Gå til innhold

Tips til kamera rundt 1 000,- kr. Er 1,3 Mpx nok?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha et kamera som gir en rimelig god kvalitet og at det skal gå å framkalle bilder i vanlig papirformat(slik som man får hos forhandleren).

Holder 1,3 mega pixel eller må jeg høyere opp?

Prisen bør ligge rundt 1 000,-

Kan legge til at kameraet skal gis til en aktiv ungdom.

Må derfor være blits siden det kanskje blir en del party-bilder.

Tuusen Takk for tips!

[ Denne Melding var redigert av: janken på 2002-12-10 00:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt Olympus c220 som du finner i dagens "Julekalender" dette er et svært godt kamera og er inkl. oppladbare batterier og lader.

Blir dette for dyrt kan du se på Fujifilm FinePix A101 eller FinePix A202.

A101 koster ca. 1400 ,- (Komplett Data har en demo til ca. kr. 1000,-)

A202 som er en helt ny modell koster ca. 1600,- og er 2.0Mp.

Har hatt Fujifilm selv og vet at dette er bra kamera i denne prisklassen.

Jeg kjenner ikke Trust Digitalcam 510FX men tror ikke jeg ville valgt dette kameraet....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg gjentar meg selv: Kjøp kamera med autofokus, ikke fix-fokus. A101/201 har fixfokus, med dårlig blenderåpning. Dersom jeg absolutt ikke kunne bruke over 1000 på kamera i dag, ville jeg kjøpt HP 120 hos Elkjøp til 995. Dette har autofokus, og linse med relativt god lysstyrke (2.:cool:, og det bruker CF-kort og AA-batterier, så du kan bruke minnekort og batterier i ditt nye kamera når du stiller større krav (og har bedre råd). A101/201 bruker SM, som er på vei ut, og du får trolig ikke nytt kamera med dette, slik at en stor SM-investering ikke vil være særlig langsiktig.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for alle svar

Hvorfor er fix-fokus så dårlig?

Jeg har sett at det er mange "gode" kamera å velge mellom om jeg går litt opp i pris.

Så et kamera under 2 000,-

Jeg har sett på noen kamera:

Olympus c-120

Canon Powershot A200

HP Photosmart 320

Kodak CX 4200

+ mange flere...

Noen som har erfaringer eller...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du skal ta portretter, ønsker du at motivet skal være skarpt, og bakgrunnen uskarp, og til dette trenges både avstandsjustering (auto- eller manuell fokus) og stor blenderåpning. Fixfokus betyr at du får optikk som har bare EN avstandsinstilling. Normalt er dette i kombinasjon med en linse med svært dårlig max blenderåpning, som av optiske årsaker gir god dybdeskarphet, og tilhørende behov for blitz ofte. Noen kamera (A101 etc) har en "macro" funksjon som endrer innstillingen til å ta skarpe bilder mellom 8 og 13 cm, men dette er en lite fleksibel løsning. Av de du nevner har heller ikke C-120 autofokus (men både C-1 og C-2 har). Dersom du justerer prisen til rundt 2000 bør du få både 2 Mpix og 2-3 ggr zoom, og da begynner det å smake fugl..... Se etter god deal på C220Z (dagens julekalender....)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg gjentar meg selv: Kjøp kamera med autofokus, ikke fix-fokus. A101/201 har fixfokus, med dårlig blenderåpning. Dersom jeg absolutt ikke kunne bruke over 1000 på kamera i dag, ville jeg kjøpt HP 120 hos Elkjøp til 995. Dette har autofokus, og linse med relativt god lysstyrke (2.:cool:, og det bruker CF-kort og AA-batterier, så du kan bruke minnekort og batterier i ditt nye kamera når du stiller større krav (og har bedre råd). A101/201 bruker SM, som er på vei ut, og du får trolig ikke nytt kamera med dette, slik at en stor SM-investering ikke vil være særlig langsiktig.

Du mener A202 kameraet ? Sikler litt på det nå egentlig .. Ekke interessert i å bruke så altfor mye penger på et kamera men ..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

A202 har ikke autofokus, og makroinnstillingen gir skarpe bilder bare på 8-13 cm avstand. Linsen har for liten blenderåpning, og den har bare 2-trinns blender (4.6 og 9.5). Dette er for dårlig for denne prisen. C220 er et mye bedre valg, og det finnes også mange andre alternativer som er mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...