Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Sannhet er ikke subjektivt.

 

Religion oppfordrer til blind tro framfor tro på menneskets evne til å tenke logisk og foreta riktige beslutninger. Verden ville vært bedre uten religioner. Kun religiøse kan mene noe annet.

8542983[/snapback]

 

 

nå tar du jo alle over en kam.. det var litt av en fordom du!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette vi ikke kan forklare, er det ting som universets fødsel? Før du sier at slike ting er uforklarlige, vil jeg få minne om at vi tidligere ikke kunne forklare hvorfor enkelte ting flyter, andre ikke.

8543009[/snapback]

 

 

ja? skjønner ikke helt hvor du vil hen... mener du at vi troende skal sette troen vår på pause, i tilfelle vi kanskje en vakker dag finner ut at sånn ble ALT til?

 

og troen er så mye mer enn å finne årsaker og trøst.. det å være snill og god mot andre og ha ett godt hjerte er også viktig.. ja, det er sikkert viktig for ikke troende også :yes:

 

ok, la oss si at vi en dag ved ett mirakel finner ut av dette, ja da er det i følge meg Guds hensikt.. Gud er alt og Hans vilje skjer :)

Lenke til kommentar

Jeg mener at med en sterk tro, som preger hele livstilværelsen, er det et hinder for å forstå virkeligheten slik den virkelig er. Det blir som å ha på seg ølbriller.

 

"og troen er så mye mer enn å finne årsaker og trøst.. det å være snill og god mot andre og ha ett godt hjerte er også viktig.. ja, det er sikkert viktig for ikke troende også :yes: "

 

Hva har dette med tro på Gud å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg mener at med en sterk tro, som preger hele livstilværelsen, er det et hinder for å forstå virkeligheten slik den virkelig er. Det blir som å ha på seg ølbriller.

 

"og troen er så mye mer enn å finne årsaker og trøst.. det å være snill og god mot andre og ha ett godt hjerte er også viktig.. ja, det er sikkert viktig for ikke troende også  :yes: "

 

Hva har dette med tro på Gud å gjøre?

8543125[/snapback]

 

Din virkelighet, er min uvirkelighet. Hva er så vanskelig med det?

Lenke til kommentar
Jeg mener at med en sterk tro, som preger hele livstilværelsen, er det et hinder for å forstå virkeligheten slik den virkelig er. Det blir som å ha på seg ølbriller.

 

"og troen er så mye mer enn å finne årsaker og trøst.. det å være snill og god mot andre og ha ett godt hjerte er også viktig.. ja, det er sikkert viktig for ikke troende også  :yes: "

 

Hva har dette med tro på Gud å gjøre?

8543125[/snapback]

 

 

jeg mener at det å følge Gud innebærer også at man prøver å være det beste menneske man kan være, for meg så handler det ikke bare om å finne svar på livets gåter o.l, men at det er en livsstil og følge Ham.. samtidig som at man kan søke tilgivelse og trøst også hos Ham.. ingenting kan knekke meg med Gud ved min side.. :love:

Lenke til kommentar
Jeg mener at med en sterk tro, som preger hele livstilværelsen, er det et hinder for å forstå virkeligheten slik den virkelig er. Det blir som å ha på seg ølbriller.

 

"og troen er så mye mer enn å finne årsaker og trøst.. det å være snill og god mot andre og ha ett godt hjerte er også viktig.. ja, det er sikkert viktig for ikke troende også  :yes: "

 

Hva har dette med tro på Gud å gjøre?

8543125[/snapback]

 

Din virkelighet, er min uvirkelighet. Hva er så vanskelig med det?

8543153[/snapback]

 

Det finnes subjektive svar. Jesus kan ikke ha gått på vannet i din virkelighet, men ikke i min. Universet kan ikke ha blitt skapt på seks dager av Gud i din virkelighet men ikke i min.

