Gef Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Jeg bare lurte på om hvor mye jeg kan klokke pc'en min til? Har 3 kabinettvifter i et chieftec matrix midi tower, har MSI648MAX, jeg har hørt at det ikke er så bra å klokke cpu med MSI hovedkort, er det sånn med mitt hovedkort? Jeg har også hørt om at hvis man klokker en P4 "Northwood" prossessor, så vil den ikke funke etter ett års tid, stemmer dette? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Hvor langt du kan klokke, varierer fra system til system. Det er ikke mulig å si hvor langt du kommer på ditt system uten å prøve selv. Om naboen klarte å nå 4Ghz på samme systemet, er det dermed ikke sagt at du kan klare det samme og motsatt. Om den dør tidligere av klokking er vel ikke bevist ... men du bør passe deg for å sette Vcore høyere enn det kjerna er designet til å tåle. Det går en grense hvor den høye spenninga begynner å sette spor i kjerna ... men hvor denne grensa går, veit vel bare Intel? Vanlig justering av frekvensene skulle ikke redusere levetiden så veldig, såframt du har tilstrekkelig med kjøling. Sjøl har jeg en gammal Celeron300A@450 som har gått på 450Mhz siden juletider 98 eller når den kom (Husker ikke så lenge tilbake :wink: ) og det er ikke noe problem med den. Rusler og går så fint atte .... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 Så det vil vel gå greit om jeg klokket den til ca.2.7GHz?Og hvor mye bør jeg stille Volten på? Å klokke til 2.7 er vel ikke så mye, eller...? Har tenkt til å kjøpe en til kabinettvifte i morgen, og senere en til. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Har ikke hatt akkurat det kortet du har, men jeg har hatt MSI PE og jeg klaret å klokke høyere på det enn jeg gjør på ASUS kortet jeg har nå. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2002 Er det stor sjanse for at jeg kan ødelegge noe, hvis jeg klokker den gradvis opp til 2.7GHz? Er det noe annet jeg må gjøre i tilleg til å øke fsb og volten? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 13. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2002 er det ingen som vet noe? Lenke til kommentar
l1th1um_ Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Da denne CPU er relativt ny, så har ingen erfaringer med å klokke den over lengre tid. Jeg har kjørt min P4 2,4 på 2,8Ghz og Vcore på 1,6 (1,5 standard) i ca 1 måned nå og har ikke hatt noen problem. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 11:04, skrev Gef:er det ingen som vet noe? det skal bare være å øke volt/fsb ja... ikke så utålmodig da, du spør jo faktisk om gratis hjelp :smile: tror ikke hovedkortet ditt har agp/pci lock så husk på at dette kan være en begrensende faktor (pci på 37-38 mhz går problemfritt, 41 mhz og deromkring pleier å bli litt kranglete) lykke til med en svidd prosessor... :smile: (eller kanskje ikke, har overklokka de to siste maskinene mine uten noe problemer, men som han ene sa, vær litt forsiktig med volt'n ikke over 1,7, antageligvis trenger du bare 1,55 elns) Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Kjører min på 2.92 nå. Mem voltage 2.9, cpu voltage 1,7. Mem settings 2.5-3-3-6. Har bare boxed kjøleren som er rævva får ca 50 grader idle. Har bestilt swiftechs godsaker, regner med det blir bedre da. Kjører crucial pc2700 brikkene 2*256MB på 408Mhz dette likte sisoft meget godt. 31503150 Annet hardware er Asus gf4-ti4600, sure ibm 45 giggere,asus p4pe/gl hk og 4 enermax vifter i chieftech midi. Booter og går ok over 3Ghz, men liker ikke 3dmark så veldig godt da. Lenke til kommentar
Meequl Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Hallo, Jeg har akkurat samme hovedkort som deg, og har bestemt meg for å kjøpe nytt. Hovedkortet har AGP/PCI sperre, men det er ikke mulig å stille Vcore op til mere enn 1,6V. Det betyr at hvis du har en P4 2,4 og kjører den på 1,6V og 150Mhz FSB går den stabilt på cirka 2700 MHz. Dette er ok på standard vifta, men jeg kunne tenkt meg mere , men kjører du den på noe høyere. Så blir den veldig ustabil (til meg). Så jeg skal investere i et kort som støtter opptil ca.1,8 Vcore. Noen som har hjelp til meg? Lenke til kommentar
Danny Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 sis648 korta er ræva spør du meg max fsb er 150 ingen som har klart å få det høyere og nå kjører du på 133 så du vil få minimal overklokking forhold til intel pe korte som fint kan kjøre på 180+fsb avhendig av cpu. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 13. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2002 F**** og at jeg måtte kjøpe et dålig overklokkingskort!!! Jeg som hadde tenkt å klokke til 2.9-3.0GHz litt senere, f*****!!!!!Hvile andre hovedkort anbefaler dere å kjøpe hvis jeg skal klokke mye? Har lyst til å ha 8x agp, men det er ikke nødvendig Lenke til kommentar
Danny Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 16:22, skrev Gef:F**** og at jeg måtte kjøpe et dålig overklokkingskort!!! Jeg som hadde tenkt å klokke til 2.9-3.0GHz litt senere, f*****!!!!!Hvile andre hovedkort anbefaler dere å kjøpe hvis jeg skal klokke mye? Har lyst til å ha 8x agp, men det er ikke nødvendig de nye granite bay korta som kommer snart skal være brae Lenke til kommentar
Gef Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Hvor mye koster det hk'et, og når kommer det ut i Norge? Hva er det som er så bra med de korta? Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Overklokking generelt betyr at en presser mer ut av Hardware enn det er designet for. Følgelig må en påregne avkortet levetid, ref. "Sudden Death" på Northwood som omtalt i en rekke artikler på nettet. Selv om en kjører på med aldri så mye kjøling kan en kortslutte kretser i CPU ved overklokking, noe som bare blir mer og mer sannsynlig etterhvert som avstanden mellom de respektive lag / kretser reduseres. En P4-2,53 som overklokkes til over 3 GHz kan kanskje være heftige saker i dag. Til sommeren 03 er den kanskje ødelagt. Er ikke en 2,53 bedre enn ingenting - det er kanskje noe å tenke på før en begynner å overklokke? Dessuten - hvem kjøper MSI?! Lenke til kommentar
Gef Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Vitsen med å overklokke er at jeg vil ha en RASK maskin, 2.53GHz holder det ja, men jeg vil ha opp imot 3GHz fordi det er omternt like raskt som den raskeste cpuen man kan få kjøpt i dag. Det er mange som kjøper MSI, det er mange MSI kort som er gode, både til overklokking o.l. Det jeg har er VELDIG bra, men ikke til klokking! :sad: Du kan bare spør Snekker'n om overklokking med et MSI PE kort og et ASUS PE kort om hvilket som han kunne klokke mest med! Ja det var MSI det! Jeg har hørt om mange som syntes at MSI hk er bra, jeg har også 3 venner som har det samme som meg, som sier de funker utmerket. Lenke til kommentar
Nzo* Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 reagerte bare på en liten ting... er det ikke litt "underkill" å bruke et gf2 kort med resten av utstyret ditt.... bare en tanke.... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Jeg vet jo det, men grunnen til at jeg har et gf2ti kort, er fordi jeg opgraderte den gamle pc'en min for en stund siden, der stod dette kort i. Jeg syntes at det ikke er vits å kjøpe et nytt kort før GFFX kommer ut. Det er bare sløseri å kjøpe et nå når man har et brukbart kort, for det er jo det, funker greit nok i de spillene jeg spiller. Unreal 2003, Counter-Strike, Battlefield, q3, starcraft og NFS HP2. Lenke til kommentar
Antihero Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 jeg ser du har minnet ditt på 3200@2700? hmm javel? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 som andre her sier er det bare å leke med FSB og Vcore i BIOS, mest FSB da. Vcore bør vel ikke veldig mye over 1.8V, men det finner du ut. FSB må vel opp i 160 for at du skal få dine 3Ghz. Du må også finne ut i manualen hvordan du kommmer inn i BIOS dersom den plutselig ikke vil boote. Det er vanskelig å drepe en CPU, "sudden death" har etter det jeg lest rammet enkelt CPUer, det er foreløpig ikke snakk om noe masse død. Når det er sagt bør man være klar over at overklokkimg ikke er helt ufarlig, dog erdet kjekt å få maksimalt utav hw. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå