Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vanskelig å montere motorvarmer?


Arctic

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en vanlig blokkvarmer som skal monteres. Har også lastet ned monteringsanvisning fra DEFA. Man skal altså fjerne frostpluggen som står i blokka. Her kan man enten bruke spesialverktøy som jeg ikke har, eller bare sette en dor/skrujern i den ene kanten og slå inn. Da skal den vist vri seg såpass at jeg kan nappe den ut med en tang. Det er egentlig dette jeg er mest skeptisk til. Kan jeg risikere at frostpluggen ramler inn i motorblokka? Noen tips her?

 

Det andre er montasjen av selve elementet. Den skal ganske enkelt(?) slåes rett inn i hullet med en dor. Det er ingen pakninger... Blir dette garantert tett, eller er det noen triks her og? Tenkte jeg evt kunne varme blokka litt og fryse elementet. Er det lurt?

 

Som dere skjønner vil jeg nødig stå igjen med et hull i motorblokka på størrelse med en tom taperull...

 

_________________

pc-crash.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-12-10 00:24 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dårlig med mekanikere her, så jeg for ta skjen i egen hånd... Etter å ha motet meg opp i ca en uke, så beveget jeg meg skjelvende ned til garasjen og gikk i gang.

 

I bruksanvisningen så det veldig kjekt ut. Pluggen skulle vri seg ut hvis jeg først slo en liten bulk i midten (for at den skal krympe litt) Og så slo inn en av sidene. Vel, brukte litt for tynn dor, så den gikk i gjennom...Hentet en større, og pluggen begynte og gå inn der jeg slo. Plutselig kom det en dump lyd, og nå var dritten på tur inn i blokka :eek: (se bilde> http://www.boomspeed.com/arctic/FPPTTH.jpg )

 

Kunne jo ikke suge den ut, så jeg slo forsiktig i håp at den skulle vri seg. Det gjorde den ikke. Men i det kritiske øyeblikk klarte jeg utrolig nok og kjøre fingrene inn og få tak på den før den ramlet ned. (puh!) Klare og kile den på tvers i hullet, å dro den enkelt ut med tang. Montasjen ellers gikk helt greit.

 

Hvorfor skrev jeg alt dette? Har lite og gjøre... Er jo ferdig med jobben nå :razz:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

At du slå den inn gjør ikke noe. Den kunne bare vært der. Det er ingen bevegelige der rundt sylinderne så det hadde ikke gjort noe som sagt.

 

Det er ikke så vanskelig så at folk betaler flere tusen kroner for å få dette gjort skjønner jeg med at det er 20 tommeler hos folk :razz:

 

Innstalerte du bare motorvarmer eller alt sammen? Kupe varmer og batteri lading?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 07:13, skrev DMPoWer:

At du slå den inn gjør ikke noe. Den kunne bare vært der. Det er ingen bevegelige der rundt sylinderne så det hadde ikke gjort noe som sagt.


Det er ikke så vanskelig så at folk betaler flere tusen kroner for å få dette gjort skjønner jeg med at det er 20 tommeler hos folk :razz:


Innstalerte du bare motorvarmer eller alt sammen? Kupe varmer og batteri lading?



 

Det sier du nå ja... Ja jeg er faktisk fullt klar over at jeg bare kunne latt den ligge. Men så trer perfeksjonist-spøkelset fram, og han vil ikke ha løse deler liggene i kjølevannsakanalene - hvis han ikke må :wink:

Innstalerte bare motorvarmeren ja. Det er en traktor, og det er ikke hytte på den... Så kupe varmer blir litt bortkastet :lol:

Lenke til kommentar
Quote:


DMPoWer skrev (2002-12-18 07:13):

At du slå den inn gjør ikke noe. Den kunne bare vært der. Det er ingen bevegelige der rundt sylinderne så det hadde ikke gjort noe som sagt.


Det er ikke så vanskelig så at folk betaler flere tusen kroner for å få dette gjort skjønner jeg med at det er 20 tommeler hos folk :razz:


Innstalerte du bare motorvarmer eller alt sammen? Kupe varmer og batteri lading?



Phø flere tusen for den jobbe? Hvor har du fått den jobben gjort. Eg betalte ca700 med deler og arbeid? Å slå den inn i kjølesystemet kan tette hele kjøle systemet over tid. Så det var derfor eg spanderte ca 700 på å få jobben gjort på et verksted. Kan bli sinnsykt dyrt om du er veldig uheldig om du selv gjør det.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 18:47, skrev Kjetil Lura:

Phø flere tusen for den jobbe? Hvor har du fått den jobben gjort. Eg betalte ca700 med deler og arbeid? Å slå den inn i kjølesystemet kan tette hele kjøle systemet over tid. Så det var derfor eg spanderte ca 700 på å få jobben gjort på et verksted. Kan bli sinnsykt dyrt om du er veldig uheldig om du selv gjør det.


 

700,- for alt? Da var du heldig. Kan du gi meg navnet på det verkstedet?

Betalte over 1300,- for bare varmeren og kabelsettet...!

Skulle jeg ha gjort det her på verksted, så hadde det minst kommet 8-900,- ekstra.(Måtte lage endel utsparinger for kabel osv, ting tar tid) Skal man ha full pakke i en bil, så blir det nok 2000,- pluss delene. Mener jeg så noe i avisen om dette.

Er forresten ingenting frostpluggen kan "tette" til, bortsett fra vannpumpen. Men det avhenger selvfølgelig hvor inntaket er plassert. Men det beste er selvfølgelig og unngå løse deler. Slipper i allefall og tenke på det.

Lenke til kommentar

Quote:


Arctic skrev (2002-12-18 22:17):

Quote:


Den 2002-12-18 18:47, skrev Kjetil Lura:

Phø flere tusen for den jobbe? Hvor har du fått den jobben gjort. Eg betalte ca700 med deler og arbeid? Å slå den inn i kjølesystemet kan tette hele kjøle systemet over tid. Så det var derfor eg spanderte ca 700 på å få jobben gjort på et verksted. Kan bli sinnsykt dyrt om du er veldig uheldig om du selv gjør det.


 

700,- for alt? Da var du heldig. Kan du gi meg navnet på det verkstedet?

Betalte over 1300,- for bare varmeren og kabelsettet...!

Skulle jeg ha gjort det her på verksted, så hadde det minst kommet 8-900,- ekstra.(Måtte lage endel utsparinger for kabel osv, ting tar tid) Skal man ha full pakke i en bil, så blir det nok 2000,- pluss delene. Mener jeg så noe i avisen om dette.

Er forresten ingenting frostpluggen kan "tette" til, bortsett fra vannpumpen. Men det avhenger selvfølgelig hvor inntaket er plassert. Men det beste er selvfølgelig og unngå løse deler. Slipper i allefall og tenke på det.

Tja var det eg betalt når eg kjøpte en helt nye toyota i 99, Hvilken pris eg måtte betalt i dag vet eg ikke. Men selve settet betalte eg 490 for i 99.
Lenke til kommentar

Det kan jo være greit å vite at man mister garantien på nye biler (der man enda har garanti), hvis man gjør slikt arbeid selv. Noe som kan være litt kjipt.

 

Btw; Fikk en yrkesskole til å montere motorvarmer, bytte registerreim, pluss litt andre småting, på en noe eldre bil jeg hadde en gang. De tok 300kr for alt arbeidet, mens et vanlig verksted skulle ha nesten 3000kr for samme jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...