perpyro Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Og sånn kan diskusjonen gå videre. Hvor kom i såfall Gud fra? Blir bare å diskutere rundt og rundt og dette er ikke første rundet men her er vel status i diskusjonen: De kristne mener at gud har alltid vært og er fra evighet til evighet og aksepterer dette mens ateistene vil ha forklaring på hva som var før gud, noe som ikke blir besvart av overnevnte grunner. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Hvor kom gud ifra da? Blir jo samme greien. Edit: perpyro var før meg. Endret 5. mai 2007 av stakan Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) An edit have been made and my post is therefor invalid. Endret 5. mai 2007 av perpyro Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hvis vi alle er skapninger av Gud, hvorfor er vi da skapt med så mange feil? Hvorfor kræsjer stadig forskning og religion med hverandre? Vår oppfattelse av religion og deres "kjøreregler" ser ut til å ha blitt grunnlagt/skrevet for noen tusen år siden. Hva med menneskene som levde før det? Og hvordan kan vi være sikre på at de som har skrevet disse bøkene ikke var for eks. mentalt forstyrret? Jeg tror vi mennesker finner trygghet i å tro på noe som er større enn oss selv. Å tro trenger forøvrig ikke nødvendigvis ha noe samsvar med fakta, men spiller det egentlig noen rolle....? Selv er jeg ateist, men det hadde virkelig vært betryggende å vite at det er noe "mer" enn bare dette livet. Jeg finner verken bevis eller noen grunn til at det bør være det, så derfor blir det vanskelig for meg å bare tro. Når det er sagt, har jeg selvfølgelig respekt for religion og folks livssyn. Spesielt Buddhismen kan være fasinerende. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Buddhismen er jo en ateistisk religion som vel egentlig ikke innebærer noe "mer" enn et vanlig sekulært livssyn. Det er mer en filosofi. Men hvorfor skal det på død og liv være noen forutbestemt "mening" med livet? Når det ikke er det, kan vi bestemme meninga sjøl. Orker ikke tanken på å tilbringe evigheten i en kjedelig himmel med gospelkor og salmer. Bedre å leve livet på jorda, framfor å se på livet her som noe uviktig i forhold til det som kommer. Tenk på det negative menneskesynet kristendommen har! Vi er syndige av natur, og fortjener fortapelsen. Hadde bare flaks som ble reddet av Jesus. Vi bør skamme oss pga noe Adam og Eva gjorde for 6000 år siden! Jorda er gitt til menneskene for at vi skal utnytte den og bruke det for det den er verdt. Gjør ikke noe om vi ødelegger den litt, for Jesus skal snart ødelegge den og skape en ny jord for kristne likevel! Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 For meg så ligger beviset i verden/universet rundt oss, og også hvor fantastiske vesener både vi og dyreriket består av ... sola, månen, osv er guddommelig i mine øyne.. Hvor Gud kommer ifra kan jeg ikke svare på, fordi jeg kun er ett menneske.. men er jo opptil enhver og tro på hva de vil ja Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 For meg så ligger beviset i verden/universet rundt oss, og også hvor fantastiske vesener både vi og dyreriket består av ... sola, månen, osv er guddommelig i mine øyne.. Hvor Gud kommer ifra kan jeg ikke svare på, fordi jeg kun er ett menneske.. men er jo opptil enhver og tro på hva de vil ja 8542741[/snapback] "Dyrene er FOR kompliserte og FOR godt tilpasset naturen til at de kan ha oppstått tilfeldig. Derfor må det eksistere en Gud." Er det det du sier? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 For meg så ligger beviset i verden/universet rundt oss, og også hvor fantastiske vesener både vi og dyreriket består av ... sola, månen, osv er guddommelig i mine øyne.. Hvor Gud kommer ifra kan jeg ikke svare på, fordi jeg kun er ett menneske.. men er jo opptil enhver og tro på hva de vil ja 8542741[/snapback] "Dyrene er FOR kompliserte og FOR godt tilpasset naturen til at de kan ha oppstått tilfeldig. Derfor må det eksistere en Gud." Er det det du sier? 8542770[/snapback] jeg skjønner at alle levende vesener og naturen har tilpasset seg hverandre gjennom årevis med utvikling.. det jeg sier i det full og hele er at utviklingen og veien fra "intet" til alt som finnes, er helt utrolig, og kan bare ikke være noe annet en guddommelig ... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 uansett for meg så kan ingen forandre min tro til Gud og at det er Han som skapte alt,, Det er sikkert fint det, men hva har det med denne tråden å gjøre? Er du nødt til å gjenta dette om og om og om igjen i alle tråder? for først så må det jo ha vært ett "intet" Nei. Mitt svar er Gud For meg så ligger beviset i verden/universet rundt oss, og også hvor fantastiske vesener både vi og dyreriket består av ... sola, månen, osv er guddommelig i mine øyne.. 8542741[/snapback] http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelate...ics/pseudo.html "Pseudoscience begins with a hypothesis—usually one which is appealing emotionally, and spectacularly implausible—and then looks only for items which appear to support it." "Pseudoscience is indifferent to criteria of valid evidence." "Pseudoscience relies heavily on subjective validation." osv. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 "jeg skjønner at alle levende vesener og naturen har tilpasset seg hverandre gjennom årevis med utvikling.. det jeg sier i det full og hele er at utviklingen og veien fra "intet" til alt som finnes, er helt utrolig, og kan bare ikke være noe annet en guddommelig ..." Men å dra en Gud inn i bildet, forklarer du ikke noen verdens ting. Spørsmålene flyttes bare lenger tilbake: Hvem skapte Gud, Hvorfor skapte Gud universet osv. Jeg tror vi bare må akseptere at vi ikke vet alt. Kanskje vil vi aldri få vite alt heller. Men takket være vitenskapen har vi kommet et stykke på vei, og vi vil forstå mye mer i løpet av dette hundreåret. Hadde religion hatt all makt i verden, ville vi fortsatt trodd at jorda var rund. Her er en bra film du bør se: Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Og da dukker jo spørsmålet opp igjen. Ettersom menneskene, dyrene, plantene, og universet så fantastisk komplisert, hvordan blei en mye mere fantastisk og komplisert gud til? Regner med at det ikke nytter å diskutere logikk med noen som først har bestemt seg. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Det er sikkert fint det, men hva har det med denne tråden å gjøre? Er du nødt til å gjenta dette om og om og om igjen i alle tråder? 8542797[/snapback] om jeg har sagt dette i en annen tråd, så er det kun min sak,, jeg kan ikke ta ansvar for hva eller hvilke tråder du leser.. og med tanke på at man skal gi trådstarter en grunn til å tro på Gud, så syns jeg vel ikke jeg var så veldig OT med innlegget mitt?! Og hva mener du med "nei" ? kan du utdype hva du mener litt nærmere, og hvis du har en teori på hva som fantes før ting begynte å skje så kom gjerne med det og den siste der hvis ikke jeg misforsto den helt, kan vel gjelde oss alle,,, vi har vel ikke noen håndfaste bevis på hvordan ALT ble til?? Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Og da dukker jo spørsmålet opp igjen.Ettersom menneskene, dyrene, plantene, og universet så fantastisk komplisert, hvordan blei en mye mere fantastisk og komplisert gud til? Regner med at det ikke nytter å diskutere logikk med noen som først har bestemt seg. 8542826[/snapback] Det har jeg ennå tilgode å oppleve ;-) Vitenskapen blir ofte beskyldt for å være en religion på lik linje med f eks kristendommen. Men forskjellen er at vitenskapen forandres straks vi får nye observasjoner som strider imot det vi tidligere har trodd. Vitenskapen søker sannheten, religionene har bestemt seg på forhånd. Joda, kristendommen har også moderert seg og tilpasset seg vitenskapen opp gjennom årene; dog med en forsinkelse på 100-150 år. Edit: Det trenger ikke ha vært noe "intet" før universet ble til. Hva om tiden ble til i Big Bang? Mange forskere mener nå at det også finnes et uendelig antall universer, kanskje til og med parallelle universer. I så fall eksisterer både du og jeg i et uendelig antall forskjellige universer! Heftig tanke. Spennende. Hva skal man med religion, sier jeg... Universet vårt er altså kanskje muligens bare en forsvinnende liten del av et MULTIVERS. Endret 5. mai 2007 av Drillo Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Og da dukker jo spørsmålet opp igjen.Ettersom menneskene, dyrene, plantene, og universet så fantastisk komplisert, hvordan blei en mye mere fantastisk og komplisert gud til? Regner med at det ikke nytter å diskutere logikk med noen som