Gå til innhold

Litt hjelp til oppgradering.

Anbefalte innlegg

Hey. jeg har tenkt til å oppgradere min pc. Den er noen år gammel, og godt brukt. Men jeg har veldig liten peil på hva som er bra eller ikke, så lurte på om jeg kunne fått noen tips av dere her;) jeg er da først og fremst på utkikk etter ny rambrikke, skjerm og skjermkort. Da med ett budsjett på ca 4000. Spiller og ser på film for det meste.

Det jeg har nå:

Pentum 4 cpu 2,4 ghz

Nvidia Geforce 4200 TI -byttes

ACPI enprossesor-PC

512 Ram av noe slag - byttes

120GB harddisk

Det er den informasjonen jeg fant på maskina hvertfall, håper det kan være til noe hjelp. Må dere ha mer info, så bare si ifra, så kan jeg prøve å grave litt til. ;)

Det jeg har tenkt på er en Synchmaster skjerm, hører alle sier den er så bra.skjerm

Ellers har jeg tenkt på http://www.psdata.no/ps.asp?it=129240, mulig jeg heller vil gå for 1gb hvis det ikke har stort å si?

Når det gjelder skjermkort så har jeg kikket på skjermkort...

Det jeg lurte på da var jo om dette vil passe til den maskina jeg har nå, og om det vil være bra kjøp? eller har dere andre anbefalinger? bare så kjedelig å kjøpe katta i sekken, særlig når man er en fattig student:P

Takker så mye for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey. jeg har tenkt til å oppgradere min pc. Den er noen år gammel, og godt brukt.

Takker så mye for svar

8096741[/snapback]

Som en annen her sa. Maskinen din støtter nok ikke DDR2 eller PCI-E. Dermed synes en oppgradering av maskinen ikke å kunne anbefales. Med et budsjett på 4000 ville jeg heller sett meg om etter en nyere brukt maskin.

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar
vis du ser på dette her så kan du faktisk få skrudd ner prisene ca 2 lapper å a likevel få ett godt system

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=33097

8097385[/snapback]

Skrudd ned prisen?

I forhold til hans budsjett på 4000.- vil jeg jo si at den har gått LITT opp da....

Generelt vil jeg si at å oppgradere en PC og kjøpe ny skjerm til totalt 4000.- er håpløst. Da bør du vurdere å dele opp og oppgradere i to omganger.

Og jeg ville aldri kjøpt en 17" LCD i dag, prisforskjellen opp til 19" er veldig liten.

Har prøvd å lage et rimelig oppsett her med hovedkort, prosessor, minne og skjermkort. Kommer da på rundt 4000.- uten skjerm. Det blir et system som yter vesentlig bedre enn det du har i dag.

Kjøp en minnebrikke på 1Gb nå, og en til senere når det er råd. Bedre enn å kjøpe 2x512Mb nå.

Kan få det litt billigere (ca. 700) med AMD prosessor, men Intel sin Core 2 Duo er for tiden bedre.

Skjerm kan du evt. kjøpe senere hvis det er smått med penger.

Se f.eks. på en ViewSonic VA1912W for en rimelig 19" skjerm.

Nettulf.

Lenke til kommentar

Ok, takker så mye.

Prøvde å sjekke ut hvordan hovedkort jeg har, men skjønte ikke så mye av det gitt. Finner at det står Intel der hvertfall, og System Bus 533mhz, 512kb, L2-cache PGA-478Pkg, hvis det sier noe?

Men den er omkring 5 år gammel, så da støtter den sikkert ikke noe av det ddr2 og pci-e saken.

Så det er da smart å bytte ut både hovedkortet, minne, skjermkortet og prossesoren? Det Nettulf har anbefalt ser jo veldig bra ut det. "Intel Core 2 Duo E6300" vil det si 6,3Ghz? eller hvordan er det?

Men greia er da at jeg bare burde bytte ut det, mot det jeg har, altså beholde lydkortet, kabinettet, nettverkskortet etc?

En 19" skjerm til 1500, hørtes jo også knall ut da, takk takk:P

Lenke til kommentar
okay, men jeg har jo mer fra før av. Nå har jeg jo, 2,4 ghz. Hva er det som gjør at den er bedre da?

Bare lurer:P

8098756[/snapback]

Kort fortalt kan man si at den har en bedre konstruksjon.

I dag er det umulig å sammenligne klokkefrekvens på prosessoren for å se hvordan den yter.

Man må forholde seg til tester og erfaringer på nettet.

Du kan ellers fint beholde gamle deler i maskinen hvis du ikke ønsker det nytt.

Men hovedkort, prosessor, minne og skjermkort må byttes sammen.

Hvis du har et middels lydkort og nettverkskort, er dette integrert i det nye hovedkortet, og du kan da sikkert bruke det nye i stedet for.

Har du et bra lydkort flytter du det over.

Pass på at kabinettet støtter ATX størrelse på hovedkort, og det kan bli problemer med plugger fra strømforsyningen hvis den er gammel.

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Men greia er da at jeg bare burde bytte ut det, mot det jeg har, altså beholde lydkortet, kabinettet, nettverkskortet etc?

8098363[/snapback]

Hvis du beholder kabinettet så bør du nok sjekke at strømforsyningen holder. Hvis kabinettet ditt er 5 år gammelt så vil jeg vel gjette på at det sitter en 300 eller max 350W PSU der. Avhengig av hva du skal inn med igjen bør det i hvertfall vurderes. For lite strøm kan skape uforklarlige problemer.

Lenke til kommentar
Ok, jeg har funnet ut at jeg har en 300w psu der ja. Vil det si at jeg må bytte det hvis jeg skal kjøpe det som Nettulf har anbefalt?

8102367[/snapback]

Ikke nødvendigvis, den støtter neppe 24pins strømkontakt som det fleste nye HK har. Mange av dem klarer seg likevel med 20pins kontakt som den gamle PSUen din ganske sikkert har. Når det gjelder om den gir deg strøm nok så kan du jo regne det ut med denne PSU-kalkulatoren. http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php

Lenke til kommentar

Les igjennom Retningslinjene for denne kategorien.

Disse er også tydelig nemt i toppen av denne kategorien, samt at de ligger som eneste annonsering/sticky i denne kategorien!

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke godt nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...