Gå til innhold

Anbefalte innlegg

PY21W er oransje/gul/amber variant av P21W. De skal ikke, og kan ikke, byttes om hverandre.

 

Hvorfor ønsker du hvit variant av pære som skal være gul? Om det er utseende det er snakk om, så selger Philips en PY21W-pære som er helt sølvfarget når den ikke lyser, men likevel lyser gult, og er godkjent og fullt lovlig. Jeg bruker disse selv på alle mine blinklys, og de får akkurat samme utseende som selve reflektoren når de står montert.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korrekt. P21W brukes i lykter med eget fargefilter, samt i lykter som skal lyse hvitt, f.eks kjørelys og ryggelys.

 

Jeg ser ikke på Powerbulbs sin pris for SilverVision som spesielt dyr. Det er for to pærer, og det er gratis frakt. Disse er billige nok til at det ikke er norsk mva på det heller. For 10% rabatt kan du også bruke rabattkode RLKHQ1883

 

Tro meg, Silver Vision er verdt hver krone for utseendes skyld. De ser ganske gule ut på pakningen og på bildet, pga måten de fungerer på med å reflektere lys som kommer forfra, men slippe igjennom lys som går bakover umodifisert i tillegg til noe lys forover fra innsiden og ut (fortsatt gult lys). Lys som kommer bakfra vil derfor gjøre pæra gul på toppen også, som da tydelig viser seg om man tar bilde av dem med blitz eller ser på dem uten at de står montert. Står de montert i lykt ser de helt sølvfarget ut, uten noe tegn til "gulhet". Påslått ser de ut som ei matt lyspære, bare at de lyser veldig tydelig gult.

Lenke til kommentar

Kan nevne at slike pærevelgere er ikke alltid korrekt som følge av at noen biler blir solgt i forskjellige utgaver avhengig av hvilket land de er solgt i, samt enkelte kan ha forskjellig basert på utstyrsmodell, så det kan komme variasjoner som ikke blir lagt inn i tabellene for pærevelgerene.

Lenke til kommentar

Da er det isåfall 4 stykk SilverVision PY21W som med dagens kurs blir 240kr tilsammen fra Powerbulbs uten rabatt. Vær oppmerksom på at det finnes også WY21W, som er en push-fit-utgave av samme pæra. Den har istedet for bayonet-sokkel (den sylindære metallsokkelen) en flat glassokkel.

 

Var og sjekka en gang fra Mekonomen f.eks skulle ha for Diadem-pærene, som da er Osram sin dårligere variant (etter min mening) av stylingpærer for blinklys, og de skulle ha 200kr pr. stykk! Osram Diadem koster det samme som Silver Vision hos Powerbulbs, men jeg anbefaler dem ikke. Istedet for sølvfarget pære er de blåaktig når de er avslått, men de er også vesentlig styggere når de lyser.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg finner ingenting som sier at de er godkjent (heller ikke det motsatte). Vil tro at produsenten ville oppgitt det om det var tilfelle (det gir markedsføringsverdi). Kan nok dermed konkludere med at de ikke er godkjent.

 

Er verdt å nevne at selv om de var godkjent ville de ikke vært lov å montere på en vanlig bil ettersom kravene er at fjernlys skal monteres på fronten av kjøretøyet (i ECE er det definert som foran fremste aksling, i EU-regler eller norske regler er det ikke definert direkte hva som menes med fronten).

Lenke til kommentar

Disse lyktene er verken DOT eller ECE godkjente, dette kan jeg si fordi.

 

 

1. Pressebildene er så bra at en ser at der ikke er noen form for innstemplet godkjenning.

 

2. Lykten`s festemekanisme ville aldri passert ECE sitt testregime, denne ville være livsfarlig ved en ev kollisjon.

 

3. En har ingen garantier for at lykten ikke kan forstyrre bilens elektronikk, eller funksjoner relatert til frontruta.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skummet igjennom de 12 sidene som er på denne tråden,men fant ikke svar på følgende (gi meg gjerne refs om det faktisk står noe om det):

Jeg skal kjøpe meg nye frontlykter fra England, disse er E-merket, og de passer inn der orginallyktene er, uten noen form for modifikasjoner. Siden lyktene er E-merket, er det bare å bytte ut, eller må jeg si fra til biltilsynet eller noe sånt?

 

Om det kan være til ekstra informasjon, så er det projectorlykter med angeleyes(tror jeg det heter i hvertfall..har egentlig ikke peiling på verken lykter eller bil. Se bilde vedlagt)

 

Genial tråd forresten!

post-167190-1274622884,1131_thumb.jpg

Endret av tw89
Lenke til kommentar

At de er E-merket er bra, men det betyr ikke nødvendigvis at du kan benytte dem her til lands. Saken er den at i England (som du sikkert vet) så kjører de på motsatt side av veien, derfor er også lysbildet på lyktene speilvendt. Benytter en lykter med engelsk standard her i Norge vil det føre til blending av motgående trafikk og det kan oppstå farlige situasjoner i mørket.

 

Joka: Det er fullt mulig å kjøpe lovlige lykter i land med venstrekjøring i, en må bare forsikre seg om at de har rett lysbilde. Skaffet senest for 3mnd siden lykter til en mercedes fra en leverandør i taiwan, E merket og med rett lysbilde.

 

 

Skal legge dette til under vanlige spørsmål.

Lenke til kommentar

At de er E-merket er bra, men det betyr ikke nødvendigvis at du kan benytte dem her til lands. Saken er den at i England (som du sikkert vet) så kjører de på motsatt side av veien, derfor er også lysbildet på lyktene speilvendt. Benytter en lykter med engelsk standard her i Norge vil det føre til blending av motgående trafikk og det kan oppstå farlige situasjoner i mørket.

 

Joka: Det er fullt mulig å kjøpe lovlige lykter i land med venstrekjøring i, en må bare forsikre seg om at de har rett lysbilde. Skaffet senest for 3mnd siden lykter til en mercedes fra en leverandør i taiwan, E merket og med rett lysbilde.

 

 

Skal legge dette til under vanlige spørsmål.

 

 

Hvordan er det jeg kan finne ut det? Er det noe jeg kan se selv eller må jeg på noe slags verksted å få det undersøkt? (er jo forsåvidt også mulig å spørre selgeren, om han har noe kunnskap om det)

Lenke til kommentar

Lykter beregnet for land med høyrekjøring (slik som Norge) har en asymetrisk knekk på høyre side, land med venstrekjøring har det stikk motsatte. Mao ser lysbildet ut slik som på bildet under så kan du benytte lyktene, er det motsatt så kan du ikke gjøre det.

 

lys002-1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...