 

"jeg mener at det å følge Gud innebærer også at man prøver å være det beste menneske man kan være, for meg så handler det ikke bare om å finne svar på livets gåter o.l, men at det er en livsstil og følge Ham.. samtidig som at man kan søke tilgivelse og trøst også hos Ham.. ingenting kan knekke meg med Gud ved min side.. "

 

Sier du at grunnen til at du forsøker å være et godt menneske er fordi du er redd straffen fra Gud? Har aldri forstått meg på dette argumentet om at et ateistisk menneske ikke har moral...

 

Hvis en kristen person gjør noe fælt mot en annen, trenger h*n ikke engang be om tilgivelse av personen. Det er bare å vende seg mot Jesus. Han tilgir alt. Vi ateister må derimot be om tilgivelse av personen vi har skadet, eller rett og slett leve med skyldfølelsen. Det gjør selvsagt at vi må tenke mer over hva vi gjør.

 

Nå finnes det mange slags kristne. Ikke alle er like hardcore. Vennligst svar på disse spørsmålene:

 

Ble jorda skapt på seks daker?

 

Er universet 6 000 år gammelt, slik Bibelen sier, eller er det 15-20 milliarder år gammelt, slik vitenskapen sier?

 

Kommer ikke-kristne til helvete? Hvis nei; hva skjer i så fall med dem?

 

Levde dinosaurene samtidig med menneskene?

 

Ble Jomfru Maria gravid uten å ha hatt samleie?

 

Gikk Jesus på vannet?

 

Sto Jesus opp fra de døde?

 

Eksisterte virkelig Edens Hage?

 

Ble kvinnen skapt av mannens ribbein?

 

Tror du Jesus vil komme tilbake for å dømme levende og døde snart?

 

 

For meg virker det nemlig som om du snakker mer om Gud enn Jesus, og Gud framstår mer som en kraft enn som en personlighet.

Endret av Drillo
Lenke til kommentar
Skal vi akseptere alles tro Melisma, til og med Hitlers? eller kristne homsehateres?

8543126[/snapback]

 

 

Jeg følger den at så lenge man ikke skader andre på noen som helst måte så er alles tro akseptable.. men det finnes ekstremister i alle troer, og DET er ikke akseptabelt... nei, man får ha sitt personlige forhold til Gud og ikke blande alle andre inn i det på en negativ måte..

Lenke til kommentar
ja? skjønner ikke helt hvor du vil hen... mener du at vi troende skal sette  troen vår på pause, i tilfelle vi kanskje en vakker dag finner ut at sånn ble ALT til?

8543098[/snapback]

Jeg mener at det er tåpelig å anta at for eksempel en gud står bak noe vi ikke vet noe om, rett og slett fordi vi ikke vet noe om det. Du ser ut til å bruke det faktum at vi ikke kan forklare alt per dags dato som bevis for at Gud eksisterer.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er tåpelig å anta at for eksempel en gud står bak noe vi ikke vet noe om, rett og slett fordi vi ikke vet noe om det. Du ser ut til å bruke det faktum at vi ikke kan forklare alt per dags dato som bevis for at Gud eksisterer.

8543309[/snapback]

 

ja? og så? skal jeg droppe all min tro for noe du tror på istedet da eller?? :hmm:

Lenke til kommentar
ja? skjønner ikke helt hvor du vil hen... mener du at vi troende skal sette  troen vår på pause, i tilfelle vi kanskje en vakker dag finner ut at sånn ble ALT til?

8543098[/snapback]

Jeg mener at det er tåpelig å anta at for eksempel en gud står bak noe vi ikke vet noe om, rett og slett fordi vi ikke vet noe om det. Du ser ut til å bruke det faktum at vi ikke kan forklare alt per dags dato som bevis for at Gud eksisterer.

8543309[/snapback]

 

Alle mennesker er født ateister. Det er ingenting som tyder på at det finnes en "gud", hva nå enn det svakt definerte ordet måtte innebære.

 

Ennå mindre sannsynlig blir det når man begynner å beskrive guden nøyere gjennom forskjellige religioner. Maks én religion kan ha rett, mest sannsynlig ingen.

 

En gud som skaper menneskene og setter opp en felle for dem i Edens Hage og utstyrer de med arvesynd, for så å gjøre seg om til menneske og la seg drepe av dem sånn at syndene deres kan bli tilgitt...Før den tid hadde han gått på vannet, gjort vann til vin, mettet en stor mengde mennesker med en fisk eller to og mange andre ting som vi i dag vet er umulige...En Gud som hater homofile, sender de som ikke tror på han til helvete, oppfordrer til barnedrap, men samtidig hevder å være kjærligheten selv.

 

Selvfølgelig eksisterer ikke denne guden! Det burde være åpenlyst for alle tenkende mennesker! Det er virkelig en mental lidelse å være kristen.

Lenke til kommentar
ja? og så? skal jeg droppe all min tro for noe du tror på istedet da eller??  :hmm:

8543362[/snapback]

Han sa ikke noe om sin egen tro, bare at du kan ikke bruke det faktum at vi ikke vet alt som et argument for Guds eksistens.

 

 

"Jeg forstår ikke dette vanskelige regnestykket: så svaret være Gud."

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
ja? skjønner ikke helt hvor du vil hen... mener du at vi troende skal sette  troen vår på pause, i tilfelle vi kanskje en vakker dag finner ut at sånn ble ALT til?

8543098[/snapback]

Jeg mener at det er tåpelig å anta at for eksempel en gud står bak noe vi ikke vet noe om, rett og slett fordi vi ikke vet noe om det. Du ser ut til å bruke det faktum at vi ikke kan forklare alt per dags dato som bevis for at Gud eksisterer.

8543309[/snapback]

 

Alle mennesker er født ateister. Det er ingenting som tyder på at det finnes en "gud", hva nå enn det svakt definerte ordet måtte innebære.

 

Ennå mindre sannsynlig blir det når man begynner å beskrive guden nøyere gjennom forskjellige religioner. Maks én religion kan ha rett, mest sannsynlig ingen.

 

En gud som skaper menneskene og setter opp en felle for dem i Edens Hage og utstyrer de med arvesynd, for så å gjøre seg om til menneske og la seg drepe av dem sånn at syndene deres kan bli tilgitt...Før den tid hadde han gått på vannet, gjort vann til vin, mettet en stor mengde mennesker med en fisk eller to og mange andre ting som vi i dag vet er umulige...En Gud som hater homofile, sender de som ikke tror på han til helvete, oppfordrer til barnedrap, men samtidig hevder å være kjærligheten selv.

 

Selvfølgelig eksisterer ikke denne guden! Det burde være åpenlyst for alle tenkende mennesker! Det er virkelig en mental lidelse å være kristen.

8543372[/snapback]

 

"ja? og så? skal jeg droppe all min tro for noe du tror på istedet da eller??"

 

Poenget er jo at Daniel IKKE tror på noe, av den enkle grunn at det ikke er noen grunn til å tro på noe som det ikke foreligger et eneste bevis eller tegn på at eksisterer!

 

Å tro på noe fordi det ikke kan motbevises er et håpløst argument. Vi kan ikke motbevise julenissen, Tor med hammer'n eller det flyvende spaghetti-monsteret heller. Tror du på noen av dem? Nei. Hvorfor ikke? Fordi du er oppvokst i en kristen kultur.

 

Hadde du vært født i Hellas under antikken, ville du trodd på Zevs, I India; Vishnu, Shiva osv, I Norge i Vikingtida; Tor, Odin, Balder...

 

Ingen av disse gudene er et spor mindre sannsynlig enn kristendommens gud.

Lenke til kommentar
Hvis en kristen person gjør noe fælt mot en annen, trenger h*n ikke engang be om tilgivelse av personen. Det er bare å vende seg mot Jesus. Han tilgir alt. Vi ateister må derimot be om tilgivelse av personen vi har skadet, eller rett og slett leve med skyldfølelsen. Det gjør selvsagt at vi må tenke mer over hva vi gjør.

 

Det er feil.

