Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Det bli for mange og svare nå uten at det skal bli meter lange innlegg fra meg, så jeg får bare oppsummere det kort her :)

 

Jeg kar verken satt meg inn i studiene der man har teorier om hvordan vi ble til, eller hvordan det første levende vesenet dukket opp. Eller hvordan i det hele tatt universet dukket opp. Det har jeg ikke hjernekapasitet til å skjønne, så vidt jeg klarer å følge med på oppfinnelsene til Petter Smart når jeg leser Donald Duck :blush:

 

Men har vi fått noe svar på hvordan alt ble til? f.eks hvordan liv oppsto..?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dette forstår jeg ikke.

Det må ha vært gud."

 

"Hva er gud da?"

 

"Han er skaperen!"

 

"Jeg forstår ikke..."

 

"Skaperen av universet!"

 

"Hvorfor må universet være skapt da?"

 

"Fordi jeg ikke forstår det."

 

"Forstår du gud?"

 

"Ingen kan forstå gud."

 

"Hvorfor skape gud universet?"

 

"Han skapte universet fordi..."

 

Jeg tror at de religiøse har en forsvarsmekanisme hvor de reduserer alt de ikke forstår til "Gud", hvilket ingen kan påstå å forstå, men hvor de troende "forstår mer enn de ikke-troende", og får en forklaring som plasserer de troende over de ikke-troende i prosessen.

 

En slags "faren min er sterkere enn faren din" lek, bortsett fra at de troende er vedkommende er uten far, og baserer seg på at den ukjente pappaen er verdens sterkeste, verdens smarteste... osv.

 

Lenke til kommentar
Men har vi fått noe svar på hvordan alt ble til? f.eks hvordan liv oppsto..?

8468316[/snapback]

 

Nei.

 

Man vet at aminosyrer (som f.eks. DNA består av) kan oppstå av seg selv, gitt at det er energi og næring tilstede. Dette har blitt bevist av Miller og Urey i 1953. Imidlertid er det ting som tyder på at livet oppstod på land - og da har man nye utfordringer. Altså vet man litt, men på ingen måte alt.

Lenke til kommentar
Så dermed konkluderer jeg at liv ikke kan oppstå av seg selv, men trenger hjelp av Han der oppe  :)  Men det som sagt min tro da  :yes:

8468730[/snapback]

hvis alt liv da er skapt av "han der oppe", hvem skapte han da?

8469064[/snapback]

 

 

Det har jeg svart på tidligere at det har jeg ikke peiling på, for jeg er bare ett menneske. Det er altfor stort til at min (bittelille) hjerne kan skjønne :blush::)

 

Har hørt at folk som har jobbet med å finne ut av slike ting, har klikka helt og blitt lagt inn på mentalsykehus.. :cry: fordi det er for stort for en menneskehjerne og tenke på :)

Lenke til kommentar
Så dermed konkluderer jeg at liv ikke kan oppstå av seg selv, men trenger hjelp av Han der oppe  :)  Men det som sagt min tro da  :yes:

På hvilket grunnlag baserer du det på? Altså hvilken rasjonalisering går du gjennom for å komme frem til den konklusjonen?

 

Mener du at guds eksistens blir sansyneligjordt ettersom vi ikke kan forklare X?

 

X = Livets oppstandelse / Hvordan folk i 30 år i koma vokner opp etter en bønn / Hvorfor kaker smaker godt

Lenke til kommentar
Så dermed konkluderer jeg at liv ikke kan oppstå av seg selv, men trenger hjelp av Han der oppe  :)  Men det som sagt min tro da  :yes:

8468730[/snapback]

hvis alt liv da er skapt av "han der oppe", hvem skapte han da?

8469064[/snapback]

 

 

Det har jeg svart på tidligere at det har jeg ikke peiling på, for jeg er bare ett menneske. Det er altfor stort til at min (bittelille) hjerne kan skjønne :blush::)

 

Har hørt at folk som har jobbet med å finne ut av slike ting, har klikka helt og blitt lagt inn på mentalsykehus.. :cry: fordi det er for stort for en menneskehjerne og tenke på :)

8469095[/snapback]

mye en kan bli gæærn av :p

Det finnes ikke noe "svar" på hvordan livet har oppstått, og hvor, men du mener da at derfor må det være denna duden i skyene sitt verk.

Men en veit jo like "mye" om hvordan gud oppsto, og siden han heller da ikke kunne oppstå fra ingenting, kan det jo ikke finnes noen ting?

 

Nei faen.. fikk vondt i hodet, og gir opp :p

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvordan amøber (encellede organismer! ;)) oppstod, men alt dyreliv(?) utviklet seg jo fra der! Eller?

 

Melisma: Om jeg hadde vært deg, hadde jeg i det minste prøvd å forstå, ikke bare gi opp etter første setning og konkludere med at Gud sto bak! :ermm:

 

Det blir så ALT for enkelt.. Det høres jo ut som at du har gjort deg opp en mening, uten i det hele tatt å prøve å opplyse deg selv om emnet? :ohmy:

Endret av Keltern
Lenke til kommentar
Er ikke sikker på hvordan amøber (encellede organismer! ;)) oppstod, men alt dyreliv(?) utviklet seg jo fra der! Eller?

 

Melisma: Om jeg hadde vært deg, hadde jeg i det minste prøvd å forstå, ikke bare gi opp etter første setning og konkludere med at Gud sto bak!  :ermm:

 

Det blir så ALT for enkelt.. Det høres jo ut som at du har gjort deg opp en mening, uten i det hele tatt å prøve å opplyse deg selv om emnet? :ohmy:

8469214[/snapback]

 

 

jeg og du er omtrent like gamle og har bodd på denne planeten i samme tid. Du har din oppfatning om hvordan livet er og jeg har min. Om jeg har valgt å sette all min tro til Gud. Har ingenting med at jeg gir opp eller sier at dere har feil eller hva dere måtte tro.

 

Men min måte er da heller ikke "feil" for meg, det er den eneste sanne og rette måten syns nå jeg. Og det kommer aldri til å forandre seg.. Men er åpen om å lære mer om hvordan fysikken fungerer, men uansett så er det Gud som står bak alt som finnes. Det er min tro, og den må jeg få lov til å ha uten at jeg skal "tape" i noen debatt. Når dere sitter igjen med like mye viten om dette som oss troende.

Lenke til kommentar

Nå har det seg jo slik, at vi (ateister) kan komme med sidelange forklaringer, argumentasjoner, etc etc. Det du gjør i stedet for å sette deg inn i og forstå, er å komme med en enkelt setning som liksom skal forklare alt!

 

Som du sier, så har du gjort det opp en mening og holder deg til den. Ingenting vi sier kan få deg til å endre dette?

 

Ignorance is bliss, right?

Lenke til kommentar
Nå har det seg jo slik, at vi (ateister) kan komme med sidelange forklaringer, argumentasjoner, etc etc. Det du gjør i stedet for å sette deg inn i og forstå, er å komme med en enkelt setning som liksom skal forklare alt!

 

Som du sier, så har du gjort det opp en mening og holder deg til den. Ingenting vi sier kan få deg til å endre dette?

 

Ignorance is bliss, right?

8469589[/snapback]

 

 

Ja da får jeg gi deg den kommenmtaren du ga meg rett tilbake til deg. Har du mere rett enn meg? nei, meningene vi har er like riktig for oss begge.

Lenke til kommentar

Nå var det ikke det jeg ville fram til, selv om du føler deg litt truffet her! ;)

 

Det jeg ville ha fram, var at du blankt ignorerer det som ikke har med tro og gjøre! Du vil jo rett og slett ikke høre på oss, når vi prøver å forklare deg hvordan ting fungerer, eller vil hjelpe deg igang med å forstå hvordan ting har blitt oppdaget, eller er i ferd med å bli det!

 

Selv om det er du som spør, aksepterer du ikke svarene du får, pga din tro! Blir det riktig da?

Lenke til kommentar
Nå var det ikke det jeg ville fram til, selv om du føler deg litt truffet her! ;)

 

Det jeg ville ha fram, var at du blankt ignorerer det som ikke har med tro og gjøre! Du vil jo rett og slett ikke høre på oss, når vi prøver å forklare deg hvordan ting fungerer, eller vil hjelpe deg igang med å forstå hvordan ting har blitt oppdaget, eller er i ferd med å bli det!

 

Selv om det er du som spør, aksepterer du ikke svarene du får, pga din tro! Blir det riktig da?

8469800[/snapback]

 

 

Jeg skjønner akkurat hva du mener, og skjønenr at det kan være provoserende. Men jeg har bare spurt om hvor dere tror vi kommer fra da. Ikke jeg som startet tråden, og den handler jo om å gi trådstarter en grunn til å tro på Gud, og da ville jeg gi han en liten pekepinn :) men opptil han om han vil tenke over det, eller ikke..

 

Men skjølnner at det kan være frustrenrende, jeg også føler på det...

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Ja, det spørs om "tvilerne" tar til seg noe av det vi sier! :p

 

Føler kanskje litt lettere frustrasjon jeg også ja.. Men sånn er livet! :)

 

Men har du noen gang tenkt tanken at "de" (altså ikketroende) ikke tenker, siden de ikke vil akseptere gud og hans gjerninger? Det er kanskje bare jeg (vi?) som gjør dette, bare andre veien.. :whistle:

Lenke til kommentar

La meg sjekke dette... trinnvis...

 

1: Foreldrene dine har samme religion som deg?

(Jeg tror ikke på det foreldrene mine tror på; fordi jeg må ha beviser)

 

2: Du har blitt lært opp i troen gjennom skole og av foreldre?

(Jeg har ingen tro, selv om jeg ble lært opp til det.)

 

3: Troen din er basert på en bok på 1000 sider?

(Jeg har forkastet disse 1000 sidene basert på feil og usansynligheter kontra vitenskapens sansynligheter og vitenskapelige teorier og hypoteser.)

 

4: Du forstår at dersom du ble adoptert av en indisk familie så ville du vært hinduist?

(Jeg er ateist på tross av opplæring og andres tro.)

 

5: Du forkaster evolusjonen og århundrer med forskning på grunn av at foreldrene dine var religiøse?

(Jeg forkaster århunder med tro fordi ingen har beviser, og fordi de vitenskapelig teoriene jeg setter min lit til er bevist.)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Enten er bibelen falsk, eller så har gud sluttet med de tingene som skjedde i de tider da jesus, moses og de store navnene vandret jorden. Spesielt i tiden med Noah var det mye fart og liv på jorden. Alle disse tingene har sluttet å skje. Det fins ikke det spor av gud noen plasser, alt som er igjen er minnene fra en fjern sivilisasjon, samt noen bøker smeltet sammen til en stor kokebok som vi er pent nødt til å tro blindt på, i motsetning til "den fjerne sivilisasjonen", som hadde bevisene rett foran øynene.

 

Som sagt, enten er bibelen falsk eller så har gud forlatt resten av menneskeheten.

Lenke til kommentar
Ja, det spørs om "tvilerne" tar til seg noe av det vi sier! :p

 

Føler kanskje litt lettere frustrasjon jeg også ja.. Men sånn er livet! :)

 

Men har du noen gang tenkt tanken at "de" (altså ikketroende) ikke tenker, siden de ikke vil akseptere gud og hans gjerninger? Det er kanskje bare jeg (vi?) som gjør dette, bare andre veien..  :whistle:

8470135[/snapback]

 

 

Jeg skal være helt ærlig nå, jeg føler at jeg syns det er trist at noen ikke har tatt sjansen og åpnet hjertet sitt for Gud.. Men jeg respekterer alle mennesker uansett hva de tror på, og er like glad i dem for det :) jeg går ikke ut for å frelse noen, det eneste jeg kan gjøre er å snakke om hva jeg opplever og mine meninger om min tro :yes: Jeg er OVERHODET ikke mere oppegående,smart etc selvom jeg mener det jeg mener,,Tenker godt om alle, og ber for dem og ønsker alle godt.. DET er hva jeg kaller Guds kjærlighet.. :love:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...