først har bestemt seg. 8542826[/snapback] For meg så er det logikk i å tro på Gud... er en grunn til at vi ikke kan forklare dette tenker jeg da.. men jeg er ikke ute etter å overbevise noen av dere, jeg bare legger til det jeg mener og tror.. er jo fullstendig opp til hvert enkelt å finne sin sannhet.. er kanskje like mange ikke troende som troende her i verden, jeg vet ikke... men syns vi skal respektere hverandres tro og ikke se ned på hverandre eller bli provosert av den grunn (sier ikke at du gjør det, bare nevner det for saken skyld) Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 "er jo fullstendig opp til hvert enkelt å finne sin sannhet.. " Hm, mener du at det som er sant for meg ikke er sant for deg? Jeg tror det finnes én sannhet. "er kanskje like mange ikke troende som troende her i verden, jeg vet ikke... " Dete er nok langt flere troende fortsatt. Dessverre. Villedede personer er ikke sunnt for menneskearten. Derfor gjør jeg så godt jeg kan for å "friskmelde" religiøse, hvis man kan si det på den måten. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 "er jo fullstendig opp til hvert enkelt å finne sin sannhet.. " Hm, mener du at det som er sant for meg ikke er sant for deg? Jeg tror det finnes én sannhet. "er kanskje like mange ikke troende som troende her i verden, jeg vet ikke... " Dete er nok langt flere troende fortsatt. Dessverre. Villedede personer er ikke sunnt for menneskearten. Derfor gjør jeg så godt jeg kan for å "friskmelde" religiøse, hvis man kan si det på den måten. 8542933[/snapback] hahah, friskmelde :!: den var morsom , den likte jeg det jeg mener er vel at min sannhet ikke nødvendigvis er andre sin sannhet,, som at Gud finnes, er tydeligvis ikke deres sannhet, men jeg lever etter det hver dag.. Det er hele livet mitt, altså like stor del av livet mitt som familien min er... og når du sier at det finnes mange troende dessverre, så på samme måte kan jeg si at det finnes mange ikke-troende dessverre.. man må bare bli enige om å være uenige Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Sannhet er ikke subjektivt. Religion oppfordrer til blind tro framfor tro på menneskets evne til å tenke logisk og foreta riktige beslutninger. Verden ville vært bedre uten religioner. Kun religiøse kan mene noe annet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 "er jo fullstendig opp til hvert enkelt å finne sin sannhet.. " Hm, mener du at det som er sant for meg ikke er sant for deg? Jeg tror det finnes én sannhet. "er kanskje like mange ikke troende som troende her i verden, jeg vet ikke... " Dete er nok langt flere troende fortsatt. Dessverre. Villedede personer er ikke sunnt for menneskearten. Derfor gjør jeg så godt jeg kan for å "friskmelde" religiøse, hvis man kan si det på den måten. 8542933[/snapback] Sannhet er et komplisert begrep, som er bestemt av individuelle erfaringer. Så ja, det som er sant for deg, behøver ikke være sant for meg. Villedede personer finner man overalt, ikke bare blant religiøse mennesker. I det minste så forplikter troende seg til bekjennelser av at noen skrevne regler er overordnet eget velbehag. Disse reglene behøver ikke såkalt ikketroende å respektere. Så jeg velger heller en troende sau, enn en villsau. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Sannhet er ikke subjektivt. Religion oppfordrer til blind tro framfor tro på menneskets evne til å tenke logisk og foreta riktige beslutninger. Verden ville vært bedre uten religioner. Kun religiøse kan mene noe annet. 8542983[/snapback] Hvor er det du henter "blindheten" fra? Hvordan i det søte satan vet du at verden ville vært noe bedre sted uten troen? Kan det være at den logiske evelusjonen også har frembrakt "troen"? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 For meg så er det logikk i å tro på Gud... er en grunn til at vi ikke kan forklare dette tenker jeg da.. men jeg er ikke ute etter å overbevise noen av dere, jeg bare legger til det jeg mener og tror.. er jo fullstendig opp til hvert enkelt å finne sin sannhet.. 8542914[/snapback] Dette vi ikke kan forklare, er det ting som universets fødsel? Før du sier at slike ting er uforklarlige, vil jeg få minne om at vi tidligere ikke kunne forklare hvorfor enkelte ting flyter, andre ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg