Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er temmelig trygt, regner jeg med. Det er "en venn av en venn" som er sertifisert etter de nyeste kravene til å være PKK kontrollør som har utført testen.

 

Han jeg kjenner vet jeg er seriøs, og er den som utfører alle servicer (og egne monterings ønsker) på bilen min.

Mindre trygt var det jeg skulle hjemmefra i morges for å levere bilen, og venstre bakhjul hadde låst seg pga. frosset brems.

 

Men jeg satte faktisk bilen inn hos mitt lokale merkeverksted i etterkant en gang tidligere, nettopp fordi jeg var skeptisk til resultatet av å gjøre det slik. Møller BIl fant heller ingenting galt.

 

Igjen (vi har snakket om dette før), lysene driter jeg i - så lenge ingen blinker på meg for blending, og bilen går som den skal (hvilket føles sjeldent, siden det er en diesel VAG med elektronikk som ikke tåler kulde), så gir jeg blaffen så lenge den er trygg å kjøre (og jeg ikke har grunn til å tro noe annet).

 

Jeg har kjørt bilen i over 10 år, og jeg vet hvordan den skal kjennes ut på veien.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Flott tråd med mye god info, men synes regelverket er noe uklart på et par områder. Har en bil som benytter klassiske 7" hovedlamper (nær+fjærn+park) som er (eller var) ganske utbredt. Det er idag flere slike 7" LED lamper å få kjøpt med e-merking på glasset - jeg snakker da om forseglede lamper uten utskiftbare pærer. Betyr e-merkingen automatisk at de er fullt lovlig å montere på eldre biler uten automatisk høydejustering og lyktespylere, eller kan slike lamper like gjerne gi en lysstyrke på over 2000 lumen og dermed utløse krav om høydejustering/lyktespylere? Som igjen betyr at man vil måtte dokumentere at de ligger under 2000 lumen ved EU-kontroll eller teknisk kontroll?

 

Finner det også noe uklart om 2000 lumen gjelder både nær og fjernlys i lampene, eller bare nærlys. Separate fjernlys montert som ekstralys vet jeg at begrensningen ikke gjelder for, er bare uklart om det gjelder fjernlys i hovedlampene.

Lenke til kommentar

Betyr e-merkingen automatisk at de er fullt lovlig å montere på eldre biler uten automatisk høydejustering og lyktespylere, eller kan slike lamper like gjerne gi en lysstyrke på over 2000 lumen og dermed utløse krav om høydejustering/lyktespylere? Som igjen betyr at man vil måtte dokumentere at de ligger under 2000 lumen ved EU-kontroll eller teknisk kontroll?

 

Hvis du her snakker om utskifting av f.eks. Xenon eller LED fulltlys på en eldre bil uten høydejustering (ved f.eks. å skifte hele lyseenheten), så er ikke dette lov, nei.

Selv om lampen er E-merket, så vil det også være krav om automatisk høydejustering.

 

Regelen "fritt frem bare det er E-merket" gjelder i praksis kun ekstralys.

 

Kan du gi et eksempel på lykten du refererer til?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Kravet om automatisk høydejustering og lyktespyler gjelder kun med lamper hvor lysstyrke overstiger 2000 lumen pr lampe, det er jeg sikker på. Det er feks derfor Tesla Model S med Xenonlys kun leveres med 25 w pære i Norge, mot 35 i blant annet USA - de har, eller i hvert fall hadde ikke automatisk høydejustering. Det er en grunn til at Tesla med Xenonlys alltid har blitt slaktet i Norge for dårlig lys. Med andre ord så er hvilken lysteknologi som benyttes irrelevant.

 

Jeg vet det ofte snakkes om at man må ha automatisk høydejustering for å kunne bruke Xenonlys, men det stemmer altså ikke. Det er bare det at i praksis så vil man få så dårlig lys om man skal komme under kravet på 2000 lumen med Xenon, at bilfabrikanter heller har benyttet halogoenlys (dette er så klart mye billigere). Ved ettermontering gjelder for så vidt det samme, men det største problemet her er vel uansett at folk har puttet xenon pærer i vanlige reflektorer slik at lysbildet blir feil og blender andre.

 

I mitt tilfelle ser jeg på 3-4 forskjellige LED lamper, feks Nolden GL-180, JW Speaker EVO og Vision X Vortex.

Alle disse kan kjøpes med e-merking, de er forseglet og har ikke utskiftbare pærer. For å forholde oss til en av de så kan vi se på Nolden GL-180:

lumens calculated: 1880lm / 2400lm (low / high)

lumens measured: 1550lm / 1700lm (low / high)

 

Gitt at krave på 2000 lumens gjelder målinger og ikke kalkulerte tall, så skal denne lampa være innenfor kravene uansett om man ser på nær eller fjernlys. Men Feks Vision X lyktene har ikke oppgitt lumens på nærlys, kun fjernlys og jeg er da usikker på om de er over eller under grensa på nærlys. Men om e-merkingen også betyr at nærlys er innenfor kravene, så er det jo greit - men dette finner jeg ingen info om.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si noe på Xenon-lys, da jeg aldri har hatt det selv i noen form - kun Halogen eller LED.

I likhet med Halogen, så kan jeg ikke huske å ha sett offisielle Lumen tall på Xenon-lamper. Kun Watt eller "X prosent mer lys" (hvilket det er lite hjelp i å vite).

 

Her er lovteksten som jeg har forholdt meg til:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#%C2%A728-4

 

Men jeg kikket litt rundt, og kravet om lyktespyler og høydejustering synes, som du sier, å komme inn ved Xenon og 2000+ Lumen (35 Watts pærer - 25 Watts Xenonpærer er under dette).

Jeg skjønner problemet...jeg fant flere referanser til "Vegvesenet" og "2000 Lumen", men ingen faktisk lovtekst utover den generelle lovendringen i fjor.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/enklere-regelverk-for-ekstra-fjernlys

 

Rent praktisk, så er nok en høy-ytelses Halogenpære vel så bra som en 25 Watt Xenonpære.

Dette var faktisk årsaken til at jeg slo fra meg en Xenon-oppgradering av min bils fabrikklys - nettopp pga. forvirringen med lovene. Og at jeg ikke har noen høydejustering (måtte da skifte hele lykteenheten). Eller lyktespylere.

 

Jeg kan ikke si jeg har hørt om noen av de navnene du oppgav utover Vision X, men de hadde et morsomt design de andre lyktene du nevnte. Har ikke sett slike lykter før. :)

 

Hvis alle lyktene er E-merket eller har en SAE eller DOT-godkjenning som er akseptert i Norge, så gjelder den godkjenningen for hele lykten, og ikke bare en del av den (f.eks. en Xenon-del, hvis lampen benytter flere teknologier).

 

Men såvidt meg bekjent, så er det ingen endringer i reglene for nærlys - og dette er en ting jeg har prøvd å finne ut selv - så selv om en lykt er E-merket, så er det fortsatt antall nærlys å forholde seg til, ihvertfall her i Norge, pluss plassering på bilen av disse. Hvilket er 2 nærlys + parklys. Husker ikke hva høyde/bredde plasseringsreglene var (står i Lovdata-teksten jeg linket til).

 

Jeg har sett flere biler med flere ekstralys, men som har en liten LED-ring eller stripe nederst i lampen som kjørelys, noe jeg har antatt ikke er lovlig (var ihvertfall noe jeg fikk rett kjeft for en gang tidligere på Vegvesenet, mens jeg hadde 2stk. Hella 3003 på bilen). Jeg har flere ganger vurdert å tatt turen oppom det lokale Vegvesenet, men dem har en fyr der som har fått tilnavnet "skiltklipperen", så jeg har ikke tatt sjansen...

