Gå til innhold

Satt sammen ny pc (Spill og vanlig bruk) Inspill?

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg synes det er på tide å bygge min første pc. Jeg har allerede en gammel HP pc som føler seg klar til å legge inn årene. Har et budsjett på ca. 11000, da uten skjerm. Helst med Windows.

Nåværende PC:

P4 3,2 m/Hypertrading

1024 MB RAM av ukjent merke/hastighet

ATI 9800 Pro

320GB Seagate IDE

Ikke noe vits å selge denne vel? Vurdere bruk som server eller gi vekk til nevø'en min.

Har "lagd" meg en pc i en handlekurv på prisguide.no.

Link

Bruksområder

Skal brukes til litt av hvert. Vil kunne spille de fleste spill med bra grafikk. Skal også brukes som filmavspiller. Da vil jeg spille av DVD, litt XviD, HD-klipp (1080p, h264 må helst gå glatt). Ellers vanlig bruk. Den vil være koblet opp mot en skjerm på 1280x1024 foreløpig, men vil nok handle inn en skjerm på 1680x1050 eller 1920x1200 etter hvert. Den vil også være koblet opp mot en 720p projektor med HDMI/DVI. Jeg har ikke overklokket noe før, men om jeg kan få bedre ytelse vil jeg gjerne prøve meg litt. Jeg har ikke bygget noe pc før, men ser på meg selv som ganske teknisk, og tror det skal gå greit. :w00t: Viss ikke har jeg noen kamerater som kan hjelpe meg.

Angående overklokking, hvor vanskelig er dette å få til?

Mine tanker

Jeg er ganske sikker på CPU. Grunnen til jeg har valgt et litt dyrt hovedkort, er at jeg muligens trenger WiFi, dette kan være greit å ha innebygd. Men om det er lurere å kjøpe et billigere hovedkort og ekstern WiFi, så vurderes dette. Inspill ønskes.

Skjermkort er jeg også litt usikker på. Dersom jeg i fremtiden skal kjøre 1680x1050+, bør jeg kanskje velge et skjermkort med mer minne?

Kabinett og strømforsyning er jeg også ganske sikker på.

Minne er jeg usikker på, kanskje jeg bør velge denne crucial varianten som får så mye skryt dersom jeg tenker på overklokking?

Usikker på valg av OS. XP Pro eller Vista. Pros & Cons?

Vil ha stor harddisk, og Samsung har jo fått mye skryt. Har imidlertig en eldre S-ATA Samsung disk på 160 GB (ubrukt). Kanskje bruke denne til XP og systemdisk?

Setter stor pris på inspill fra dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt oppsett!

Dog:

Ville virkelig vurdert 640 ram versjonen av 8800gts ja, med tanke på at du vurderer en skjerm oppgradering som støtter høyere oppløsning. 320 ram kan bli en stor flaskehals i fremtidige spill i slike oppløsninger, no doubt. Alternativ til PSU: Corsair 520W.. Den har 3x18A 12V rails i sammenligning med Mist sine 2x20, og er like stille i bruk til omtrent samme pris.

Vet ikke om budsjettet tillater det, men for eksempel så har databutikken Axle 8800gts 640 ram til 3k, helt klart en god deal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men om det er lurere å kjøpe et billigere hovedkort og ekstern WiFi, så vurderes dette. Inspill ønskes.

Jeg er for minst mulig stæsj på hovedkortet og heller addere det via PCI eller USB. Da kan du flytte det til annen annen maskin om det behøves seinere.

Skjermkort er jeg også litt usikker på. Dersom jeg i fremtiden skal kjøre 1680x1050+, bør jeg kanskje velge et skjermkort med mer minne?

Trenger ikke mer minne for høyere oppløsning. Jo høyere oppløsning jo raskere kort må du ha. Det er andre grunner til mye RAM på skjermkort.

Usikker på valg av OS. XP Pro eller Vista. Pros & Cons?

Mye probl. med Vista enda. Det beste hadde vel vært XP med en deal om seinere oppgrad på kjøpet.

Vil ha stor harddisk,

Kjøp 2/3 medium sized HDD's og kjør RAID0, mye billigere og raskere enn en diger.

Lenke til kommentar

Helt enig! Dropp skjermkortet som har 640MB Ram. Det er total vaste akkurat nå.

