Gå til innhold

Anbefalte innlegg

er det lov til å montere orginale lykter med xenon på en bil som er levert uten?

 

Ja, men man må da også kunne dokumentere at bilen tilfredsstiller de krav som stilles.

Det skal også godkjennes hos Statens Vegvesen.

 

Jeg holder på med et slikt prosjekt for min far, da han har kjøpt en bil der Xenon er ekstrautstyr.

Det kommer til å bli montert nye lys med Xenon, lyktespylere og nivåregulering av lys på bilen hans, dette blir da montert i utlandet og med originale deler hele veien.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ser flere og flere nye biler som kun kjører med LED-stripe på dagtid, ikke sammen med nærlys.

 

Hvordan er dette lov hvis parklys og nærlys alltid skal være tent samtidig?

 

Har selv ettermontert lykter med LED-stripe i min bil, og her tennes både stripa og nærlyset med mindre jeg setter bryteren til parklys. Da lyser kun LED-stripa.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Godkjente kjørelys kan lyse alene, uten parklys. Dersom bilen har automatisk tenning av lys når det er mørkt, trenger man heller ikke å ha baklysene tent samme med kjørelysene (gjelder fra våren 2011). Hvis ikke, må baklysene lyse sammen med kjørelysene (ikke nødvendigvis skiltlyset).

 

På min (Audi A3 - 2012) tennes LED-stripene med "kjørelys-styrke" når bilen startes. Når jeg setter bryter til parkeringslys, reduseres lysstyrken i LED-stripene til parkerings-styrke. Bilen har altså ikke egne parkeringslys, men bruker LED-stripene til både kjørelys og parkeringslys, avhengig av lysbryterens stilling. Når det blir mørkt, tennes baklysene og nærlysene, og LED-stripene reduseres til parkeringslys-styrke. Når jeg setter på blinklys, reduseres også LED-stripen på den siden jeg blinker til parkeringsslys-styrke (på dagtid, når LED-stripene er kjørelys).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ikke sant at du må ha automatiske lys for at ikke baklysene skal være tent sammen med kjørelysene. Jeg har en Polo 6R fra 2010, og på den fungerer kurvelysene som kjørelys alene. Nederst i fronten har bilen en dobbel lykt på hver side, ytterst sitter kurvelys som på dagtid fungerer som kjørelys, men som ellers tennes ved svingning i lav hastighet (for å kunne lyse "rundt" en sving). Inderst sitter tåkelysene. Eksempelbilde her, nærlys, parklys og tåkelys er tent. Med bryteren i 0-posisjon vil kun de ytterste pærene i tåkelyshuset være tent, de er slukket på bildet. Med bryteren i 0-posisjon er ikke baklysene tent, kun kjørelys (DRL) foran, slik jeg forklarte. Kommer jeg til en tunnel må jeg selv slå på lyset for å kunne sees bakfra. Veldig mange vet ikke om dette, og kjører rundt uten baklys i tunneller eller på kveldstid i byer/tettsteder hvor det er godt opplyst, da man ikke legger merke til at det ikke kommer så mye lys fra frontlyktene.

 

Transporter varebil fra 2012 som jeg benytter som firmabil fungerer på samme måte, bare at kjørelysene (DRL) er en egen pære i det vanlige lyshuset, og sitter inderst (nærmest grillen). Denne har heller ikke automatiske lys, og har ikke tente baklys.

 

Jeg er faktisk ekstra obs på å tenne lysene mine når det er regnvær eller ellers dårligere sikt enn normalt, slik at baklysene tennes. På høylys dag skjønner jeg tanken med at baklysene ikke skal være tent, det gjør bremselysene mye mer synlige. Men uten automatikk på lysene, og mangelfull opplysning fra bilselgere, så blir det litt skummelt. Det tok et helt år før jeg selv (på egenhånd) fant ut at jeg ikke hadde baklys med bryteren i 0-posisjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er helt enig, spesielt siden så få faktisk vet at baklysene ikke er tent, og at DRL ikke er godt nok lys på kvelden. I VW er det eneste tegnet på at du må slå på lysene at dashboardbelysningen er av når det da blir mørkt, men folk flest ser jo aldri på speedometeret uansett.

Lenke til kommentar

De "beste" veiene i Norge er jo som kjent nord for Steinkjer. Tunellene fra Fauske til Bognes er steingamle saker som ble sprengt ut mens arbeiderne satt å spiste flein.

 

Mørke, smale og fuktige tuneller med andre ord. Prøv å kom i 80-90 i en tunell der, for så å få en som kjører i 60 opp i fleisen i en av disse tunellene. Det fikk meg til å innse det samme som Kiire.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På A3 uten lyssensor har man ikke lys i det hele tatt med bryter på 0. Med bryter til DRL har man LED-striper foran og baklys inkl skiltlys tent. Instrumentpanel er også tent, men ikke midtkonsoll.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Ene kjørelyset mitt framme har gått eller fungerer ihvertfall ikke, det som jeg synes er litt rart er at når jeg vrir bryteren inni bilen for å få lys i dashbordet så kommer det lys framme hvor det ikke var lys, det er dog svakere en det andre.

Er det en løs kabel, sikring som har gått eller bare pæren som er gått?

Noen som har kjennskap til dette?

Det er en Dodge caliber 2007 CRD

Takk for svar.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det evt. bare en "ussel" summer er det kanskje ikke noe å ha.

 

Bør vel helst gi noenlunde høylydt varsling skal det ha noe nytte for seg. Dog er det vel neppe på nivå med lastebil-signal vil jeg tro :green:

 

Mulig jeg tester det. Veldig nysgjerrig nå :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, noen som har litt kjennskap til regler angående baklykter her?

Det gjelder en Corvette som er usa import (ikke veteran), den har runde baklykter som er helt røde som på bildet under når de er skrudd av. Vanligvis pleier de å blinke rødt når man har på blinklys, dette vet jeg ikke er lov i Norge.

Men på denne bilen er det gult/oransje lys når man bruker blinkylset som på bildet nr2 av blå bilen.

Vil slike lykter bli godkjent i Norge? Grunn til at jeg lurer er fordi den oransje merkingen av blinkylsene ikke er synlig når det ikke er skrudd på i motsetning til europeiske biler hvor det er synlig oransje blink i selve lyktene.

 

2783546879_7389a7b57c_o.jpg

 

21993-cFiXTkT99c_zpsaef9a2da.jpg

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så lenge de blinker gult, spiller det vel ingen rolle hvilken farge glasset har? Det er flere biltyper som har klart glass på blinklysene, men som har orange pærer, slik at det blinker gult.

Lenke til kommentar

Baklyktene må være korrekt merket for å være lovlige i Norge..

Originale amerikanske lykter har DOT-merking som vi ikke aksepterer her i landet.. Jeg har allikevel klart å få til godkjenning med rene DOT-merkede baklamper på en bil.. Den var også helt uten gule blinkers.

Små skilt fikk den både foran og bak i tillegg, og etter mye om og men har vi fått godkjent at den skal beholde de små skiltene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...