Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal vi gi deg en grunn til det? Hvis ikke du klarer å finne en eneste grunn selv, så er det kanskje like greit at du ikke tror? ;)

8413752[/snapback]

 

Poenget er vel: hvorfor tro i det hele tatt når det egentlig ikke finnes noen grunn til å tro?

 

Ønsketenkning?

Hvis du vil så klarer du helt fint å tenke deg en bedre verden og en bedre himmel enn den beskrevet i bibelen -- så selv ikke ønsketenkning holder mål, da man helt fint kan tenke seg bedre ting.

 

Populistisk svada og tilhørighet til flokken?

Jeg trodde vi var forbi saueflokk-stadiet.

Men...

Når de absolutt fleste får samme tro som foreldrene sine så tyder det på at mange instinktivt tror på det foreldrene sier og gjør de samme ritualene for ikke å skille seg ut.

Ikke fordi troen er riktig eller troverdig; det finnes mange latterlige religioner som folk faktisk tror på hvor barna tror fordi foreldrene tror og tror hele livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her i Trondheim har vi jo en person som går rundt i orange dress, har langt hvit skjegg og kaller seg selv for Jesus...

8413873[/snapback]

Haha, er det han jeg tror det er? Tror jeg har sett han et par ganger. Har han også runde solbriller på seg? Grilldress? Og subber bortover bakken. Har jogga forbi han et par ganger, men visste ikke at han var Jesus. :!:

8414281[/snapback]

 

That's Jesus allright.

Lenke til kommentar
Her i Trondheim har vi jo en person som går rundt i orange dress, har langt hvit skjegg og kaller seg selv for Jesus...

8413873[/snapback]

 

 

Det stemmer og akkurat det burde få folk til å tenke litt ekstra over hvor tåpelig en slik uttalelse er. Hva er forskjellen på han karen, som helt tydelig har en vrangforestilling, og han som angivelig levde for ca 2000 år siden.

 

De kristne kaller det blasfemi, jeg kaller det sinnsykdom. Det som er skremmende er at folk faktisk tror på han som kanskje levde for 2000 år siden, men han som beviselig vandrer rundt i gatene den dag i dag, HAN er gal:)

Lenke til kommentar
Og du antar igjen basert på fordommer. Bra gjort!

 

Jeg frykter ikke Gud, og jeg frykter ikke en verden uten Gud heller.

 

Poenget er ikke hvor stor kontrastene er i min tro her uansett, det er at du kjemmer alle over en kam. Hvis du hadde innsett det hadde du gjort store personlige fremskritt.

8409937[/snapback]

 

Ingen fordommer, kun observasjon av religiøse over lang tid. Siden konformitet er et kjerneelement i alle religioner, så fremstår religiøse som sørgelig ensrettet innenfor sin trosretning.

Lenke til kommentar
Ettersom du spør etter KUN en grunn, må vel tvilen være rimelig tilstede, og er man i tvil så........

Han spør etter en grunn og ikke flere for å gjøre det så enkelt som mulig å komme med noe.

 

Hele dette forumet og alle dets innlegg bygger på tvil, hadde det ikke vært det...hadde det heller ikke vært noe at diskutere....

Skjønner ikke hva dette har med noe som helst å gjøre.

8394868[/snapback]

 

Men like fullt er tvilen til stede, når noe efterspøres må det være rimelig tvil om at dette kan fremskaffes ikke sant?

 

Ar du ikker skjønner dette er greit, det hender så ofte at mangt kan være uforståelig for meg også.

 

Gi ikke opp av den grunn, stå på!

Lenke til kommentar
Men like fullt er tvilen til stede, når noe efterspøres må det være rimelig tvil om at dette kan fremskaffes ikke sant?

Nei, det er nok ikke slik.

 

Ar du ikker skjønner dette er greit, det hender så ofte at mangt kan være uforståelig for meg også.

Hva du skrev er feil, prøv igjen. -->

 

Gi ikke opp av den grunn, stå på!

8427090[/snapback]

-->Altså er det deg dette gjelder.

Lenke til kommentar
Men like fullt er tvilen til stede, når noe efterspøres må det være rimelig tvil om at dette kan fremskaffes ikke sant?

Nei, det er nok ikke slik.

 

Ar du ikker skjønner dette er greit, det hender så ofte at mangt kan være uforståelig for meg også.

Hva du skrev er feil, prøv igjen. -->

 

Gi ikke opp av den grunn, stå på!

8427090[/snapback]

-->Altså er det deg dette gjelder.

8427609[/snapback]

 

 

Det er nok slik at hvis det finnes tvil så må det fremskaffes bevis, hvis ikke så hadde det sittet utrolig mange flere uskyldige i fengsel enn det allerede gjør.

 

Det han skrev er på ingen måte feil, det er bare du som ikke forstår at det han skriver stemmer.

 

Det er ikke ham det gjelder, det gjelder først og fremst de som er religiøse. Det er de som er religiøse som ikke klarer å leve i den virkelige verden, men støtter seg til noe som foreløpig bare er en fantasifigur. Det er enda ikke bevist at Gud eksisterer og gjør noe positivt for den kloden vi lever på, så det er ikke de som ikke er religiøse som har gitt opp. Vi prøver stadig vekk å finne svar på saker og ting, mens de som er religiøse stagnerer og motarbeider fremskritt.

 

Si meg en liten ting Vinterriket, går du til legen når du er syk? Hvis man skal tro på deg, så har man ikke bruk for leger, det er jo bare å be til Gud om å bli frisk. Svar meg ærlig er du snill, går du til legen eller ber du til Gud når du er syk?

Lenke til kommentar

Noen hypoteser om gud:

 

Gud er god; så verden er god.

Dette stemmer ikke. Det finnes ikke en eneste ting i verden som ikke er farlig.

 

Mennesket er skapt i guds bilde; gud er god; så mennesket er godt.

(Da noe skapt fra absolutt godhet av en allmektig skaper ikke kan være ondt, da en allmektig god skaper ikke vil skade andre -- og i alle fall ikke gi andre muligheten til å skade andre.

Dette stemmer ikke; mennesker kan gjøre jævlige ting uten at gud løfter en finger.

Dessuten er gud for slavehold, er kvinnefiendtlig, og deler ut dødsdommer i hytt og pine.

 

Gud ønsker ikke å skade mennesker; gud er allmektig og allvitende; dermed har han aldri skadet et menneske.

(Da en allmektig skapning ikke trenger å skade noenting for å få gjennomført sin vilje.)

Dette stemmer ikke. Gud har angivelig skrytt av å drepe mange hundretusener.

 

Gud skapte jorden og universet på 6 dager, og skapte jorden før han skapte solen.

Dette stemmer ikke overens med fysikken i verden i dag, og gud må ha løyet eller forandret reglene underveis.

(Og dermed er han ikke allmektig da han kunne skapt alt riktig første gangen).

 

Her er fire enkle ting som usannsynliggjør den kristne gud.

Det finnes ikke den ting i bibelen som stemmer med virkeligheten som sansynliggjør gud.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Det er nok slik at hvis det finnes tvil så må det fremskaffes bevis, hvis ikke så hadde det sittet utrolig mange flere uskyldige i fengsel enn det allerede gjør.

 

Det han skrev er på ingen måte feil, det er bare du som ikke forstår at det han skriver stemmer.

Nei, Quayle, det er nok ikke rett hva han skrev. Du synes å være et svært forvirret menneske som prøver projisere dette over på meg. Gjør ikke det mer.

 

Det er ikke ham det gjelder, det gjelder først og fremst de som er religiøse. Det er de som er religiøse som ikke klarer å leve i den virkelige verden, men støtter seg til noe som foreløpig bare er en fantasifigur. Det er enda ikke bevist at Gud eksisterer og gjør noe positivt for den kloden vi lever på, så det er ikke de som ikke er religiøse som har gitt opp. Vi prøver stadig vekk å finne svar på saker og ting, mens de som er religiøse stagnerer og motarbeider fremskritt.

Hva er det som motiverer deg til å skrive dette til meg?

 

Si meg en liten ting Vinterriket, går du til legen når du er syk?

Selv om dette ikke er relevant, skal jeg være med på denne "leken".

Svarer her er: Ja.

 

Hvis man skal tro på deg, så har man ikke bruk for leger, det er jo bare å be til Gud om å bli frisk.

Igjen finner vi bevis for at Quayle må være et svært forvirret menneske. For at Quayle nå skal kunne komme ut av denne diskusjonen med et absolutt minstemonn av hva en må kunne kreve av ære hos et menneske, må han vise til hvor jeg har påstått dette sprøyt. Hvis han ikke greier dette kan jeg forsikre leserne her om at Quayle er en frekk løgner.

 

Svar meg ærlig er du snill, går du til legen eller ber du til Gud når du er syk?

8427676[/snapback]

Quayle tror visst at jeg er hakkende gal, men som vi nu har sett er det han selv dette må gjelde.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er nok slik at hvis det finnes tvil så må det fremskaffes bevis, hvis ikke så hadde det sittet utrolig mange flere uskyldige i fengsel enn det allerede gjør.

 

Det han skrev er på ingen måte feil, det er bare du som ikke forstår at det han skriver stemmer.

Nei, Quayle, det er nok ikke rett hva han skrev. Du synes å være et svært forvirret menneske som prøver projisere dette over på meg. Gjør ikke det mer.

 

Det er ikke ham det gjelder, det gjelder først og fremst de som er religiøse. Det er de som er religiøse som ikke klarer å leve i den virkelige verden, men støtter seg til noe som foreløpig bare er en fantasifigur. Det er enda ikke bevist at Gud eksisterer og gjør noe positivt for den kloden vi lever på, så det er ikke de som ikke er religiøse som har gitt opp. Vi prøver stadig vekk å finne svar på saker og ting, mens de som er religiøse stagnerer og motarbeider fremskritt.

Hva er det som motiverer deg til å skrive dette til meg?

 

Si meg en liten ting Vinterriket, går du til legen når du er syk?

Selv om dette ikke er relevant, skal jeg være med på denne "leken".

Svarer her er: Ja.

 

Hvis man skal tro på deg, så har man ikke bruk for leger, det er jo bare å be til Gud om å bli frisk.

Igjen finner vi bevis for at Quayle må være et svært forvirret menneske. For at Quayle nå skal kunne komme ut av denne diskusjonen med et absolutt minstemonn av hva en må kunne kreve av ære hos et menneske, må han vise til hvor jeg har påstått dette sprøyt. Hvis han ikke greier dette kan jeg forsikre leserne her om at Quayle er en frekk løgner.

 

Svar meg ærlig er du snill, går du til legen eller ber du til Gud når du er syk?

8427676[/snapback]

Quayle tror visst at jeg er hakkende gal, men som vi nu har sett er det han selv dette må gjelde.

8429123[/snapback]

 

Jeg mener klart og tydelig å huske at du har skrevet at du er religiøs, hvis dette IKKE stemmer så beklager jeg så mye misforståelsen. Jeg ønsker selvsagt ikke å beskylde normalt friske og oppegående mennesker en slik egenskap. Så er du ikke religiøs så må jeg igjen si at jeg beklager at jeg fremsatte en slik hårreisende beskyldning.

Lenke til kommentar
Ingen fordommer, kun observasjon av religiøse over lang tid. Siden konformitet er et kjerneelement i alle religioner, så fremstår religiøse som sørgelig ensrettet innenfor sin trosretning.

8423125[/snapback]

 

Jeg vil argumentere for at alle "troende" har sin egen personlige tolkning av Gudetro. dvs 3 milliarder forskjellige religioner hvis det er 3 milliarder troende. Jeg vil også tro at i en del av disse forskjellig "troene" fins det en del som ikke baserer sin tro i grunnlag i konformitet. Det er greit om du har inntrykket av at veldig mange religiøse er slik og sann. Men når du sier "alle" er det jo åpenbart at du kjemmer folk som du ikke har kjennskap til over en kam. Og på meg virker det fornærmendes. Akkurat som om at man sier at alle feite folk har for dårlig selvisiplin, eller at alle millionerbarn har det for lett...

Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg en grunn for å tro på gud. Men hva er gud? Hvis gud er en høyere form for inteligens så la oss si gud er deg selv, hvorfor basere sitt eget personlige liv på en fiktionell gud som bor i himmelen, fins det noen senter for universet så er universt ditt og gud er deg.

 

Grunn for å tro på deg selv? Alle andre gjør det, så den eneste veien for å finne sin egen naturlige hverdag er å lage den selv. Vær deg selv. Er noen uenig med deg uten grunn, si "fuck de!", er noen enig: si de ikke er 100% på lik bølgelengde, siden igen kan være det med noen, men at du respekterer dem.

 

Vær deg selv og ikke la deg undertrykke.

Lenke til kommentar
Ingen fordommer, kun observasjon av religiøse over lang tid. Siden konformitet er et kjerneelement i alle religioner, så fremstår religiøse som sørgelig ensrettet innenfor sin trosretning.

8423125[/snapback]

 

Jeg vil argumentere for at alle "troende" har sin egen personlige tolkning av Gudetro. dvs 3 milliarder forskjellige religioner hvis det er 3 milliarder troende. Jeg vil også tro at i en del av disse forskjellig "troene" fins det en del som ikke baserer sin tro i grunnlag i konformitet. Det er greit om du har inntrykket av at veldig mange religiøse er slik og sann. Men når du sier "alle" er det jo åpenbart at du kjemmer folk som du ikke har kjennskap til over en kam. Og på meg virker det fornærmendes. Akkurat som om at man sier at alle feite folk har for dårlig selvisiplin, eller at alle millionerbarn har det for lett...

8440686[/snapback]

Nei, det kan ikke sammenlignes. At man er feit, og at millionbar har det for lett er ikke nødvendigvis noe selvbestemt. Du derimot har valgt å tro på religionen ut av fri vilje. (som andre kristne)

 

Jeg skal gi deg en grunn for å tro på gud. Men hva er gud? Hvis gud er en høyere form for inteligens så la oss si gud er deg selv, hvorfor basere sitt eget personlige liv på en fiktionell gud som bor i himmelen, fins det noen senter for universet så er universt ditt og gud er deg.

 

Grunn for å tro på deg selv? Alle andre gjør det, så den eneste veien for å finne sin egen naturlige hverdag er å lage den selv. Vær deg selv. Er noen uenig med deg uten grunn, si "fuck de!", er noen enig: si de ikke er 100% på lik bølgelengde, siden igen kan være det med noen, men at du respekterer dem.

 

Vær deg selv og ikke la deg undertrykke.

Høres jo nesten ut som man er desperat på å finne noe man kan kalle for gud.

Lenke til kommentar

Hvis nå først Gud finnes, blir dette som oss og maurene.

Han står over oss med en stor spade, og vi kan ikke gjøre noe for å kontrollere hvor spaden treffer.

Spør du meg, ikke tro på Gud.

 

Det hjelper kanskje hvis du har det tungt, men stortsett er dette en måte å kontrollere store mengder med mennesker på. Gi dem noe felles å tro på, og der har du samholdet og ikke minst lojaliteten.

Religion er historie, hvem er det idag som gifter seg i en moderne kirke?

Alle ønsker å gifte seg i en eldre vakker kirke, fordi det handler om historie og hva dette Guds-huset en gang i tiden stod for.

 

Idag gifter folk seg av jurdiske grunner, og mange er tilfreds med å "bare" være samboere.

 

Uansett...

Poenget er at idag ser jeg ikke de klare fordelene ved å tilbe Gud, er det virkelig noen som drar med kone og barn i kirken hver søndag?

Du kan like godt tro på WoW eller The lord Of the Rings.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...