Ellers har du et fint oppsett ;)

Ang minne er det litt vanskelig. Kommer ann på om du skal overklokke eller ikke. Og hr du ikke tenkt til det, så holder faktisk de billige rambrikkene også.

Forøvrig har jeg nesten samme oppsett som deg. Samme hovedkort (anbefales), samme CPU og samme PSU. Denne maskinen kommer du til å like! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ang minne er det litt vanskelig. Kommer ann på om du skal overklokke eller ikke. Og hr du ikke tenkt til det, så holder faktisk de billige rambrikkene også.

Forøvrig har jeg nesten samme oppsett som deg. Samme hovedkort (anbefales), samme CPU og samme PSU. Denne maskinen kommer du til å like!  :thumbup:

8096154[/snapback]

Takk for svar så sent på natten :)

Mener du jeg bør droppe 640MB og gå for 320MB på skjermkort?

Angående hovedkortet, bruker du WiFi? Funker den bra? Har trådløs PCI-løsning nå som jeg bruker, den detter ut konstant, og det er ganske irreterende! :thumbdown: Mens den bærbare får ypperlig signal hele tiden. Har lest litt negative ting om WiFi på hovedkortet, og dette er jo hovedgrunnen til jeg kjøper dette kortet.

Håper jeg blir fornøyd med oppsettet ja! :thumbup:

Lenke til kommentar
Godt oppsett!

Dog:

Ville virkelig vurdert 640 ram versjonen av 8800gts ja, med tanke på at du vurderer en skjerm oppgradering som støtter høyere oppløsning. 320 ram kan bli en stor flaskehals i fremtidige spill i slike oppløsninger, no doubt. Alternativ til PSU: Corsair 520W.. Den har 3x18A 12V rails  i sammenligning med Mist sine 2x20, og er like stille i bruk til omtrent samme pris.

Vet ikke om budsjettet tillater det, men for eksempel så har databutikken Axle 8800gts 640 ram til 3k, helt klart en god deal.

8096100[/snapback]

Corair PSU så bra ut, bra review på silentpcreview.com er alltids en slager!

Lenke til kommentar
Jeg er for minst mulig stæsj på hovedkortet og heller addere det via PCI eller USB. Da kan du flytte det til annen annen maskin om det behøves seinere.

Forsåvidt enig, da kan jeg spare noen kroner på hovedkort også.

Trenger ikke mer minne for høyere oppløsning. Jo høyere oppløsning jo raskere kort må du ha. Det er andre grunner til mye RAM på skjermkort.

Mener jeg har lest at dette spiller inn på fps når du kjører spill med høy oppløsning. Men om det gjør det sant er en annen ting. Hvilke fordeler får jeg ved 640MB RAM kontra 320MB RAM?

Mye probl. med Vista enda. Det beste hadde vel vært XP med en deal om seinere oppgrad på kjøpet.

Hadde vært mest gunstig ja.

Kjøp 2/3 medium sized HDD's og kjør RAID0, mye billigere og raskere enn en diger.

Skal se litt på det. Er det stress å sette opp RAID? Hvor mye bedre ytelse gir det?

Lenke til kommentar

Forøvrig har jeg nesten samme oppsett som deg. Samme hovedkort (anbefales), samme CPU og samme PSU. Denne maskinen kommer du til å like!  :thumbup:

8096154[/snapback]

Takk for svar så sent på natten :)

Mener du jeg bør droppe 640MB og gå for 320MB på skjermkort?

Angående hovedkortet, bruker du WiFi? Funker den bra? Har trådløs PCI-løsning nå som jeg bruker, den detter ut konstant, og det er ganske irreterende! :thumbdown: Mens den bærbare får ypperlig signal hele tiden. Har lest litt negative ting om WiFi på hovedkortet, og dette er jo hovedgrunnen til jeg kjøper dette kortet.

Håper jeg blir fornøyd med oppsettet ja! :thumbup:

8096186[/snapback]

Ja, dropp den dyre varianten. Det kommer du neppe til å dra særlig nytte av pr dags dato (ikke i forhold til prisen). Selv bruker jeg WiFi delen på hovedkortet. Kjører Vista, så det eneste jeg gjorde var å aktivere radioen, lete opp nettverk og kjøre på med passordet. Når det gjelder ustabiliteten på nettverkskortet (trådløse), så kan det skyldes mye annet enn selve HW'en. Jeg får maks linjehastighet, og faller sjeldent ut av nettverket. Da er det NGT som har trøbbel og ikke jeg. (laster ned i ca 1,3mbit/s). Men jeg valgte å sette den trådløse kanalen på nr 2, istedenfor 11, som alle mine naboer har. Da fikk jeg vesentligere bedre nettverk og raskere linje. Mindre forstyrrelser. Dette er det svært få som gjør, så er det mange naboer med hjemmenettverk, så bytt til en annen kanal, så vil du oppleve en markant ytelsesforbedring nesten uansett nettverkskort.

Og at du detter ut av nettverket på trådløse, kan skyldes f.eks torrents eller altfor mange tilkobler du kjører på. Og da er det ikke selve maskinvare din, men utstyret lever av levrandøren. Dette er ikke noe å klage på, men heller at du bør begrense antall tilkoblinger. Dette gjelder spesielt for ADSL og lange strekninger til sentralen. Les: dårlige signaler.

Litt offtopic, men håper du fikk svaret du ville ha ;)

Lenke til kommentar

Ja, dropp den dyre varianten. Det kommer du neppe til å dra særlig nytte av pr dags dato (ikke i forhold til prisen). Selv bruker jeg WiFi delen på hovedkortet. Kjører Vista, så det eneste jeg gjorde var å aktivere radioen, lete opp nettverk og kjøre på med passordet. Når det gjelder ustabiliteten på nettverkskortet (trådløse), så kan det skyldes mye annet enn selve HW'en. Jeg får maks linjehastighet, og faller sjeldent ut av nettverket. Da er det NGT som har trøbbel og ikke jeg. (laster ned i ca 1,3mbit/s). Men jeg valgte å sette den trådløse kanalen på nr 2, istedenfor 11, som alle mine naboer har. Da fikk jeg vesentligere bedre nettverk og raskere linje. Mindre forstyrrelser. Dette er det svært få som gjør, så er det mange naboer med hjemmenettverk, så bytt til en annen kanal, så vil du oppleve en markant ytelsesforbedring nesten uansett nettverkskort.

Og at du detter ut av nettverket på trådløse, kan skyldes f.eks torrents eller altfor mange tilkobler du kjører på. Og da er det ikke selve maskinvare din, men utstyret lever av levrandøren. Dette er ikke noe å klage på, men heller at du bør begrense antall tilkoblinger. Dette gjelder spesielt for ADSL og lange strekninger til sentralen. Les: dårlige signaler.

Litt offtopic, men håper du fikk svaret du ville ha ;)

8096230[/snapback]

Takk igjen for utfyllende svar. Trenger ikke WiFi pr dags dato, da jeg har ledning, men kan komme til å trenge dette senere. Kommer til og droppe WiFi på hovedkortet, å går for et litt billigere hovedkort. Så kan jeg heller kjøpe en usb add-on senere.

Har satt opp et nytt alternativt oppsett.

Ny Handlekurv

Tror jeg går for Corsair PSU etter litt googling. Tenkte å prøve med stock cpu vifte, og bytte dersom denne bråker for mye. Tror også jeg går for 320MB skjermkort, da det sikkert blir en liten stund til jeg kjøper ny skjerm, har bestemt meg for at jeg skal 24" 1920x1200 neste gang. Den koster penger. :yes:

Har ikke bestemt meg for Vista eller XP enda, må i tenkeboksen, heller litt mot XP.

Ellers lurer jeg på om jeg trenger noe mer for å bygge denne pc'en? Eller får jeg med _alt_ jeg trenger med disse delene? Tenker på småting som kjølepasta osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ellers lurer jeg på om jeg trenger noe mer for å bygge denne pc'en? Eller får jeg med _alt_ jeg trenger med disse delene? Tenker på småting som kjølepasta osv.

Kjølepasta følger med, men den er dårlig! Ville vel kjøpt med Artic Silver 5. Husk tyyyyyynt lag!

Lenke til kommentar

Da var en stk pc i deler bestilt fra Amentio og NetShop. Det blir nok havregryn, vann og grans i et par uker eller mnd'er nå :( Men det blir forhåpentligvis verdt det når pc'en kommer! :yes:

Det som ble bestilt var alt i denne handlevognen + Vista Home Premium OEM, NEC DVD-brenner og kjølepasta.

Mulig jeg bytter ut noen vifter å slik senere, men vil se an støynivået og tempraturer først!

Takk for all hjelp, skal komme med tilbakemeldinger om hvordan systemet funker etterhvert.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...