Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lieutenant Chatrand: I don’t understand this omnipotent-benevolent thing.

Camerlengo Carlo Ventresca: You are confused because the Bible describes God as an omnipotent and benevolent deity.

Lieutenant Chatrand: Exactly.

Camerlengo Carlo Ventresca: Omnipotent-benevolent simply means that God is all-powerful and well-meaning.

Lieutenant Chatrand: I understand the concept. It’s just… there seems to be a contradiction.

Camerlengo Carlo Ventresca: Yes. The contradiction is pain. Man’s starvation, war, sickness…

Lieutenant Chatrand: Exactly! Terrible things happen in this world. Human tragedy seems like proof that God could not possibly be both all-powerful and well-meaning. If He loves us and has the power to change our situation, He would prevent our pain, wouldn’t he?

Camerlengo Carlo Ventresca: Would He?

Lieutenant Chatrand: Well… if God Loves us, and He can protect us, He would have to. It seems He is either omnipotent and uncaring, or benevolent and powerless to help.

Camerlengo Carlo Ventresca: Do you have children?

Lieutenant Chatrand: No, signore.

Camerlengo Carlo Ventresca: Imagine you had an eight-year-old son… would you love him?

Lieutenant Chatrand: Of course.

Camerlengo Carlo Ventresca: Would you let him skateboard?

Lieutenant Chatrand: Yeah, I guess. Sure I’d let him skateboard, but I’d tell him to be careful.

Camerlengo Carlo Ventresca: So as this child’s father, you would give him some basic, good advice and then let him go off and make his own mistakes?

Lieutenant Chatrand: I wouldn’t run behind him and mollycoddle him if that’s what you mean.

Camerlengo Carlo Ventresca: But what if he fell and skinned his knee?

Lieutenant Chatrand: He would learn to be more careful.

Camerlengo Carlo Ventresca: So although you have the power to interfere and prevent your child’s pain, you would choose to show you love by letting him learn his own lessons?

Lieutenant Chatrand: Of course. Pain is part of growing up. It’s how we learn.

Camerlengo Carlo Ventresca: Exactly.

 

Ogå ifra engler og demoner. Hadde det ikke vært for at man bare kan ha 5 linjer i signaturen hadde denne endt opp der :yes:

8328784[/snapback]

Offtopic: Legg det i spoiler! ;)

8329020[/snapback]

Dette har blitt postet før på tråden Jesus mad, god osv..

 

Hvis å skader seg er en del av oppvekst, hva med å blir drept? eller å drepe?

Er dette en del av Guds plan med å lære oss og vokse?

 

Dårlig og ufullstendig POENG..

Og igjen en bortforklaring for alt ond i verden...

Lenke til kommentar
Dere klarer ikke forstå det å være religiøs. Dere klarer ikke tenke på noe abstrakt. Og jeg synes synd på dere. Tenk i det større, ikke bare det du kan se, høre, lukte smake eller føle. Tenk, og håp! håp at det er noen der ute som passer på. At du har en trygghet i evigheten. At det faktisk finnes et bedre sted, hvis du har det jævlig her på jorda, for faktisk ja, det finnes noen som trenger den trøsten.

 

Dere sier vi er svake, men vår svakhet er også vår styrke, vi kan få vår styrke fra Gud. Fordi tro er styrke.

8323373[/snapback]

Og styrken der ute er det fryktlige gud som drepte en haug av mennesker og dyr!?

Hva vil han gjøre mot oss som driver med forurensing?

 

Nei, jeg har ikke et behov for å tro på noe annet. Jeg trenger ikke å trøste meg med at noen passer på meg, for han som evt. hadde passet på meg er jo en morder...

Endret av datating
Lenke til kommentar
Robert Langdon: Not at all. Christianity did not borrow only from sun worship. The ritual of Christian canonization is taken from the ancient ‘god-making’ rite of Euhemerus. The practice of ‘god-eating’—that is, Holy Communion—was borrowed from the Aztecs. Even the concept of Christ dying for our sins is arguably not exclusively Christian; the self-sacrifice of a young man to absolve the sins of his people appears in the earliest tradition of the Quetzalcoatl.

 

Hentet ifra engler og demoner. Denne boken ga meg et helt nytt syn på kristendommen. Anbefaler alle å lese denne.

8328745[/snapback]

 

Hvordan kan kristendommen låne fra Aztekerne om kristendommen er omtrent 1000 år tidligere ute? Quetzacoatl ble i all hovedsak tilbedt som regn- og vindgud og fruktbarhetsgud frem til tidligst 700 e.Kr, så hvordan kristendommen kan ha blitt påvirket herfra skjønner jeg ikke.

 

Selv om Dan Brown skriver bøker som er spennende (har lest Angels and Demons, Da Vinci-koden og deception point), har de forsvinnende lite faktainnhold. De er spenningsromaner, og bør leses deretter. :)

 

Naturen bestemmer om ting er riktig eller ikke. Det er det eneste konkrete vi kan forholde oss til.

8322728[/snapback]

 

Hvordan vet du at naturen er det eneste som finnes?

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Og Gud har skapt naturen!

8337979[/snapback]

 

...

 

...

 

Naturlig utvelgelse har skapt naturen vi kjenner i dag.

 

Hva enn en obskur gud måtte ha skapt for et par milliarder år siden er drept eller utslettet av sine egne "onde" barn og mutanter som utkonkurerte det opprinnelige livet.

 

Det er litt kjekt å vite at plantene er tiltrekkende fordi de skal tiltrekke dyr...

Altså av helt "egoistiske" grunner.

 

Epler er gode fordi epletreet har godt av at dyr spiser eplene og driter frøene ut igjen med masse gjødsel og næring et sted langt vekke.

Altså av helt "egoistiske" grunner.

Lenke til kommentar
Altså av helt "egoistiske" grunner.

 

Etter min mening så ligger det noe skjult i det. Altså av IKKE helt "egoistiske" grunner

8338210[/snapback]

 

En mening (som i motsetning til "vitenskapelig teori") om at en gud (en blant mange tusen) du har blitt oppdradd til (som i motsetning til "valgte" med fornuft) å tro på (som i motsetning til å "vite sikkert") har skapt (som i motsetning til "utviklet seg") for at du (som i motsetning til "alle") skal synes (som i motsetning til "vite") at den er pen å se på? (som i motsetning til "overlevelsesdyktig")

Lenke til kommentar
Gi meg én grunn til å tro på Gud!

Her har du en grunn.

Steng tråden, takk.

8337165[/snapback]

Som en kommenterer filmen:

God gave us popsicles too... And my car keys too! It's amazing but they fit perfectly into only my car, allowing me to drive to church over and over.

 

så ja... siden bananen passer i hånden, og bilnøklene passer i bilen, må jo gud finnes :)

 

 

Så hvis du ikke var sarkastisk, så må du være dum.

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
[...] om at en gud du har blitt oppdradd til (som i motsetning til "valgte" med fornuft) å tro på [...]

8338333[/snapback]

 

Tror du at alle kristne eller religiøse er det utelukkende fordi foreldrene er det? Sjekk fakta før du slenger rundt deg med påstander.

 

Gi meg én grunn til å tro på Gud!

Her har du en grunn.

Steng tråden, takk.

8337165[/snapback]

Som en kommenterer filmen:

God gave us popsicles too... And my car keys too! It's amazing but they fit perfectly into only my car, allowing me to drive to church over and over.

 

så ja... siden bananen passer i hånden, og bilnøklene passer i bilen, må jo gud finnes :)

 

 

Så hvis du ikke var sarkastisk, så må du være dum.

8340257[/snapback]

 

Hehe. Bilnøkkelen er skapt av mennesket for å passe perfekt i bilen, bananen er skapt av Gud for å passe perfekt i mennesket. Var det slik du kanskje mente analogien burde forstås? :)

Lenke til kommentar
Hehe. Bilnøkkelen er skapt av mennesket for å passe perfekt i bilen, bananen er skapt av Gud for å passe perfekt i mennesket. Var det slik du kanskje mente analogien burde forstås? :)

8340345[/snapback]

sarkasme ;)

 

det må mere til enn tilfeldigheter for at gud kan bevises, eller tros på i mine øyne.

 

Og hvis gud absolutt finnes, hvorfor kan dere ikke bare få han ned hit, slik at jegkan hilse på han?

Da skal jeg joine deres kristne rekker ;)

Lenke til kommentar
Og hvis gud absolutt finnes, hvorfor kan dere ikke bare få han ned hit, slik at jegkan hilse på han?

Da skal jeg joine deres kristne rekker ;)

8340593[/snapback]

 

Gud er allmektig og vet at du aldri vil tro med mindre han åpenbarer seg for deg.

 

Han vil ikke åpenbare seg, fordi selv om han er almektig og kunne vist seg slik at du kunne tro, så vil han at du skal gå fra forstanden og forsake alt du vet og gå inn i ulogikkens verden og finne ham blant alle slags idiotiske parabler og selvmotsigelser.

 

Gud har planlagt sinnsykedom for deg, dersom du vil til himmelen.

 

-- Redigert -- Legger til:

 

Noe som egentlig er ganske urettferdig, da gud angivelig har vist seg for ikke-troende så vel som troende før.

Hvorfor ønsker ikke gud at vi skal tro med hjertet?

 

Tidligere trodde man at man tenkte med hjertet. Dermed er egentlig hjertet et metaforisk synonym for "hjernen" som vi bruker til tenking... Dagens bruk av "føle med hjerte" er egentlig en like obskur tanke som det at kristne tror vi har den norrøne "Sjelen", som ikke finnes i kristendommen -- da alle oversettelser som på norsk og engelsk er "sjel" og "soul" stammer fra de hebraiske og greske ordene for "pust"...

På samme måte som ordet "helvete" også er lånt fra norrøn mytologi, og brukes i norske likesom engelske oversettelser i stedet for de hebraiske ordene -- som jeg er sikker på har en vidt forskjellig mening enn "Helvete"; "Hel (datter av Loke) Sitt Rike"...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Og hvis gud absolutt finnes, hvorfor kan dere ikke bare få han ned hit, slik at jegkan hilse på han?

Da skal jeg joine deres kristne rekker ;)

8340593[/snapback]

 

Gud er allmektig og vet at du aldri vil tro med mindre han åpenbarer seg for deg.

 

Han vil ikke åpenbare seg, fordi selv om han er almektig og kunne vist seg slik at du kunne tro, så vil han at du skal gå fra forstanden og forsake alt du vet og gå inn i ulogikkens verden og finne ham blant alle slags idiotiske parabler og selvmotsigelser.

 

Gud har planlagt sinnsykedom for deg, dersom du vil til himmelen.

8340721[/snapback]

så hva er vitsen da med at kristne gjennom tidene har tvangskristnet folk, og nå også prøver å få Ateister til å bli kristne?

 

Hvis gud har en mening med alle, om vi skal tro eller ikke, og det står i bibelen at de som ikke er kristne eller jøder skal dø. så gud vil da "drepe meg", istedet for å komme hit og vise seg, slik at jeg kan tro, og da leve?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...