Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Utrykningskjøretøy er de som har BLÅlys, gult blinkende lys er kun for å varsle andre (f.eks. dersom du står i en grøft, ved veiarbeid osv). Gult lyst har ingenting med utrykkning å gjøre, og hvertfall ikke noe med sertifikatet å gjøre. Hvis jeg ikke tar helt feil kan hvem som helst montere slikt lys på bilen, men da skal det bare brukes der hvor det faktisk er nødvendig (altså ikke når du kjører ungene til skolen).

 

Har dessverre ingen paragrafer/lover å referere til, men gxi kommer nok snart med det ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg kan se er det ikke noe krav til typen kjøretøy disse kan monteres på. Dette er regelverket som dekker disse:

3. Motorvogn som under arbeid på veg nyttes i strid med bestemmelsene i trafikkreglene (jf. vegtrafikkloven § 11), eller som nyttes på en slik måte at den kan være til særlig fare for annen trafikk, skal ha minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider.

Motorvogn som nyttes for å ledsage og varsle spesielle transporter som kan være til særlig fare for annen trafikk, skal også ha minst en slik lykt.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A eller B i henhold til ECE-reg.nr. 65.

b) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a.

3.2 Lyset skal være synlig til alle sider og innenfor en vertikalvinkel fra minst 5° over til minst 5° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.

3.3 Lykten(e) skal være plassert godt synlig og slik at lyset virker minst mulig sjenerende for føreren. De skal være montert slik at lyskjeglens senterlinje danner et horisontalt plan under dreiningen.

3.4 Varsellyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når varsellyset er i funksjon.

 

For å oppsummere er kravene som følger:

 

- Lyktene skal være godkjent og E-merket.

- Skal plasseres horisontalt og være synlig i alle retninger. Det skal også plasserer slik at det ikke plager fører.

- Det skal være koblet sammen med varsellampe godt synlig fra førerplass.

 

Bruken av disse må da være slik at de skal markere særlig fare for annen trafikk. Dvs. at disse vil ikke være lov å bruke i et boligfelt med 30-grense f.eks slik jeg tolker det.

Lenke til kommentar

Nåja, hvis du brøyter e.l så kan du bruke det uansett.

Du skal bruke de er du over 2.55m bred, dog så missbrukes disse lyktene noe helt enormt....

folk har de konstant på uansett om de bare kjører en singel traktor etter veien, dog er de ett varsel og det er flere som har fått en stygg overraskelse i forhold til skylddeling når de har blitt påkjørt av arbeidsmaskiner under arbeid, du skal vise særlig aktsomhet og i prinsippet bør du vente på god avstand til føreren gir deg fri bane.

Lenke til kommentar

Når det gjeller tolkingen til gxi så er den vel hard, regelen oppgir 2 kriterier for bruk av blinkende varsellys.

 

Motorvogn som under arbeid på veg nyttes i strid med bestemmelsene i trafikkreglene (jf. vegtrafikkloven § 11),

 

eller

 

som nyttes på en slik måte at den kan være til særlig fare for annen trafikk, skal ha minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider.

 

Det første kriteriet er det som er mest brukt iht anvendelse av blinkende varsellys, og bruken reguleres av vegtrafikklovens § 11

 

Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.

 

 

Mao de aller fleste kjøretøyer med blinkende varsellys havner i denne kategorien, være seg traktorer, anleggsmaskiner, truck, ledsagerbil osv som brukes til arbeide på eller ved veien. Forekommer missbruk? ja, men de aller fleste som benytter dem gjør det innefor regelverket.

Lenke til kommentar

Mao de aller fleste kjøretøyer med blinkende varsellys havner i denne kategorien, være seg traktorer, anleggsmaskiner, truck, ledsagerbil osv som brukes til arbeide på eller ved veien. Forekommer missbruk? ja, men de aller fleste som benytter dem gjør det innefor regelverket.

 

 

Nåja, blant traktorførere er det enormt missbruk.

Og bruke roterende når man ferdes etter veien og drar på en helt ordinær henger eller redskap som ikke er spesielt bred eller lang er missbruk, her snakker jeg om transport ikke arbeid.

Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at du tar utgangspunkt i ditt eget nærområde? det koker stort sett ned til hva en definerer som missbruk. Akkurat dette med missbruk av traktor ble faktisk tatt opp med samferdselsministeren i 2008, hvis det er den typen kjøring som blir tatt opp i linken under som du sikter til så kan jeg forstå ditt synspunkt. Men når det er sagt så er det ikke noe vi er plaget med i mitt nærområde, da det ikke er noen kultur for den type traktorbruk som det vises til under.

 

 

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=38951

Lenke til kommentar

Mao de aller fleste kjøretøyer med blinkende varsellys havner i denne kategorien, være seg traktorer, anleggsmaskiner, truck, ledsagerbil osv som brukes til arbeide på eller ved veien. Forekommer missbruk? ja, men de aller fleste som benytter dem gjør det innefor regelverket.

 

 

Nåja, blant traktorførere er det enormt missbruk.

Og bruke roterende når man ferdes etter veien og drar på en helt ordinær henger eller redskap som ikke er spesielt bred eller lang er missbruk, her snakker jeg om transport ikke arbeid.

 

 

Eller, som jeg så i høst, en korntresker kjørte på et jorde - langt unna offentlig vei, med gulblinken på...

Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at du tar utgangspunkt i ditt eget nærområde? det koker stort sett ned til hva en definerer som missbruk.

 

Det er ganske enkelt og se hva som er missbruk når det kommer til traktorer i og med normal ferdsel med traktor langs veien ikke krever roterende selv om mange har fått det for seg at det skal varsle om saktegående kjøretøy, noe en normal traktor ikke er.

 

 

 

Eller, som jeg så i høst, en korntresker kjørte på et jorde - langt unna offentlig vei, med gulblinken på...

 

Ja, ellers så er de fleste skurtreskere såpass brede at de skal bruke lampe langs vei.

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt og se hva som er missbruk når det kommer til traktorer i og med normal ferdsel med traktor langs veien ikke krever roterende selv om mange har fått det for seg at det skal varsle om saktegående kjøretøy, noe en normal traktor ikke er.

 

Uansett om en traktor går saktere eller fortere en 40km/t så har de anledning i til å bruke blinkende varsellys, da forskriftene tillater dette.

 

 

"§ 28-17 Lysutstyr som traktor og motorredskap kan ha"

1. Traktor og motorredskap kan ha nødsignallys, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, lykt(er) foran for varsling om at traktoren eller motorredskapen trekker tilhenger eller tilhengerredskap, lyshorn, markeringslys, hvite refleksanordninger foran, gule refleksanordninger på sidene, svakt lysende eller belyste reklameskilt e.l., arbeidslys, ryggelys, tåkebaklys, lykt(er) innvendig for belysning av instrumenter og belysning i person-/godsrom og varsellykter som gir blinkende, blått lys forover.

 

 

§ 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

2.Bil kan ha lykt(er) foran for varsling om at bilen trekker tilhenger eller tilhengerredskap.

 

 

 

Mao de fleste som benytter en traktor i sin virksomhet bønder, vegarbeidere osv, missbruker ikke varsellysene når de trekker tilhenger eller tilhengerredskap. Men kjører de derimot uten noe som helst redskap/tilhenger og i privat sammenheng, Da snakker vi etter min mening om missbruk av varsellysene.

Lenke til kommentar

Mao. så er det helt i orden å gjøre det som vi har snakket om?

 

Er det da noen som kan hjelpe oss med å finne ut hva slags utstyr vi kan bruke uten at det koster mangfoldige tusenlappene?

Som sagt så tenker vi på noen led-blinkere i grillen, kanskje som en "V" som på lastebilene, og evt. en bjelke på taket..

 

Jeg satt også å lekte med tanken på "markeringslys" som på S40/V40, bare med samme blinking som det andre, men tror ikke det blir noe.

Lenke til kommentar

Jaha?

Hvorfor skal man ha roterende når man drar en henger etter veien og man ikke utfører arbeid på denne veien?

 

 

Skal? nei det er ikke noe direkte pålegg i reglene bortsett fra noen spesifikke unntak der en er pålagt å bruke dem. Mao de fleste kunne faktisk latt være å bruke dem da det verken er lovpålagt eller påbudt å ha eller bruke varsellys. Er kriteriene oppfyllt så er det opp til den enkelte sjåfør om han vil bruke det eller ikke, som reglene sier så er dette en "kan ha" og ikke "skal ha" paragraf.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei, er ikke helt sikker om det er riktig sted men det er om lykter da.

 

den ene parklys på audi a6 2000 funka ikke så jeg kjøpte akkurat lik en, bytta den men den funker fortsat ikke prøvde å snu kabelen som går in i pæra men funka fortsat ikke hva tror dere kan vare problem ???

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har montert ekstralys og fulgt koblingsskjemaet på forstesiden her.

Har en 3 polet bryter som skal lyse når lysene står på.. Det får jeg ikke til å funke.

Bryteren er av denne typen http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Vippebryter1/

Jeg har koblet fra releet inn på + og fra - til jord.

Hva skal den siste stikken kobles til ?

 

Jeg har prøvd å trekke ledning mellom den og begge polene i sigarett tenner uttaket uten at det har lyst noe som helst

Lenke til kommentar

Da skulle saken være grei, ACC pinnen som nå ikke er tilkoblet skal også ha en pluss (+) spenning fra noe som går over tenningsnøkkelen.

Power= Pluss (+)

ACC= Strøm fra tenningsnøkkelen/ Eller noe som kun gir strøm når nøkkelen står i ACC/ON posisjon. (dette er til lyset)

Ground= Jord (-)

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en sak... det kan hende at denne bryteren ikke fungerer slik du tror. Det er tydelig at bryteren er laget for å tåle store strømmer (20A) og kan brukes uten rele og at den derfor er designet litt anneledes pga det.

 

 

Det kan hende at du må koble det slik for at det skal fungere slik du har tenkt:

Power: +12v som går over bilens tenningsnøkkel (eller direktestrøm)

ACC: til rele

Ground: Jord

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...