Snylter Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 er det lov til å montere orginale lykter med xenon på en bil som er levert uten? Ja, men man må da også kunne dokumentere at bilen tilfredsstiller de krav som stilles. Det skal også godkjennes hos Statens Vegvesen. Jeg holder på med et slikt prosjekt for min far, da han har kjøpt en bil der Xenon er ekstrautstyr. Det kommer til å bli montert nye lys med Xenon, lyktespylere og nivåregulering av lys på bilen hans, dette blir da montert i utlandet og med originale deler hele veien. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Ser flere og flere nye biler som kun kjører med LED-stripe på dagtid, ikke sammen med nærlys. Hvordan er dette lov hvis parklys og nærlys alltid skal være tent samtidig? Har selv ettermontert lykter med LED-stripe i min bil, og her tennes både stripa og nærlyset med mindre jeg setter bryteren til parklys. Da lyser kun LED-stripa. Endret 21. september 2013 av TMB Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Godkjente kjørelys kan lyse alene, uten parklys. Dersom bilen har automatisk tenning av lys når det er mørkt, trenger man heller ikke å ha baklysene tent samme med kjørelysene (gjelder fra våren 2011). Hvis ikke, må baklysene lyse sammen med kjørelysene (ikke nødvendigvis skiltlyset). På min (Audi A3 - 2012) tennes LED-stripene med "kjørelys-styrke" når bilen startes. Når jeg setter bryter til parkeringslys, reduseres lysstyrken i LED-stripene til parkerings-styrke. Bilen har altså ikke egne parkeringslys, men bruker LED-stripene til både kjørelys og parkeringslys, avhengig av lysbryterens stilling. Når det blir mørkt, tennes baklysene og nærlysene, og LED-stripene reduseres til parkeringslys-styrke. Når jeg setter på blinklys, reduseres også LED-stripen på den siden jeg blinker til parkeringsslys-styrke (på dagtid, når LED-stripene er kjørelys). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Det er ikke sant at du må ha automatiske lys for at ikke baklysene skal være tent sammen med kjørelysene. Jeg har en Polo 6R fra 2010, og på den fungerer kurvelysene som kjørelys alene. Nederst i fronten har bilen en dobbel lykt på hver side, ytterst sitter kurvelys som på dagtid fungerer som kjørelys, men som ellers tennes ved svingning i lav hastighet (for å kunne lyse "rundt" en sving). Inderst sitter tåkelysene. Eksempelbilde her, nærlys, parklys og tåkelys er tent. Med bryteren i 0-posisjon vil kun de ytterste pærene i tåkelyshuset være tent, de er slukket på bildet. Med bryteren i 0-posisjon er ikke baklysene tent, kun kjørelys (DRL) foran, slik jeg forklarte. Kommer jeg til en tunnel må jeg selv slå på lyset for å kunne sees bakfra. Veldig mange vet ikke om dette, og kjører rundt uten baklys i tunneller eller på kveldstid i byer/tettsteder hvor det er godt opplyst, da man ikke legger merke til at det ikke kommer så mye lys fra frontlyktene. Transporter varebil fra 2012 som jeg benytter som firmabil fungerer på samme måte, bare at kjørelysene (DRL) er en egen pære i det vanlige lyshuset, og sitter inderst (nærmest grillen). Denne har heller ikke automatiske lys, og har ikke tente baklys. Jeg er faktisk ekstra obs på å tenne lysene mine når det er regnvær eller ellers dårligere sikt enn normalt, slik at baklysene tennes. På høylys dag skjønner jeg tanken med at baklysene ikke skal være tent, det gjør bremselysene mye mer synlige. Men uten automatikk på lysene, og mangelfull opplysning fra bilselgere, så blir det litt skummelt. Det tok et helt år før jeg selv (på egenhånd) fant ut at jeg ikke hadde baklys med bryteren i 0-posisjon. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Syns ikke DRL og 0-posisjon skulle vært lov. Sammen med DRL burde det vært lysføler som automatisk slo over. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg er helt enig, spesielt siden så få faktisk vet at baklysene ikke er tent, og at DRL ikke er godt nok lys på kvelden. I VW er det eneste tegnet på at du må slå på lysene at dashboardbelysningen er av når det da blir mørkt, men folk flest ser jo aldri på speedometeret uansett. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 De "beste" veiene i Norge er jo som kjent nord for Steinkjer. Tunellene fra Fauske til Bognes er steingamle saker som ble sprengt ut mens arbeiderne satt å spiste flein. Mørke, smale og fuktige tuneller med andre ord. Prøv å kom i 80-90 i en tunell der, for så å få en som kjører i 60 opp i fleisen i en av disse tunellene. Det fikk meg til å innse det samme som Kiire. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 På A3 uten lyssensor har man ikke lys i det hele tatt med bryter på 0. Med bryter til DRL har man LED-striper foran og baklys inkl skiltlys tent. Instrumentpanel er også tent, men ikke midtkonsoll. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Hei.Ene kjørelyset mitt framme har gått eller fungerer ihvertfall ikke, det som jeg synes er litt rart er at når jeg vrir bryteren inni bilen for å få lys i dashbordet så kommer det lys framme hvor det ikke var lys, det er dog svakere en det andre.Er det en løs kabel, sikring som har gått eller bare pæren som er gått? Noen som har kjennskap til dette? Det er en Dodge caliber 2007 CRD Takk for svar. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Det lyset som kommer er vel parklys ;-) Punkt 1 er jo å bytte pæren, så sjekke sikring ;-) Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 PArklys er alltid på, det syns bare ikke når nærlyset også er tent. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Visste jeg ikke fantes engang, med tanken er vel god "ryggelys med signal" http://www.jula.no/ryggelys-med-signal-603004 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Ryggelys med summer, nå har jeg sett det også...aldri hørt noen ha det, dog. Jula har mye kjekt men også mye ræva drit som ingen kjøper Endret 13. januar 2014 av TMB Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Er det evt. bare en "ussel" summer er det kanskje ikke noe å ha. Bør vel helst gi noenlunde høylydt varsling skal det ha noe nytte for seg. Dog er det vel neppe på nivå med lastebil-signal vil jeg tro Mulig jeg tester det. Veldig nysgjerrig nå Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Da er det egentlig bedre å montere en summer selv, koblet via et blinkrelé/tidsrelé som trigges av 12v til ryggelysa. Fullt mulig å gjøre så man får "lastebil-lyd" Endret 13. januar 2014 av TMB Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Selges visst en god del av disse på ebay og ifølge beskrivelse avgir de støtvise beep på 95 db. hvilket jo er "hørbart" http://www.ebay.co.uk/bhp/reversing-warning-bulbs Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 (endret) Hei, noen som har litt kjennskap til regler angående baklykter her? Det gjelder en Corvette som er usa import (ikke veteran), den har runde baklykter som er helt røde som på bildet under når de er skrudd av. Vanligvis pleier de å blinke rødt når man har på blinklys, dette vet jeg ikke er lov i Norge. Men på denne bilen er det gult/oransje lys når man bruker blinkylset som på bildet nr2 av blå bilen. Vil slike lykter bli godkjent i Norge? Grunn til at jeg lurer er fordi den oransje merkingen av blinkylsene ikke er synlig når det ikke er skrudd på i motsetning til europeiske biler hvor det er synlig oransje blink i selve lyktene. Endret 26. februar 2014 av Iceman22 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Så lenge de blinker gult, spiller det vel ingen rolle hvilken farge glasset har? Det er flere biltyper som har klart glass på blinklysene, men som har orange pærer, slik at det blinker gult. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Mine fremre blinker er klarglass med sølvfargede pærer som blinker gult :-) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Baklyktene må være korrekt merket for å være lovlige i Norge.. Originale amerikanske lykter har DOT-merking som vi ikke aksepterer her i landet.. Jeg har allikevel klart å få til godkjenning med rene DOT-merkede baklamper på en bil.. Den var også helt uten gule blinkers. Små skilt fikk den både foran og bak i tillegg, og etter mye om og men har vi fått godkjent at den skal beholde de små skiltene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå