Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Powerbulbs får inn noen nye pærer nå ser jeg, bare så dere er klar over det:

 

Ny Nightbreaker. Skal være lik de før, bare med 50% lengre levetid (det trengs):

http://www.powerbulbs.com/osram-nightbreaker.asp?cat1=44&cat2=74

 

Philips X-treme Vision. Disse skal gi 100% mer lys enn "original" (original nå er +30%, men det er nok ikke med i beregningen her):

http://www.powerbulbs.com/product_list_search.asp?criteria=x-treme%20vision&order=1

 

Ny BlueVision Ultra. Skal gi et blåere synlig lys i lykta, men ellers ikke forskjell:

http://www.powerbulbs.com/product_list_search.asp?criteria=bluevision%20ultra&order=1

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva vil du anbefale? I bilen min står de samme pærene den ble levert med, aner ikke hva slags pærer det er, annet enn at det er H7, sikkert noe helt generic brand liksom.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si.. For best mulig levetid kan det være at Night Breaker er greiest nå, men for mest lys har jeg veldig stor tro på at X-treme Vision er bedre, da generelt sett var X-treme Power (+80%) bedre enn Night Breaker (+90%), og nå når Philips øker til 100% betyr det nok at de er vesentlig bedre enn det igjen.

 

Det er ikke sikkert jeg kommer til å teste noen av dem, da jeg faktisk ikke har noen lykter å sette dem i. Fjernlysene mine er BlueVision fra før for å matche lysmengde mot standardpærer (+30%) og lysfarge mot BiXenon-projektorer. Night Breaker f.eks ble for kraftig for disse lyktene, da de fikk for sterkt lys i forhold til BiXenon-projektorene, som gav noen "skolder" i lyset.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har bare vanlige reflektorlykter, og jeg har hørt at disse +84645%!!!-pærene faktisk kan gi dårligere lysbilde, stemmer det? På den forrige bilen hadde jeg NightBreaker-pærer, og merket ikke noen forskjell.

Lenke til kommentar

Stemmer at disse modifiserer lysbildet noe, men de er på generell basis veldig tunet opp mot at den endringen de skal gjøre skal være en forbedring og ikke en forverring. De kan ikke øke lysmengden noe særlig (utover hva en +50% allerde gjør), men de kan endre noe på hvor lyset havner. F.eks Night Breaker inneholder skjerming foran og bak glødetråden som gjør at lys som normalt sett blir til strølys dempes, og dermed er det mulig å øke lysmengden fra glødetråden noe som betyr mer lys der lyset faktisk blir brukt til noe. Den totale lysmengden er da økt, men endel av den blir skjermet vekk, og kommer dermed ikke ut av pæra. Normalt sett skal disse pærene gi forbedret lys på alle typer reflektorer og lamper.

 

Ser forresten at på H4-pærene av Night Breaker er glødetråden for fjernlys i stor grad skjermet bort til fordel for nærlyset. Altså, glødetråden som skal produsere fjernlys står under skjermen som er der for å skjerme strølyset for nærlystråden. Det betyr at det er mulig disse pærene faktisk produserer et dårligere fjernlys enn andre pærer.

Lenke til kommentar

Tok ikke lang fra pressemeldingen var sendt ut til at en kunne forhåndsbestille dem.

 

 

Edit: Blir å bestille H1 og H4 (og muligens H7) utgaven av den nye Extreme vision, får se hvordan de er i forhold til den "gamle" Xtreme Power pærene. Men det skal være nevnt at de ikke er tilgjengelig før i begynnelsen av neste mnd.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Har allerede bestilt H7-varianten av nye Extreme vision.

 

Kan ikke få til en direkte sammenligning siden lyktene i den nye Astraen min er i vesentlig dårligere forfatning enn i den gamle Astraen - men uansett så vet jeg at det er verdt bryet.

 

Savner virkelig gode nærlyspærer nå som jeg har kjørt med normale pærer en stund.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Meget bra tråd med mange kunskapsrike deltagere.

 

Derfor har jeg lyst å prøve å få svar på noen spørsmål selv.

 

Ettermontert LED DRL.

1. hvordan skal/kan disse virke i forhold til annet lys?

2. Så lenge disse er godkjent og merket på riktig måte må det noen videre godkjenning av norske myndigheter ut over dette?

3. Dersom disse kan "dimmes" ned kan de så fortsatt lyse sammen med nærlys på dag og/eller natt?

Lenke til kommentar

Ettermontert LED DRL.

 

1. hvordan skal/kan disse virke i forhold til annet lys?

 

De erstatter nærlys på dagtid og er der kun for å gjøre bilen mer synlig. Disse kan være på alene (nytt eu reglemang)

eller sammen med parklysene.

 

 

2. Så lenge disse er godkjent og merket på riktig måte må det noen videre godkjenning av norske myndigheter ut over dette?

 

Nei.

 

3. Dersom disse kan "dimmes" ned kan de så fortsatt lyse sammen med nærlys på dag og/eller natt?

 

Nei det er spesifike krav til hvordan disse skal fungere, når nærlysene slås på så skal DRL lysene slås av. Dette gjeller alså i ditt tilfelle,

orginalmonterte DRL LED derimot kan ha dimmefunksjon slik at de fungerer som parklys etter mørkets frembrudd (har sett dette på Opel).

Lenke til kommentar

Man vil ikke kunne bruke EU-direktivet med mindre det oppfylles 100% (det inkluderer også godkjenning, dermed umulig som privatperson), så man er nødt til å følge norske regler for kjørelys. Norske regler for kjørelys krever at de slås på sammen med markeringslys foran og bak (og KUN det, det skal ikke være mulig å ha disse påslått i kombinasjon med noe annet). Norske regler/Håndheving av reglene tillater vel at E- eller e-merkede kjørelys benyttes, men i utgangspunktet skal disse være særskilt godkjent av norske myndigheter (tviler på at dette blir gjort pr. dags dato).

 

All ettermontering må uansett gjøres med godkjente ettermonteringssett etter instrukser i settet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan er det om jeg har en Audi/VW, kjøper lykter med devileyes. Disse er jo som hos Audi parklys, men kan de brukes (som Audi) alene som DRL også? Eller må de være sammen med spredere eller nærlys for å regnes som DRL og være lovlige?

Philips har DRL-diodelys som er godkjennte som kjørelys etter ECE R87.

 

Som jeg har skjønnt det så er DRL beskivelse av kjørelys på dagen noe som ble påbutt i Norge i 1986.

 

Diodelysene som har kommet på nyere biler lyser bra nok til å brukes som kjørelys på dagtid, så kjøper du et godkjennt sett så vil jeg ikke tro at noen kan si noe. Følger sikkert med papirer som beviser at de er lovlige som dagskjørelys.

 

Vurderer selv å skaffe slike å montere i fangeren i stedet for tåkelys siden det ikke er lovlig sammen med nær/fjernlys alikevell

 

BTW. Den nye E-klasse Mercedes har DRL-lys nede på fangeren

 

 

Lenke til kommentar

Det som er så sært, er jo at det er DRL og parklys, og kan brukes sammen med spredere på dagtid, da som park, eller alene, da som DRL. Skjønner ikke akkurat den biten jeg. Men jeg skal ikke ha LED på min 22 år gamle Mazda uansett jeg :love:

 

Over til noe annet: Pærer, H4, i 22 år gamle reflektorer. Hvilke er de definitivt beste H4-pærene?

 

Jeg har planer om å bygge om til lowrise og 2xlinser, H1 eller H7 etterhvert, men foreløpig er bedre H4-pærer det eneste valget jeg har.

Lenke til kommentar

Det er èn ting som er verdt å nevne ang. Osram Night Breaker. Jeg er usikker på Philips X-treme Vision, men dette gjelder i vertfall ikke Philips X-treme Power i stor grad. Det gjelder coatingen som ligger foran og bak glødetråden for nærlys på H4-varianten. På Night Breaker dekker denne helt over fjernlystråden, noe som i teoren kan bety at disse pærene får dårligere fjernlys enn hva f.eks X-treme Power potensielt kan få uten heldekkende coating.

 

Denne coatingen er blåfarget og gjør at lyset som kommer fra Night Breaker i fjernlys er helt tydelig blåaktig. Dette vil gi blåaktig eller helt tydelig hvitt lys for fjernlys på veien, noe som kan sees på både som positivt og negativt, forutsatt at reflektorer og lykteglass ikke er farget.

 

Både lysstyrke og farge vil naturligvis være innenfor regelverket siden disse pærene er godkjent.

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens :)

 

Har et lite spørsmål om "varsellys" av typen som f.eks blir brukt på traktorer, Falck, NAF og andre utrykningskjøretæy bruker, altså de gule blinkerne.

 

Jeg har en kamerat med en Audi 100 Quattro Avant fra 92 som driver og drar opp de som drar av med vinterbilene, så tenkte det kunne vært både artig og kjekt å utstyre den med litt blinkende lys, hvis det kan gjøres lovlig, eller i det minste at det ikke blir noe bråk ut av det..

Det vil jo ha en hensikt med at han faktisk vil kunne sees der han på kvelden drar biler opp av grøfta på mørke skogsveier som det er mange andre som sladder rundt på.

 

Hva skal evt. til for å IKKE bli skutt av første politimann som kanskje en gang kan se dette?

Må man ha kode 160 og godkjent utrykningskjøretøy for å kunne bruke de gule/oransje lysa?

 

Hvis mulig, kan noen komme med noen forslag med hvordan utstyre denne bilen med litt lys?

Tenkte på noen led-blinkere i grillen, evt. noen på speilene og kanskje noe på taket..?

 

På forhånd takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...