 

25 Men når dere står og ber og har noe å anklage en annen for, så tilgi ham, for at deres Far i himmelen kan tilgi dere misgjerningene deres. 26 Men om dere ikke tilgir, skal heller ikke deres Far i himmelen tilgi deres misgjerninger.»

 

21 Da gikk Peter til ham og spurte: «Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne synde mot meg, og jeg likevel tilgi ham? Så mange som sju?» 22 «Ikke sju ganger,» svarte Jesus, «men jeg sier deg: sytti ganger sju!

 

3 Ta dere i vare!

        Dersom din bror gjør en synd, så tal ham til rette, og hvis han angrer, så tilgi ham.  4 Ja, om han synder mot deg sju ganger på samme dag og sju ganger kommer til deg og sier: 'Jeg angrer', så skal du tilgi ham.»

 

Tilgivelse fra Gud og tilgivelse fra mennesker er ikke det samme.

 

(mine svar i fet skrift)

Nå finnes det mange slags kristne. Ikke alle er like hardcore. Vennligst svar på disse spørsmålene:

 

Ble jorda skapt på seks daker?

Nei, det er kreasjonisme, og har grunnlag i en strengt bokstavelig bibeltolkning

 

Er universet 6 000 år gammelt, slik Bibelen sier, eller er det 15-20 milliarder år gammelt, slik vitenskapen sier?

Jeg har ingen grunn til å betvile vitenskapens (astrofysikkens) anslag for universets alder. At Bibelen "sier" at universet er 6k år gammelt er heller ikke helt rett, da det er basert på en kreasjonistisk bibeltolkning, samt utelukker det faktum at flere slektsledd mangler i ættetavlene de 6000 år er hentet fra.

 

Kommer ikke-kristne til helvete? Hvis nei; hva skjer i så fall med dem?

Ja

 

Levde dinosaurene samtidig med menneskene?

Jeg tviler sterkt, men det kreves vel strengt tatt flere utgravninger for å bevise at det ikke var tilfelle?

 

Ble Jomfru Maria gravid uten å ha hatt samleie?

Ja

 

Gikk Jesus på vannet?

Ja

 

Sto Jesus opp fra de døde?

Ja

 

Eksisterte virkelig Edens Hage?

Som metafor/bilde på menneskets perfekte tilværelse/samvær med Gud? Ja. Som fysisk plass? Det vet jeg ikke.

 

Ble kvinnen skapt av mannens ribbein?

Vi har vel like mange ribben, både mann og kvinne? Se første svar

 

Tror du Jesus vil komme tilbake for å dømme levende og døde snart?

Snart? Det har jeg ingen forutsetning for å vite. At han kommer tilbake i det hele tatt? Ja.

 

Lenke til kommentar
ja? og så? skal jeg droppe all min tro for noe du tror på istedet da eller??  :hmm:

8543362[/snapback]

Han sa ikke noe om sin egen tro, bare at du kan ikke bruke det faktum at vi ikke vet alt som et argument for Guds eksistens.

 

 

"Jeg forstår ikke dette vanskelige regnestykket: så svaret være Gud."

8543386[/snapback]

 

 

nei, han sa ikke noe om hans tro, det jeg mente var om han forventet at andre som ikke tror det samme som han skal droppe sin tro og følge det han tror på istedet,, tipper han er ateist eller noe i den dur da..

Lenke til kommentar

Bibelen kan tolkes på alle måter, og du kan forsvare alt med bibelsitater.

 

Så du mener jeg kommer til helvete! Kult. Hvorfor er gud så ond at han sender meg dit bare fordi jeg ikke tror på han?

 

Jeg lurer også litt på hvor mye realfag du har hatt på videregående som tror det er mulig å stå opp fra de døde, gå på vannet (uten at det er is der), og gjøre vann om til vin, når vi jo vet et det kun er hydrogen- og oksygenatomer i vann.

 

Vel, som tidligere nevnt foknens, blir det komplett umulig å holde en saklig diskusjon med kristne, når de tyr til slike påstander. Når de i tillegg ofte angriper ateister for å være ulogiske og ikke tenke helhetlig, blir det enda morsommere. Kristne mennesker er overhodet ikke i posisjon til å snakke om logikk, resonnement og kritisk evaluering.

 

"nei, han sa ikke noe om hans tro, det jeg mente var om han forventet at andre som ikke tror det samme som han skal droppe sin tro og følge det han tror på istedet,, tipper han er ateist eller noe i den dur da.. "

 

Ateister tror ikke. Ateisme er fravær av tro på guder.

Endret av Drillo
Lenke til kommentar
ja? skjønner ikke helt hvor du vil hen... mener du at vi troende skal sette  troen vår på pause, i tilfelle vi kanskje en vakker dag finner ut at sånn ble ALT til?

 

og troen er så mye mer enn å finne årsaker og trøst.. det å være snill og god mot andre og ha ett godt hjerte er også viktig.. ja, det er sikkert viktig for ikke troende også  :yes:

 

ok, la oss si at vi en dag ved ett mirakel finner ut av dette, ja da er det i følge meg Guds hensikt.. Gud er alt og Hans vilje skjer :)

8543098[/snapback]

Vel, akkurat big bang (om ikke akkurat hvordan det skjedde) er meget godt begrunnet, så godt begrunnet at om ikke vårt bilde av et stort smell stemmer, så er det noe ganske nært det. Når en teori forutsier noe, og vi deretter finner det (kosmisk bakgrunnsstråling) er det noe som viser at vi i det minste er på rett vei.

Hvor hører Gud hjemme her? Skapte han singulariteten og lot etter det resten gå sin gang? I så fall ser jeg liten grunn til å tro på han da det ikke gjør noe hverken fra eller til.

Og for livets opprinnelse har vi meget gode teorier, som big bang er de ikke forklart i minste detalj, men vi kan så og si sikkert si at selvreplikerende RNA var en del av det, og har vi først fått levedyktig RNA er veien til oss meget godt klarlagt ved evolusjon. Det eneste problemet her er hvordan RNA først oppstod, men også her finnes dugelige teorier (PAH-world), selv om de enda ikke er bevist.

Her er det iallefall ikke plass til noen Gud, alt er straight-up biologi, fysikk og kjemi.

 

1) Er Gud en ting som skapte universet og lovene, og deretter lot det være?

2) Eller tror du Gud har noen som helst påvirkning på universet i dag?

 

Hvis 1) fint for deg, og vi vil nok aldri noensinne motbevise det.

Hvis 2) tar du trolig feil da vi enda ikke har sett et eneste snev av bevis for noe slikt, noe man absolutt bør forvente hvis han fortsatt var aktiv.

 

Og bare for å spørre. Hva med andre sivilisasjoner og levende ting rundtom i universet? Vi er mindre enn ingenting fra universets perspektiv, om solen sluknet og jorden gikk under har det overhodet ingenting å si. Er alle levende skapninger rundt omkring planlagt av denne guden din?

(dette er kun fordi jeg er nysgjerrig på hva du tror, ikke noe argument for noe)

Jeg følger den at så lenge man ikke skader andre på noen som helst måte så er alles tro akseptable.. men det finnes ekstremister i alle troer, og DET er ikke akseptabelt...  nei, man får ha sitt personlige forhold til Gud og ikke blande alle andre inn i det på en negativ måte..

8543182[/snapback]

Og så lenge du på alle vis godtar at vitenskapen kan motbevise de deler av din tro som strider mot den er det helt greit for meg :p

Så hvis du tror at Gud skapte livet, og vi viser hvordan livet oppstod, godtar du det?

Lenke til kommentar

Melisma, her er en video som på en lett forståelig måte viser prinsippene til evolusjon:

:)

 

Gud har i hvert fall ikke skapt menneskene direkte, det vet vi. Han kan heller ikke ha skapt oss i sitt bilde gjennom evolusjon. Da må han i så fall ha kontroll over alt vi ser på som naturlig variasjon og slump i naturen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...