Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Hvordan oppfører egentlig dere ateister dere når dere er i kirka på gudstjeneste under konfimasjoner, dåp o.l.? Synger dere salmene? Respekterer folk sin tro eller gjør dere narr av dem ved å evt. le, blåse i forakt, riste på hodet, rare ansiktsuttrykk e.l.?

8513167[/snapback]

Folk skal få lov til å tro på hva de vil for min del, så lenge de ikke skal prakke det over på meg.

 

Gjør jeg narr av kristendommen da jeg på skolen nesten ble tvunget med i kirken rundt helligdagene, og så bare satt der, og ikke gjorde noe aktivt for å være med på gudstjenesten?

Så får jeg kjeft for å ikke ha deltatt aktivt under gudstjenesten. Står ikke jeg fri til å velge hvilken religion jeg vil tillhøre, og om jeg i det hele tatt vil tillhøre noen?

I dette tilfellet, så er det kirka (kristendommen) som ikke har respektert at jeg ikke er kristen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan oppfører egentlig dere ateister dere når dere er i kirka på gudstjeneste under konfimasjoner, dåp o.l.? Synger dere salmene? Respekterer folk sin tro eller gjør dere narr av dem ved å evt. le, blåse i forakt, riste på hodet, rare ansiktsuttrykk e.l.?

8513167[/snapback]

Folk skal få lov til å tro på hva de vil for min del, så lenge de ikke skal prakke det over på meg.

 

Gjør jeg narr av kristendommen da jeg på skolen nesten ble tvunget med i kirken rundt helligdagene, og så bare satt der, og ikke gjorde noe aktivt for å være med på gudstjenesten?

Så får jeg kjeft for å ikke ha deltatt aktivt under gudstjenesten. Står ikke jeg fri til å velge hvilken religion jeg vil tillhøre, og om jeg i det hele tatt vil tillhøre noen?

I dette tilfellet, så er det kirka (kristendommen) som ikke har respektert at jeg ikke er kristen.

8513682[/snapback]

Akkurat som for mange hundre år siden, bare at da slakta de kristne ned folk som ikke trodde på den velskrevne historien i bibelen om Gud og Jesus og sånt. :whistle:

Lenke til kommentar
Grunnen til at vi ikke har det svart på hvitt er vel at ingen var der da det skjedde!  :!:

 

Men hvorfor velger du å tro på den mest vage teorien av dem alle forresten? Det kan jo være et poeng å se logikk og sannsynlighet i det man tror på. Ikke bare ta det folk overbeviser deg om for god fisk.

8512793[/snapback]

 

 

Jeg velger å tro på at det er Gud som har skapt alt fordi jeg av hele mitt hjerte tror på Gud :) og uansett om vi en dag finner ut av alt dette og hvordan det skjedde, ja da vet jeg inni meg selv at det er Gud som lot alt skje.. Så i og for seg så kan aldri noen overbevise meg om noe annet enn at det Gud sitt skapeverk.. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter å overbevise noen om at de må bli kristne og at de skal tro det samme som meg.. Vi får alle velge vår egen vei og gå her i livet selvsagt, og innerst i mitt hjerte så vet jeg at Gud elsker alle uansett for vi er jo alle Han sine barn, og vi sees igjen i himmelen alle sammen. Da kan vi fortsette diskusjonen der om vi ikke blir ferdig med den her :rofl:

Lenke til kommentar

Himmel og helvete er en god bok, noe stort mer er det ikke.

Så lenge dette får deg opp om morningen så bryr vel ikke jeg meg om hvilken vrangforestilling som har inntatt hodet ditt.

Mennesker er forskjellige, noen klarer seg uten noe spesiellt.

Andre trenger noe "fantasiaktig" for å komme seg igjennom dagen, skyld gjerne på Gud hvis du stryker i et fag.

-"Bottom line", det skal noe litt mer håndfast til for å motivere meg.

Lenke til kommentar
Flott innstilling, Melisma. Jeg streber etter det samme og er enig i innlegget ditt, bortsett fra den første biten som jeg selv ville formulert slik (ikke ta dette på gal måte, jeg retter ikke på deg men omformulerer det slik jeg føler det):

 

"For meg så er menneskets og våre felles arters forfedre, nålevende og fremtidige generasjoner de jeg vil dedikere livet mitt til å gjøre godt her på jorda, vise forfedrene takknemmelighet for at jeg har blitt til, ved å være det beste menneske jeg kan være, det betyr for meg at jeg vil være god mot barna deres, altså dere/oss..

 

Jeg gjør mye feil, men jeg gjør mitt beste for å lære av de og prøver så godt jeg kan for å akseptere og respektere alle (til en viss grad).."

 

Troende eller ikke-troende, vi bør alle prøve å gjøre vårt beste og gjøre dette livet så flott som mulig, både for oss selv og fremtidige generasjoner. :)

8509619[/snapback]

 

 

Ja, du har jelt rett :) troende eller ikke troende så får vi det alle godt hvis vi har ett godt hjerte og at vi er åpne for å lære av hverandre :yes: Jeg har selv lært MASSE her inne på diskusjon.no, har latt meg provosere av folk, men sett senere at de er egentlig ganske ålreite mennesker :) da skammer jeg meg litt for hvordan jeg selv har oppført meg og lærer av det til neste gang. :) og dermed som du sier så blir vi flotte forbilder for barna våre og vi lærer dem hvordan man kan få det godt med seg selv :):thumbup:

Lenke til kommentar

Helt enig. :) Min motivasjon er nyskjerrighet, og når jeg ligger for døden vil jeg selvsagt være redd og ha det vondt, men også nyskjerrig for hva som venter. Hvis Gud "elsker" alle, skal han stenge ute dem som ikke trodde på ham? Det blir for teit, eller, Melisma? :p

 

Ikke meningen å være frekk her, men den kvalme munterheten kan du legge vekk. :)

Endret av Bamsemumsen
Lenke til kommentar
Himmel og helvete er en god bok, noe stort mer er det ikke.

Så lenge dette får deg opp om morningen så bryr vel ikke jeg meg om hvilken vrangforestilling som har inntatt hodet ditt.

Mennesker er forskjellige, noen klarer seg uten noe spesiellt.

Andre trenger noe "fantasiaktig" for å komme seg igjennom dagen, skyld gjerne på Gud hvis du stryker i et fag.

-"Bottom line", det skal noe litt mer håndfast til for å motivere meg.

8516143[/snapback]

 

 

ja, det er helt greit hvis du mener at jeg da lider av en vrangforestilling. Den følelsen er sikkert like riktig for deg som det å tro på Gud er for meg :)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke ute etter å overbevise noen om at de må bli kristne og at de skal tro det samme som meg..  Vi får alle velge vår egen vei og gå her i livet selvsagt, og innerst i mitt hjerte så vet jeg at Gud elsker alle uansett for vi er jo alle Han sine barn, og vi sees igjen i himmelen alle sammen. Da kan vi fortsette diskusjonen der om vi ikke blir ferdig med den her :rofl:

8515988[/snapback]

Hvilke grunnlag har du egentlig for å tro på Gud? Hva var det som overbeviste deg?

Lenke til kommentar
Helt enig. :) Min motivasjon er nyskjerrighet, og når jeg ligger for døden vil jeg selvsagt være redd og ha det vondt, men også nyskjerrig for hva som venter. Hvis Gud "elsker" alle, skal han stenge ute dem som ikke trodde på ham? Det blir for teit, eller, Melisma? :p

 

Ikke meningen å være frekk her, men den kvalme munterheten kan du legge vekk. :)

8516174[/snapback]

 

ja, men den kvalme munterheten som du kaller det, er det jeg lever etter og det gir meg kraft til å fortsette til og med i vonde tider.. Jeg vet ikke om perleporten finnes og om de som ikke tror på Ham blir "stengt" ute den dagen de banker på.. men det jeg vet er at Han elsker alle :yes:

Lenke til kommentar

Kristne foreldre tenker jeg. Jeg har halvveis kristne foreldre, men jeg er ateist nå. Tror det er sjeldent å bli skikkelig kristen hvis ikke dine foreldre er kristne, faktisk. En kompis av meg sa faktisk at foreldrene mine måtte ha døpt meg bare pga. penger, siden jeg hadde endt opp som en ikke-troende med kristne foreldre. Tenk, det er mulig å velge selv.

Lenke til kommentar
Hvilke grunnlag har du egentlig for å tro på Gud? Hva var det som overbeviste deg?

8516191[/snapback]

 

Det er vel kanskje noe jeg har følt hele livet, det har vel bare ligget latent inni meg, men nå i det senere liv så ser jeg alt det fantastiske som finnes og jeg ser alle mennesker i ett nytt lys.. og verden generelt egentlig. Nå forstår jeg mer og reflekterer over ting, har funnet den veien jeg vil gå og det er Gud sin vei :) Det finnes absolutt INGENTING negativt ved å følge Han! Tvert imot, så lyser livet mer og mere opp for hver dag :yes:

 

Jeg går ikke i kirka sånn til vanlig og er ikke det de fleste ville kalt "praktiserende kristen" men jeg har funnet mitt personlige forhold til Ham.

Lenke til kommentar
Kristne foreldre tenker jeg. Jeg har halvveis kristne foreldre, men jeg er ateist nå. Tror det er sjeldent å bli skikkelig kristen hvis ikke dine foreldre er kristne, faktisk. En kompis av meg sa faktisk at foreldrene mine måtte ha døpt meg bare pga. penger, siden jeg hadde endt opp som en ikke-troende med kristne foreldre. Tenk, det er mulig å velge selv.

8516262[/snapback]

 

Ja, jeg ville vel sagt at jeg har valgt det selv.. I hjemmet mitt har det ALDRI vært snakk om Gud eller kristendom.. merkelig når jeg tenker over det, vi snakket aldri om det.. men jeg vet nok innerst inne nå at mine foreldre er kristne og har sitt eget forhold til Han.. Men som sagt så har et aldri vært ett tema hjemme hos meg..

 

Og slik som dere her nå insinuerer at jeg har blitt "overtalt" til å bli kristen så får jeg samme ide om ateister gjør opprør om dere skjønner :yes: men som sagt alt blir jo bare antagelser :)

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Elsker "han" tilogmed folk som Josef Mengdele eller hva han heter, som gjorde sine forsøk på mennesker i konsentrasjonsleier under andre verdenskrig? Ta å les litt om forsøkene hans, og tenk deg om - deretter kommer du tilbake og sier om du fremdeles mener at alle mennesker er like mye verdt, og om alle kommer inn i det eventuelle paradis.

Lenke til kommentar
Elsker "han" tilogmed folk som Josef Mengdele eller hva han heter, som gjorde sine forsøk på mennesker i konsentrasjonsleier under andre verdenskrig? Ta å les litt om forsøkene hans, og tenk deg om - deretter kommer du tilbake og sier om du fremdeles mener at alle mennesker er like mye verdt, og om alle kommer inn i det eventuelle paradis.

8516403[/snapback]

 

Jeg kan jo selvfølgelig ikke svare på om folk kommer til paradis eller hva det måtte være vi kommer til når vi dør :) jeg kan bare vite hva jeg tror på og resten får bare være ..

Lenke til kommentar
Hvilke grunnlag har du egentlig for å tro på Gud? Hva var det som overbeviste deg?

8516191[/snapback]

 

Det er vel kanskje noe jeg har følt hele livet, det har vel bare ligget latent inni meg, men nå i det senere liv så ser jeg alt det fantastiske som finnes og jeg ser alle mennesker i ett nytt lys.. og verden generelt egentlig.

Du er klar over at millioner av mennesker undertrykkes, drepes og tortureres hver dag, right?

 

Nå forstår jeg mer og reflekterer over ting, har funnet den veien jeg vil gå og det er Gud sin vei :)  Det finnes absolutt INGENTING negativt ved å følge Han! Tvert imot, så lyser livet mer og mere opp for hver dag  :yes:

Du er klar over at hvis alle menneskene som kunne ha blitt født har blitt født hadde det vært flere av oss enn det hadde vært sandkorn i Sahara. Mao. vi som er her er så mega heldige at det er utenfor vår fatteevne. Hvis du vil kaste bort din sjanse til å leve må du bare gjøre, men du er klar over hvor mye moro du går glipp av på å følge han?

 

Du kan ikke ha tilfeldig sex, gamble, drikke og jobbe på Søndager. Du er pålagt å drepe uskyldige mennesker kun for deres legning og klesstil. Jeg synes du har nok å tape på å være kristen.

Lenke til kommentar

Okay, Okstad, det siste der ble litt i drøyeste laget. Du er ikke pålagt til noen verdens ting.

 

Melisma: Spørsmålet mitt var reteorisk. Du tok ikke poenget, men jeg skal utdype. Hva har Gud gjort for verden? Miraklene til Jesus, hvorfor skjer ikke noen av dem nå lengre? Jeg tenkte over det nå, at du virker ganske normal utenom din glede, og den skal jeg ikke prøve å ta fra deg! Det er bare det, at korstogene som skulle frelse verden, henrettelsene ovenfor folk som ikke ville akseptere kristendommen.. det har tatt millioner av liv. Terrorister skylder på Allah. Mennesker er fæle. Hvorfor gjør ikke denne gode Guden noe for å forhindre dette?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er morsomt at man skal angripe noe man selv har valgt å tro på, slik du gjør Okstad.

 

Fyren har valgt selv, virker glad og fornøyd med det - hvorfor skal du da slå til han i trynet?

 

Hvorfor skal noen ikke bare ha rett for seg selv, men også påtvinge sin "rett" til andre som bare har tatt et valg og tror på en annen ting enn deg selv? Tenk litt igjennom hva du skriver, det er alt jeg ber om.

Lenke til kommentar

"Do not have sex with a man as you would with a woman. It is an abomination. If a man has sex with a man in same way as with a woman, they have committed an abomination. They are certainly to be put to death."

 

Synes det høres fint ut som en ren ordre jeg, ja.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...