 

Hvis jeg kan spørre...er hensikten eller ønske med lyktene om å få bedre fjernlys eller nærlys? Eller begge deler? Hvis begge deler, så er jeg veldig interessert i å finne ut hvordan jeg kan få bedre nærlys på min egen bil også.

Det ironiske med bi-Xenon lyter fra fabrikk, er at de stort sett har Xenon i nærlyset, men Halogen i fulltlys-delen - så det må være muligheter for oss andre å ettermontere bedre nærlys også.

 

Hvis hensikten er bare bedre langlys/fulltlys, ville noen andre, runde (jeg vet om andre som insisterer på runde ekstralys) LED varianter være et alternativ? F.eks. Odin Predator hos Arbeidslys:

https://www.arbeidslys.no/#q=predator&idx=uat_default_products&nR%5Bvisibility_search%5D%5B%3D%5D%5B0%5D=1

 

Selv har jeg ettermontert LED grøftelys som jeg bruker som kjørelys på dagen. Og så et helsikes oppsett av LED ekstralys.

https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kW5tjlshwzMs2Qol?e=vkptYD

https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kWzH_FGlud0zgK5f?e=Pqjm3C

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Egentlig et godt poeng du har først der - jeg har heller ikke sett oppgitte lumentall på xenon- og halogenlamper. Ikke at jeg har tittet på det heller. Dette med 2000 lumen har jeg ikke sett beskrevet i noe norsk lovverk, men Hella har laget en PDF på norsk med forskrifter i henhold til ECE-regulativ nr. 48 som dette gjelder - og her er det nevnt: https://www.hella.com/truck/assets/media/673_Legal%20Requirements_Brochure_HELLA_NOR.pdf

Jeg har vært i kontakt med et par nettbutikker/importører som selger e-merkede LED ettermarkedslamper og ingen kan svare på om e-merkingen betyr at de er lovlig for biler uten lyktespylere og automatisk høydejustering også. Jeg tar det for gitt at lykter over 2000 lumens grensen også skal være e-merket, så da er det jo vanskelig å skille...

 

Jeg har siden i går fått oppklart at 2000 lumens grensen kun gjelder nærlys, men er nå usikker på om det er 2000 lumen pr lampe eller totalt fra begge?

 

LED ring eller stripe som kjørelys, eller DRL (daytime running light) vet jeg ikke reglene om, men ser flere biler er levert med dette også. Feks Mercedes Geländewagen ble levert med en separat liten DRL LED list under 7" hovedlysene fra rundt 2013 (men er borte igjen nå på 2019-modellen). Vision X lampen jeg nevnte tidligere har faktisk en LED ring i kanten rundt hele lykten som DRL.

 

For min del ønsker jeg å forbedre både nær- og fjernlys. Primært nærlys, da fjernlys lett lovlig kan oppgraderes med de nye reglene. Men bruker man 10-15 000 kr på lykter, som alternativene jeg lister opp fort koster - så ønsker man jo gjerne så godt som mulig fjernlys i samme slengen... Men viktigst av alt - så ønsker man jo at de er godkjent og lovlig, og ikke blir et problem ved første EU-/teknisk kontroll langs vegen!

Endret av DynamicPower
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at 2000 Lumen grensen gjelder pr. lampe. Grovt regnet, så er lyset på en bil (med standard Halogen pærer) ca. 1500 Lumen pr. pære.

https://en.wikipedia.org/wiki/H1_lamp

 

Xenon er, hva? Rundt 4 ganger kraftigere, Watt for Watt, enn Halogen (eller er det tallet kun reklame)? Regelen for 2000 Lumen maks er nødt til å være pr. pære, i.e. 25 Watts pærer.

 

Så hvis det Norske lovverket har satt en grense for Xenon pærer til 2000 Lumen totalt...vel, vi trenger ikke diskutere fornuften bak de Norske lysregelene, for der finner vi ikke mye.

Heller ikke mye fornuft å finne når en bilprodusent kan montere omtrent hva som helst og få det godkjent, men hvis andre vil montere tilsvarende lykter på egen bil, så kan dem ikke pga. regler om antall lys, plassering av lys etc.

 

Beklager, men jeg føler jeg sporer litt av her, da jeg leser deler av din post, søker på nettet for å finne svar, leser noe av min egen post for ikke å gjenta meg selv, og så skal omformulere, forkorte og oversette det jeg finner på nettet...

 

Hvis en lykt er E-merket, så vil den komme med et referansetall. Dette tallet gjelder for hele lykten, utifra lyktens totale lysstyrke.

Jeg har ingen linker som bekrefter dette, men jeg så meg nødt til å lese meg opp på det da jeg havnet i trøbbel flere ganger hvor selv ikke Vegvesenet klarte å bli enige med seg selv hvorvidt mine tidligere 2x Hella 3003 ref. E37,5 overskred maks lysstyrke eller ikke med daværende regler.

 

TL;DR:

Snakk med ditt lokale Vegvesen. Forklar at du ser på E-merkede lykter med flere lys modi (moduser?), med fjernlys, nærlys etc., og lurer på om disse vil være lov å montere og isåfall hvor på bilen.

Jeg tviler på at du vil få noe skriftlig, hvilket ville vært det ideelle, men det nest-beste er da å ha dokumentasjonen på lampene med i bilen sammen med vognkortet. Jeg har med meg papirene på alle mine lys i tilfelle kontroll (bilen passerte også PKK tidligere i år).

/TL;DR

 

Hva jeg har gjort mht. nærlyset er, som nevnt, å montere LED grøftelys som jeg bruker som DRL (jeg bevisst droppet denne benevnelsen over, da jeg ikke visste hva du visste), og fått hektet lysene innpå Parklysbryteren og med egen belyst av/på knapp (ikke et krav, men jeg personlig liker å ha full kontroll over bilens lys). Men disse kan ikke brukes som nærlys om kvelden pga. monteringen og for kort kastelengde (mine pod-lykter er av type "Flood" lysmønster).

Dette går fint an å gjøre så lenge lysene er E-merket og ikke brukes i kombinasjon med bilens nærlys, pga. maks antall lys.

 

Dette er bare en teori jeg har, men hvis bilens elektronikk ikke blir tullete av det, fjern Halogen-pærene og monter noen slike istedet (OBS: monter innenfor krav til plassering av nærlys):

Rigid D-serie R20221EM, E17,5.

https://www.ekstralys.no/rigid-d-serie-spot-godkjent-led-fjernlys-lyktesett

 

^ E-merkede LED-lys som på egenhånd er innenfor alle krav, men likevel mye bedre enn whatever-Halogen som sitter på fra før. Rimelig og enkelt (som et rent nærlys-prosjekt).

 

EDIT:

Alternativt noe slikt, PIAA DR305:

https://www.arbeidslys.no/piaa-dr305-led-drl-kjorelys

 

^ E-merket LED-stripe, 1000 Candela. Er ikke sikker på Candela -> Lumen konverteringen.

 

Men jeg vet at bra lys koster. Bilen min er verdt ca. 30.000 (listepris), og jeg har lys på den for omtrent samme sum.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som har erfaring med Normaster?

 

Kjøpte denne nå:

 

https://www.arbeidslys.no/normaster-ultimate-12-ledbar-godkjent

 

Jeg har kjøpt denne og fått montert på en av bilene i husstanden:

https://www.arbeidslys.no/normaster-dualbeam-ledbar-godkjent-e-merket

 

Jeg står inne for produktomtalen jeg har skrevet på den siden. Et produkt som er midt på treet hva kvalitet og ytelse angår - "OK" med andre ord.

 

Jeg kikket på både Normaster 12 og 20, men jeg ønsket noe med mer spredning da jeg kjøpte Dual-varianten.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt denne og fått montert på en av bilene i husstanden:

https://www.arbeidslys.no/normaster-dualbeam-ledbar-godkjent-e-merket

 

Jeg står inne for produktomtalen jeg har skrevet på den siden. Et produkt som er midt på treet hva kvalitet og ytelse angår - "OK" med andre ord.

 

Jeg kikket på både Normaster 12 og 20, men jeg ønsket noe med mer spredning da jeg kjøpte Dual-varianten.

Takk for tipset. Jeg tester ut med Normaster 12 nå i første omgang, så får vi se om jeg tenker å bytte denne ut etterhvert. 

 

Jeg trenger primært mer lys forover, da kjørelysene mine pr nå gjør en ganske god jobb rundt bilen. Det er fjernlysene som er forferdelige. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
fiskerdigg123 skrev (1 time siden):

 Jeg skulle ønske litt bredere lysprofil, men lengden er det ingenting å si på. 

Det er (desverre) hva referansetall 40 betyr - langt kast, men lite spredning (høyeste referansetall jeg har sett er 50 og er såkalt "hyperspot"). Husker ikke helt hva jeg skrev om dette i tråden du hadde på ny LED-bar, men jeg tror jeg spurte om hva slags lysbilde du var ute etter.

Hvis du har plass på bilen og er interessert så har jeg fortsatt de lyktene jeg nevnte i meldningen jeg sendte deg. :)

Lenke til kommentar
Oter skrev (22 minutter siden):

noen som har testet disse:

https://www.valostore.no/produkt/led_bar_purelux_road_heat/

vurderer disse da de lyser opp litt til siden,og har varme,så det ikke legger seg på noe is eller snø i dårlig vær

Prøver selv å unngå "ukjente" merker, men på papiret så ser den meget bra ut på alle måter.

Jeg vil ikke si innebygget varme er noe spesielt salgsargument, selv for LED-lamper, da varmen fra diodene er mer enn nok til å smelte is som legger seg på lyktene. Såklart ikke like bra som halogenlykter, men jeg har ikke merket noen problemer med mine LED-lykter.

Lenke til kommentar
17 hours ago, PaladinNO said:

Det er (desverre) hva referansetall 40 betyr - langt kast, men lite spredning (høyeste referansetall jeg har sett er 50 og er såkalt "hyperspot"). Husker ikke helt hva jeg skrev om dette i tråden du hadde på ny LED-bar, men jeg tror jeg spurte om hva slags lysbilde du var ute etter.

Hvis du har plass på bilen og er interessert så har jeg fortsatt de lyktene jeg nevnte i meldningen jeg sendte deg. :)

Ja, men vil vel si at jeg generelt sett er veldig fornøyd. Gigantisk oppgradering ihvertfall.


De har den baren jeg kjøpte på tilbud nå til 999,-, no brainer hvis man vil ha en god oppgradering.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har det kommet regelendringer for lysbruk i det siste? Aldri før har jeg møtt så mange idioter som kjører med nærlys og tåkelys på samtidig. Mange nye biler, spesielt Toyota, virker å ha tåkelysene slått på automatisk sammen med nærlysene. Eller er det jeg som er idioten som ikke har fått med med nye regler?

Lenke til kommentar

Det skulle jeg likt å visst også. Er plutselig et utall biler jeg møter som kjører med både nærlys og tåkelys samtidig.

Men det siste jeg har hørt, og det som fortsatt står på Lovdata (sist jeg sjekket) er at nærlys sammen med tåkelys om kvelden eller når det ikke er tåke IKKE er lov. Kun tåkelys ELLER nærlys (sammen med parklys) er tillatt på dagtid.
https://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§28-4

Ser det samme med nye Golf'er (tror det er Golf - har en hvit prikkete LED "L" nederst i hjørnene). LED DRL + nærlys.
Jeg vil gjerne vite om jeg kan blinke på dem...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Blink i vei
Slike ting blir lovlig når politiet ikke stopper de, og når de blir stoppet får de bare beskjed om å slå de av, aldri snakk om bøter
Leser hver dag at politiet har stoppet x antall for å ha kjørt 10 over grensen og at de har skrevet så mange bøter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...