydige, tvert imot skal du ta dem med til bymuren og drepe dem. Det samme gjelder homser og en hel del andre grupper. Også de som ikke tror på Gud.

 

"Om du debatterer mot kristendommen, burde du vel egentlig allerede hatt nok kunnskap om kristendom til å besvare det spørsmålet selv? :)"

 

Nei. Forstår meg aldri på denne guden deres. For øvrig en sinnssykt virkelighetsoppfatning dere har. Dere tror altså oppriktig at de fleste dere kjenner (antar du har ikke-kristne venner også) skal brenne i en evighet i Helvete etter døden!? Piss meg i øret, det er ikke rart det er vanskelig å holde seg seriøs...

 

" og det å gjøre vann til vin er da ikke en særlig vanskelig ting. :)"

 

Ikke hvis du har druer og en del andre ingredienser i tillegg. Men da er det ikke lenger noe under.

 

Hvor er forresten dette helvetet? Under jorda?

Lenke til kommentar
Bibelen kan tolkes på alle måter, og du kan forsvare alt med bibelsitater.

 

Så du mener jeg kommer til helvete! Kult. Hvorfor er gud så ond at han sender meg dit bare fordi jeg ikke tror på han?

 

Jeg lurer også litt på hvor mye realfag du har hatt på videregående som tror det er mulig å stå opp fra de døde, gå på vannet (uten at det er is der), og gjøre vann om til vin, når vi jo vet et det kun er hydrogen- og oksygenatomer i vann.

 

Vel, som tidligere nevnt foknens, blir det komplett umulig å holde en saklig diskusjon med kristne, når de tyr til slike påstander. Når de i tillegg ofte angriper ateister for å  være ulogiske og ikke tenke helhetlig, blir det enda morsommere. Kristne mennesker er overhodet ikke i posisjon til å snakke om logikk, resonnement og kritisk evaluering.

 

"nei, han sa ikke noe om hans tro, det jeg mente var om han forventet at andre som ikke tror det samme som han skal droppe sin tro og følge det han tror på istedet,, tipper han er ateist eller noe i den dur da.. "

 

Ateister tror ikke. Ateisme er fravær av tro på guder.

8543485[/snapback]

 

 

Du sier her at alle kristne angriper ateister.. der syns jeg du gaper over for mye, urettferdig at du dømmer alle etter bare noen få representanter for den kristne tro! Føler heller her at det er noen av ateistene som har deltatt i denne diskusjonen som har angrepet meg og de andre som står for sin tro.. Du sier at man kan forsvare alt med bibelsitater, jeg er ikke ute etter å forsvare noe som helst, eller kanskje trenger jeg det? blir jeg angrepet av ateister her? :hmm:

 

Og disse eksemplene du nevner ved å gå på vannet og gjøre vann om til vin, så får jeg jo bare forklare at det er jo nettopp det som kalles mirakler.. at det egentlig ikke SKAL være mulig, men at det skjedde.. skjønner?? får liksom en sterk følelese av fiendtlighet fordi jeg har den troen jeg har,, :dontgetit:

Lenke til kommentar
ja? og så? skal jeg droppe all min tro for noe du tror på istedet da eller??  :hmm:

8543362[/snapback]

Nei, du skal slutte å tro ting helt ubegrunnet.

8543665[/snapback]

 

 

er det virkelig opp til deg og fortelle meg hva jeg skal tro på? må jeg spørre deg om lov liksom? :hmm: håper du skjønner hva jeg vil fram til..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Bibelen er menneskeskrevet, vi kan ikke forsvare noe som helst med sitater fra den. Blir som om jeg skulle si at hele kristendommens trosgrunnlag er feil, pga. teorien i Da Vinci Koden. :)

8545940[/snapback]

 

Om jeg så står på hodet, og det blir vel litt vanskelig, så skjønner jeg ikke bæret av ditt innlegg ... :dontgetit:

Lenke til kommentar

jeg har ihvertfall fått en følelse av at det liksom er totalt feil å tro på Gud, og at da lever man liksom i en drømmeverden.. noen sier at kristne tvinger sin tro på andre og maser på andre ikke troende, ja det finnes kanskje noen som gjør dette, men det representerer overhodet ikke alle! får derimot en følelse her av at ateistene her prøver å nedverdige kristne og latterligjøre troen min..

 

alt jeg sier er at; ok, hvis man ikke tror på Gud så er jo det helt greit, men ikke degrader kristne selvom de har en annen oppfatning enn det du selv har!

 

siktet ikke til noen spesiell her nå, men hvis "du" føler deg truffet, ja da er denne mld til deg..

 

jeg sier ikke at jeg har alle svar eller noe som helst, men gjør mitt beste for å respektere andre og det de tror på eller evt. ikke tror på..

 

kan godt være uenig, det er meg ikke imot, men ikke angrip det jeg puster og lever for.. :)

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Melisma, her er en video som på en lett forståelig måte viser prinsippene til evolusjon:
  :)

 

Gud har i hvert fall ikke skapt menneskene direkte, det vet vi. Han kan heller ikke ha skapt oss i sitt bilde gjennom evolusjon. Da må han i så fall ha kontroll over alt vi ser på som naturlig variasjon og slump i naturen.

8543564[/snapback]

 

 

ja, det jeg tenker er jo at Gud har hatt en plan hele veien,, fra "intet" og til det første hjerte på jord begynte å pumpe.. :) og all utvikling er pga Han.. :yes:

Lenke til kommentar

Alt er like merkelig uansett.

 

INGEN KAN FORKLARE DENNE FUCKINGS VERDEN! JEG BLIR SPRØ! :dribble:

 

Ok uhm, jeg synes alle livsyn er fine å ha.

Untatt nazismen og slike ting, om man kan kalle de livssyn. :hmm:

 

Selv om det finnes ekstrimister, så har jo ikke dette noe med religionen å gjøre.

Det er jo i hodene til folk det ligger.

 

Jeg ser på ateisme som en religion i like stor grad som kristendommen.

Ingen religioner er "bedre" enn andre.

 

Det jeg mener er at ateister sine teorier, og det har jo også f.eks kristendommen.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Melisma, her er en video som på en lett forståelig måte viser prinsippene til evolusjon:
  :)

 

Gud har i hvert fall ikke skapt menneskene direkte, det vet vi. Han kan heller ikke ha skapt oss i sitt bilde gjennom evolusjon. Da må han i så fall ha kontroll over alt vi ser på som naturlig variasjon og slump i naturen.

8543564[/snapback]

 

 

ja, det jeg tenker er jo at Gud har hatt en plan hele veien,, fra "intet" og til det første hjerte på jord begynte å pumpe.. :) og all utvikling er pga Han.. :yes:

8546480[/snapback]

 

De fleste mutasjoner fører til noe negativt...

 

Derfor er det lite sansynlig at en god gud står bak det.

Den sterkestes rett; de svake må dø før de får mer barn enn de sterke for at en rase skal utvikle seg.

(Bytt "sterkeste" ut med: Smarteste, raskeste, mest arbeidsomme, kyniske, sosiale eller enslige i den grad det er det beste for rasen i ett gitt miljø. Sansynligvis er det snakk om mange titalls faktorer som gjør enkeltindivider mer tilpasset enn andre.)

 

Kreft, arvelig kreft, beinskjørhet og downs syndrom er eksempler på mikroevolusjon -- mutasjoner i individet...

Mutasjon og evolusjon er kjipt for de fleste individer, da de sansynligvis har fått negative eller ubetydlige mutasjoner -- men det er til rasens beste.

 

Dermed blir det litt søkt å si at en gud står bak utviklingen, da det også betyr at gud står bak kreft -- sykdommen som tar mest menneskeliv av alle lidelser.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Alt er like merkelig uansett.

 

INGEN KAN FORKLARE DENNE FUCKINGS VERDEN! JEG BLIR SPRØ! :dribble:

8546484[/snapback]

 

At ingen kan forklare, er faktisk meningsfullt for meg. Det hadde blitt nokså fatteslig hvis et vanlig menneske hadde funnet "meningen" ... :hrm: Hva da med alt som er fantastisk?

Lenke til kommentar
Alt er like merkelig uansett.

 

INGEN KAN FORKLARE DENNE FUCKINGS VERDEN! JEG BLIR SPRØ! :dribble:

 

Ok uhm, jeg synes alle livsyn er fine å ha.

Untatt nazismen, om man kan kalle det et livssyn.  :hmm:

 

Selv om det finnes ekstrimister, så har jo ikke dette noe med religionen å gjøre.

Det er jo i hodene til folk det ligger.

 

Jeg ser på ateisme som en religion i like stor grad som kristendommen.

 

Det jeg mener er at de har sine teorier, og det har jo også f.eks kristendommen.

8546484[/snapback]

 

 

enig med deg ja :):yes: alle livssyn er likeverdige uansett hva man tror på... :thumbup:

Lenke til kommentar
De fleste mutasjoner fører til noe negativt...

 

Derfor er det lite sansynlig at en god gud står bak det.

Den sterkestes rett; de svake må dø før de får mer barn enn de sterke for at en rase skal utvikle seg.

(Bytt "sterkeste" ut med: Smarteste, raskeste, mest arbeidsomme, kyniske, sosiale eller enslige i den grad det er det beste for rasen i ett gitt miljø. Sansynligvis er det snakk om mange titalls faktorer som gjør enkeltindivider mer tilpasset enn andre.)

 

Kreft, arvelig kreft, beinskjørhet og downs syndrom er eksempler på mikroevolusjon -- mutasjoner i individet...

Mutasjon og evolusjon er kjipt for de fleste individer, da de sansynligvis har fått negative eller ubetydlige mutasjoner -- men det er til rasens beste.

 

Dermed blir det litt søkt å si at en gud står bak utviklingen, da det også betyr at gud står bak kreft -- sykdommen som tar mest menneskeliv av alle lidelser.

8546498[/snapback]

 

vel slik jeg ser det så skjer alt for en grunn.. og Gud er god, det er det ingen tvil om i mitt hjerte.. :) også tenker jeg at det også kanskje finnes onde makter om forårsaker masse vondt her i verden, men det er bare en teori da... men alt i alt mener jeg at det finnes en grunn til at alt skjer, vondt eller godt,,, og det beste jeg kan gjøre for å bli ett bedre menneske er å prøve å lære av det som skjer.. :)

Lenke til kommentar
Alt er like merkelig uansett.

 

INGEN KAN FORKLARE DENNE FUCKINGS VERDEN! JEG BLIR SPRØ! :dribble:

8546484[/snapback]

 

At ingen kan forklare, er faktisk meningsfullt for meg. Det hadde blitt nokså fatteslig hvis et vanlig menneske hadde funnet "meningen" ... :hrm: Hva da med alt som er fantastisk?

8546500[/snapback]

 

 

tror jeg skjønner hva du mener her ja :yes: er som at jakten på meningen med livet er drivkraften min og jeg fokuserer mere på det som er fantastisk istedet for å analysere det til "døde" så det mister sin "magiske" evne ved å finne på mange andre mulige teorier på en eller annen måte.. ( i mangel av bedre ord :p )

Lenke til kommentar

Vi kan jo begynne med å si at ateisme ikke er et livssyn mer enn "kristendommen er et livssyn som tror at Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re og Mithra ikke eksisterer."

 

Kristendommen er definert som en som tror på Jesus krist -- ikke en som aktivt ikke tror på Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re eller Mithra.

 

Ateister tror ikke på guder.

Ateister er ikke definert som "en som tror at Jahve, Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re og Mithra ikke eksisterer."

 

Ikke mer enn kristne er "en som tror at Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re og Mithra ikke eksisterer."

 

Å kalle ateisme for et livssyn er som å kalle en som synes at alle farger er like pene for "en som liker hvit".

 

Å kalle en som ikke stemmer ved stortingsvalg for "en som stemmer blankt".

 

Å kalle ateisme et livssyn er det samme som å kalle en som ikke eier en bil for en bileier, på den bakgrunn av at hans kone eier en bil.

Ateisme er ikke livvsynet til noen som helst, det beskriver hvilket livssyn man ikke har; mangelen på troen på en gud.

 

Ateister kan fint ha et livssyn, i tillegg til at de ikke har et religiøst livssyn.

Ateisme betyr at man ikke har guder, og dermed også at man ikke har et religiøst livssyn.

De kan være La-Vey satanister eller humanister; bare ikke kristne eller hinduister.

 

Ateismen har ingen doktriner.

Dersom du ikke tror på en gud, så er du ateist i forhold til den guden.

Kristne er ateister i sitt forhold til Zevs, Odin, Brahman, Amun-Re og Mithra.

 

Ateisme har ingen regler, og ingen teorier.

Det er fordi ateisme ikke er et livssyn.

 

Ateister har sine egne livssyn, individuelle livssyn som alle har det ene til felles at ingen ateister tror på en gud.

 

Ateisme er en definisjon som beskriver mangelen på tro på guder.

Ikke noe mer, og ikke noe mindre.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror ikke at jeg er alt. Jeg tror heller ikke at jeg er ubetydelig. Jeg tror ikke at man skal forvente seg å bli underholdt. Jeg tror fullt og fast på at man skal ha et åpent sinn, samtidig som man skal være bevisst på at man er like unik som det insektet som man må tråkke på for å bevege seg fremover. Det er min mening, tror jeg da ... :love:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...