Melisma Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg forkaster ikke noen teorier eller faktumer om utvikling elller noe som helst, det eneste jeg mener er at Gud har skapt alt på denne jord, vi er hans skapeverk.. Jeg er ikke en aktiv kirkegåer og eier vel ikke ne bibel engang Jeg har bare levd det livet jeg har, og funnet ut hva jeg tror på og hvilke leveregler jeg vil leve etter.. Jeg har mitt eget forhold til Gud og det er jeg fornøyd med, jobber hver eneste dag med å bli ett bedre menneske Alt skjer for en mening.. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 ... Tenker godt om alle, og ber for dem og ønsker alle godt.. DET er hva jeg kaller Guds kjærlighet.. 8473117[/snapback] Man trenger ingen Gud for leve ut det. Den eneste som kan gi noen kraften til å leve slik er en selv. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg forkaster ikke noen teorier eller faktumer om utvikling elller noe som helst, det eneste jeg mener er at Gud har skapt alt på denne jord, vi er hans skapeverk.. Jeg er ikke en aktiv kirkegåer og eier vel ikke ne bibel engang Jeg har bare levd det livet jeg har, og funnet ut hva jeg tror på og hvilke leveregler jeg vil leve etter.. Jeg har mitt eget forhold til Gud og det er jeg fornøyd med, jobber hver eneste dag med å bli ett bedre menneske Alt skjer for en mening.. 8473215[/snapback] Foreldrene dine er kristne, er de ikke? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 ... Tenker godt om alle, og ber for dem og ønsker alle godt.. DET er hva jeg kaller Guds kjærlighet.. 8473117[/snapback] Man trenger ingen Gud for leve ut det. Den eneste som kan gi noen kraften til å leve slik er en selv. 8473245[/snapback] Ja det går sikkert kjempefint å leve uten, men jeg velger og leve livet mitt med all min kjærlighet til Han og alle rundt meg... For meg så er det Gud som er alt godt Og han gir meg styrke håp og kraft til å fortsette Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Foreldrene dine er kristne, er de ikke? 8473430[/snapback] Vet ikke helt sikkert hva de er, vi har aldri snakket om det egentlig... har aldri vært noe tema hjemme hos oss.. Men skulle tro at de var kristne ja, ihvertfall ingen som har sagt noe annet Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Foreldrene dine er kristne, er de ikke? 8473430[/snapback] Vet ikke helt sikkert hva de er, vi har aldri snakket om det egentlig... har aldri vært noe tema hjemme hos oss.. Men skulle tro at de var kristne ja, ihvertfall ingen som har sagt noe annet 8473527[/snapback] Jeg skrev en lang post med mange spørsmål til deg på side 26 i denne tråden, jeg hadde håpet å få noen svar fra deg som faktisk er troende. Jeg har hittil tilgode å se noe svar på posten, det synes jeg er litt trist, både fordi jeg brukte lang tid på å skrive posten og stilte spørsmål der som jeg faktisk instendig ønsker å få svar på, derfor ber jeg deg pent om du orker å bruke litt tid på å svare på de spørsmålene jeg stilte deg:) Link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728140&st=500# Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Men har vi fått noe svar på hvordan alt ble til? f.eks hvordan liv oppsto..?8468316[/snapback] Nei. Man vet at aminosyrer (som f.eks. DNA består av) kan oppstå av seg selv, gitt at det er energi og næring tilstede. Dette har blitt bevist av Miller og Urey i 1953. Imidlertid er det ting som tyder på at livet oppstod på land - og da har man nye utfordringer. Altså vet man litt, men på ingen måte alt. 8468459[/snapback] Dawkins har vel en teori om at dette skjedde ved en evolusjon, altså kumulativ endring, uten at jeg har satt meg inn i dette. Kanskje noen som har lest The Blind Watchmaker kan utdype? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Dawkins har vel en teori om at dette skjedde ved en evolusjon8484905[/snapback] Det er i så fall vanskelig å bevise, men høres jo rimelig plausibelt ut. Dawkins fremmer et evolusjonistisk syn på universets tilblivelse i forordet til "The Ancestor's Tale", og også i "The God Delusion" utvider han evolusjonsbegrepet til å innbefatte omtrent alt som er. Og jeg har ingen grunn til å motsi ham. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Dawkins har vel en teori om at dette skjedde ved en evolusjon8484905[/snapback] Det er i så fall vanskelig å bevise, men høres jo rimelig plausibelt ut. Dawkins fremmer et evolusjonistisk syn på universets tilblivelse i forordet til "The Ancestor's Tale", og også i "The God Delusion" utvider han evolusjonsbegrepet til å innbefatte omtrent alt som er. Og jeg har ingen grunn til å motsi ham. 8484958[/snapback] Jeg syntes også dette hørtes meget logisk ut, når jeg leste den lille delen om det i "A Short History Of Nearly Everything". Lenke til kommentar
LasH Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 "I would rather live my life as if there is a God and die to find out there isn't, than live my life as if there isn't and die to find out there is." Lenke til kommentar
andir Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 "I would rather live my life as if there is a God and die to find out there isn't, than live my life as if there isn't and die to find out there is." 8501994[/snapback] "You should live your life and try to make the world a better place for your being in it, whether or not you believe in God. If there is no God, you have lost nothing and will be remembered fondly by those you left behind. If there is a benevolent God, he will judge you on your merits and not just on whether or not you believed in him." Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Bra sitat andir. Kilde eller er det ditt eget? Fant det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728140&st=20# the Atheist's Wager eller etjazz kanskje, hehe. Endret 29. april 2007 av vanedyret Lenke til kommentar
andir Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Skulle ønske det var mitt eget. Atheist's Wager, fant det på Wikipedia-artikkelen om Pascal's Wager. Det står ikke hvor sitatet stammer i fra, men det er irrelevant - det er et godt nok motargument. Kilde. Endret 29. april 2007 av andir Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 la religion være religion og gud noe annet-udefinerbart, en ide. hvis du tror på gud via bibelen, så har ola nordman solgt deg en ide. ikke noe annet. det kommer med litt sånn filosofisk tankegang, men en putter for det om ikke gud til side, men det vil si strippet for religiøse undertoner opparvet fra barndommen, skole, etc som har påvirket tankegangen om fenomenet. dvs, udefinerbart. Trøsten kan være einstein som et ikon på den smarte var vel inne på, så det er vel noe diffust over dette, jeg vet eller vet ikke, eller en plass imellom. tror Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 "I would rather live my life as if there is a God and die to find out there isn't, than live my life as if there isn't and die to find out there is." 8501994[/snapback] Pascal's Wager er ugyldig. Det finnes hundrevis av mulige guder, og det å velge feil kan være verre enn å ikke ha noen. "Du skal ikke ha andre guder enn meg", sier den kristne gud. Da vil du brenne litt ekstra i helvete hvis du har hatt andre guder enn hvis du bare har vært ateist. Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Så dermed konkluderer jeg at liv ikke kan oppstå av seg selv, men trenger hjelp av Han der oppe Men det som sagt min tro da 8468730[/snapback] hvis alt liv da er skapt av "han der oppe", hvem skapte han da? 8469064[/snapback] På hvilken måte er det mer usannsynlig at Gud alltid har vært, enn at universet alltid har vært? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) På hvilken måte er det mer usannsynlig at Gud alltid har vært, enn at universet alltid har vært? 8507364[/snapback] Ingen har sagt at universet alltid har vært. I motsetning til religiøse vet påstar vi "evolusjonister" eller "ateister" eller hva som helst, at vi vet alt. Endret 30. april 2007 av Okstad Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 For meg så er Gud den jeg vil dedikere livet mitt til å gjøre godt her på jorda, vise Han takknemmelighet for at jeg har blitt til, ved å være det beste menneske jeg kan være, det betyr for meg at jeg vil være god mot barna hans, altså dere/oss.. Jeg gjør mye feil, men jeg gjør mitt beste for å lære av de og prøver så godt jeg kan for å akseptere og respektere alle.. Hver dag er en gave, det er noe jeg ikke har tenkt på før, men nå i disse dager så går det sakte men sikkert opp for meg.. Og belønningen av å prøve sitt beste for å oppnå "sjelefred" altså ikke være sint, fylt med hat, fordommer, se ned på andre mennesker ; det tror jeg nok må være helt fantastisk.. Hver dag kjenner jeg en sterk følelse av " jeg vil hjelpe folk og lære av andre det jeg ikke vet eller har forstått enda" Hadde en opplevelse i helgen hvor det var en jente som gjorde narr av meg rett foran ansiktet mitt, hun var vel 16 eller noe sånt og jeg er 24, umiddelbart etter at hun hadde hånet og krenket meg (og det var åpenlyst bevisst fra hennes side), ble jeg utrolig sint og offensiv. Jeg ble veldig sint inni meg for jeg hadde ikke gjort noe annet enn å væøre snill mot henne. Også plutselig kommer hun med dette utspillet. Jeg sa ingenting, men tro meg når jeg sier at jeg satt der og tenkte masse ting jeg hadde lyst til å si. Jeg satt der og prøvde å roe meg ned inni meg selv, slang på en falsk maske og lata som ingenting.. etterhvert roa jeg meg ned, fordi jeg prøvde å vise hennne at det faktisk går ann å klare seg fint her i verden uten å være frekk eller slem mot andre, og jeg ville være ett forbilde for henne ved å ikke ta igjen om dere skjønner. Samtidig som at jeg selv prøvde å lære meg å bli sterkere ved å ikke la NOEN kontrollere følelsene mine uansett! Det endte med at hun etterhvert begynte å bli dårlig (vi var ombord på danskebåten og festa) Da viste jeg henne omtanke og tok vare på henne og var ikke lenger sint på henne. Jeg følte heller mye mer medlidenhet for henne, ikke på en negativ måte.. Håper hun lærte like mye av det som det jeg lærte, selvom hun er så ung som hun er.. "the tables were turned" og hun trengte meg plutselig.. Vet ikke helt hvor jeg ville hen med dette, men jeg tenker som så at neste gang jeg blir sint eller irritert på noen så prøver jeg å gjøre mitt beste for å sette meg inn i deres situasjon og prøve å forstå hvorfor den andre personen oppfører seg slik. Og det beste jeg kan gjøre er å beholde kontrollen og lære av mine og andre sine feil.. Hadde dette skjedd dor ett par år siden, ja da hadde jeg nok latt henne fyre meg opp og det hadde blitt en krangel eller verre,,, Det jeg tror jeg vil fram til er vel at man burdte prøve sitt beste og være god mot andre, uansett hva andre gjør mot deg.. Å gjøre godt fører bare fram til godhet, det har ihvertfall jeg opplevd mange ganger i løpet av de siste åra.. å ha ren samvittighet er en god sovepute om natta.. Og ett godt hjerte er gull verdt Dette ble ett veldig langt innlegg, men jaggu var det god terapi for meg og få det ut Lenke til kommentar
andir Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Flott innstilling, Melisma. Jeg streber etter det samme og er enig i innlegget ditt, bortsett fra den første biten som jeg selv ville formulert slik (ikke ta dette på gal måte, jeg retter ikke på deg men omformulerer det slik jeg føler det): "For meg så er menneskets og våre felles arters forfedre, nålevende og fremtidige generasjoner de jeg vil dedikere livet mitt til å gjøre godt her på jorda, vise forfedrene takknemmelighet for at jeg har blitt til, ved å være det beste menneske jeg kan være, det betyr for meg at jeg vil være god mot barna deres, altså dere/oss.. Jeg gjør mye feil, men jeg gjør mitt beste for å lære av de og prøver så godt jeg kan for å akseptere og respektere alle (til en viss grad).." Troende eller ikke-troende, vi bør alle prøve å gjøre vårt beste og gjøre dette livet så flott som mulig, både for oss selv og fremtidige generasjoner. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 bare horer og tullingar tro på gud.. eg meine d... forhold dokker t fakta og "bevisene" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg