Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Melisma har i det minste fått meg til å tro at hun er en ålreit person -- men det er fordi hun ikke virker kristen, men en Tro-Hva-Du-Selv-Vil som ikke tror at gud sender alle ikke-troende til helvete og ikke fordømmer og steiner de homofile.

Ack.

Hvorfor kan ikke Tro-Hva-Du-Selv-Vil-erene starte en egen kirke og distansere seg fra kristendommen?

Lenke til kommentar
Ingen har sagt at universet alltid har vært.

8507664[/snapback]

Okey, igjen: På hvilken måte er det mer usannsynlig at Gud plutselig ble til, enn at universet plutselig ble til? (Selv om Bibelen sier om Gud: "Fra evigheten, til evigheten".)

Skjønner du ikke tankegangen..?

Lenke til kommentar
bare horer og tullingar tro på gud..

8509737[/snapback]

Da regner jeg med at du tror på Gud da..?

8511601[/snapback]

nå fikk du ikke med alt jeg skrev.. sååå..... les resten... "forhold dokker t fakta og "bevisene"

Lenke til kommentar
Okey, igjen: På hvilken måte er det mer usannsynlig at Gud plutselig ble til, enn at universet plutselig ble til? (Selv om Bibelen sier om Gud: "Fra evigheten, til evigheten".)

8511581[/snapback]

På hvilken måte er det mer sannsynlig at universet ikke kan bli til av seg selv (eller finnes evig), enn at gud gjør det.

Altså: Hvorfor er evig univers mindre sannsynlig enn evig gud?

Lenke til kommentar
Ja, det er godt du ser poenget mitt. Jeg prøvde bare å få fram det motsatte!

8511845[/snapback]

enig med deg :yes:

Er jo ingen som kan bevise hvordan alt ble til. Det svaret tror jeg nok aldri vi kommer til å få heller :p Og min tro er at Gud har skapt alt dette :)

Lenke til kommentar
Det var en drøy påstand. Vi har jo allerede relativt gode teorier om hvordan "alt ble til".

8511946[/snapback]

ja, det er nok mange teorier ja, men hvorfor kan ingen bevise noe svart på hvitt at SLIK ble alt til.. ?? det finnes vel ikke, skulle tro jeg hadde fått hørt om det da ja ..

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi ikke har det svart på hvitt er vel at ingen var der da det skjedde! :!:

Men hvorfor velger du å tro på den mest vage teorien av dem alle forresten? Det kan jo være et poeng å se logikk og sannsynlighet i det man tror på. Ikke bare ta det folk overbeviser deg om for god fisk.

Lenke til kommentar
hvorfor kan ingen bevise noe svart på hvitt at SLIK ble alt til..

8512167[/snapback]

Fordi det er for vanskelig for mennesker å forstå fullt ut med dagens kunnskap. Vi vet rett og slett ikke nok om naturen. Det er overveiende sannsynlig at det skjedde en hurtig utvidelse ved Big Bang, men hva som skjedde før det er ennå uklart. Kanskje kommer vi aldri til å finne det ut. Men er det egentlig så veldig interessant, det da?

Den enkleste, og sannsynligvis galeste forklaringa er at den kristne guden skapte alt sammen 23. oktober 4004 fvt. Det er heller få bevis som tyder på det...

Lenke til kommentar
Det var en drøy påstand. Vi har jo allerede relativt gode teorier om hvordan "alt ble til".

8511946[/snapback]

ja, det er nok mange teorier ja, men hvorfor kan ingen bevise noe svart på hvitt at SLIK ble alt til.. ?? det finnes vel ikke, skulle tro jeg hadde fått hørt om det da ja ..

8512167[/snapback]

Fraværene av bevis for strengteorien er vel for det meste økonomiske årsaker. For å kunne bevise strengteorien (eller styrke den kraftig) kreves det store partikkelakseleratorer (CERN for eksempel), og disse koster mye å bygge ut - yet alone ha i drift.

For å kunne vite hvordan "alt" ble til må vi helt nede på partikkelnivå - og enda lavere. Big Bang omhandler hvordan universet ekspanderer seg, og at alt startet fra en singularitet. En singularitet har ikke noen dimensjoner, en massetetthet på uendelig og uendelig stor gravitasjonskraft. Problemet her er at de fysiske lover vi kan observere på "makronivå" bryter sammen på "mikronivå" (partikkelnivå). Og per i dag så har vi ikke teknologien til å forske i særlig stor grad på partikkelnivå, selv om vi har kommet en god vei der også. Men jeg ser ikke noen grunn til at i fremtiden så vil vi kunne fastslå hvordan alt ble til. Utviklingen peker i den rettningen.

Lenke til kommentar

Hvordan oppfører egentlig dere ateister dere når dere er i kirka på gudstjeneste under konfimasjoner, dåp o.l.? Synger dere salmene? Respekterer folk sin tro eller gjør dere narr av dem ved å evt. le, blåse i forakt, riste på hodet, rare ansiktsuttrykk e.l.?

Lenke til kommentar

Man har da litt folkeskikk selv om man er ateist da! :p

Nei, men seriøst.. Hvorfor skulle "vi" gjøre noe for å ødelegge noe der? For min del kunne mange av slike ting hendt andre steder enn i kirken, men siden så mange velger kristen konfirmasjon/bryllup, så ender man bare opp der.. ;)

Men synes du vi er stygge mot dere troende altså? Bare fordi vi spør hvorfor dere tror det dere gjør? Eller kanskje er litt sarkastiske om det?

Lenke til kommentar
Hvordan oppfører egentlig dere ateister dere når dere er i kirka på gudstjeneste under konfimasjoner, dåp o.l.? Synger dere salmene? Respekterer folk sin tro eller gjør dere narr av dem ved å evt. le, blåse i forakt, riste på hodet, rare ansiktsuttrykk e.l.?

8513167[/snapback]

Det er svært individuelt, så jeg kan bare svare for meg selv. Sist gang jeg var i kirken var under et bryllup, men det var ikke akkurat ei kirke - mer en kirkeruin utendørs (Domkirkeruinene på Hamar). Synger jeg salmer? Nei, men kun fordi jeg ikke eier sangstemme. :p Jeg nynner, eller så synger jeg inni meg. En trenger ikke å være troende for å verdsette ordene og tankene bak. Når jeg en sjelden gang er i kirken så oppfører jeg meg selvsagt anstendig, høflig og viser folkeskikk.

Husker ikke hvordan jeg oppførte meg når jeg var mindre. Husker at jeg en gang hjalp presten med en gudstjeneste når han kom til klassen og spurte om frivillige. Ingen ville hjelpe til, så jeg meldte meg frivillig og fikk med meg to til. Jeg trodde ikke på gud da heller, selv om jeg ikke tenkte over det i så stor grad som nå. Selv den dag i dag tar jeg turen opp til ei forlatt jordbærkirke på toppen av en ås her i nærmiljøet for å reflektere litt. Ei flott furukirke, og med en flott utsikt over den lille bygda som jeg befinner meg i.

Kirken er for meg en møteplass der mennesker treffes for å være sammen, ikke for å tilbe gud, og i offentlig lag bør en helst oppføre seg ordentlig. Dette gjelder sikkert både for mange troende og ikke-troende.

Lenke til kommentar
Hvordan oppfører egentlig dere ateister dere når dere er i kirka på gudstjeneste under konfimasjoner, dåp o.l.?

8513167[/snapback]

Hvis du er interessert i å oppleve det selv, kan du jo gå i en moské eller synagoge. Vi er begge ateister, jeg tror bare på en gud mindre enn det du gjør. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...