Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gud er hva som gjør menneske mennesklig

Tull.

 

eks: la oss si at ditt barn er blitt drept, hva vill du høre, sorry, man morderen slapp unna, det er ikke noe noen kan gjøre,

eller vill du høre: vi kunne dessvere ikke finne morderen, men en dag når han/hun står foran Gud, Vil Han/hun få sin dom, og du vil være der å bestemme den.

Ønsketenkning er ikke et gyldig argument.

 

opp gjennom historien har mennesket alltid hatt en eller flere gud(er).

Hva så?

 

Spør den gutten i junglen om hans gud(er), og se om de har noe til feller med vår. Jeg kan vedde på at om du legger sammen deres guder, og endret på han ord til våre og legg til vår historie, ville du ha en kopi av bibelen.

Det er feil. Eller mener du at religioner med hundrevis av guder kan sammenlignes med de monoteistiske? :lol:

 

Eller religioner der menneskeofring er en sentral del. Aztekerne, for eksempel, drev jo med slikt.

 

Gud er mennesklighet, han er samvitighet. og uten noen Gud(er) så vill ikke menneske fryktet livet etter døden, og da kan de gjøre som de vil.

Tull og tøys.

 

så kort sakt Gud er ikke et spørsmål om tro, men mer om vilje, og håp. Han er den som leder deg gjennom livet, og holder deg på den rette vei.

8322976[/snapback]

Nei, det er bare tullprat.

 

Men hvis du vil påstå at den eneste grunnen til at du ikke begår grusomheter er at du tror du vil stå til svars overfor en allmektig gud, så sier det mer om deg enn noe annet...

 

 

 

Dere klarer ikke forstå det å være religiøs.

Mange, eller til og med de fleste, som kritiserer religion er tidligere religiøse.

 

Dere klarer ikke tenke på noe abstrakt.

Du mener at de som ikke tror på Gud ikke har fantasi?

 

Og jeg synes synd på dere. Tenk i det større, ikke bare det du kan se, høre, lukte smake eller føle. Tenk, og håp! håp at det er noen der ute som passer på. At du har en trygghet i evigheten. At det faktisk finnes et bedre sted, hvis du har det jævlig her på jorda, for faktisk ja, det finnes noen som trenger den trøsten.

Ønsketenkning er som sagt ikke et gyldig argument.

Lenke til kommentar
bananen er skapt av Gud for å passe perfekt i mennesket.

Tror du virkelig det?

8347333[/snapback]

Han gjør nok det, men de bananene vi kjenner i dag er avlet frem av mennesker. De bananene som vokser i villmarken, er i alle slags rare former og størrelser, og har frø og smaker vondt.

 

Hva med kokosnøtter og ananas? :)

Lenke til kommentar

gud "finnes" bare av en grunn, TRO som skaper HÅP , som gjør livet lettere, dette var det sikkert en gluping som fant ut for mange 1000 år siden , så han spredte dette til alle han kjente, og det utarta seg i forkjellige verdensdeler , til forskjellige guder, så det at en eller annen gud finnes er vel egentlig bare oppspinn...

Lenke til kommentar
gud "finnes" bare av en grunn, TRO som skaper HÅP , som gjør livet lettere, dette var det sikkert en gluping som fant ut for mange 1000 år siden , så han spredte dette til alle han kjente, og det utarta seg i forkjellige verdensdeler , til forskjellige guder, så det at en eller annen gud finnes er vel egentlig bare oppspinn...

8349138[/snapback]

Enig ! Mennesket er ikke skapt av noen gud, det er gud(ene) som er skapt av mennesket

Lenke til kommentar
bananen er skapt av Gud for å passe perfekt i mennesket.

Tror du virkelig det?

8347333[/snapback]

Det jeg tror, er at du er uhyre glad i å dra ut og svare på en fjerdedel av setningen min, slik at du totalt går glipp av poenget. :)

 

Her har du en grunn.

8337165[/snapback]

Og
forsvant den grunnen.

8349081[/snapback]

 

Grei film, men hvorfor skal absolutt usannheter møtes med usannheter? Den filmen du linker til inneholder jo minst like mye svada:

 

The Big Bang that created our universe was likely a big collision of two objects.

 

Trodde plancktiden var grensen for hvor langt tilbake en kunne se, jeg. Så vidt jeg har forstått er de fleste fysikere enige om at ikke engang tid eksisterte før big bang.

 

Einsteins did believe in the existence of God. He used his understanding of God to come up with his theory of an unchanging universe.  ...it became known as his biggest blunder.

 

Den kosmologiske konstant var en lei blunder, ja, men ingen steder hevder Einstein at den var grunnet i hans tro, ei heller vil du finne andre kilder som hevder det.

Lenke til kommentar
The Big Bang that created our universe was likely a big collision of two objects.

 

Trodde plancktiden var grensen for hvor langt tilbake en kunne se, jeg. Så vidt jeg har forstått er de fleste fysikere enige om at ikke engang tid eksisterte før big bang.

 

Spørs helt ut hvordan du definerer tid. Det spørs også hvilke fysikere du spør. En fysisker som holder fast ved strengteorien vil påstå at big bang er en del av en evigvarende syklus, membraner som eksisterer i andre dimensjoner som kolliderer med hverandre og at den energien som frigjøres da resulteres i en big bang. Men dette er bare en teori av flere.

Lenke til kommentar
snip

 

Videoen inneholder det jeg ville frem til, at bananen ikke ble skapt som vi ser den i Atheist Nightmare-videoen. Jeg burde vel sagt ifra om det på forhånd, i stedet for å bare linke til den. Jeg fant ingen andre videoer som kort forklarer hvorfor bananen ikke er et godt argument, med mindre jeg hadde linket til Nick Gisburnes video;

(som er litt lang).

 

Påstanden om at universet ble skapt ved en kollisjon er en teori, og det står mer om det i artikkelen som videobeskrivelsen linket til; link (artikkelen er fra 2001, så hvor mye teorien stemmer med dagens kunnskap vet jeg ikke). Det du sier om Einstein er jeg enig med deg i, hvor videolageren har fått det fra aner jeg ikke.

Endret av andir
Lenke til kommentar
gud "finnes" bare av en grunn, TRO som skaper HÅP , som gjør livet lettere, dette var det sikkert en gluping som fant ut for mange 1000 år siden , så han spredte dette til alle han kjente, og det utarta seg i forkjellige verdensdeler , til forskjellige guder, så det at en eller annen gud finnes er vel egentlig bare oppspinn...

8349138[/snapback]

 

Tro skaper også fiender...

 

Hvem har vel ikke falt for troen at noen jukser i et spill?

Det er en tro...

 

Som oftest har jeg blitt offer for mistro -- at noen tror at jeg jukser i spill der hvor jeg selv styrer hele spillet.

De kan ikke forklare hvorfor jeg skulle ville jukse når jeg egentlig bare ødelegger spillet -- men de tror jeg jukser likevel.

 

Noen mennesker tror at Allah har blindet alle ikke-troende og at Islam er sannheten, og at Allah skal kverke alle som ikke tror.

 

Mesteparten av befolkningen i USA tror at de vil få se jesus i sin tidsalder.

 

Tenk dersom en karismatisk person misbruker den ene eller andre siden her...

En karismatisk liten mann med bart som mener at alle amerikanere eller muslimer er dårlig behandlet av verden og ønsker å gi amerikanerene eller muslimene mer "leverom" å utfolde seg på.

 

Jeg har blitt slått fordi noen tror at jeg jukser... Mennesker har gått til angrep på meg fysisk på grunn av en ubeviselig tro på at jeg besitter overnaturlige evner.

 

Tro fører ofte til vold -- når de troende føler seg presset eller urettferdig behandlet av det de regner som "motstanderen".

Lenke til kommentar
gud "finnes" bare av en grunn, TRO som skaper HÅP , som gjør livet lettere, dette var det sikkert en gluping som fant ut for mange 1000 år siden , så han spredte dette til alle han kjente, og det utarta seg i forkjellige verdensdeler , til forskjellige guder, så det at en eller annen gud finnes er vel egentlig bare oppspinn...

8349138[/snapback]

Tro skaper "falsk" håp. Tro skaper illusjon.

Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på Gud? Min gud er evolusjon, utvikling og vitenskap som ble bestemt av lover og regler siden big bang tok sted. For alt jeg vet er solsystemet et atom og jorden et elektron i en større sammenheng. For alt jeg vet er atomer solsystemer og elektroner planeter i en mindre sammenheng. Min gud har i hvertfall ikke skjegg :D

Lenke til kommentar
gud "finnes" bare av en grunn, TRO som skaper HÅP , som gjør livet lettere, dette var det sikkert en gluping som fant ut for mange 1000 år siden , så han spredte dette til alle han kjente, og det utarta seg i forkjellige verdensdeler , til forskjellige guder, så det at en eller annen gud finnes er vel egentlig bare oppspinn...

8349138[/snapback]

Tro skaper "falsk" håp. Tro skaper illusjon.

8352773[/snapback]

hvis tro skaper falsk håp , da er jo gud falsk,? altså det finnes ingen gud,...

menne alle mennesker tror hver eneste dag, om de ikke tror på gud , tror de kanskje på fotball resultater, været .. osv, så tro er faktisk noe vi trenger for å komme oss gjennom livet, selv om det vil skape en illusjon , og gud er en illusjon, det tro skaper fiender og vold ?.. som en annen sier .. det hører vel egentlig ikke hjemme her... det vi vil frem til her i denne tråden er om det finnes en gud eller ikke, ...

Lenke til kommentar
Pricks, ønsketenkning er helt klart et argument. Hvis jeg ønsker et bedre liv, et liv etter døden samt trygghet for alle jeg ber for, og jeg kan få det hos Gud så er det helt klart et argument for å tro på Gud. At Gud eksisterer i det hele tatt er jo ønsketenkning.

8358121[/snapback]

 

Er det ikke bedre å vite at du en gang skal dø, fremfor å tilbringe et liv i evigheten; at du aldri får ro og fred?

Lenke til kommentar

Ønsketenkning er en argumentasjonsfeil.

 

Du forutsetter at gud eksisterer.

Så egentlig sier du: Dersom gud eksisterer og du tror så kommer du til himmelen.

 

Problemet er at du må komme med en grunn som ikke forutsetter at gud eksisterer, eller et argument som påviser gud.

 

Hvordan kan et argument i emnet:

 

"Gi meg en grunn til å tro på A"

 

forutsette at

 

"A eksisterer"

 

som et ledd i argumentet

 

"A fører til B (positivt) forutsatt at A eksisterer"?

 

Man tror ikke -- man håper.

Og når håpet forutsetter en tro på gud, så er utsagnet "tro fører til frelse" kokt ned til:

 

"tro gir håp for de troende".

 

Som igjen fører oss til:

Hva er galt med falske forhåpninger?

 

I tilfellet "livet etter døden" kan det føre til:

 

I) Mennesker man elsker tar sitt eget liv eller ønsker å dø fordi håpet om evig lykke er etter døden for fristende i forhold til virkeligheten.

II) Man kan tenke på livet som en reise mot døden, hvor ingenting man gjør egentlig spiller noen rolle så lenge man ikke skader noen andre.

III) Tro på liv etter døden kan frata menneskeheten spontanitet og livsglede, fordi disse tror at livet er forferdelig i forhold til det som venter dem i døden.

IV) Tro på liv etter døden kan føre til kriger der hvor mennesker som ikke tror på liv etter døden blir drept -- og uopprettelig skade blir gjort.

Lenke til kommentar
Pricks, ønsketenkning er helt klart et argument. Hvis jeg ønsker et bedre liv, et liv etter døden samt trygghet for alle jeg ber for, og jeg kan få det hos Gud så er det helt klart et argument for å tro på Gud. At Gud eksisterer i det hele tatt er jo ønsketenkning.

8358121[/snapback]

 

Er det ikke bedre å vite at du en gang skal dø, fremfor å tilbringe et liv i evigheten; at du aldri får ro og fred?

8358889[/snapback]

nå er det vel bedre å eksistere enn å ikke eksistere... ? ro og fred? kommer helt ann på hva du selv gjør med livet... for min del vil jeg heller ha det litt jævlig og leve enn å ikke leve/eksistere...

og et liv etter døden? hmm.. hva legge man i det? hva blir du.. blir du noe her på jorden? et annet dyr? eller hva skjer? hadde vært morsomt å fått vite hva folk tror det blir av oss etter døden.. ( selv om alt bare eg sprøyt )

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...