Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

er det virkelig noen som drar med kone og barn i kirken hver søndag?

8443850[/snapback]

 

Det hender rett som det er at jeg beveger meg i området rundt den lokale "rikets sal" på søndag formiddag, og der er det få ledige parkeringsplasser. Folk er vel religiøse, selv om man skulle tro at vi visste bedre her i landet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver gang jeg hører om himmel og helvete, så minner det meg om denne kortfilmen. Jeg sier meg enig med kjetil02; evig liv virker mer skremmende enn å ikke eksistere. Tenk det, å leve for alltid. Det hadde vært greit hvis jeg kunne bestemme å avslutte min eksistens når jeg går lei, men evig liv blir til slutt et helvette.

 

"You can do anything in Heaven...except die."
Lenke til kommentar

e litt kjipt å ikke eksistere lenger da... greit at du finner jo aldri selv ut at du ikke eksisterer, men tanken på å ikke eksistere er egentlig litt grusom, har litt lyst å få med meg ting som skjer i verden fremover, lyst å oppleve ting.. bygge hus på mars :p , osv... mange som sliter med den viten om at de skal dø en eller annen gang... ironisk nok så pumper flere av dem tobakk og driver med narkotika og andre ting.. :p

Lenke til kommentar

Dette er et tema som aldri vil dø ut og som vi aldri vil få besvart...fordi det rett og slett ikke finnes noe gud..

 

Det å tro på noe gir enkelt mennesker "falsk trygghet" og de må rett og slett tro på noe så de slenger seg på bølgen med å tro på "gud" allah eller gåsemor eller hva de nå kaller sin gud for..Og sånne folk er rett og slett lett påvirkelig som man ser igjen og igjen...regelion har aldri ført noe gått med seg....

Lenke til kommentar
Trygghet.

 

Det må være fantastisk å faktisk tro på at man får et liv i paradis etter døden.

 

Mvh Imho

8447809[/snapback]

 

 

Det er ikke så fantastisk å tro , ordet du tenker på er fanatisk:) Det so, hadde vært fantastisk er om det faktisk hadde skjedd.

 

------

 

Jeg har ofte vanskeligheter med å ta folk som er religiøse seriøst. Dette gjelder spesielt kristne, siden det er de jeg har mest erfaringer med både på godt og vondt. Hvordan kan det ha seg at dere som er religiøse ikke vedkjenner dere at andre Guder hadde bestemt deres skjebne om dere hadde blitt født i ett annet land eller i en annen tid. Hva er det som får dere til å tro at din fødsel, en eller annen gang rundt 1900-2007 gjør at DIN Gud er den riktige å tro på? Hva med Odin, Tor, Zeus, Ares, Mars osv? Hva skiller din religion fra disse utdøende religionene? Faktisk ganske så lite.

 

Det dere som er religiøse skal være klar over er at religion har i alle tider blitt brukt til å forklare det som ikke kan forklares. Når det tordnet og lynet så var det Tor som red over himmelen på hesten Sleipner, nå vet vi bedre - eller?

 

Hvis du virkelig ikke klarer å leve livet ditt uten å tro at en fantasifigur styrer det, så har du ett problem mener jeg. Hvordan føles det egentlig å være så ignorant at du forkaster alle andres religion som forfalskninger, mens din religion er den eneste riktige? Som religionsmotstander så forkaster jeg alle religioner som oppspinn helt til det motsatte er bevist. For man er jo uskyldig til det motsatte er bevist? Folk beskylder Gud for å ha skapt verden, han får også skylda for å drepe mennesker når han føler at det er nødvendig, burde vi ikke gi han sjansen til å bevise sin uskyld? Hvis vi nå ikke klarer å bevise hans eksistens, noe vi ikke har klart enda, vi har flere indiser på at han ikke finnes enn det motsatte, så kan vi vel neppe laste han for noe heller - eller gi han kreditt for noe. Er det ikke bedre om folk tar ansvar for sitt eget liv og ikke venter på at Gud skal komme å redde deg ut av en knipe?

 

Jeg bruker vanligvis ikke å si at folk er dumme, men når det kommer til de som er religiøse så hender det at jeg gjør ett unntak. Religion vitner om irrasjonell tankegang. Hva er det som gjør, at folk i en så, nogenlunde, opplyst tid som nå, faktisk fortsatt tror? Det eneste svaret jeg har på det er dårskap. Det er den eneste muligheten jeg har igjen. Manglende interesse eller vilje til å forstå er andre mulige løsninger.

 

Jeg venter i spenning på et fornuftig svar fra kristne, eller andre religiøse for den saks skyld, men noe slikt kommer aldri. De kommer stort sett med svadaprat uten å klare å komme med noen som helst fornuftige beviser, de klarer ikke å svare på hvorfor deres egen lærebok inneholder så mange feil og mangler - hvorfor de allikevel bruker den som en krykke i hverdagen.

 

Edit: En skrivefeil her og en skrivefeil der.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Hva er det som gjør, at folk i en så, nogenlunde, opplyst tid som nå, faktisk fortsatt tror? Det eneste svaret jeg har på det er dårskap.

8449579[/snapback]

 

Det er ikke nødvendigvis utelukkende dårskap. Dersom det er slik at noens hjerner er mer disponert for religiøse opplevelser, og man hele livet har lært at den følelsen er "jesu nærvær" eller noe annet i den gata, skal det mye til for å innse at det egentlig kan være hva som helst, og ikke nødvendigvis noe annet enn en kjemisk reaksjon i hjernen.

 

I tillegg er det mange som ønsker enkle og konklusive svar. Dette kan religionen tilby. Hvorfor prøve å forstå partikkelfysikk og big bang, når man kan gjøre det poetisk, med en 7-dagersvariant?

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør, at folk i en så, nogenlunde, opplyst tid som nå, faktisk fortsatt tror? Det eneste svaret jeg har på det er dårskap.

8449579[/snapback]

 

Det er ikke nødvendigvis utelukkende dårskap. Dersom det er slik at noens hjerner er mer disponert for religiøse opplevelser, og man hele livet har lært at den følelsen er "jesu nærvær" eller noe annet i den gata, skal det mye til for å innse at det egentlig kan være hva som helst, og ikke nødvendigvis noe annet enn en kjemisk reaksjon i hjernen.

 

I tillegg er det mange som ønsker enkle og konklusive svar. Dette kan religionen tilby. Hvorfor prøve å forstå partikkelfysikk og big bang, når man kan gjøre det poetisk, med en 7-dagersvariant?

8449639[/snapback]

 

 

Ja, jeg glemte selvsagt hjernevasking og indoktrinering - du har helt klart ett poeng.

 

Det er akkurat det som er poenget, hvorfor bry seg om å forstå, når man kan bruke religion som krykke? Kanskje for at du ikke har noen som redder deg, når alt kommer til alt så må du redde deg selv.

Lenke til kommentar
Vi kan enkelt og greit konkludere med at i det moderne samfunnet vi befinner oss i, er det ingen klare gode grunner for å tro på Gud.

8457776[/snapback]

den er vel litt vel vag, grunnen til å tro på gud er opp til hver enkel person, syntes en at det er god nok grunn til å tro på gud, fordi en haug med andre tror på gud, så er ikke det en dårlig grunn i hans øyne. selv om det kanksje er det i dine.

 

Så å si at det ikke finnes gode grunner til å tro er helt feil...

Lenke til kommentar

Du har sikkert lurt på "hvor kommer vi menneskene fra? Hvordan har alt blitt til?"

For meg så MÅ det bare være noe guddommelig ved alt dette. Tenk bare på hvor fantastisk verden er og alle dyrene og menneskene er. Ingen som kan forklare dette!

 

Bare tenke på hvor fantastisk kroppen din er! Bare at hjertet vårt pumper er jo ett mirakel, og masse kjøtt og blod og organer som blir holdt samla inni oss pga huden. For ikke å snakke om alle nerver, blodårer, skjelettet og hjernen vår.

 

At trærne kan bruke det vi puster og omvendt, og at vann finnes i det hele tatt! og alt som vokser i vokser i naturen.

 

Hvordan kan det IKKE være noe guddommelig ved dette?

 

Dette har ikke skjedd av seg selv!?

 

Og om noen skal komme nå med en "Big Bang" forklaring, ja så hvor kom universet fra da??

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...