Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen spesifikke så langt jeg kan finne, men jeg vil tippe det kan være omfattet av mer generelle bestemmelser, slik at dersom lyset reduserer eller hindrer førerens mulighet til å få med seg hva som skjer utenfor bilen er det no-no.

Dermed blir det litt vanskelig å trekke opp hvor grensene går - kanskje blir ikke det gjort før man evt står i en skyld- /aktsomhetsvurderingssak etter kollisjon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei jeg har en 1 gen impreza stasjonsvogn. Disse biler har i hvertfall her i landet manuell elektrisk høydejustering på hovedlyktene (altså bryter på dashbord der du sjøl kan stille in nivå til lyktene) Nå er det slik at jeg treng nye, men finn for tiden bare i utlandet og uten høydejusteringsmotor.

 

 

Lure på om det blir problemer på EU kontroll om jeg går for slike, er selvfølgelig halogen lykter det er snakk om.

Lenke til kommentar

Hei jeg har en 1 gen impreza stasjonsvogn. Disse biler har i hvertfall her i landet manuell elektrisk høydejustering på hovedlyktene (altså bryter på dashbord der du sjøl kan stille in nivå til lyktene) Nå er det slik at jeg treng nye, men finn for tiden bare i utlandet og uten høydejusteringsmotor.

 

 

Lure på om det blir problemer på EU kontroll om jeg går for slike, er selvfølgelig halogen lykter det er snakk om.

Nei, det blir ingen problem - om lyktene er riktig justert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Har skaffet meg hvite LED parklys og trodde dette skulle gå fint når bilen skulle inn på teknisk kontroll på statens vegvesen (førstegangsreg.). Men kontrolløren sa lysstyrken på de er for sterke, de skulle ikke være mer enn tilsvarende vanlig 5W pære. Jeg fant ikke noe på nettet i regler/lover som sier noe om dette, eller om andre som har dette problemet. Er det ikke vanlig på nye biler? Synes jeg ser stadig nyere biler på veien som kjører tåkelys/parklys kombinasjon med LED som er cirka like sterkt som det jeg har nå. Har jeg noe sterk sak hvis jeg skulle klage? Jeg har mulighet å dimme lysstyrken inntil 50%, men vet ikke om det kommer til å tilsvare 5W eller ikke...

 

diverse031.jpg

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Hei. Har skaffet meg hvite LED parklys og trodde dette skulle gå fint når bilen skulle inn på teknisk kontroll på statens vegvesen (førstegangsreg.). Men kontrolløren sa lysstyrken på de er for sterke, de skulle ikke være mer enn tilsvarende vanlig 5W pære. Jeg fant ikke noe på nettet i regler/lover som sier noe om dette, eller om andre som har dette problemet. Er det ikke vanlig på nye biler? Synes jeg ser stadig nyere biler på veien som kjører tåkelys/parklys kombinasjon med LED som er cirka like sterkt som det jeg har nå. Har jeg noe sterk sak hvis jeg skulle klage? Jeg har mulighet å dimme lysstyrken inntil 50%, men vet ikke om det kommer til å tilsvare 5W eller ikke...

 

diverse031.jpg

Om LED-lysene dine oppyller dette så har du en god sak:

 

Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket i henhold til ECE-reg.nr. 57, tillegg 2, rettelse 1. b) Være E-merket med symbol A i henhold til ECE-reg.nr. 7. c) Være e-merket med symbol P i henhold til direktiv 77/540/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF. d) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a, b eller c
Lenke til kommentar

 

Hei. Har skaffet meg hvite LED parklys og trodde dette skulle gå fint når bilen skulle inn på teknisk kontroll på statens vegvesen (førstegangsreg.). Men kontrolløren sa lysstyrken på de er for sterke, de skulle ikke være mer enn tilsvarende vanlig 5W pære. Jeg fant ikke noe på nettet i regler/lover som sier noe om dette, eller om andre som har dette problemet. Er det ikke vanlig på nye biler? Synes jeg ser stadig nyere biler på veien som kjører tåkelys/parklys kombinasjon med LED som er cirka like sterkt som det jeg har nå. Har jeg noe sterk sak hvis jeg skulle klage? Jeg har mulighet å dimme lysstyrken inntil 50%, men vet ikke om det kommer til å tilsvare 5W eller ikke...

 

 

Om LED-lysene dine oppyller dette så har du en god sak:

 

Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket i henhold til ECE-reg.nr. 57, tillegg 2, rettelse 1. b) Være E-merket med symbol A i henhold til ECE-reg.nr. 7. c) Være e-merket med symbol P i henhold til direktiv 77/540/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF. d) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a, b eller c

 

Hmm ok, men for å komme til pærene må man under bilen og skru av diverse deksler, så det blir vanskelig å bevise at de er E-merket. Så blir vanskelig å dokumentere det.

 

Men her er det vel en bil tatt inn etter 1-15? Da er det uansett ulovlig med disse lysene siden de ikke var på bilen originalt.

Alt må være originalt som du sier, men når det gjelder lys så må man gjøre de endringer for å oppfylle krav innenfor lys regelverket. Baklyktene på usa biler har som regel røde blinklys originalt, så da må man bytte til lykter som har oransje blink. På min bil var det oransje park og blinklys på samme pære foran, så jeg måtte kjøpe et "lys kit" med en pære som inneholder hvitt og oransje i et. Som på denne filmen:

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Til dere som er spesialister på dette

Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket i henhold til ECE-reg.nr. 57, tillegg 2, rettelse 1. b) Være E-merket med symbol A i henhold til ECE-reg.nr. 7. c) Være e-merket med symbol P i henhold til direktiv 77/540/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF. d) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a, b eller c

Har noen baklykter til en Toyota MR2 MK1 87 modell som er merket med DOT og SAE (dette er amerikanske og japanske lyktetypen såvidt jeg husker) er dette tillsvarende standarder som E-merking, eventuetl hvor finner jeg dokumentasjon på dette? De jeg pratet med på vegvesenet var lite behjelpelige og hevdet at eneste som var lovlig lykter var de som er E-merket.

På forhånd takk for all hjelp

Lenke til kommentar

Godt mulig at de jeg har ikke er lovlige, men tviltilsynet kunne jo i det minste informert om hva som står i loven og ikke hardnakket hevde at bare e-merkinger godt nok. Ender nok opp med å bare bytte og ha orginalene liggendes så får jeg heller bytte over om det skulle bli et problem.

Lenke til kommentar

Godt mulig at de jeg har ikke er lovlige, men tviltilsynet kunne jo i det minste informert om hva som står i loven og ikke hardnakket hevde at bare e-merkinger godt nok. Ender nok opp med å bare bytte og ha orginalene liggendes så får jeg heller bytte over om det skulle bli et problem.

 

Hvis Vegvesnet sier at kun E/ECE merkede lyter er lovlig så kan vedkommende umulig ha noen kunnskaper om det regelverket de forvalter. Det er faktisk lov til å bruke SAE og DOT

godkjente lykter, det er til og med en tabell i "§ 28-1 pt.3 (b) .Krav til lysutstyr på bil og tilhenger til bil" som omhandler hva som er godkjent merking.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

 

Det fremkommert også klart av guiden (siden dag 1) at DOT/SAE godkjente lykter er lovlige, i tilfelle noen har oversett dette.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...