Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Ikke snakk om dommedag som om det er å bli født på ny, blir jorden truffet av en astroide kan man definere det som dommedag og liv som vi kjenner det vil ta slutt.

Men å påstod at astroiden er Guds hånd, blir vel litt utsøkt.

Så er spørsmålet da, kan egentlig en realist (som meg selv) delta i en diskusjon om dette?

 

For meg så koker ikke vann på 100c fordi Gud konstruerte vann slik...

Vann har ikke høyeste massetetthet ved 4c fordi Gud "made-it-so"...

Osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke snakk om dommedag som om det er å bli født på ny, blir jorden truffet av en astroide kan man definere det som dommedag og liv som vi kjenner det vil ta slutt.

Men å påstod at astroiden er Guds hånd, blir vel litt utsøkt.

Så er spørsmålet da, kan egentlig en realist (som meg selv) delta i en diskusjon om dette?

8459931[/snapback]

 

En verdensutslettende hendelse kalles ofte for dommedag, men det er ikke ordets rette betydning. Dommedag er dommens dag, da Gud skal holde dom over menneskene.

 

dommedag (av I *dom) bibl: verdens siste dag; dag da Gud skal dømme menneskene vente til d- vente i det uendelige / holde d- over seg selv (etter H. Ibsen) holde oppgjør med seg selv
Lenke til kommentar
Nei, jeg vil nå heller si at vi vet at alt som finnes rundt oss er ett fantastisk samspill. Og lite sannsynlig for at dette er ett sammentreff. Og jeg mener at det må være noe guddommelig ved alt dette, fordi alt fungerer som det gjør. Ingen som har noen bedre forklaring på  det enn at det er skapt av en høyere makt. Eller kanskje dere har det?

8458352[/snapback]

http://www.youtube.com/watch?v=fyerwOIwfRc

8458371[/snapback]

 

 

Den videoen sa meg ikke så mye egentlig.. hva mente han egentlig? sånn kort oppsummert?

Lenke til kommentar

Religion var noe man trengte før i tiden for å forklare livet og alle ting som eksisterte.

 

For å ta kristendomen som et eksempel. Hvordan kunne man få makt. jo få mennesker som følger alt du sier. det å bruke mirakler og den enkle setningen: "Hvis du tror på dette kommer du til paradis etter døden." var en god måte å få tillhengere.

 

Evangeliene i hvert fall markus evangeliet ble skrevet 300 år etter jesus død.

 

Der også MANGE andre grunner til at Kristendommen bare er oppspinn.

 

Jeg mener det at det viktige er ikke at det var en gud eller noe utenomjordisk. Det viktige med kristendomen er det jesus sa og gjorde da han levde.

 

Det er ikke viktig om jesus var guds sønn eller ikke, det viktige er de kloke ordene han sa.

 

Religion er bra for mange. Det er også greit at man tror, men ikke påstå til andre at det er sant og si at jeg kommer til paradis og du gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Den videoen sa meg ikke så mye egentlig.. hva mente han egentlig? sånn kort oppsummert?

8460671[/snapback]

 

Steinaldermannen, som bruker redskaper for å forandre miljøet, våkner opp en rolig vårmorgen, ser seg omkring og tenker: «For en underlig verden, alt ligger så godt til rette for meg – hvem har laget alt det her?» Fordi han bare kjenner til én rase som lager ting, ham selv, så tror han at alt er laget av en kraftigere og usynlig versjon av ham - en refleksjon av ham, en Gud. Og fordi steinaldermannen lager alle redskaper for et formål, så tror han at det er et formål bak det som ligger til rette for ham.

 

Dette kan sammenlignes med en søledam som finner seg selv i et hull som passer ham perfekt. Siden han ligger der, og hullet passer ham perfekt, så tror han at det ble laget og tilpasset for ham (ja, søledammen er en han :p).

 

Annet scenario:

 

Steinaldermannen kommer til Mars, og dør brått, for der har han ikke utviklet for å tilpasse seg tre milliarder år i forveien, og rekker aldri å tenke: «For en underlig verden, alt ligger så godt til rette for meg».

 

Poenget er at mennesker ser på verden og tror at den ble skapt og tilpasset oss, når det i realiteten er vi som har tilpasset oss til verden. Dette kunne bare skje på Jorden i vårt solsystem, for det er bare her at det er anlegg for liv i det hele tatt. Hadde ikke Jorden vært levedyktig, så hadde vi aldri vært i stand til å se på verden og tro at den var tilpasset våre behov.

 

Dette er slik jeg forstår det, i alle fall. Opplyste sjeler kan gjerne påpeke feil jeg har gjort.

 

Edit: Ryddet opp litt.

Endret av andir
Lenke til kommentar
Biologi, fysikk, geologi og så videre har mange forklaringer (evolusjonsteori, big bang osv) som er mye bedre enn at alt ble tryllet frem av en overnaturlig entitet. Vi snakker ikke om at samspillet er et "sammentreff", men et resultat av tilpasning over ufattelig lang tid. "Høyere makt" er en ugyldig overforenkling. Anbefaler deg en bok som heter "En kort historie om nesten alt" - den forklarer mye om mangt (men langt fra alt om alt) på en underholdende måte.

8458505[/snapback]

 

 

ja, er klar over at alt har utviklet seg over lang tid, men allikevel så er det jo fantastisk med natur og dyreliv og alt som finnes rundt osss i denne verden. For meg så må dette ha blitt skapt med kjærlighet og omtanke fra en høyere makt :yes: Selvom det har utviklet seg så har det jo har jo naturen og dyrelivet og alt rundt oss eksistert allikevel. Utvikling har ikke så mye med saken å gjøre spør du meg da men.. om dere ser poenget mitt da.. Alt har jo blitt skapt uansett.. :)

Lenke til kommentar
Alt det du ramser opp kan vel oppsummeres i: "Jeg forstår ikke hvordan verden er så komplisert... derfor finnes Gud." Det er et ganske stort hopp fra å fastslå at vi ikke forstår noe (evt ikke er allvitende) og til å konkludere at derfor må det være en overjordisk usynlig mann som har gjort det?

8458340[/snapback]

 

Det har du helt rett i, jeg forstår ikke hvordan vi har blitt til eller verden rundt oss.. Det er det vel ingen som gjør.

 

Så ja jeg konkluderer med at vi mennesker kan forske til vi blir grønne i trynet, vi kommer nok aldri til å finne det ut. Joda, selvfølgelig kan man forske og finne ut av ting som skjedde for mange herrens år sida, men ikke hva som skjedde den dagen alt begynte..

 

Nei, men det er det ingen som påstår heller. Naturen har lover den.

8458340[/snapback]

 

ja, selvfølgelig, men hvor kommer naturen fra da?? selvom den har utviklet seg og slike ting, det går jo ikke å nekte for det! Men hvor kommer naturen fra?

 

Big bang-teorien handler ikke om hvor universet kom fra eller hvordan den dannes. Den handler om at universet ekspanderer seg. Jeg visste ikke dette selv før et par måneder siden (lærte det her faktisk). Ingen vet hvor universet kom fra, ikke religionene heller. Men kanskje en vakker dag finner vi det ut. :)

8458340[/snapback]

 

jeg tror som sagt at det er Gud som har skapt alt :)

Lenke til kommentar

Greit nok at det er mye pent i naturen, eller det vi synes er pent. Enkelte liker solnedganger, andre ikke. Enkelte liker å se på en regnskog, andre kan ikke fordra det. Det er mer eller mindre subjektivt. Dyrene i verden er også subjektivt.

 

La oss si at Gud har skapt naturen og dyrelivet, det er jo ganske pent, men hva med alle dyrene som "ingen" liker. Innsekter, pungrotta og flaggermuser? Så har vi alle dyrene som dør av sult, eller tørke, naturen går sin gang. Krokodiller som spiser stakkars små bambier eller krokodilleunger som blir spist av slanger? Naturen er bra brutal, ikke alt er en fryd. Vi har jo også orkaner og flodbølger som dreper tusenvis av mennesker og ødelegger alt som møter dem.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Med hvilken rett kaller du dette samspillet på vår planet; en av 100 000 000 00 000 000 000 000 000 planeter usansynlig i et tidsrom på 10 000 000 000 år?

 

Dersom det var 0.000000001% sjanse for at liv skal oppstå på en planet er det så er vi garantert ikke alene i universet.

 

Dessuten; Hvorfor pokker skapte gud 100 000 000 00 000 000 000 000 000 planeter og nesten like mange soler når han bare skulle ha liv på en eneste av dem?

 

Det virker som litt sløsing med ressursene; da jorden max lever i 16 000 000 000 år til -- når gud kunne gjort at livet og jorden eksisterer i 16 000 000 000 000 000 000 00 000 000 000 000 000 år dersom han bare skapte en planet og en sol.

8458577[/snapback]

 

Ja, du får mene hva du vil for min del, men hvor begynte alt da? Det er jo det jeg mener med at først så må det jo ha vært ingenting! nei, blir for mye for ett menneske å tenke seg til.. Altfor mektige makter inni bildet til at vi noen gang skal kunne forstå det :)

Lenke til kommentar
Greit nok at det er mye pent i naturen, eller det vi synes er pent. Enkelte liker solnedganger, andre ikke. Enkelte liker å se på en regnskog, andre kan ikke fordra det. Det er mer eller mindre subjektivt. Dyrene i verden er også subjektivt.

 

La oss si at Gud har skapt naturen og dyrelivet, det er jo ganske pent, men hva med alle dyrene som ingen liker. Innsekter, pungrotta og flaggermuser? Så har vi alle dyrene som dør av sult, eller tørke, naturen går sin gang. Krokodiller som spiser stakkars små bambier eller krokodilleunger som blir spist av slanger? Naturen er bra brutal, ikke alt er en fryd. Vi har jo også orkaner og flodbølger som dreper tusenvis av mennesker og ødelegger alt som møter dem.

8461077[/snapback]

 

ja? hva ville du fram til? :)

Lenke til kommentar
men allikevel så er det jo fantastisk med natur og dyreliv og alt som finnes rundt osss i denne verden. For meg så må dette ha blitt skapt med kjærlighet og omtanke fra en høyere makt

 

Må det egentlig ha blitt skapt fra en høyere makt når det skjer så mye elendighet, eller kan det være en mulighet for at det det bare er en tilfeldighet at vi liker enkelte deler av naturen?

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Ja, du får mene hva du vil for min del, men hvor begynte alt da? Det er jo det jeg mener med at først så må det jo ha vært ingenting! nei, blir for mye for ett menneske å tenke seg til.. Altfor mektige makter inni bildet til at vi noen gang skal kunne forstå det :)

8461125[/snapback]

Det er jo umulig at noe skal oppstå fra ingenting, vi har jo Big Bang teorien, kanskje den er den sisste? i en rekke big banger? aknskje midt inni? Kanskje den var et enormt sort hull, som til slutt eksploderte, og ut spruta det ditten og datten, og planeter ble skapt osv...

 

Men som du sier, det kan bli litt for "stort" for at vi skal kunne skjønne det, men kanskje en gang i fremtiden vil vi skjønne det...

Lenke til kommentar
Du har sikkert lurt på "hvor kommer vi menneskene fra? Hvordan har alt blitt til?"

For meg så MÅ det bare være noe guddommelig ved alt dette. Tenk bare på hvor fantastisk verden er og alle dyrene og menneskene er. Ingen som kan forklare dette!

Nei, evolusjon forklarer det.

 

Dette har ikke skjedd av seg selv!?

Det har skjedd ved evolusjon.

 

Nei, jeg vil nå heller si at vi vet at alt som finnes rundt oss er ett fantastisk samspill. Og lite sannsynlig for at dette er ett sammentreff.

Det er ikke et sammentreff. Det er ikke slik at alt er rasket sammen på en gang. Det har skjedd en prosess som har foregått i flere milliarder år.

 

Og jeg mener at det må være noe guddommelig ved alt dette, fordi alt fungerer som det gjør. Ingen som har noen bedre forklaring på  det enn at det er skapt av en høyere makt.

Joda. Evolusjon.

 

 

 

I dag handler det å tro for mange om Å FØLE hva som er riktig, FOR MEG SELV.

Slik er all religion per definisjon.

 

En slik tilnærming er sikkert ok for mange, men for meg er det viktig å finne hva som ER/KAN VÆRE SANT.

Det finner man ikke ut ved å ty til religion.

 

Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.»

Ja, nettopp. Tro blindt. Har ikke noe med sannhet å gjøre. Blind tro. Fantasi.

 

Det går an, vitenskapelig sett, å komme fram til at det er flere ting som taler FOR Guds eksistens, enn det motsatte.

Nei, det gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Det har du helt rett i, jeg forstår ikke hvordan vi har blitt til eller verden rundt oss.. Det er det vel ingen som gjør..

8461069[/snapback]

Jo om du mener jorda og mennesket som art så vet vi en god del om hvordan dette har blitt til.

Så ja jeg konkluderer med at vi mennesker kan forske til vi blir grønne i trynet, vi kommer nok aldri til å finne det ut. Joda, selvfølgelig kan man forske og finne ut av ting som skjedde for mange herrens år sida, men ikke hva som skjedde den dagen alt begynte..

8461069[/snapback]

Jeg tror det er vanskelig. Veldig vanskelig. Men ikke umulig. Historie forteller meg at vitenskapsmenn opp i gjennom årene har funnet ut av ting mange trodde var umulig å forklare (så derfor forklarte man det ofte med Gud(er)). Mange ble ikke trodd en gang. Du kan jo prøve å forklare en viking hvorfor det lyner på himmelen, og lykke til med å få han til å tro på deg.
ja, selvfølgelig, men hvor kommer naturen fra da?? selvom den har utviklet seg og slike ting, det går jo ikke å nekte for det! Men hvor kommer naturen fra?

8461069[/snapback]

Er ikke dette det samme spørsmålet som istad egentlig? Naturen, altså det fysiske universet?

Lenke til kommentar

Melisma: Hvis du er interessert i å vite mer om universet/verden/livet og hvordan vi vet det vi vet, så anbefaler jeg boken "En kort historie om nesten alt". Lettlest, informativ og morsom. Koster en slik og ingenting på bokhandelen, eller så kan du bestille den via internet. Jeg har anbefalt denne boken så mange ganger at jeg har mistet tellingen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...