Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
On 1/16/2020 at 10:44 PM, PaladinNO said:

Ser det samme med nye Golf'er (tror det er Golf - har en hvit prikkete LED "L" nederst i hjørnene). LED DRL + nærlys.
Jeg vil gjerne vite om jeg kan blinke på dem...

Biler som har LED-stripe som DRL lyser kraftig kun når alt annet lys er slått av. Når parkeringslys er slått på, dempes disse ned til passe lysstyrke for parkering. Når hovedlysene er på, lyser disse fortsatt med parkeringslysstyrke, og er normalt ikke til sjenanse for annen trafikk. Dette er noe som fører ikke får påvirket, så det har liten hensikt å blinke på dem.

De som kjører med både nærlys og tåkelys tent synes jeg man kan blinke på, så de kan unngå forelegg på 2.600 for ulovlig bruk av lys.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
arvidnilsson skrev (På 6.5.2020 den 9.59):

Ska montera ekstralys på min ford men har inte gjort det innan, vilket märke rekomenderar ni?

Nå er det begrenset med merker jeg har et forhold til når det kommer til billykter, men Rigid (veldig bra, men overpriset), Lumen "Helios"-produkter og Odin "Predator"-serien er bra saker.

Er det langt kast, bred spredning eller en kombinasjon du er ute etter? Selv har jeg fått elsk på "driving"-lysmønsteret (stort sett ref. E20). Gir jevnt spredt lys uten "hotspots" godt ut til sidene og ~300 meter forover.

Og er det runde / firkantede ("kuber") lykter eller LED-bjelker du er ute etter?

Lucidity hadde stort sett bare arbeidslamper. Hvis budsjettet er omtrent en Lucidity-lampe med dugelig ytelse på vei (og du vil kjøpe hos verne.no), så er denne noe å vurdere.
https://verne.no/privat/fjernlys-ledbar-brt-52cm-kurvet-med-parklys

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Oter skrev (6 timer siden):

Me likey! Minte meg veldig mye om denne:

Lumen Helios CS20
https://www.ekstralys.no/lumen-helios-cs20-godkjent-kraftig-led-bjelke-fjernlys

Selv har jeg brukt alt for mye penger på lys til bilen de siste 3 årene. Faktisk mer enn det bilen nå er verdt.
Men det er så jeg gleder meg til det blir mørkt igjen. ^^
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?87150-list-your-lights&p=5108586#post5108586

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann,

Lurer på om det er noen som har litt peiling på hvordan man øker lysstyrken på pærer?
Jeg byttet nylig pærer fra Biltemas 25,- kr H1 halogenpærer til Philips X-Treme Vision G-Force, som visstnok skulle gi opptil 130% mer lys.
Problemet er det at lysstyrken endret seg ikke, det er fortsatt svakt gul-ish lys.
Har lest at noen mener det er dårlig jording som kan skape problemet, men jordingen (0V) er skjermet og helt ren.

Lenke til kommentar

Du kan begynne med å måle spenninga rett på pæra, eller pæresokkelen. Den skal være så lik batterispenninga som mulig. Hvis den ikke er det så kan du måle mellom minus på pæra og minus på batteriet. Har du spenning der så har du dårlig jording eller dårlige kabler et sted. Så kan du jo måle mellom pluss på pæra og pluss på batteri. Har du spenning der så har du spenningsfall på pluss-siden. Da kan man kjøpe et "lysforsterkingskit". Det er bare et sett med reléer og noen kabler så man kan ta spenning rett fra batteriet og til pærene.

Lenke til kommentar
3 hours ago, sedsberg said:

Du kan begynne med å måle spenninga rett på pæra, eller pæresokkelen. Den skal være så lik batterispenninga som mulig. Hvis den ikke er det så kan du måle mellom minus på pæra og minus på batteriet. Har du spenning der så har du dårlig jording eller dårlige kabler et sted. Så kan du jo måle mellom pluss på pæra og pluss på batteri. Har du spenning der så har du spenningsfall på pluss-siden. Da kan man kjøpe et "lysforsterkingskit". Det er bare et sett med reléer og noen kabler så man kan ta spenning rett fra batteriet og til pærene.

Takk, jeg skal prøve det når jeg eventuelt får tid. :)

Slike lysforsterkingskit, hvor får man kjøpt dem og er dem dyre?

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (45 minutter siden):

Slike lysforsterkingskit, hvor får man kjøpt dem og er dem dyre?

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/8ePEG/slik-faar-du-bedre-lys-paa-bilen

^ Står noe om lysforsterker der og hva den gjør. Jeg ble nysgjerrig selv - jeg ønsker også bedre nærlys.
Jeg fant ikke noe konkret da alt jeg fant var utgåtte Biltema linker, men det virker som noe slikt koster under 200 Kr.

Jeg fant denne, men er ikke sikker på om det er riktig:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/kabelsett-for-lyskaster-2000040790

sedsberg kan sikkert opplyse (...) oss der - han vet hva han snakker om. :)

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
3 minutes ago, PaladinNO said:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/8ePEG/slik-faar-du-bedre-lys-paa-bilen

^ Står noe om lysforsterker der og hva dne gjør. Jeg ble nysgjerrig selv - jeg ønsker også bedre nærlys.
Jeg fant ikke noe konkret da alt jeg fant var utgåtte Biltema linker, men det virker som noe slikt koster under 200 Kr.

Jeg fant denne, men er ikke sikker på om det er riktig:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/kabelsett-for-lyskaster-2000040790

sedsberg kan sikkert opplyse (...) oss der - han vet hva han snakker om. :)

NB! Kan kun benyttes til biler som har H4-pærer, men kan tilpasses H7-pærer av en fingernem person.
Der stopper det forsåvidt for meg og mine H1 pærer... ?

Litt rart at det skal kun brukes på H4/H7 pærer, når det er snakk om direktekobling?

Lenke til kommentar

Det kan være noe med sokkelen til H1 kontra H7 / H4. Selv har jeg H7 i nærlyset og H1 i fjernlyset.
Rart det ikke stod noe om det på Biltemas sider, siden de selger de greiene. De vil sikkert bare selge tjene penger uansett om kunden kan bruke det eller ikke...

Selv har jeg ingen sjanse til å bruke noe slikt uansett - min bil (2008 VW Caddy) kommer med en VW-bestemt pæreholder som det ikke finnes overganger eller adaptere til. Hva jeg ønsker er å oppgradere hele nærlysløsningen til LED.

Har allerede oppgradert alt annet til LED, unntatt baklyset (da jeg ikke finner noen pærer med dugelig CAN-BUS motstand!) og nærlyset. Blinklys, bremselys, skiltlys, interiørlys; alt OK med LED.
Og det til tross for at VW har en gjennomført toskete måte å feste baklysene på. >-<

 

IMG_4947_.jpg

DSC01901_.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
4 hours ago, sedsberg said:

Da kan man kjøpe et "lysforsterkingskit". Det er bare et sett med reléer og noen kabler så man kan ta spenning rett fra batteriet og til pærene.

Dette lager man enkelt selv, man trenger 2 releer (et for nær- og et for fjernlys) og noen meter ledning. Ikke noe problem å koble dette hverken for H4 eller H1/H7, forutsatt at man har over minimumskunnskap til bil-el.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Dette lager man enkelt selv, man trenger 2 releer (et for nær- og et for fjernlys) og noen meter ledning. Ikke noe problem å koble dette hverken for H4 eller H1/H7, forutsatt at man har over minimumskunnskap til bil-el.

Hvilke relèer er det du snakker om?
Hvordan ville du ha koblet dette opp? Tegn gjerne ett skjema hvis du orker! ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
5 minutes ago, Fantomtegningen said:

Hvilke relèer er det du snakker om?
Hvordan ville du ha koblet dette opp? Tegn gjerne ett skjema hvis du orker! ?

Google anbefales.

Her er et eksempel: 4365667827_e78b0f53b6_o.jpg

 

Bytt ut "arbeidslamper" med nærlys og "lamper tak" med fjernlys, så har du prinsippet. Bruk signal fra bilens nærlys og bruk signal fra bilens fjernlys til å styre releene. Se bort fra bryterne "innvendig i bilen", dette punktet kobles til jord. Tilpass sikringer og ledningsdimensjoner til strømforbruket (om bilen har 2 eller fire pærer som lyser på fjernlys).

OBS: Man bør ikke starte med dette uten av man har peiling, gjør man noe feil her kan det bli bilbrann! Spesielt viktig at sikringene plasseres i korrekt avstand fra batteriet.

Lenke til kommentar

Det er bare å måle det. Med motoren i gang skal du ha ca. 14-14,5V på batteriet. Det samme på pæra.

Har du under 14V så er det litt dårlig, men ikke kritisk. Under 13,5V så kan du trygt si at noe er galt. Sansynligvis dynamoen eller ladestyringa.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Husk å sjekke både +12V og jord på pæreholderen, når lyset er tent. Når du måler mellom + på batteriet og + på pæra bør du ha minimal spenningsforskjell. Når du måler mellom - på batteri og - på pæra bør du også ha minimal spenningsforskjell. Det hjelper lite å ha god tilførsel på + dersom jordingen er dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...