vingebil Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Hei Korleis er reglene for varslingslys? Då tenker eg på oransje og kvit blinkende lys Link til kva eg meiner http://www.youtube.com/watch?v=nfNxTTnSbQA Endret 6. juli 2011 av vingebil Lenke til kommentar
Minus Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 ... det at baklysene lyser hele tiden, gjør at man er mindre oppmerksom på bremse- og blinklys. Såvidt jeg vet, er det normalt med 5w baklyspære, samtidig som bremselys og blinklys er 21w. Det er altså ganske stor forskjell i lysstyrken på "passivt" og "aktive" lys. Hvordan blir man da mindre oppmerksom? Vil nesten påstå at om man ikke ser at bremselys/blinklys blir aktivert, burde man vurdére om man er skikket til å kjøre bil. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 ... det at baklysene lyser hele tiden, gjør at man er mindre oppmerksom på bremse- og blinklys. Såvidt jeg vet, er det normalt med 5w baklyspære, samtidig som bremselys og blinklys er 21w. Det er altså ganske stor forskjell i lysstyrken på "passivt" og "aktive" lys. Hvordan blir man da mindre oppmerksom? Vil nesten påstå at om man ikke ser at bremselys/blinklys blir aktivert, burde man vurdére om man er skikket til å kjøre bil. Det som er mer forstyrrende synes jeg faktisk er nærlys, særlig de som har klistra nærlys og blinklys i hverandre. Mange skumle situasjoner med sol og rundkjøring! Opel Astra, som har noe jeg trodde var spredere, var egentlig blinklys som var plassert i sprederhøyde. Nydelig, går å se at de blinker uten at de må ha 50W-pære! Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Når jeg skal montere ekstralys, vil det bli bedre lys om jeg legger strømkabler med litt større dimensjon enn det man får i diverse kabelsett? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Høyst sannsynlig, med mindre du kjøper noe skikkelig dyre greier med skikkelig kabel Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Da kjøper man 2,5 kvadratmm ellerno, sånne sett har vel 1,5 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det spørs veldig på lengden av kabelen, jeg ville faktisk vurdert 4mm2. 1,5 er alt for lite i vertfall. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Kommer an på kvaliteten også. Åssen sikring str må jeg a på hhv 1,5, 2,5 og 4 mm2? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Det er 15A uansett kabeldimmensjon ( da snakker vi om ordinære 2x 55W ekstralys) 2,5mm2 kabel skal holde hvis du har batteriet er plasser under panseret (opp til 2m total kabel lengde). Er det lengre en dette så bør du gå opp til 4mm2 eller mer (kommer ann på lengden). Her er en oversikt over anbefalt kabellengde på div ampere styrker. Spenningstapet fra batteriet til ekstralysene bør ikke være mer en 0,3v, større kabeldimmensjon gir lavere spenningstap (innen rimelighetens grenser selvfølgelig). Endret 11. august 2011 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Hei Korleis er reglene for varslingslys? Då tenker eg på oransje og kvit blinkende lys Link til kva eg meiner http://www.youtube.com/watch?v=nfNxTTnSbQA Siden ingen andre har svart, så kopierer jeg inn lovteksten her; 3. Motorvogn som under arbeid på veg nyttes i strid med bestemmelsene i trafikkreglene (jf. vegtrafikkloven § 11), eller som nyttes på en slik måte at den kan være til særlig fare for annen trafikk, skal ha minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider. Motorvogn som nyttes for å ledsage og varsle spesielle transporter som kan være til særlig fare for annen trafikk, skal også ha minst en slik lykt. 3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav: a) Være E-merket med symbolet A eller B i henhold til ECE-reg.nr. 65. b) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a. 3.2 Lyset skal være synlig til alle sider og innenfor en vertikalvinkel fra minst 5° over til minst 5° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum. 3.3 Lykten(e) skal være plassert godt synlig og slik at lyset virker minst mulig sjenerende for føreren. De skal være montert slik at lyskjeglens senterlinje danner et horisontalt plan under dreiningen. 3.4 Varsellyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når varsellyset er i funksjon. Og til spørsmålet ditt om hvite blinkende lys, så er det kun tillatt for utrykningskjøretøyer, og da kun med bruk av blinkrelè tilkoblet fulltlys/1000-metere. Altså det er IKKE tillat med LEDlamper med hvite (klare) blink. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Hvilken kabeltykkelse bør jeg ha hvis jeg finner på å sette i 100w pærer i ekstralysene? Ja, jeg vet det er ulovlig Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hvilken kabeltykkelse bør jeg ha hvis jeg finner på å sette i 100w pærer i ekstralysene? Ja, jeg vet det er ulovlig 4mm2 burde holde. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Hvor godt tåler pærene i xenon-ekstralys vibrasjoner? Går det greit med litt risting, eller bør jeg ta meg bryet med å montere stag? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Selve xenonpæren bryr seg fint lite om vibrasjoner siden der ikke er noen glødetråd, men reglene sier at en skal sørge for at ekstralys ikke skal vibrere under bruk. Hva du velger å gjøre er selvfølgelig opp til deg. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Er jo kun på grusvei og på ugjevne vinterveier at de vibrerer mye. På grei asfalt vibrerer de ikke så mye at det er merkbart. Hvor lang levetid bør jeg forvente meg fra pærene i ekstralysene mine? Regner med at pærene som fulgte med er av grei kvalitet. Hella comet 200. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) De bryr seg vel sånn ca. ingenting så lenge du har valgt pærer av god kvalitet som ikke har dårlige elektroder. Xenonpærer generelt sett skades av varmtenning, dvs. når de slås på når de allerde er varme, ikke av vibrasjoner og kaldtenning som glødelamper. Kan si at det som ødelegger xenonpærer er to ting: Slitasje på saltet, og skade på elektrodene. Så lenge saltet er av god kvalitet og elektrodene er av god kvalitet holder pærene lenge, men vil på et nærlys f.eks ha tapt seg veldig mye i lysstyrke etter noen titusen km. Dyre pærer fra kjente produsenter produseres med dyre salt og dyre legeringer i elektrodene som gjør at de holder lenge. Pærene som fulgte med fungerer nok helt utmerket og er av god kvalitet, men om du vil ha mer lys anbefaler jeg å oppgradere dem til Osram Cool Blue Intense. Det har i vertfall jeg gjort, og det er enorm forskjell både i lysstyrke og farge. Endret 17. september 2011 av gxi Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Ser stadig fler og fler nye biler som har slikt lys oppsett som dette: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=30048911 Kjører slik sjøl, der parklyspærene lyser oransje. Statens vegvesen sa det kun var lov med hvitt dog, men er jo lov i usa? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Det er ingen nye biler i Norge som har det. Eneste er Volvoer som har sidemarkeringslys som kan sees framfra også. Men importbiler kan ha det, jeg har det må min, jeg vet ikke om det er lovlig eller ei, da den ble tatt inn slik, og det ikke fins noen andre parklys på bilen. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Noen som vet hvilken pære passat 3b variant bruker på bagasjelys ? Altså lys påtoppen er dødt inne i bilen xD Endret 28. september 2011 av m4sta Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ta den ut å sjekk? Jeg tipper w5w. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå