Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva heter hengeren og hvilken modell / år er det snakk om? Høres ut som en eldre henger.

 

 

 

Edit: Kan det være en Tredal henger? fargene på ledningene kan stemme med det.

 

 

1: Violett (venstre blinklys)

2: Ikke tilkoblet

3: Rød (jord)

4: Gul (høyre blinklys)

5: Grå (Parklys)

6: Svart (Bremselys)

7: Ikke tilkoblet

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hvor finner man oppdaterte regler for kjørelys?

Jeg finner lovdata.no, men den ser ikke ut til å stemme med dagens sitasjon. Der står "Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys". Men alle nye biler leveres nå uten kjørelys bak.

På nye BMW har man muligheten til å slå av kjørelyset foran i iDrive menyen, men ingen mulighet til å slå baklyset . Jeg skjønner ikke logikken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Iflg min forhandler ble det innført en EU-forordning i februar 2011, som tillater kjørelys kun foran på biler som har lyssensor. På biler som ikke har lyssensor, skal fortsatt baklysene lyse ved kjørelys.

Lenke til kommentar

Det høres rart ut i mine ører, fordi VW sine nyere nyttekjøretøy har ofte 2 små DRL-lys på ved lysvelgeren på 0. Da er kjørelys bak avslått. Man må sette lysvelgeren til kjørelys for å få kjørelys foran og bak, eventuelt parklys hvis man skal parkere (som også skrur på kjørelys bak). For meg virker dette så slitsomt å dille med når man kjører inn og ut av tunneler, at jeg ville bare kjørt med kjørelys hele tida.

Kort sagt, skal man ha DRL, bør man koste på seg lyssensor.

Endret av BaronSlask
Lenke til kommentar

Her: http://www.unece.org...regs/r48r6e.pdf

 

Denne er litt nyere enn den som er implementert i norsk regelverk, men det som står der er i praksis det nye biler blir godkjent med. Det finnes et EU-direktiv som brukes, og somoftest er det det som brukes ved godkjenning, men EU-direktivet sier i praksis det samme som ECE-regulativet som er linket til (ECE-regulativer er generelt sett mye enklere å lese enn EU-direktivene som er vanskelig å finne, og består av mange små biter, samt ikke alltid tilgjengelig som PDF).

 

De gamle reglene kan fortsatt brukes, men i praksis vil man nok se at ingen kommer til å bruke de fremover, fordi det ikke lengre er nødvendig å ta spesielt hensyn til norske/skandinaviske regler når EU/ECE-reglene også kan benyttes.

 

(Den eneste endringen som ble gjort i tilleggsdirektivet som ble innført i februar i fjor var at kjørelys gikk fra å være tillatt til å være påbudt)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Dette sier kjøretøysforskriften

 

http://www.lovdata.n...4-0918-028.html

 

 

§ 28-1. Krav til lysutstyr på bil og tilhenger til bil

 

4.13 For tåkelys bak gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg: Bil og tilhenger kan være utstyrt med tåkelys bak.

 

 

TÅKEBAKLYS

 

10. Bil kan ha en eller to lykter som gir rødt tåkebaklys.

 

10.4 Dersom bilen har ett tåkebaklys, skal lykten være plassert til venstre for bilens langsgående symmetriplan.

 

 

 

Så det er ikke påbudt med tåkebaklys, men hvis det er montert så skal det være på venstre side eller på begge sider.

Lenke til kommentar

I 1998 da EU-direktiv 76/756/EØF erstattet kjøretøyforskriften for godkjenning av lysinstallasjon på biler.

 

Det opprinnelige direktivet fra 1976 sier at tåkebaklys er påbudt, og alle biler godkjent etter 1998 må følge dette direktivet (men det er selvsagt blitt lagt til noen tillegg til det i etterkant, men såvidt jeg kan se er ikke dette kravet blitt endret).

 

4.13 i kjøretøyforskriften gjelder forsåvidt fortsatt, men den utvider bare til at det er tillatt med tåkebaklys på tilhenger også.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når ble det påbudt? Jeg har/har hatt flere biler uten.

Hvilke biler har det vært? Kan huske at biler fra tidlig 70-tallet ikke hadde tåkebaklys, men ikke noen nyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...