Rebel-Rider Skrevet 24. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2016 For å svare veldig enkelt, nei. Lyktene har ingen form for godkjenning (DOT, SAE eller ECE), og burde derfor ikke gå igjennom kontroll. Lenke til kommentar
GrandCherokee Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Heisann..... Først tusen takk for et kjempeflott forum hvor jeg er inne og lser av og til. Sendte tidligere noen spørsmål om lovligheten av noen lykter jeg har lyst til å bytte ut på min Jeep Grand Cherokee 2004 model. Har ikke fått noen klare svar på mine spørsmål og velger derfor å prøve igjen...... Sender derfor også med bilder av lyktene (forfra og bakfra) for å få en vurdering av dere som er proffe på billykter. Baklykt er merket med : RH SONAR SK 3710 CGCK99 SAE AIP2RST 99 DOT Frontlykt er merket med: LH SONAR SK3302 CGCK99 DOT PC SAE HRAIPP2 99 Høytsittende bremselys er merket med: SAE U3 02 Alle lyktene er altså merket med SAE eller DOT betegnelser. Hovedlykt er angeleyes med LED/halogen, baklykt og bremselys har ledlys..... Alt kjøpt fra www.spyderauto.com USA, ship from RG motor USA. Har ikke montert lyktene enda. Ser ut til at baklyktene ikke har tåkebaklys, men kun refleks. Kan kanskje bygge om de orginale refleksene til å bli nye tåkebaklys siden lyktene har refleks i seg. Forstår det som at det er mange (også på verkstedene) som ikke kan EU-direktivet da jeg diskuterte dette med dem når jeg hadde bilen på EU kontroll i mai. Hadde da ikke montert lyktene, men stilte de noen spørsmål om godkjenning av lys. De hevdet hardnakket at alle lykter SKAL være e-merket på biler i Norge. SAE og DOT merkede lykter var ikke tillatt, selv på amerikanske biler. Lyktene på Jeep'en jeg har er riktignok e-merket, men det står jo i direktivet at SAE og DOT skal sammenstilles med e-merkede lykter. Har 2 stk. tusenmetere montert foran også. Fikk beskjed om å fjerne parlyspærene i disse for å få EU-godkjenning i mai.....så noen regler kan de tydelig vis :-) ..... 1) Tar jeg feil, eller er det verkstedet som ikke er oppdatert på regelverket når det gjelder DOT/SAE/ merkede lykter og hva som er likestilt med bare e-merkede lykter? 2) Kan lyktene jeg har lagt ved bilder av, lovlig monteres på min Jeep Grand Cherokee iht. til EU-direktivet? 3) Hva med sideblinklys (på skjermen), kan man bytte ut det orginale med blinklys fra andre type biler.....og er det greit med led-blinklys, hvitt blinklys m/orange pære? Venter i spenning på svar fra dere som er eksperter på lys og lykter..... Håper på et konkret svar til min bil på mine spørsmål og hva som eventuelt må gjøres/sjekkes for at lyktene skal være lovlig..... Mvh. Geir Lenke til kommentar
Håkon_Haugland Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Vet ikke om tråden er aktiv fortsatt, men virker i så fall som beste plass å spørre. På EU-kontroll (aug.18) fikk jeg 2-feil på at det ikke er egen bryter på ekstralyktene (fjernlys). Trodde ikke dette var et krav lengre. Finner ingen referanse til dette i forskrift, er det det som gjelder (at det ikke står spesifisert lengre)? Noen som har referanse på når dette evt. ble endret? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Vet ikke om tråden er aktiv fortsatt, men virker i så fall som beste plass å spørre. På EU-kontroll (aug.18) fikk jeg 2-feil på at det ikke er egen bryter på ekstralyktene (fjernlys). Trodde ikke dette var et krav lengre. Finner ingen referanse til dette i forskrift, er det det som gjelder (at det ikke står spesifisert lengre)? Noen som har referanse på når dette evt. ble endret? Er fjernlysene ellers lovlig? Styrke og antall. Lenke til kommentar
Håkon_Haugland Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Er fjernlysene ellers lovlig? Styrke og antall. Ja. fikk kommentar spesifik på manglende bryter. Sendte mail til Vegvesen og fikk til svar: "Det er ikke krav til separat bryter på ekstra fjernlys." så da vet jeg det. Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Hei, jeg har et lite lys prosjekt på en offroad bil, jeg har 8stk led ekstralys på 256w hver. Det var ganske grove kabler ut fra lampene så jeg skaffet like så det ikke skulle være noe problem. Men jeg er faktisk ikke helt imponert over lyset, så det jeg lurer på, lyser led lamper dårligere om Di ikke får nok strøm eller lyser Di som Di skal så lenge Di lyser? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) 8x 256 watt skulle være nok til å lyse opp halve Norge så enten har du kjøpt katta i sekken (ebay?) eller så har du ikke strøm nok. 8x256 watt blir 2 kilowatt. Eller ca. 170A. Du må da opp skikkelige heftige kabler (30+ mm^2) for ikke å snakke om at du må ha kraftig dynamo og batteri. Typiske bil-dynamoer ligg på rundt 70 til 140A. Edit: Du kan jo rett og slett bare måle spenninga på hver LED-bar. Så nære lampa som mulig. Endret 8. september 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Ja jeg skulle tro det lyser greit, men sånn jeg har kobla nå så har alle lamper 6mm^2 inn til en "sentral" men jeg ser kanskje problemet med at jeg har nok ikke grov nok kabel inn til sentralen fra releene ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) 6mm^2? Vær glad den ikke tok fyr. Du bør opp i rundt 50mm^2. Edit: Du kan selvfølgelig dele det opp på flere tynnere kabler også. Men du vil fremdeles ha problemer med batteri og dynamo. Endret 8. september 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Det var jo 6mm2 ut av lampa, da må vel det være greit vidre inn til sentralen? ☺ jeg klinket også til med og tenke meg frem til at en vanlig skjøteledning klarer jo endel watt så jeg har det som forskyning inn til sentralen, men det er jo langt ifra 30mm^2 som du sier bør være minimum ? Endret 8. september 2018 av Trondz1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Du kan fint ha 6mm^2 til hver lykt. Men fra batteri til evt. koblingspunkt må du ha tykk kabel. Edit: Og ikke bland inn skjøteledninger til 230V. Det er totalt annerledes. Endret 8. september 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Jeg er langt ifra noe elektriker, så for meg er en ledning en ledning får oppgradere til noe større (har noe 40mm^2 kabel fra bilstereo liggende) problemet er og få noe rele som det passer inn på, hehe Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Ikke glem at du risikerer å koke batteriet og brenne opp dynamoen (og bilen) hvis LED-barene faktisk er på 256 watt hver. Sørg for en god sikring så nære batteriet som mulig. Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Det står 256w raw og 180w effektiv (eller motsatt om det gir mere mening), får investere i en automat sikring som jeg har på bilstereon i bruksbilen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Det høres veldig mistenkelig ut. Hvilket merke er disse og hvor er de kjøpt? Lys er som regel på en konstant effekt, ikke peak, maks, RMS etc. som stereoanlegg. Ta et multimeter og mål strømmen én av de trekker. Ikke vits å dimensjonere for 170 ampere hvis de bare trekker 17 f.eks. Edit: 256 watt på 12V skal bli ca. 20 ampere. For å finne faktisk effekt tar du strømmen du måler og ganger med 12. Endret 8. september 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Som regel er W oppgitt på led bar, tilsvarende i halogen lys tror jeg. Jeg og en kamerat kjøpte led bar på eBay. Jeg gikk for en på rundt det samme som deg, mens han gikk for en på over 1000w. Hans lyser nok litt mer, men begge kom med samme ledningsnett og sikring ? Husker ikke helt hvor stor, men tror det var 30 eller 40 amp. 40 amp på 14.4v blir jo 576w.. så det sier seg selv at den ikke kan dra 1000w ? Regner man ut fra 12v blir det litt mindre.. 480w Endret 8. september 2018 av J@9 Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 http://www.swedol.no/ekstralys-led-9-256w-12-24v.html Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Offroadbil i Norge? Ville uansett ha gått for en ledbar, med mindre de skal lyse i hver sin retning.. Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 For leik og morro da, men det blir ofte så dårlig mottatt Ledbar er greit nok, men det er bare ikke så tøft (utseende messig) i mine øyne ? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) http://www.swedol.no/ekstralys-led-9-256w-12-24v.html 256 Watt er nok mulig, selv om jeg har en viss skepsis. Jeg har selv 2stk. 7" LED ekstralys på min bil, og dem er listet med et effekttrekk på bare 80 Watt. Noen LED-bar sammenlikninger: Lazer T28 - 278 Watt https://www.ekstralys.no/lazer-t-28-evo Rigid RDS-54 - 453 Watt https://www.ekstralys.no/rigid-rds-54-buet-led-bar-fjernlys-sokelys Med 8 lys som du linker til ville jeg hatt relè og egen sikring på hver på hver lampe, samt ekstra batteri for lastfordeling og vurdert større dynamo. Med mine ekstralys (160 Watt) pluss en LED-bar (240 Watt) på taket ble jeg nervøs nok for min egen dynamo da jeg la sammen Watt-totalen (kom til 710 Watt bare i lys fremover - og dette er en bruksbil). Dynamoen er på 1680 Watt. https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2j1BzKGVTxw_XllZV Og et overtrekk på batteriet er ikke til å spøke med. Som sedsberg skriver, så er koking av batteriet og brann en reèll risiko. Endret 8. september 2018 av PaladinNO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå